واکنش بازارهای مالی به خبر لغو تحریم‌ها

آمریکا روز جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰، در میانه‌ی مذاکرات هسته‌ای وین، برخی از تحریم‌های هسته‌ای ایران را لغو کرده‌ است. به گزارش آسوشیتدپرس، رفع این تحریم‌ها از سوی دولت جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، برای تسهیل گفت وگوها طراحی شده است. در ادامه‌ی‌ این خبر همراه ما در سراج توس باشید.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا، روز جمعه به وقت محلی چندین معافیت از تحریم‌ها را در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران امضا کرد. این اقدام دولت بایدن، تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا برای لغو آنها را تغییر داد. مذاکرات وین با هدف رفع تحریم‌های آمریکا و بازگشت این کشور به برجام وارد مرحله حساسی شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای به کنگره اعلام کرد: معافیت از این فعالیت‌ها به تکمیل توافق برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام کمک می‌کند و زمینه را برای بازگشت ایران را نیز به اجرای تعهداتش در برجام فراهم می‌سازد.

این وزارتخانه مدعی شده است که معافیت تحریمی در راستای خدمت به منافع ایالات متحده در منع اشاعه و ایمنی و محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران طراحی شده است. وزارت خارجه آمریکا افزوده است که این اقدام به صلاحدید سیاسی با در نظر گرفتن اهداف مزبور صادر شده و نه بر اساس تعهد یا به‌عنوان بخشی از یک توافق قبلی.

معافیت‌های تحریمی و امکان از سرگیری برخی پروژه‌های غیر نظامی

معافیت‌های تحریمی به کشورها و شرکت‌های خارجی اجازه می‌دهد تا در پروژه‌های غیرنظامی نیروگاه هسته‌ای بوشهر ایران، نیروگاه آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران کار کنند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در ماه مه ۲۰۲۰ این معافیت‌ها را لغو کرده بود. یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آگاه از معافیت‌ها تحریمی ادعا کرد که این اقدام «در راستای منافع ملی حیاتی ما و همچنین به نفع منطقه و جهان» اتخاذ شده است.

واکنش بازارهای مالی به خبر لغو تحریم‌ها

قاعدتا لغو تحریم‌ها، تاثیر اولیه خود را روی بازارهای مالی می‌گذارد. اما بررسی واکنش بازارها به لغو تحریم‌ها نشان می‌دهد که این اتفاق نتوانسته بازارها را به‌طور قابل ملاحظه‌ای متاثر کند. برخی اقتصاددانان در خصوص قیمت طلا و دلار پس از توافق اعتقاد دارند، اگر توافق حاصل شود قیمت طلا و ارز، کاهشی نسبی خواهد داشت و قیمت دلار ممکن است به‌صورت شوک تا ۲۴ هزار تومان کاهش یابد اما مدتی بعد، در کانال قیمتی ۲۶ تا ۲۸ هزارتومان در بازار به توازن می‌رسد.

  • براساس آخرین نرخ‌های اعلامی امروز شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۰، قیمت دلار، ۲۷ هزار و ۵۰ تومان شد. دلار نسبت به آخرین قیمت هفته قبل افت ۰٫۷ درصدی داشت، یعنی حدود ۲۱۵ تومان کاهش قیمت داشت.
  • وضعیت در بازار طلا نیز به‌همین شکل بوده و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز ۱۲ هزار تومان کاهش یافت و از یک میلیون و ۲۱۰ هزار تومان به یک میلیون و ۱۹۸ هزار تومان رسید. در واقع به‌نظر می‌رسد که لغو سه تحریم هسته‌ای ایران فقط ۰٫۹ درصد روی کاهش قیمت دلار تاثیر گذاشته است.
  • تاثیر مثبت بورس در بازار سرمایه، باید برعکس دیگر بازارها باشد. یعنی در حالیکه قیمت دلار و طلا کاهش می‌یابد، بورس باید افزایشی باشد.

اقتصاد کشور در شرایط تحریم

پیش از این، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه اقتصاد کشور توان ادامه دادن در شرایط تحریمی را ندارد، گفت: تصور بنده مطابق شواهد موجود این است که با وساطت کشور روسیه در روند مذاکرات، به توافق نزدیک شده‌ایم. کاهش نرخ ارز نیز از دیگر شواهد خوشبین شدن بازار به توافق مذاکرات است.

افقه بیان کرد: به نظر می‌رسد اگر توافق در مذاکرات حاصل شود، لایحه بودجه در مجلس تغییرات اساسی می‌یابد و بخشی از درآمدهایی که تحقق آنها ممکن نبود (به‌عنوان مثال در بخش مالیات) حذف و فروش نفت در بودجه، جایگزین این موارد شود. وی افزود: اگر توافق در مذاکرات حاصل شود، اصلاحات عمده‌ای در هزینه‌ها و بودجه به وجود خواهد آمد. این اقتصاددان در خصوص قیمت طلا و دلار پس از توافق در مذاکرات گفت: اگر توافق حاصل شود قیمت طلا و ارز، کاهشی نسبی خواهد داشت و قیمت دلار ممکن است به‌صورت شوک تا ۲۴ هزار تومان کاهش یابد اما مدتی بعد، در کانال قیمتی ۲۶ تا ۲۸ هزارتومان در بازار به توازن می‌رسد.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسیدشویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع‌ اندود

منابع:

Eghtesadonline

Isna

tejaratnews

مطالب مرتبط