پیش‌بینی رکود برای صنعت فولاد بریتانیا

پیش بینی رکود صنعت فولاد بریتانیا

در سال ۲۰۱۸ دولت ترامپ، تعرفه‌هایی برای فولاد و آلومینیوم وارد شده از اتحادیه اروپا وضع کرد که دلیل این موضوع، این ادعا بود که محصولات خارجی تولید شده توسط متحدان آمریکایی، تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده است. این قوانین براساس ماده ۲۳۲ قانون گسترش تجارت امریکا و در جهت امنیت ملی وضع شد. اروپایی‌ها، از این اقدام ترامپ برای توجیه تعرفه‌ها خشمگین شدند و بسیاری از آنها تعرفه‌های متقابلی را بر تولیدات ساخت آمریکا اعمال کردند. در ادامه این مطلب همراه ما در سراج توس باشید.

لغو تعرفه فولاد اتحادیه اروپا توسط کاخ سفید

پس از گذشت بیش از سه سال کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای حل و فصل اختلافات دیپلماتیک خود بر سر تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ وضع شد، به توافق رسیده‌اند. آنها گفتند که اگرچه تعرفه های ماده ۲۳۲ به‌طور کامل حذف نخواهد شد، اما مقداری از فولاد و آلومینیوم اروپا اجازه خواهد داشت بدون تعرفه وارد آمریکا شود.

ناظران می‌گویند کاهش تعرفه‌ها گامی کلیدی برای رهایی از یکی از میراث ترامپ است که بایدن تلاش کرد با کنارزدن آن روابط ایالات متحده با اروپا را از نو تنظیم کند. گفته می‌شود این فراز و فرودها در وضع تعرفه از سوی دو طرف، نه‌تنها به تولیدکنندگان اروپایی آسیب رسانده، بلکه هزینه‌های فولاد را برای شرکت‌های آمریکایی هم افزایش داده است. وضع این تعرفه‌ها همچنین نتوانست اهداف از پیش تعیین شده توسط دولت ترامپ را محقق کند.

تاثیر وضع تعرفه‌ها بر صنعت فولاد امریکا

اداره آمار کار آمریکا نشان می‌دهد که در پی وضع تعرفه در سال ۲۰۱۸، مشاغل در تولید فلزات اولیه اندکی افزایش یافته است و به ۳۸۹ هزار و ۱۰۰ نفر در سال ۲۰۱۹ رسیده است. اما کارخانه‌ها در طول همه‌گیری کووید۱۹ کارگران بسیاری را اخراج کردند و اشتغال در این بخش تقریبا به نیمی از آنچه در سال ۱۹۹۰ بود، رسیده است. از سوی دیگر، اتحادیه اروپا در ماه می اقداماتی را برای بهبود روابط با آمریکا انجام داد.

مشمول تعرفه بودن فولاد بریتانیا با توجه به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

این امر برای دولت بریتانیا که از اتحادیه اروپا خارج شده است، خبر خوشی نبود. زیرا طبق توافق ایالات متحده و اتحادیه اروپا، تعرفه‌ها بر سهمیه فولاد و آلومینیوم وارداتی از این بلوک به ایالات متحده را از اول ژانویه حذف می‌شود و این در حالیست که تعرفه‌ها بر صادرات بریتانیا به ایالات متحده، همچنان باقی خواهد ماند و این امر سبب خواهد شد که، رقبای بریتانیا در اتحادیه اروپا از مزیت قیمتی ۲۵ درصدی فروش به بازار غول‌پیکر ایالات متحده برخوردار شوند.

صادرات بریتانیا به این بلوک همچنین ممکن است به‌دلیل بند غیرمعمول سختگیرانه در توافقنامه اتحادیه اروپا و ایالات متحده آسیب ببیند که به این معنی است که فولاد با منشأ بریتانیا همچنان مشمول تعرفه است، حتی اگر شرکت‌های اتحادیه اروپا روی آن کار کرده و صادر کنند.

تلاش بریتانیا برای توافق با امریکا بر سر تعرفه فولاد

آن ماری ترولیان، وزیر بازرگانی بریتانیا، وزیر بازرگانی ایالات متحده را برای گفتگوهای بیشتر در لندن که طبق گزارش‌ها برای ژانویه برنامه‌ریزی‌شده بود، دعوت کرد. با اینحال، یک منبع صنعتی گفت که آنها نسبت به دستیابی سریع به توافق خوشبین نیستند.

با این حال، علیرغم توافق تجاری با ایالات متحده که بوریس جانسون، نخست‌وزیر، آن را به‌عنوان یکی از بزرگترین مزایای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سال‌های پس از رأی‌گیری برگزیت در سال ۲۰۱۶ معرفی کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده از آن زمان به صراحت اعلام کرده است که چنین توافقی وجود ندارد.

گرت استیس، مدیرکل اتحادیه فولاد بریتانیا، گفت: صادرات فولاد بریتانیا به ایالات متحده از زمانی که پرزیدنت ترامپ تعرفه‌های فولادی را در سال ۲۰۱۸ وضع کرد به نصف کاهش یافته است. بدون شک این اقدامات به طور قابل توجهی به منافع بریتانیا در دومین بازار بزرگ صادرات فولاد آسیب‌زده است. در حالیکه ما از حرکت ایالات متحده برای شروع کاهش تعرفه‌های خود استقبال می‌کنیم، بدون توافق با بریتانیا، موقعیت صادرات ما بیشتر بدتر خواهد شد. ضروری است که دولت برای اطمینان از یک معامله و اطمینان از اینکه فولادسازان بریتانیا قادر به فروش فولاد خود به ایالات متحده هستند، تمام تلاش خود را بکار گیرد.

نظرات نماینده اتحادیه کارگران فولاد بریتانیا

هاریش پاتل، نماینده اتحادیه کارگران فولاد بریتانیا هم گفت که دولت بریتانیا باید توضیح دهد که چرا اتحادیه اروپا توافقی داشت اما بریتانیا این توافق را انجام نداد. تحولات جدید در بحبوحه گزارش‌هایی صورت می‌گیرد که نشان می‌دهد ایالات متحده از تهدیدهای بریتانیا برای تغییر یک‌جانبه قوانین تجاری پس از برگزیت بر ایرلند شمالی جلوگیری می‌کند. لندن یک سال پیش بر سر به اصطلاح پروتکل ایرلند شمالی به‌عنوان بخشی از توافق تجاری برگزیت با این اتحادیه مذاکره کرد، اما بارها گفته است که ممکن است به طور یک‌جانبه آن را قطع کند. بایدن به جانسون نسبت به تهدید صلح در جزیره ایرلند هشدار داده است.

پاتل گفت: این نگران‌کننده است که فولاد تولیدشده در بریتانیا به‌طور موثری از بازار مهم فولاد خارج شده است، زیرا ادامه تعرفه‌ها فولاد اتحادیه اروپا را به میزان قابل توجهی ارزان‌تر می‌کند. دولت باید این موضوع را به سرعت حل کند. تا زمانی که تعرفه‌ها به سرعت برداشته نشود، صدها شغل در فولاد و صنایع وابسته که بیشتر آنها در صندلی‌های به اصطلاح دیوار قرمز هستند، در خطر است.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسید شویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع اندود

منابع:

Irna

fouladban

مطالب مرتبط