وضعیت فروش نفت ایران و رشد صعودی نفت عربستان سعودی

وضعیت فروش نفت ایران و عربستان

در دو ماه گذشته هر بشکه نفت برنت در برخی قراردادهای آتی به بالاترین نرخ خود یعنی ۱۲۳ دلار رسید. نفت در حال تجربه طولانی‌ترین رشد ماهانه خود در بیش از یک دهه‌ی گذشته است و دلیل این گرانی قیمت نفت این است که رهبران اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند که قوانینی در جهت ممنوعیت واردات بخشی از نفت خام خود از روسیه را اجرا کنند. کشوری که در این میان بیشترین سود را می‌برد کشور عربستان سعودی است. این کشور روزانه حدود یک میلیارد دلار از فروش نفت درآمد کسب می‌کند. در ادامه این مقاله همراه ما در سراج توس باشید.

برنده صعود قیمت نفت

صادرات نفت عربستان سعودی در ماه مارس به ۳۰ میلیارد دلار رسیده است که بالاترین رقم در حداقل ۶ سال اخیر است که ناشی از افزایش قیمت‌ها و افزایش تولید است. با رشد قیمت نفت خام به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه و تولید بیش از ۱۰٫۳ میلیون بشکه در روز توسط عربستان، این کشور در حال حاضر، شرایط رویایی را تجربه می‌کند. حکومت عربستان هر روز حدود یک میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفت دارد. می‌توان گفت  این کشور برای اولین بار در یک دهه گذشته، با مازاد بودجه روبرو شده است. این اتفاقات سبب شده است، عربستان از ژانویه تا مارس ۱۵ میلیارد دلار مازاد بودجه داشته باشد. به گفته‌ی صندوق بین‌المللی پول، عربستان امسال به یکی از سریع‌ترین اقتصادهای بزرگ در جهان تبدیل خواهد شد.

وارکنندگان اصلی نفت عربستان

 پنج واردکننده‌ی اصلی نفت عربستان، کشورهای چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و آمریکا هستند. باید به این نکته توجه داشت که احتمالا صادرات نفت عربستان افزایش پیدا کند. چراکه توافق اوپک پلاس در سپتامبر منقضی خواهد شد و احتمالا شاهد افزایش تولید از سوی ۲۳ کشور عضو این گروه باشیم.

سیاست عربستان در برابر مازاد بودجه نفت

قیمت نفت بالای صد دلار در هر بشکه، درآمد عظیمی را نصیب عربستان سعودی کرده است. در گذشته عربستاندرآمدهای نفتی اینچنین را صرف پروژههای توسعه و رشد کشورش می‌کرد ولی این بار این مسئولان این کشور تصمیم گرفته‌اند این مازاد بودجه را صرف پرکردن صندوق‌های خزانه و پرداخت بدهی‌هایشان کنند و بخشی دیگر را به صندوق سرمایه‌ی دولتی یا صندوق توسعه ملی منتقل کنند. 

وضعیت صادرات نفت عربستان

سهم صادرات نفت از کل صادرات عربستان از ۶۹.۵ درصد در مارس سال ۲۰۲۱ به ۸۰.۲ درصد در مارس سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرد که تحت تاثیر صعود قیمت‌های نفت به بالای ۱۰۰ دلار پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین بوده است.

ارزش کلی مجموع صادرات کل عربستان سعودی در ماه مارس سال ۲۰۲۲ در مقایسه با مارس سال ۲۰۲۱، دو برابر شد و به ۳۷.۹ میلیارد دلار معادل ۱۴۲.۲ میلیارد ریال سعودی رسید که عمدتا به دلیل رشد ۱۶.۷ میلیارد دلاری معادل با ۶۲.۹ میلیارد ریال ارزش صادرات نفت بود.

می‌توان  گفت که قیمت بالاتر نفت، افت ملایم صادرات نفت خام عربستان سعودی در مارس نسبت به فوریه را جبران کرد. طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول و موسسات پیش‌بینی کننده‌ی دیگر، قیمتهای بالا، امسال درآمد نفتی چشمگیری را نصیب عربستان سعودی کرده و رشد اقتصادی این کشور را به نرخی بالاتر از برآوردهای اولیه، خواهد رساند.

براساس گزارش اویل پرایس، عربستان سعودی در سه ماهه نخست امسال نرخ رشد اقتصادی ۹.۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را به ثبت رساند که بالاترین نرخ رشد اقتصادی در ۱۰ سال گذشته بود و فعالیت‌های نفتی و صادرات سهم بسزایی در این رشد داشت.

درآمد شرکت سعودی آرامکو

شرکت آرامکو عربستان سعودی با انتشار درآمد سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ خود نشان داد که ۸۲ درصد افزایش در درآمد نفتی خود  داشته است. درآمد این شرکت در این دوره سه ماهه ۳۹٫۵ میلیارد بوده است در حالیکه درآمد این شرکت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ معادل ۲۱٫۷ میلیارد دلار بوده است. سخنگوی این شرکت می‌گوید افزایش تصاعدی درآمد شرکت به واسطه‌ی بالارفتن قیمت جهانی نفت، افزایش حجم فروش و بهبود کیفیت پالایش و توزیع حاصل شده‌است. به این ترتیب آرامکو که ۹۸درصد آن تحت مالکیت دولت سعودی است تحت تاثیر جنگ اوکراین به سرمایه‌دارترین شرکت در بازارهای بورس دنیا هم بدل شده است. قیمت هر بشکه نفت در همان روزها و هفته‌های نخست تجاوز نظامی روسیه به اوکراین تا مرز ۱۴۰ دلار بالا رفت.

آمار درآمد آرامکوی عربستان که در حال حاضر بزرگ‌ترین صادرکننده نفت دنیاست تنها ۴ روز پس از آن اعلام شد که این غول نفتی با پیشی گرفتن از اپل به با ارزش ترین شرکت دنیا تبدیل شد. ارزش سهام آرامکو به۲میلیارد و۴۳۰میلیون دلار رسیده که به معنای آن است که حدود ۶۰ میلیون دلار بیشتر از شرکت آمریکایی اپل ارزش دارد.

مقایسه درآمد نفتی ایران با عربستان

امسال صادرات نفت عربستان رشد ۱۲۳ درصدی داشته و ارزش صادرات نفت این کشور در ماه  مارس امسال ۱۲۳ درصد معادل ۱۶.۷ میلیارد دلار در مقایسه با مارس سال ۲۰۲۱ افزایش یافت. همچنین آمار رسمی نشان می‌دهد که کشور ایران به واسطه‌ی تحریم‌ها از استفاده از این شرایط طلایی محروم بوده و در بهترین حالت یک‌دهم عربستان در سال جاری میلادی درآمد خواهدداشت.

جا ماندن ایران در دوران طلایی نفت

درحالیکه عربستان و دیگر کشورهای نفتی از فرصت طلایی نفت ۱۰۰ دلاری نهایت استفاده را برای استحکام بنیان‌های اقتصادی و سیاسی خود می‌کنند، ایران در استفاده از این فرصت بی‌نصیب مانده است.

بر اساس آخرین برآوردهای انجام شده توسط موسسات خارجی، میزان صادرات نفت ایران در ماه می به کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. گفته می‌شود افت صادرات نفت ایران به دنبال تحریم‌های روسیه و کاهش خرید کشورهای اروپایی در ماه‌های اخیر رخ داده است. به‌طوریکه روس‌ها به بازار چین که مهمترین بازار نفت ایران در شرایط تحریم است، بیش از قبل نیاز دارند.

البته مسئولین میزان صادرات نفت را حدود یک میلیون بشکه اعلام کرده و افت صادرات نفت کشور را تکذیب می‌کنند. حتی با فرض صادرات روزانه یک میلیون بشکه میزان درآمدهای نفتی ایران امسال حدود ۳۶ میلیارد دلار خواهد بود که حدودا معادل درآمدهای نفتی یک ماه عربستان است.

تاثیر منفی ممنوعیت خرید نفت اتحادیه اروپا از روسیه بر ایران

قرارگیری روسیه در لیست تحریم نفت اتحادیه اروپا، ضرر مالی برای ایران به‌همراه خواهد داشت و دلیل آن اینست که تخفیف‌های نفتی روسیه بالاست و در نتیجه این کشور درصدد جذب مشتریانی برخواهد آمد که در شرایط کنونی خریدار نفت ایران هستند. چین یکی از این کشورهاست که مصرف بالایی هم دارد و در حال حاضر به دنبال کسب تخفیف بیشتر از روسیه است. یکی دیگر از این کشورها، هند است که سعی دارد نفت روسیه را زیر ۷۰ دلار در هر بشکه، بخرد. این درحالی است که نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، در حال حاضر حدود ۱۰۸دلار در هر بشکه است.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسید شویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع اندود

منابع:

bourseon

donya-e-eqtesad

isna

khabaronline

The Wall Street Journal

Bloomberg

world oil

مطالب مرتبط