چشم انداز تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲

پیش بینی تقاضای فولاد

براساس جدیدترین آپدیت پیش‌بینی تقاضای فولاد، که توسط کارشناسان سایت  worldsteel  انجام‌شد، پیش‌بینی شده‌است که تقاضای فولاد، ۴٫۵ درصد در سال ۲۰۲۱ رشد خواهد داشت و به  ۱۸۵۵٫۴ ملیون تن خواهد رسید. در سال ۲۰۲۲ تقاضای فولاد بازهم  ۲٫۲ درصد افزایش خواهد داشت و به ۱۸۹۶٫۴ میلیون تن خواهد رسید. در پیش‌بینی اخیر با فرض پیشرفت و سرعت یافتن واکسیناسیون کرونا در سراسر جهان، گسترش گونه‌های جهش‌یافته‌ی این ویروس کمتر از آنچه در امواج قبلی دیده می‌شود، آسیب‌رسان و مختل‌کننده خواهد بود.

براساس اظهارنظر آقای Al Remeithi رییس کمیته‌ی اقتصادی ورلد استیل، در سال ۲۰۲۱ تقاضای فولاد بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت بوده و این امر منجر به تجدید نظر و چشم‌انداز، رو به بالا در مورد تقاضای جهانی فولاد (غیر از چین) شد. با توجه به این بهبود چشمگیر، انتظار می‌رود در سال جاری، تقاضای جهانی فولاد در خارج از چین، زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به سطح پیش از پندمیک کرونا بازگردد. اقتصادهای توسعه یافته، از اقتصادهای در حال توسعه، موفق‌تر ظاهر شدند که این امر نشان دهنده‌ی نرخ واکسیناسیون بالاتر و اقدامات حمایتی دولت، در این کشورهاست.

در اقتصادهای نوظهور، به‌ویژه در آسیا، سرعت بهبود اقتصادی، با شدت گرفتن مجدد ابتلا به ویروس کرونا، مختل شد. با توجه به تقاضای روز افزون فولاد و تقارن و همزمانی این مساله با پیشرفت‌های جدید در درمان کرونا و واکسیناسیون در کشورهای توسعه یافته، انتظار داریم تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۲ رو به رشد باشد. افزایش مداوم تورم و روند آهسته واکسیناسیون در کشورهای در حال توسعه، ممکن است در این پیش بینی اختلال بوجود بیاورد.

چین

اقتصاد چین رشد شتابان خود را از سال ۲۰۲۰ و اوایل سال ۲۰۲۱ آغاز کرد. براساس آمار، در ماه ژوئن، این رشد کند شده و نشانه‌هایی از کاهش قابل توجه در استفاده از فولاد از ماه جولای وجود دارد، که منجر به کاهش تقاضای فولاد از منفی۱۳٫۳ درصد در ماه جولای، به منفی ۱۸٫۳ در ماه اگوست شده است.

این کاهش شدید تا حدودی به عوامل غیرمترقبه مانند شرایط جوی نامساعد اخیر و امواج کوچک پندمیک در تابستان امسال، نسبت داده می‌شود. با این حال علل اساسی‌تر شامل؛ کند شدن شتاب در بخش املاک و مستغلات و محدودیت دولت بر روی تولید فولاد است. فعالیت املاک و مستغلات به دلیل اقدامات سختگیرانه دولت در زمینه تأمین مالی توسعه دهندگان (که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد)، ضعیف شده است.

در عین حال، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها نیز در سال ۲۰۲۱ به دلیل کاهش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و محدودیت مالی دولت محلی افزایش نیافته است. علاوه براین، بهبود تولید در سراسر جهان، بازار صادرات را برای کشورهای صادرکننده، کاهش داده است. با ادامه روند منفی در بخش املاک و مستغلات، تقاضای فولاد چین برای بقیه سال ۲۰۲۱ رشد منفی خواهد داشت. در نتیجه، درحالیکه ظاهرا استفاده فولاد از ژانویه تا آگوست هنوز مثبت ۲٫۷ درصد بوده است، انتظار می‌رود تقاضای فولاد تا پایان سال ۲۰۲۱ به منفی ۱ درصد کاهش یابد.

می‌توان گفت که رشدی در تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی نمی‌شود، و دلیل آن چیزی نیست جز اینکه، بخش املاک و مستغلات مطابق با موضع سیاست دولت در مورد تعادل مجدد و حفاظت از محیط زیست، در رکود باقی بماند.

اقتصادهای توسعه‌یافته

 قرنطینه‌های هدفمند با به حداقل رساندن تأثیر امواج جدید کرونا، برروی فعالیت‌های اقتصادی در سال ۲۰۲۱، تاثیر مثبت داشت. کاهش تنگناهای زنجیره تامین، ادامه تقاضای متوقف شده و افزایش اعتماد تجاری بین تجار و مصرف کننده‌گان، بهبود در تقاضا در سال ۲۰۲۲ را تقویت خواهدکرد. پس از کاهش ۱۲٫۷- درصدی در سال ۲۰۲۰، تقاضای فولاد به میزان ۱۲٫۲ درصد در سال ۲۰۲۱ و ۴٫۳ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش می‌یابد و به سطحی که قبل از همه‌گیری کرونا داشت، خواهد رسید.

اقتصاد در ایالات متحده امریکا، قویا در حال بهبود و بازسازی بوده و سطح تولید ناخالص داخلی در سه ماهه آخر سال در این کشور، افزایش خواهد داشت. تقاضای فولاد به‌دلیل عملکرد قوی بخش‌های خودرو و کالاهای بادوام تقویت شده‌است، اما کمبود برخی از قطعات، باعث تضعیف عملکرد آن شده‌است. شتاب در بخش ساخت و ساز با پایان رونق ساخت و ساز مسکونی و فعالیت‌های ضعیف بخش غیر مسکونی در حال تضعیف است. بهبود قیمت نفت باعث بهبود سرمایه‌گذاری در بخش انرژی شده و از سرمایه‌گذاری در این بخش حمایت می‌کند. اگر برنامه محرک زیرساختی پرزیدنت بایدن اجرا شود، پتانسیل صعودی بیشتری وجود خواهد داشت، اما این امر تا اواخر سال ۲۰۲۲ تکمیل نخواهد شد.

در اتحادیه اروپا، بهبود تقاضای فولاد که در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۰ آغاز شد، درحال افزایش بوده و همه بخش‌های مصرف‌کننده‌ی فولاد، علیرغم ادامه موج‌های کرونا، روند مثبتی را نشان می‌دهند.

اقتصاد کشورهای درحال توسعه به استثنای چین

تقاضای فولاد در اقتصادهای درحال توسعه به استثنای چین، در سال ۲۰۲۱ با کمک بهبود قیمت کالاها و تجارت بین‌المللی، به روند رو به رشد خود ادامه داده است. هرچند چالش‌هایی مانند موج جدید ویروس کرونا، سطح پایین واکسیناسیون و محدودیتهای صنعت توریسم، همچنان وجود دارد. در سال ۲۰۲۲، توقع داریم همراه با افزایش واکسیناسیون، شرایط در اقتصادهای درحال توسعه رو به بهبود باشد. اما همه‌گیری کرونا از طریق تضعیف موقعیت‌های مالی و چالش‌های ساختاری، تا مدتها تأثیری ماندگار بر این اقتصادها خواهد گذاشت.

استفاده از فولاد در بخش ساخت و ساز

به‌طور کلی باید گفت که، بخش ساخت و ساز نسبت به بخش تولید در برابر شوک حاصل از کرونا مقاوم‌تر بوده است. با این حال، در بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه، فعالیت‌های ساخت و ساز به‌دلیل توقف کامل پروژه‌های تولیدی، به شدت مختل شدند. در سال ۲۰۲۱، انتظار می‌رود که بخش ساخت‌وساز جهانی رو به بهبود باشد که این بهبود، ناشی از نرخ‌های بهره پایین و تمرکز دولت‌ها بر پروژه‌های زیربنایی به عنوان بخشی از برنامه‌های بازیابی است.

بهبود بخش ساخت و ساز در مناطق مختلف، متفاوت است. در اقتصادهای در حال توسعه، به عنوان مثال، ASEAN، جایی که نرخ واکسیناسیون پایین بوده است، بازسازی ساختمان‌ها روند ضعیف‌تری را نشان می‌دهد. در مقابل، در هند، جایی که اخیرا واکسیناسیون سرعت خوبی داشته است، روند مثبتی در فعالیت‌های ساختمانی درحال وقوع است.

استفاده از فولاد در صنعت اتومبیل‌سازی

دربین صنایع مصرف‌کننده‌ی فولاد، بخش خودرو در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۰ شاهد بیشترین کاهش مصرف فولاد بوده، ولی در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ مصرف فولاد افزایش داشته است. اگرچه اختلال در زنجیره‌ی تامین هنوز در برخی بازارها مشهود است. در ایالات متحده، تولید خودروهای سبک تا سه ماهه سوم سال گذشته، به سطح قبل از همه‌گیری رسید، اما از آن زمان تا حدودی به‌دلیل اختلالات زنجیره تامین، روند کاهشی داشته است.

در اتحادیه اروپا، بهبود چشمگیری در حال وقوع است و انتظار می‌رود که بخش خودرو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۵٫۳ درصد رشد داشته باشد. با این وجود، این میزان هنوز هم از زمانی که رکود تولید برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ شروع شد، بسیار پایین‌تر است. بخش خودرو اتحادیه اروپا با عدم اطمینان مواجه است که این مساله به‌دلیل  کمبود قطعات و چشم‌انداز ضعیف تقاضا است. اختلال در زنجیره تامین به طور قابل توجهی، بهبود صنعت جهانی خودرو را تضعیف می‌کند. با از بین رفتن تقاضا، رشد تولید خودرو در سال ۲۰۲۲ کاهش می‌یابد، اگرچه ثبت سفارشات بالا می‌تواند باعث بهبود تقاضا در این صنعت شود.

منبع

https://www.worldsteel.org/media-centre/press-releases/2021/worldsteel-Short-Range-Outlook-October-2021.htm

مطالب مرتبط