کاربرد تیرآهن و میلگرد در ساختمان‌سازی

تیرآهن-میلگرد-کاربرد

تیرآهن

تیرآهن، اساسی‌ترین پروفیل ساختمانی است. درواقع وظیفه‌ی اصلی تیرها تحمل تنش‌های حاصل از نیروی برشی و خمش‌های لحظه‌ای ناشی از بارهای وارده و وزن خود تیر می‌باشد. تیرآهن از آلیاژهای فولادی ساخته می‌شود و بنابراین از استحکام بالایی نیز برخوردار است. تیرآهن‌ها دو بخش اصلی دارند: جان تیرآهن، که بخش اصلی و مرکزی آن است و بال‌های آن که همان لبه‌ها و کناره را شامل می‌شوند.

 به طور کلی تیرآهن‌ها در دو شکل مقطع I و H در بازار موجود هستند. برخی از کاربردهای تیرآهن در ساختمان به‌صورت ستون، خرپا، نعل درگاه، تیر در پوشش سقف‌ها و … است.

همانطور که می‌دانید آهن جز فلزهای پرمصرف است. فلز آهن به خاطر مصرف فراوان به کاربردی‌ترین فلز موجود در کره خاکی تبدیل شده است. محصولات زیادی از آهن ساخته می شود که دلیل آن خاصیت فیزیکی و شیمیایی و کاربردی بودن آن در شرایط و موقعیت‌های گوناگون است.

تفاوت تیرآهن H  و I

ممکن است در نگاه افراد غیر متخصص هردو تیرآهن یکسان بنظر برسند، اما کاربردهای متفاوتی دارند و در بخش‌های مختلف ساخت و ساز استفاده می‌شوند. هردوی آنها دارای بال‌های بالا و پایین هستند. در تیرهای I، بالها از عرض کمتری برخوردارند یعنی فاصله‌ی لبه‌های بال تا انتها (محل تلاقی شان با جان) نسبتا کوتاه است.

چرا از تیرآهن در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود؟

سالانه بلایای طبیعی از قبیل زلزله، سیل، طوفان و…  در سرتاسر دنیا اتفاق می‌افتد. همین امر لزوم مقاوم‌سازی ساختمان در برابر این حوادث را تقویت می‌کند. اوایل قرن بیستم بود که استحکام و مقاومت ساختمان‌ها در برابر شرایط مختلف، اهمیت جهانی پیدا کرد و معماران و مهندسین ساختمان، درصدد استفاده از مصالح مقاوم برآمدند تا بتوانند استحکام سازه‌ی خود را تقویت بخشند. از تیرآهن برای ساخت ستون در ساختمان‌سازی و همچنین خرپا و بیم هایی که در سقف کار می‌شود، استفاده می‌شود.

در ساختمان‌سازی وظیفه‌ی انتقال بار و فشار به ستون، برعهده‌ی تیرآهن می‌باشد. برای مثال تیرهای افقی که به تیر فرعی نیز معروف هستند، به تیرهای اصلی متصل می‌شوند و وظیفه‌ی انتقال بار به ستون‌ها را برعهده دارند.

تیر اصلی به ستون‌ها متصل می‌شوند که وظیفه‌ی اصلی آن انتقال بار از تیر فرعی به سمت ستون‌هاست.

برای استفاده از تیرآهن در ساختمان‌سازی، باید ابتدا با توجه به نقشه‌کشی ساختمان و همچنین طراحی و محاسبات، نوع تیرآهن را مشخص کرد و سپس از آن در بنا استفاده کرد. توجه داشته باشید که انتخاب نامناسب این محصول سهم زیادی در میزان عدم موفقیت پروژه‌های شما خواهد داشت. قیمت نهایی این محصول برای مصرف‌کنندگان مقاطع فولادی مهم است تا هم بتوانند هزینه‌ی ساخت و ساز را کم کنند و هم سود بیشتری در پروژه‌ی ساختمانی نصیبشان شود.

مزایای استفاده از تیرآهن

  • ساخت ساختمان‌های بلند و آسمان‌خراش‌ها با استفاده از تیرآهن امکان پذیر شد.
  • امکان توسعه‌ی سازه، بعد از اتمام پروژه وجود دارد، بدین معنی که بعد از اتمام کار امکان اتصال قطعات اضافی به سازه‌ی قبلی وجود دارد و می‌توان سازه را توسعه داد.
  • سرعت در جریان ساختمان‌سازی و ساخت بنا، نقش حیاتی دارد و استفاده از تیرآهن باعث سرعت بخشیدن به اجرای پروژه‌های ساختمانی شده است.
  • اجرا و نصب با سرعت بالا، تیرآهن را به یکی از محبوب‌ترین پروفیل‌‌های فولادی تبدیل کرده است.
  • مقاومت و استحکام بالای تیرآهن، آن را به یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مصالح مورد استفاده در ساختمان‌سازی تبدیل کرده است. برای آگاهی از آخرین قیمت تیرآهن، کلیک کنید.

میلگرد

میلگرد نقش مهمی در ساختمان‌سازی و سازه‌های بتنی دارد. سالانه مقدار قابل توجهی میلگرد در دنیا مصرف می‌شود. علاوه بر ساختمان سازی، از میلگرد در تیر و دکل‌های برق، سدسازی و بسیاری از موارد مشابه، استفاده می‌شود. در واقع نقش مهم میلگرد در سازه‌های بتنی و کاربرد بالای آن باعث شده است که شکل‌ و استانداردهای مختلفی از آن در بازار موجود باشد که هر کدام مشخصات و ویژگی‌های خاص خود را دارند.

کاربرد میلگرد در ساختمان‌سازی

از میلگرد در بتن مسلح و ساختارهای بتنی استفاده می‌شود. بتن دارای مقاومت فشاری بالا اما در عین حال دارای مقاومت کششی ناچیزی است، به کار بردن میلگرد در بتن، این ضعف را جبران می کند. بتنی که به‌وسیله‌ی میلگرد تقویت‌ شده باشد دیگر هیچ‌ گونه فشاری نمی‌تواند آن را بشکند. زیرا فشار توسط میلگرد جذب‌ شده و خنثی می‌شود بدون اینکه به خود بتن صدمه‌ای وارد شود.

در هر ساختمان با توجه به شرایط سازه و شرایط منطقه‌ای که ساختمان در آن احداث می‌شود باید میلگرد مناسب انتخاب شود. بعنوان مثال در مناطق ساحلی و مرطوب ترجیحا باید از میلگرد ضدزنگ استفاده شود. انتخاب صحیح میلگرد باعث افزایش عمر مفید ساختمان و به حداقل رساندن خسارات وارده می‌شود. همچنین استفاده از میلگرد مناسب در ساختمان، می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌ی نهایی پروژه‌های ساختمانی را کاهش داده و در وقت و انرژی، صرفه‌جویی کند. برای دریافت قیمت روز میلگرد به جدول قیمت این محصول در وب‌سایت سراج توس مراجعه کنید.

مطالب مرتبط