گالوانیزه کردن تا چه حد از زنگ‌زدگی فولاد جلوگیری می‌کند؟

به‌دلیل ماهیت فولاد، در آب و هوای مرطوب و در شرایط وجود اکسیژن و آب در محیط، احتمال خوردگی آن وجود دارد. یکی از راه‌هایی که می‌توان ازین مشکل جلوگیری کرد، گالوانیزه کردن فولاد است. در این مطلب سعی داریم در مورد گالوانیزه کردن فولاد، شرایط  نگهداری ورق گالوانیزه، علت زنگ‌زدن ورق گالوانیزه و … مطالبی را با شما به اشتراک بگذاریم که امیدواریم برای شما مفید واقع شود. با سراج توس همراه باشید.

شرایط نگهداری ورق گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه، کاربردهای زیادی در صنایع گوناگون و همچنین ساخت و ساز دارند. شرایط بد نگهداری و انبار ورق‌های گالوانیزه، از مواردیست که باعث تخریب ورق گالوانیزه می‌شود. در زمان انبار این محصول، بخاطر داشته باشید، چنانچه ورق‌های گالوانیزه‌ی قرار گرفته در پالت، در معرض رطوبت و اکسیژن قرار گیرند، این امر موجب بروز شوره برروی سطح ورق خواهد شد که بروز این شوره‌ها به معنای انجام واکنش شیمیایی میان روی و اکسیژن می‌باشد. در این شرایط، پوشش روی دیگر کیفیت اولیه را نداشته و نمی‌تواند به خوبی از آهن در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی محافظت کند.

چنانچه ورق شما دچار شوره شد، می‌توانید به شیوه‌ی اسیدشوئی و زنگ‌بری، این شوره‌ها را از روی سطح ورق حذف کنید. برای حذف شوره‌، می‌توان از اسیدهای قوی یا مواد قلیایی استفاده کرد. انجام این عمل در عین هزینه بر بودن، به زمان زیادی هم  نیاز دارد.

نکاتی که در نگهداری ورق گالوانیزه باید رعایت شود:

  • از نفوذ رطوبت به درون پالت های ورق گالوانیزه در هنگام انبارداری محصول، جلوگیری شود.
  • با رنگ‌آمیزی این محصول می‌توانید از رسوب گذاری و زنگ‌زدگی آن محافظت کنید.
  • در زمان حمل و نقل و یا انبارداری محصول، از بروز خراش و یا صدمه دیدن سطح ورق جلوگیری کنید.
  • از میزان خلوص گالوانیزه‌ی ورق خریداری شده اطمینان حاصل کنید.
  • در زمان خرید محصول حتما به ضخامت سطح رویه‌ی ورق دقت کنید چرا که تاثیر بسزائی در میزان مقاومت ورق در برابر شرایط خوردگی و زنگ‌زدگی دارد.

مزایای ورق گالوانیزه

با توجه به استحکام و کاربرد بالایی که ورق گالوانیزه نسبت به ورق فولادی معمولی دارد، هزینه‌ای که صرف گالوانیزه کردن ورق فولادی می‌شود، هزینه‌ی اندکیست. به‌دلیل مقاومت و استحکام بالای ورق گالوانیزه، می‌توان از آن در شرایط جوی مختلف استفاده کرد. اما همانطور که گفته شد، ممکن است تحت شرایط خاصی این محصول دچار ایراداتی ازجمله شوره‌زدن و یا خوردگی شود.

علت زنگ زدن ورق گالوانیزه

به‌صورت کلی ورق فولادی که مطابق با استاندارد، گالوانیزه شده باشد نباید خورده شود و یا زنگ بزند. ولی در شرایطی که استانداردهای این کار به خوبی رعایت نشود و یا فلز روی مورد استفاده، به‌طور کامل خالص نباشد و خلوص لازم را نداشته باشد، احتمال خوردگی فولاد حتی بعد از گالوانیزه کردن هم وجود دارد.

غیر از اکسیژن و آب، برخی دیگر از انواع زنگ‌زدگی، به‌دلیل واکنش آهن و کلر است که به آن زنگ‌سبز می‌گویند. وجود محلول‌های الکترولیت نیز، سرعت زنگ‌زدن آهن را بسیار افزایش می‌دهند. باید خاطر نشان کرد که وجود محیط بازی، از سرعت اکسیداسیون می‌کاهد.

مواردی که در هنگام خرید ورق گالوانیزه باید مورد توجه قرار دهیم:

  • به این نکته توجه داشته باشید که سطح رویه‌ی ورق گالوانیزه مرغوب در هنگام اصابت با شی، کنده نمی‌شود.
  • سطح رویه‌ی ورق گالوانیزه مرغوب دارای گل‌های ریز و براق می‌باشد. در صورت مشاهده گل‌های درشت و کدر برروی سطح محصول، این ورق نامرغوب است.
  • بر روی سطح ورق‌های گالوانیزه هیچ اثری از شوره، زرد شدگی، خراش و یا سفیدک وجود ندارد. در هنگام انتخاب ورق گالوانیزه، به لایه های میانی آن توجه کنید و بررسی‌های لازم را انجام دهید.
  • سطح کدر در ورق گالوانیزه نشاندهنده این امر است که از عمر مفید آن ورق بیش از یکسال گذشته است ولی این امر صرفا دلیل بر نامرغوب بودن ورق گالوانیزه نیست.
  • توجه به این نکته که در تهیه ورق گالوانیزه، از روی خالص استفاده شده باشد.
  • باید توجه داشت که آبکاری محصول مطابق با استاندارد انجام شده باشد. به همین دلیل، این نکته مهم است که از شرکت معتبر خرید کنیم تا از کیفیت محصول خریداری شده، اطمینان داشته باشیم.

قیمت ورق گالوانیزه و سایر محصولات فولادی به‌صورت روزانه در وب‌سایت سراج توس به‌روز رسانی می‌شود. برای آگاهی از قیمت ورق گالوانیزه‌ اصفهان و کارخانه‌های دیگر، به جدول قیمت این محصول در وب‌سایت ما مراجعه کنید و پس از مقایسه قیمت‌ها، با اطمینان خرید کنید. در صورت نیاز به مشاوره‌، در تمامی مراحل خرید، مشاوران سراج توس، آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما هستند.

مطالب مرتبط