کارخانه فولاد ازوف استال در ماریوپل اوکراین

کارخانه آزوف استال در ماریوپل اوکراین

در بحبوحه‌ی جنگ روسیه و اوکراین، نام شهر ماریوپل و کارخانه‌ی فولاد معروف این شهر که سنگر مردم و نیروهای اوکراینی بود را زیاد شنیده‌ایم در ادامه‌ی این مقاله همراه ما در سراج توس باشید تا با کارخانه‌ی فولاد ازوف استال اوکراین بیشتر آشنا شوید.

مجتمع متالورژی آزوف‌استال یکی از بزرگترین شرکت‌های نورد فولاد در اوکراین است. این شرکت سازنده آهن و فولاد در سال ۱۹۳۰ در ماریوپل، جمهوری شوروی سوسیالیستی اوکراین، تأسیس شد. و در سال ۱۹۳۳ زمانی که کوره‌ی بلند آن اولین آهن گداخته را سرد کرد، تولید را آغاز کرد. در ژانویه ۱۹۳۵، تولید فولاد در آزوف ‌استال با راه‌اندازی اولین کوره‌ی بلند روباز ۲۵۰ تنی در اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد. در جریان جنگ جهانی دوم، کار این کارخانه در سال ۱۹۴۱ زمانی که آلمان نازی ماریوپل را اشغال کرد، متوقف شد. در سپتامبر ۱۹۴۳، پس از بازپس‌گیری شهر توسط نیروهای شوروی، این کارخانه نیز بازسازی شد. این کارخانه، در دهه‌ی ۱۹۹۰ پس از فروپاشی شوروی و استقلال اوکراین به شرکت خصوصی تبدیل شد. کارخانه‌ی آهن و فولاد آزوف‌استال به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابعه مت‌اینوست اداره می‌شد.

علت تاسیس کارخانه ازوف استال

علت تاسیس این کارخانه تلاش اتحاد جماهیر شوروی برای سرمایه‌گذاری در زمینه صنایع راه‌آهن و کشتی‌سازی بود. در پی تصمیم به احداث، مجموعه‌ی عظیمی از انبارها، خطوط راه‌آهن داخلی و کوره‌های صنعتی در مساحتی نزدیک به ۱۱ کیلومتر مربع در امتداد ساحل ماریوپل و در عرض رودخانه مرکزی شهر طراحی و ساخته شدند.

تولیدات کارخانه ازوف استال

تولیدات این کارخانه شامل کک، یک آگلومراسیون، کوره‌های بلند شش‌انفجاری و یک مجتمع فولادسازی بود. بنابر اسناد شرکت صاحب کارخانه، این مجتمع فولادسازی قبل از تهاجم روسیه بیش از ۱۰ هزار نفر را در استخدام داشت و در سال ۲۰۰۵، این کارخانه ۵٫۹۰۶ میلیون تن فولاد تولید کرده است.

اعتراضات و اصلاحات زیست‌محیطی

در نتیجه‌ی قوانین زیست‌محیطی سست و تجهیزات کاملاً منسوخ، مورد استفاده توسط آزوف‌استال و سایر کارخانه‌های متعلق به مت اینوست در این شهر، ماریوپل تبدیل به شهری شد که نشنال جئوگرافیک آن را یکی از آلوده‌ترین شهرهای اوکراین توصیف کرد. در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، ساکنان ماریوپل برای اعتراض به این موضوع، در خیابان‌ها تظاهرات کردند.

تهاجم سال ۲۰۲۲ روسیه به اوکراین

در مارس ۲۰۲۲، در جریان محاصره ماریوپل توسط روسیه، این کارخانه به شدت آسیب دید، به‌طوریکه سرهی تاروتا، عضو پارلمان اوکراین، اظهار داشت که نیروهای روسی، عملاً کارخانه را تخریب کرده‌اند. در ۱۶ آوریل، کارخانه آهن و فولاد آزوف‌استال تبدیل به آخرین سنگر مقامت سازمان یافته نیروهای اوکراینی محاصره‌شده در ماریوپل شد. نیروهای روسی تا ساعت ۶ صبح به وقت مسکو در ۱۷ آوریل به مدافعان فرصت دادند تا خود را تسلیم کنند. روسیه مدعی شد که اگر مدافعان اوکراینی سلاح‌های خود را بر زمین بگذارند، جان آنها را تضمین می‌کنند. نیروهای اوکراینی حاضر به تسلیم نشدند و بخش‌هایی از کارخانه تحت کنترل آنها باقی ماند.

شبکه تونل‌های زیرزمینی

ازوف استال دارای هزارتویی ۲۴ کیلومتری از تونل‌ها و معابر زیرزمینی است که به مدافعان اوکراینی آن اجازه می‌دهد آزادانه برای دفع حملات روسیه جابجا شوند. اوله ژدانوف، کارشناس نظامی اوکراین، در این باره می‌گوید: این مجتمع، منطقه وسیعی را در بر می‌گیرد و اوکراینی‌ها می‌توانند از طریق تونل‌های زیرزمینی به سرعت مکان خود را تغییر دهند.

قدمت شبکه عظیم پناهگاه‌ها و تونل‌ها که در زیر این مکان وجود دارد به دوران شوروی باز می‌گردد. مقامات وقت دولت محلی اوکراین در آن زمان این مجتمع فولاد را که نقشی کلیدی در اقتصاد اتحاد جماهیر شوروی داشت به پناهگاه‌های اتمی مجهز کردند.

پناهگاه‌های اتمی در دل آزوف استال

جاستین کرامپ، کارشناس نظامی و امنیتی در بریتانیا، می‌گوید: (کارخانه فولاد) پناهگاه‌های هسته‌ای و تونل‌های متعدد دارد و در واقع برای جان به در بردن از یک جنگ اتمی ساخته شده است.

کاترینا کیتریش که به مدت ۱۶ سال در کارخانه آزوف استال به عنوان مهندس کار کرده است درباره تونل‌های زیرزمینی محل می‌گوید: «این‌ تونل‌ها بسیار قوی هستند و برای این ساخته شده‌اند که افراد بتوانند در مقابل بمب‌ها جان به در برند.

پاپو گنادیویچ، ۳۵ ساله، که به مدت ۱۴ سال در کارخانه آزوف استال کار کرده است، می‌گوید تونل‌های زیر کارخانه می‌توانند هزاران نفر را در خود جای دهند. وی که ابتدا در این کارخانه به عنوان اپراتور جرثقیل شروع به‌کارکرده و سپس مسئولیت واحد تجهیزات را برعهده داشته می‌گوید پناهگاه‌های بمب، به وسایل اولیه زندگی مانند تخت، صندلی و توالت مجهز هستند و همزمان مواد غذایی، تجهیزات تهویه، روشنایی، سیستم‌ آبرسانی و درب‌های مقاوم در برابر حرارت نیز در این مکان تعبیه شده‌اند. آقای گنادیویچ اضافه کرد: هر کارگاه دارای شبکه بزرگی از این تونل‌ها است و برای هر بخش نقشه‌هایی وجود دارد، چرا که احتمال گم شدن افراد می‌رود.

شرکت مت اینوست

مت اینوست، شرکت صاحب کارخانه، گفته است که ۴ هزار نفر می‌توانند در این مجموعه اسکان داده شوند و پناهگاه‌ها با ذخیره‌ی غذا و آب کافی برای دستکم سه هفته، تجهیز شده‌اند.

سقوط کامل شهر ماریوپل و مجتمع فولاد آزوف استال در اوکراین

بعد از تقریبا دو ماه و نیم مقاومت، بیش از ۲۶۰ تن از سربازان اوکراینی که در کارخانه فولاد آزوف استال ماریوپل، سنگر گرفته بودند، تسلیم و به مناطق تحت کنترل جدایی طلبان دونتسک منتقل شدند.

به نقل از روسیا الیوم، وزیر دفاع روسیه تأیید کرد که نیروهای مسلح این کشور به‌طور کامل کنترل مجتمع فولاد «آزوف استال» در شهر «ماریوپل» یعنی همان جایی که نظامیان ارتش و شبه نظامیان اوکراینی موسوم به گردان “آزوف” در آن مستقر بودند، را به دست گرفته‌اند و  تأسیسات آزوف استال که نظامیان ارتش اوکراین و شبه نظامیان گردان «آزوف» در آن پنهان شده بودند، تحت کنترل نیروهای مسلح روسیه قرار گرفت.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسیدشویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع اندود

منابع:

mehrnews

radiofarda

wikiwand

مطالب مرتبط