چگونه میلگرد تقلبی را از اصل تشخیص بدهیم

تشخیص میلگرد اصل از تقلبی

آیا تاکنون کالای تقلبی خریداری کرده‌اید؟ چگونه می‌توان میلگرد تقلبی را از اصل آن تشخیص داد؟ امروزه محصولات فولادی در تمامی صنایع و به‌ویژه صنعت ساختمان‌سازی کاربرد وسیعی دارند، تا جایی‌که می‌توان گفت بدون وجود محصولات فولادی، ساخت یک ساختمان امکان‌پذیر نخواهد بود. میلگرد یکی از محصولات فولادی پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی است.

میلگرد، یکی از مهم‌ترین مصالحی است که در بنای هر ساختمانی وجود دارد؛ در حقیقت می‌توان گفت میلگرد پایه و اساس ساختمان را شکل می‌دهد. به‌همین‌دلیل، باید در ساخت‌وساز از میلگردهایی با بالاترین کیفیت و مقاومت، استفاده کرد. میلگرد نیز مانند دیگر تولیدات از بازار کالاهای تقلبی بی‌نصیب نبوده است و افراد سودجو میلگردهای تقلبی را به جای میلگردهای برندهای معتبر در بازار به فروش می‌رسانند. خرید میلگرد بی‌کیفیت و تقلبی ممکن است صدمات مالی و جانی جبران ناپذیری را به جامعه وارد کند، به‌همین علت همواره تاکید می‌شود خریداران میلگرد، قبل از خرید خود، از اصل بودن و کیفیت بالای این محصول، اطمینان حاصل کنند. هیچگاه کیفیت را فدای قیمت ارزان نکنید مخصوصا در مورد محصولاتی مثل میلگرد که استفاده از انواع بی‌کیفیت آن در ساختمان‌سازی می‌تواند با جان انسان‌ها  بازی کند. هنگام خرید میلگرد باید با یک سری اصول میلگرد استاندارد آشنایی داشت تا با رعایت آنها، میلگرد اصل را از تقلبی تشخیص داد. در ادامه این مقاله همراه ما در سراج توس باشید تا با این موارد آشنا شوید.

علایم اختصاری میلگرد

هر کارخانه‌ی تولیدی، یک علامت اختصاصی برای خود دارد. این علامت یا همان برند کارخانه بر روی محصولات تولیدی آن حک می‌شود. افراد به‌راحتی و با دیدن تصویر برند روی محصولات، می‌توانند اصالت و کیفیت آن محصول را تشخیص بدهند. کارخانه‌های بزرگ مانند کارخانه ذوب آهن اصفهان، کارخانه میلگرد زاگرس، کارخانه میلگرد شاهرود و… برای خود یک علامت اختصاری خاص دارند.

بر روی میلگرد اصلی، یک علامت اختصاری از مبدأ کارخانه سازنده حک شده است. سازندگان میلگردهای تقلبی، تلاش می‌کنند با استفاده از سنبه، این علامت اختصاری را بر روی میلگردها ایجاد کنند. باید به این نکته توجه داشت که تمامی این علائم باید بر روی میلگرد حک شده باشد و اگر با سنبه یا موارد مشابه به‌صورت دستی این علایم ایجاد شود، میلگرد، کاملا تقلبی است.

علامت اختصاری که کارخانه اصلی بر روی میلگرد چاپ می‌کند، یک علامت برجسته است؛ اما اگر این کار به‌صورت دستی انجام شود، به‌‌راحتی می‌توان آن را تشخیص داد. در هنگام خرید باید به نشانه‌ها و علامت اختصاری میلگرد کارخانه‌ها توجه کافی، داشته باشید تا محصولی باکیفیت و اصل را خریداری کنید.

پلاک شناسایی

پلاک شناسایی یکی دیگر از اصلی‌ترین و ساده‌ترین روش‌ها برای شناخت و تشخیص میلگرد اصل از میلگرد تقلبی محسوب می‌شود. این پلاک‌ها می‌توانند هویت محصول را معرفی کنند. معمولاً با استفاده از یک برچسب یا ورق فلزی، مواردی مانند شماره شناسایی محصول، تاریخ تولید، استانداردهای به‌کار رفته، گرید و وزن بندیل و… است. که خریداران با یک نگاه می‌توانند متوجه این ویژگی‌های میلگرد شوند.

وزن میلگرد

یکی از راه‌های تشخیص میلگرد اصل از تقلبی توجه به وزن میلگرد است. از طریق جدول وزن و اشتال می‌توان وزن میلگرد استاندارد را تشخیص داد. اختلاف وزن یک میلگرد استاندارد و اصل با میلگرد تقلبی زیاد است. میلگرد تقلبی به‌خاطر کیفیت کم، بسیار سبک‌تر و کم‌وزن‌تر است. هرچه وزن میلگرد به اعداد استاندارد جدول وزن اشتال نزدیک‌تر باشد، میلگرد مرغوب‌تر و باکیفیت‌تر است. میلگردهای تقلبی، اختلاف وزن زیادی با نمونه‌های استاندارد دارند.

معمولا کارخانه‌های معتبر سعی بر این دارند که وزن میلگرد خود را بر جدول وزن اشتال نطبق کنند و بر طبق استانداردهای موجود، این قطعات را روانه بازار کنند. متاسفانه، خریداران میلگرد، به دنبال خرید میلگردهای با وزن سبک‌تری هستند تا هزینه‌ی کمتری پرداخت کنند ولی باید به این نکته توجه داشت که به بهانه‌ی ارزانی، استاندارهای خرید میلگرد را نادیده نگیریم.

رنگ میلگرد

با مقایسه‌ی رنگ میلگردها، به‌راحتی می‌توان اصالت آنها را تشخیص داد. میلگرد باکیفیت و اصل، رنگی تیره دارد، رنگ مشکی و تیره بودن آن، نشان از اصالت و باکیفیت بودن میلگرد دارد. میلگرد تقلبی رنگ روشن‌تری نسبت به یک میلگرد اصل دارد.

در اثر رطوبت و بارش باران ممکن است رنگ میلگرد به زردی میل کند. این رنگ که زنگار نامیده می‌شود به‌صورت کوتاه‌ مدت برروی میلگرد قرار می‌گیرد و هیچ‌گونه اختلالی در عملکرد و کیفیت میلگرد ایجاد نمی‌کند.

زنگار میلگرد در صورتیکه در کوتاه مدت به وجود آمده باشد و وارد عمق پروفیل نشده باشد، هیچ خللی در کیفیت میلگرد ایجاد نمی‌کند.

برگ آنالیز میلگرد

محصولات استاندارد و میلگرد های اصلی با بهره‌مندی از یک برگه به‌عنوان برگ آنالیز کمک می‌کنند تا مشتری هنگام خرید، از اطمینان بالایی برخوردار شود. این برگه که برگ تایید شده آزمایشگاهی و آزمون کوانتومتری نام دارد اطلاعات کافی در مورد ترکیبات میلگرد در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال استحکام کششی و همچنین وزن دقیق محصول را می‌توانید از روی برگ آنالیز میلگرد مشاهده کنید. هنگام خرید محصولات استاندارد و معتبر باید این برگه در اختیار شما قرار داده شود. برگ آنالیز میلگرد به‌عنوان مهم‌ترین و ساده‌ترین روش برای تشخیص میلگرد تقلبی از میلگرد اصلی نیز شناخته می‌شود. گواهینامه فوق، اطلاعات کافی در مورد خواص فیزیکی و شیمیایی و همچنین آزمایش جوش‌پذیری میلگرد را نیز بیان می‌کند

بسته بندی

میلگرد اصلی، در یک بسته‌بندی مشخص و به‌اندازه به ‌فروش می‌رسد. بر روی این بسته‌بندی اطلاعات مشخصی شامل شناسه، بار و محموله درج می‌شود. علاوه ‌براین، اطلاعات روی تمام بسته‌بندی‌ها به‌خاطر یکسان بودن کیفیت میلگردها، یکی است. اما میلگرد تقلبی بسته‌بندی درستی ندارد، همچنین مشخصات روی بسته‌بندی‌ها با هم متفاوت است.

قیمت میلگرد

مهم‌ترین نکته‌ای که در تشخیص میلگرد اصل از تقلبی باید آن توجه کنید، قیمت فروش است. سازندگان میلگردهای تقلبی با هدف فروش بیشتر، قیمت میلگرد بسیار پایین‌تری نسبت به میلگردهای اصلی ارائه می‌دهند. به‌همین‌علت، افراد زیادی برای خرید این میلگردها جذب می‌شوند. بهتر است قبل از خرید با قیمت‌های مختلف از میلگردها آشنا شوید و با مقایسه قیمت‌ها به یک نتیجه درست برسید. قیمت بسیار پایین لزوماً برای شما سود ایجاد نمی‌کند، بلکه ممکن است در حین استفاده و حتی بعد از آن در دوام ساختمان مشکل ایجاد کند.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسید شویی

       .    قیمت روز میلگرد

  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع اندود

مطالب مرتبط