وابستگی تجارت فولاد ایران به توافق برجام

تاثیر برجام بر بازار فولاد

عضو هیئت مدیره غلتک‌سازان سپاهان گفت: توافق در برجام می‌تواند راه‌های تجارت خارجی را برای ایران باز کند ولی  مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن تأثیر چندانی در روند تولید فولاد کشور نخواهد داشت، اما در صورتیکه در برجام توافقی حاصل نشود، این مساله باعث افزایش تمایل به صادرات می‌شود. در ادامه این مطلب با سراج توس همراه باشید.

وی در مورد تأثیر مذاکرات برجام روی بازار فولاد گفت: مذاکرات برجام به‌طور کلی تأثیر روانی روی بازار خواهد داشت، اما تغییری در روند تولید زنجیره فولاد ایجاد نخواهد کرد. اگر توافق صورت بگیرد، به‌دلیل اینکه تحریم صنعت فولاد جزو آخرین تحریم‌ها بوده است، اولین تحریمی خواهد بود که برداشته می‌شود و به دنبال آن تجارت خارجی صنعت فولاد رونق خواهد داشت. در صورت حاصل آمدن توافق برجام، نقل و انتقالات مالی راحت‌تر صورت خواهد گرفت و همچنین به دنبال این توافق، قیمت‌های صادراتی فولاد ایران با قیمت‌های جهانی هم‌طراز خواهند شد. در حال حاضر قیمت صادراتی شمش ایران، ۱۰ درصد زیر قیمت جهانی CIS است و با رفع تحریم‌ها این عدد نزدیک و نزدیک‌تر خواهد شد.

برجام و فولاد

مشتریان فولاد ایران از الجزیره و تونس، شمش پیشنهادی ایران را به‌دلیل نرخ پایین‌تر آن نسبت به شمش CIS ترجیح می‌دهند. با وجود اینکه برخی تولیدکننده‌های ایرانی شمش خود را به قیمتی پایین‌تر از دیگر فروشندگان به کشورهای آسیای جنوب شرقی پیشنهاد کرده‌اند، اما خریداران منطقه به‌دلیل انتظار بازگشت زود هنگام تحریم‌های آمریکا علیه ایران؛ علاقه‌‌ای به خرید از خود نشان نمی‌دهند.

برخی کارشناسان معتقدند، اگر توافقی در مذاکرات صورت نگیرد و تحریم‌ها سر جای خود باقی بمانند، این مساله، تأثیر مستقیم روی نرخ ارز خواهد گذاشت و این نرخ ارز خواهد بود که قیمت محصولات فولادی را مشخص می‌کند. قطعا با افزایش قیمت دلار، کالاهای ایرانی مزیت رقابتی پیدا می‌کنند و مانند سال‌های گذشته که با وجود تحریم، صادرات ایران مزیت داشته است، تجارت خارجی و افزایش قیمت‌های داخلی ادامه پیدا خواهد کرد.

پیشینه‌ی مذاکرات هسته‌ای و تاثیر آن بر بازار آهن و فولاد

از سال ۸۹ تا ۹۲ مذاکرات هسته‌ای بدون نتیجه روشنی ادامه یافت و در پایان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد در سال ۱۳۹۲، قیمت میلگرد آجدار به محدوده ۲۰۰۰ تومان رسیده بود. با نزدیک شدن قیمت دلار به ۳٫۵۰۰ تومان در اوایل سال ۹۲، بسیاری دریافته بودند که تحولات در سیاست خارجی و به‌خصوص مذاکرات هسته‌ای، تأثیر زیادی بر اقتصاد داخلی دارد و از آنجایی‌که کسی در آن دوران دورنمای روشنی از نتایج مذاکرات نمی‌دید، بعضی افراد، از ترس گرانی بیشتر، به‌صورت هیجانی اقدام به خرید می‌کردند که همین موضوع، منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شد.

با روی کار آمدن حسن روحانی، دستیابی به توافق با کشورهای گروه ۵+۱ در دستور کار قرار گرفت و در نیمه دوم سال ۹۴، تیم مذاکره‌کننده‌ی ایران به رهبری محمدجواد ظریف توانست پس از ۲۲ ماه مذاکره، به یک توافق نهایی با کشورهای غربی دست پیدا کند. براساس این توافق ایران متعهد شد تا میزان غنی‌سازی اورانیوم را تا سقف ۵ درصد کاهش دهد و علاوه بر محدودکردن فعالیت‌های هسته‌ای در برخی از سایت‌ها، از تعداد سانتریفیوژهای خود نیز کم کند.

پیامدهای اقتصادی نهایی شدن برجام در سال ۹۴

به دنبال نهایی شدن برجام و تأثیرات مثبت اقتصادی آن در سال ۹۴، قیمت میلگرد که از ابتدای ریاست جمهوری حسن روحانی روندی نزولی را در پیش گرفته بود، به کیلویی ۱۴۰۰ تومان رسید که البته با افزایش تقاضا و رونق بازار طی سال‌های بعد، قیمت این مقطع فولادی به ۱۶۰۰ تومان در اوایل سال ۹۶ رسید.

خروج امریکا از برجام و تورم ناشی از آن

با خروج آمریکا از برجام در سال ۹۷، ایران نیز اقدام به کاهش تعهدات خود نمود و اجرایی شدن گام آخر کاهش این تعهدات در دی ۹۸، پایانی بر توافق هسته‌ای به دست آمده در دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی بود. به دنبال بازگشت برخی از تحریم‌های بین‌المللی از سال ۹۷ و به دلیل اجرایی شدن طرح کاهش تعهدات ایران در برجام، مجدداً شاهد تورم فزاینده و صعود قیمت‌ها در بازار بودیم. در آن زمان، تنش میان ایران و آمریکا در منطقه نیز، افزایش یافته بود و همین موضوع، یکی از دلایل افزایش تحریم‌ها توسط آمریکا بود.

تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار آهن و فولاد

افزایش قیمت دلار و تورم بر بازار آهن و فولاد نیز تأثیرگذار بود و از سال ۹۶ تا ۹۹، شاهد افزایش بی‌سابقه‌ی قیمت میلگرد بودیم، به‌نحوی که قیمت این مقطع فولادی از ۲۴۰۰ تومان در پایان سال ۹۶، به محدوده ۱۴٫۰۰۰ تومان در سال ۹۹ رسید. در همین سال‌ها، قیمت دلار به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافت، به‌نحوی که از حدود ۴۰۰۰ تومان به بالای ۳۰٫۰۰۰ تومان در سال ۹۹ رسید.

با روی کار آمدن بایدن در آمریکا، امیدها به بازگشت آمریکا به برجام آغاز شد و یکی از اقدامات اولیه دولت جدید آمریکا در این زمینه، انصراف از فعال‌سازی مکانیزم ماشه برای بازگشت تحریم‌های شدید بین‌المللی علیه ایران در شورای امنیت بود. همچون دولت حسن روحانی، برنامه اصلی دولت ابراهیم رئیسی نیز پیگیری توافق هسته‌ای با کشورهای غربی بود.

دور جدید مذاکرات برجام در دولت رییسی

در آذر سال ۱۴۰۰ دور جدیدی از مذاکرات احیای برجام، آغاز شد که همچنان در حال انجام است. بر خلاف سال ۹۴، این بار خوش‌بینی زیادی در مورد آن وجود ندارد و هر چند روز یک‌بار اخبار ضد و نقیضی در مورد آن منتشر می‌شود. با وجود این که در اوایل ریاست جمهوری بایدن و به‌دنبال انتشار اخبار مثبت در مورد احیای برجام، شاهد تثبیت یا کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار بودیم، اما مشکلات داخلی مثل قطعی برق و تغییرات در سیاست خارجی ایران به دنبال تغییر دولت، منجر به صعود بی‌سابقه قیمت‌ها در بازار شد، به‌نحوی که قیمت میلگرد به محدوده ۱۸٫۰۰۰ تومان نیز نزدیک شد. با این وجود، یک توافق احتمالی با گروه ۱+۵ می‌تواند تأثیر مثبت زیادی بر اقتصاد داخلی و بازار آهن و فولاد داشته باشد و روند فعلی کاهش قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد را تثبیت کرده یا شدت بخشد. برای خرید انواع محصولات فولادی ازجمله؛ میلگرد به جدول قیمت این محصول در وب سایت سراج توس مراجعه کنید.

منابع:

donya-e-eqtesad

fouladban

مطالب مرتبط