کم‌آبی رود راین و تاثیر آن بر صنعت آلمان

خشکسالی در اروپا و تاثیر آن بر صنعت

آلمان بزرگ‎ترین اقتصاد اروپا است و جایگاه چهارم را در جهان براساس تولید ناخالص داخلی به‌خود اختصاص داده است. این کشور به تولید محصولاتی با کیفیتِ فوق‌العاده بالا شهره است. در سال ۲۰۱۶، آلمان عنوان سومین صادرکننده‌ی کالا و خدمات را در جهان به‌خود اختصاص داد. تابستان امسال گرمای بی‌سابقه‌ی اروپا و بارش کم باران باعث شد که سطح آب معروفترین و مهمترین رودخانه‌ی این کشور پایین آمده و کشتیرانی را دچار اختلال کند، با ما در سراج توس همراه باشید تا از منظر صنعتی به این موضوع بپردازیم.

بزرگترین صنایع آلمان عبارتند از:

  • ماشین‌آلات، خودرو و حمل‌ونقل هوایی
  • صنایع شیمیایی و پزشکی
  • صنایع خدمات و صنایع مصرفی
  • صنعت انرژی و فناوری‌های زیست‌محیطی
  • صنعت الکترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • صنایع کوچک و متوسط

رودخانه راین

رودخانه راین با ۱٬۳۲۰ کیلومتر طول، یکی از طویل‌ترین و مهم‌ترین رودهای اروپاست که با سرچشمه گرفتن از کوه‌های آلپ از کشورهای سوئیس، آلمان، فرانسه و هلند و لیختن شتاین و اتریش عبور می‌کند.

حدود ۸۳۳ کیلومتر از درازای رود راین قابل کشتیرانی است و این امر به اهمیت این رود در زندگی مردمان پیرامون آن افزوده‌است. راین دومین رودخانه بزرگ در مرکز و غرب اروپا بعد از رودخانه دانوب است.

حمل و نقل آبی از طریق راین

رودخانه راین که یکی از مسیر‌های اصلی حمل‌ونقل در اروپاست، به‌زودی به‌خاطر کاهش سطح آب قابل کشتیرانی نخواهد بود و همین امر عرضه زغال سنگ و محصولات نفتی در اروپا را محدود خواهد کرد.

به‌گزارش اویل پرایس، عرضه سوخت‌هایی مانند زغال‌سنگ و محصولات نفتی در اروپا طی روز‌های آینده به خاطر پایین آمدن سطح آب در رودخانه راین بیش از پیش مختل خواهد شد. رود راین که یکی از مسیر‌های اصلی حمل‌ونقل در اروپاست، به‌زودی به‌خاطر کاهش سطح آب، قابل کشتیرانی نخواهد بود.

سطح خطرناک پایین آب در این رودخانه یادآوری دوره خشکسالی است که باعث توقف استفاده از آن برای حمل بار به مدت شش ماه در سال ۲۰۱۸ شد.

هشدار خشکسالی در آلمان

مقام‌ها و صاحبان صنایع در آلمان هشدار دادند که رود راین آلمان که یکی از اصلی‌ترین آبراهه‌ها در اروپا است تنها چند روز تا بسته‌شدن به‌روی ترافیک تجاری فاصله دارد که دلیل آن سطح بسیار پایین آب به‌خاطر خشکسالی است.

تاثیر خشک‌شدن راین بر مسیر انتقال نفت

این رودخانه یکی از مسیرهای اصلی حمل‌ونقل محصولات نفتی در اروپاست که از شمال شرق در سوئیس آغاز شده و پس از گذشتن از آلمان، فرانسه و هلند به دریای شمال می‌ریزد. بدلیل موج گرما و خشکسالی تابستان امسال در اروپا، سطح آب رودخانه راین به قدری پایین آمده که برای عبور کشتی های حامل محصولات نفتی مناسب نیست.

به همین دلیل کشتی‌ها مجبورند حجم بار خود را کم کنند تا وزن آن‌ها برای عبور از این رودخانه کاهش پیدا کند که این موضوع متعاقبا سبب افزایش هزینه‌های کشتیرانی و محموله‌های زغال‌سنگ و سوخت شده است.

روزنامه گاردین نوشت: یکی از بزرگترین شرکت‌های گاز آلمان هشدار داد، بحران قریب‌الوقوع خشکسالی می‌تواند شرکت‌های انرژی را وادار به کاهش تولیدات خود کند.

اهمیت رودخانه راین در حمل و نقل و انرژی

اکثریت نزدیک به ۲۰۰ میلیون تُن محموله حمل شده در رودخانه‌های آلمان، از زغال سنگ گرفته تا قطعات خودرو، غذا و مواد شیمیایی، در رودخانه راین حمل می‌شود.

درنتیجه، تولید برق در آلمان تحت تاثیر قرار گرفته است. سطح آب در مسیر کواب در آلمان در حال حاضر به کمتر از آستانه ۴۰سانتی‌متر که برای حمل‌ونقل مناسب است رسیده و انتظار می‌رود طی روز‌های آینده پایین‌تر هم بیاید. بخشی از حمل‌ونقل کالا‌ها از طریق مسیر‌های ریلی انجام می‌شود که تامین زغال‌سنگ و سوخت را برای اروپا سخت کرده است.

پایین آمدن سطح آب در رودخانه راین مدت‌هاست عرضه زغال‌سنگ را تحت تاثیر قرارداده و باعث بالا رفتن شدید قیمت برق در آلمان شده است. بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا مدت‌هاست تولید برق از نیروگاه‌های زغال‌سنگ خود را برای صرفه‌جویی در مصرف گاز افزایش داده است. اما به‌نظر می‌رسد تولید در دو نیروگاه زغال‌سنگ این کشور تا هفته اول سپتامبر به‌خاطر عرضه محدود زغال‌سنگ از طریق رودخانه راین کاهش یابد.

اداره آبراه و کشتیرانی شهر کلن آلمان گفته است که «سطح غیرمعمول پایین» در این فصل  از سال به این معنی است که لنج‌ها مجبور هستند محموله‌های خود را کاهش دهند تا بتوانند در رودخانه حرکت کنند. این امر باعث افزایش قیمت و کاهش سرعت حمل و نقل کالا می شود.

این مساله نگرانی مهمی را ایجاد می‌کند زیرا آلمان اکنون به‌دلیل کاهش ۸۰ درصدی واردات گاز از روسیه به‌دلیل جنگ اوکراین خود را آماده سهمیه بندی در بخش انرژی در فصل زمستان می‌کند.

هزینه‌های کاهش سطح آب رودخانه راین برای صنایع آلمان

یک موسسه تحقیقاتی آلمانی تحت عنوان هیدرولوژی در گزارشی نسبت به کاهش سطح آب رودخانه راین در این کشور هشدار داده است

به گفته این موسسه در بعضی از نقاط رودخانه راین سطح آن تنها ۳۸ سانتی‌متر از بستر رودخانه فاصل دارد و به نظر کارشناسان این مسئله یک فاجعه زیست محیطی محسوب می‌شود. تخمین زده می‌شود کاهش سطح آب تا ابتدای هفته آینده ادامه داشته باشد.

باستین کلاین کارشناس این موسسه اقلیم شناسی آلمان در گفتگو با خبرگزاری دی‌پی‌ای گفت: هفته آینده سطح آب ممکن است تا ۳۰ سانتی‌متر کاهش یابد و ممکن است حمل و نقل کشتی‌ها را نیز مختل کند.

رودخانه راین نقش حیاتی در صنعت آلمان دارد و بسیاری از مواد اولیه و سوخت مورد نیاز این صنایع از طریق این رودخانه منتقل می‌شود. گفته می‌شود در حال حاضر کشتی‌ها و قایق‌ها با یک سوم یا نیمی از ظرفیت خود کار می‌کنند.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین‌کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسید شویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع اندود
  • قیمت روز پروفیل

منابع:

aftabnews.ir

irna.ir

Tejaratnews