نگاهی به اخبار اقتصادی روز ایران و جهان ( چهارشنبه ۱۲ آبان۱۴۰۰، ۳ نوامبر ۲۰۲۱)

اخبار جهان

  • کاهش تولید فولاد چین ممکن است در ماه نوامبر ادامه یابد، چراکه میانگین تولید روزانه فولاد خام در اواخر اکتبر ۲٫۵۸ میلیون تن گزارش‌شد که پایین ترین سطح از مارس ۲۰۲۰ می‌باشد.
  • انتظار می‌رود مصرف فولاد به‌دلیل فعالیت های ضعیف ساخت و ساز و زیرساخت‌ها کاهش یابد، درحالیکه برخی فعالان تجاری معتقدند که محدودیت های تولید فولاد ممکن است تا المپیک زمستانی که در اوایل سال آینده برگزار می‌شود، ادامه یابد.
  • معاملات آتی سنگ آهن در فصل غیر پیک زمستانی به‌دلیل محدودیت‌های شدید تولید و محدودیت سینترینگ اعمال شده در کارخانه‌ها، کاهشی شد و به پایین‌ترین سطح سالانه رسید.
  • در روز سه شنبه ۲ نوامبر، قیمت جهانی سنگ آهن با تداوم افت تولید فولاد چین، همزمان با سقوط PMI تولید چین به زیر ۵۰ (۴۹٫۲) رسید. امروز در بورس دالیان یک سقوط ۹%- را تجربه کرده و قیمتها به کف افت قیمت روزانه برخورد نمود.
  • قیمت میلگرد در بورس شانگهای، همزمان با افت قیمت مواد اولیه تولید فولاد در چین نزولی بوده و به کف ۸%- افت قیمت روزانه برخورد کرد.
  • قیمت کک صادراتی چین امروز با افت ۶٫۲%- به ۶۸۵$ در هر تن افت کرده و نزولی است.
  • براساس آخرین نسخه‌ی منتشر شده از سوی کامپایلر رسمی شاخص ها – CFLP کمیته حرفه ای لجستیک فولاد CSLPC که در ۳۱ اکتبر منتشر شد: در ماه اکتبر شاخص مدیران خرید PMI چین برای صنعت فولاد این کشور به پایین‌ترین سطح خود از مارس ۲۰۲۰ کاهش یافت و با کاهش ۶٫۷ واحدی در ماه مذکور به ۳۸٫۳ رسید چراکه تقاضا محدوده شده و عرضه با توجه به سهمیه‌بندی برق و کاهش تولید کاهش یافته بود. به گفته این کمیته، ماه گذشته حاشیه سود فولادسازان چینی به‌دلیل افزایش هزینه‌های فولادسازی در پی بالا رفتن قیمت مواد اولیه درحالیکه تعدیل در قیمت های فولاد داخلی چین ادامه یافته بود، تحت فشار قرار گرفت.
  • براساس آخرین گزارش نشریه متال بولتن در تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۲۱، اسلب و بیلت صادراتی مناطق ایران و CIS در بازار جهانی با ثبات قیمت همراه بودند. براساس این گزارش، بیلت صادراتی منطقه CIS بدون تغییر، به نرخ ۶۵۳ دلار به ازای هر تن مبادله شده‌است و اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر، با قیمت ۷۲۷ دلار و ۵۰ سنت در هر تن به فروش رسید.
  • هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس بدون تغییر، به قیمت ۶۶۰ دلار فروخته شده و هر تن بیلت صادراتی ایران بدون تغییر،با نرخ ۶۴۷ دلار و ۵۰ سنت مبادله شده‌است.
  • روسیه مطابق با روند جهانی برای کاهش اثرات منفی بر محیط‌زیست حرکت می‌کند. دولت این کشور استراتژی کاهش انتشار دی اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰ را تصویب کرد. این برنامه کاهش ۶۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای را با عملکرد اقتصادی پایدار و چشم انداز رسیدن به کربن خنثی تا سال ۲۰۶۰ امکان پذیر می‌کند.
  • استان هبی چین طرح کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای زمستان ۲۰۲۱/بهار ۲۰۲۲ را تصویب کرد. وزارت اکولوژی و محیط‌زیست استان هبی MEE و سایر آژانس های مربوطه به‌طور مشترک یک برنامه کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای را برای فصل زمستان ۲۰۲۱-۲۰۲۲ صادر کردند.

اخبار ایران

  • براساس اطلاعیه عرضه بورس کالا؛ امروز در تالار صنعتی ۱۵۳ هزار و ۶۳۲ تن انواع مقاطع طویل فولادی به همراه ورق سرد و شمش بلوم عرضه خواهدشد.
  • در آخرین روز معاملاتی هفته جاری شاهد آغازی متعادل همراه با نوسانات مثبت و منفی در بازار بورس تهران هستیم. گفتنی است که قدرت خریداران در صنعت خودرویی همچنان غوغا می‌کند.
  • براساس آخرین بروزرسانی بانک مرکزی قیمت خرید حواله دلار در روز چهارشنبه ۱۲ آبان، ۲۳۰ هزار و ۴۱۸ ریال بوده که نسبت به روز سه‌‌شنبه، ۸۳ ریال رشد داشته است. فروش حواله دلار هم در این روز با افزایش ۸۴ ریالی، به قیمت ۲۳۲ هزار و ۵۱۱ ریال رسید.
  • طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان: در حال حاضر طبق آمار بهره‌وری، کارخانه‌های فولادی ایران با کمتر از ۷۵ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند
  • مهرداد تولاییان، معاون بهره‌برداری و عضو هیات مدیره ذوب‌آهن اصفهان: بر اساس توافق صورت گرفته با افغانستان مقرر شد محموله‌ای از ریل را به این کشور صادرکنیم که برغم دریافت وجه آن، بدلیل دخالت‌های آمریکا، موفق به ارسال این محموله نشدیم.
  • نخستین قرارداد صادرات ریل به افغانستان به ارزش چهار میلیون و ۳۳۲ هزار دلار به ثبت رسید. با این قرارداد امکان اتصال افغانستان از طریق ایران به دریای عمان و خلیج فارس و از سمت غرب به اروپا نهایی می‌شد. از این طریق شاهد افزایش حجم مبادلات تجاری و ترانزیتی به افغانستان و ارتقا سطح مُراودات تجاری ایران با این کشور می‌شدیم اما با رسانه‌ای شدن ماجرا، اجازه ورود محموله ما به افغانستان داده نشد.
  • واردات برنج از آذر ماه آغاز می‌شود. دبیر انجمن واردکنندگان برنج ضمن تایید این موضوع گفت: ثبت سفارش واردات این محصول با نامه وزارت جهاد کشاورزی به سازمان توسعه تجارت رسما آزاد شد و از ابتدای آذر نیز امکان ترخیص این محصول وجود دارد. این اتفاق باعث می‌شود عملیات اداری واردات برنج مانند عملیات بانکی و گرفتن پیش‌فاکتور تسریع شود تا با آزاد شدن واردات در آذر ماه امکان ترخیص بدون وقفه آن فراهم‌شود.
  • فعالیت پنهانی استارتاپ‌های ایرانی در بازار جهانی: به گفته عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی، استارتاپ‌هایی وجود دارند که با خارج از کشور درحال همکاری هستند اما به دلایل مختلف این همکاری را به‌صورت رسمی اعلام نمی‌کنند. بسیاری از استارتاپ‌های ایرانی و افرادی با ایده‌های استارتاپی به علت محدودیت‌های موجود در ایران تصمیم گرفتند که با خارج از کشور همکاری یا مهاجرت کنند. رقابت با استارتاپ‌های داخلی، مالیات و مسئله تحریم‌ها از جمله دلایلی هست که استارتاپ‌های ایرانی به طور رسمی اعلام نمی‌کنند که در حال همکاری با خارج از کشور هستند. استارتاپ‌ها بیشتر در حوزه‌های روابط عمومی و جذب سرمایه با خارج از ایران کار می‌کنند.

مطالب مرتبط