نقش کمبود قراضه در تعطیلی واحدهای کوچک فولادی

نقش قراضه در تولید فولاد

مزیت استفاده از قراضه

قراضه، جایگاه ویژه‌ای برای تولید فولاد در بسیاری از کشورها دارد. یکی از دلایل استفاده از قراضه، چالش‌های زیست‌محیطی و کاهش مصرف انرژی و منابع آبی است که امروزه به‌عنوان یکی از چالش‌های اصلی برای تولید فولاد در بسیاری از کشورها همچون ایران مطرح است. درحالیکه در ایران به‌دلیل برخی مسائل همچون قطعیت نداشتن تامین قراضه، کیفیت پایین قراضه و همراه بودن سایر مواد مانند فلزات غیرآهنی، تولیدکنندگان فولادی تمایل دارند از آهن اسفنجی استفاده کنند. درصورتیکه اگر سهم کاربرد قراضه، در تولید فولاد افزایش یابد، هم می‌توان محیط‌زیست بهتری داشت و هم پسماندها را دوباره به چرخه‌ی تولید بازگرداند. در ادامه این مطلب همراه ما در سراج توس باشید.

تقسیم‌بندی انواع قراضه

 به‌طور معمول طبقه‌ی قراضه براساس عیار فلزی آهن موجود در آن سنجیده می‌شود. قراضه مورد استفاده در صنایع آهن و فولاد به دو دسته‌ی داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند. قراضه داخلی در مراحل مختلف تولید فولاد و از محصولاتی مانند شمش، تختال و شمشال به‌دست می‌آید. ریخته‌گری شمش با نورد اولیه، مقدار قابل توجهی قراضه به‌صورت پیوسته و زائده و برش‌های انتهایی تولید می‌کند که بیشتر به‌دلیل وجود کوره‌های فولادسازی در واحد، به فرآیند باز می‌گردد. قراضه‌های خارجی به ۲ دسته جدید و قدیم تقسیم می‌شوند. مقدار فلزات آهنی و فولادی به‌جای مانده از تولیدکنندگان محصولات نهایی در فرآیند تولید، قراضه خارجی نامیده می‌شود. زائده‌های صفحات، مفتول‌ها و محصولات معیوب و باقی‌مانده برش‌ها در این دسته قرار می‌گیرند.

قراضه قدیمی شامل محصولات فرسوده و در انتهای عمر است. مثال‌هایی از این قراضه‌ها، خودروهای فرسوده، آهن‌الات ناشی از تخریب ساختمان‌ها و محصولات خانگی مانند یخچال و بخاری در این دسته قرار می‌گیرند. این نوع قراضه برخلاف قراضه‌های جدید و قراضه‌های داخلی به فلزات و ترکیبات غیر فلزی متنوعی آلوده است و منابع تولید این نوع قراضه نیز نسبت به ۲ نوع دیگر بسیار پراکنده است. جمع‌آوری محصولات در انتهای عمر و تفکیک و جداسازی ترکیبات آهنی و فولادی از سایر مواد غیر فلزی و فلزات غیر آهنی از چالش‌های استفاده از این نوع قراضه است.

کمبود قراضه، دلیل تعطیلی واحدهای کوچک فولادی

ایران کشوری غنی از منابع طبیعی است و دسترسی به منابع غنی سنگ‌آهن و انرژی ارزان از نقاط قوت ایران در توسعه صنایع انرژی‌بر بوده و از طرفی جایگاه صنعت فولاد به‌عنوان تامین‌کننده ماده اولیه برای توسعه زیرساخت‌ها در کشور شناخته شده است.

برنامه جامعی برای افزایش تولید در کشور تعریف شده که بر اساس آن تا افق ۱۴۰۴ ظرفیت تولید فولاد ۵۵میلیون تن در سال هدف‌گذاری شده است. تامین منابع اولیه و انرژی لازم برای رسیدن به این حجم ضروری است.

افزایش ظرفیت تولید فولاد تا ۵۵میلیون تن در سال به بیش از ۱۰میلیون تن قراضه نیاز دارد. با توجه به این موضوع نیاز به واردات قراضه در سال ۱۴۰۴ بیش از ۷میلیون تن پیش‌بینی شده است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: تمایل وزارت صمت به فعالیت کل زنجیره فولاد است و از آنجا که اکنون واحدهای القایی فولادی با مشکل تامین مواد اولیه مواجه شده‌اند، دولت و وزارت صمت درصدد است اجازه واردات قراضه را صادر کند.

سیف‌الله امیری با اشاره به مشکلات پیش آمده برای فعالان القایی صنایع فولادی افزود: با افزایش قیمت قراضه و کمبود قراضه آهن و فولاد در کشور در حال حاضر القایی‌ها با مشکل تامین مواد اولیه مواجه شده‌اند. وی ادامه داد: تولید محصولات فولادی واحدهای القایی کشور حدود شش میلیون تن است و خوراک آنها از آهن قراضه و فولاد تامین می‌شود؛ و دولت و وزارت صمت درصدد است حتی اجازه واردات قراضه را صادر کند.

تامین قراضه مصرفی واحدهای کوچک

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: فولادی‌های بزرگ کشور مانند فولاد مبارکه برای تولید شمش می‌توانند از آهن اسفنجی استفاده کنند. پیشنهاد ما این است که با توجه به توانایی مالی فولادسازان بزرگ حتی برای خرید کل قراضه‌های کشور، خریداری قراضه را به واحدهای کوچک بسپارند و قراضه را برای تولید آهن اسفنجی نخرند. اگر حتی فولادسازان قراضه را با قیمت ۱۱ یا ۱۲ هزار تومان هم بخرند چون ورق را ۲۱ هزارتومان می‌فروشند، خرید قراضه با قیمت گران هم برایشان به صرفه است. اما فولادسازان بزرگ باید توجه داشته باشند خرید آهن قراضه بازار موجب تعطیلی و توقف فعالیت واحدهای کوچک فولادی و از بین رفتن واحدهای خرد خواهد شد لذا باید شرایطی فراهم شود که فولادسازان بزرگ کشور که می‌توانند آهن اسفنجی مصرف کنند به سمت قراضه نروند و امکان فعالیت همه واحدهای تولیدی در کشور فراهم باشد.

وی با اشاره به مراجعات مکرر افراد و سازمان ها برای کسب مجوز فعالیت واحدهای القایی ادامه داد: افراد مراجعه کننده اغلب به من می‌گویند کاری نداشته باشید فقط برای تولیدات ما مجوز صادر کنید درحالیکه باید توجه داشته باشند که وقتی خوراک نیست چگونه می‌توانند کار را ادامه دهند.

گرانی قیمت قراضه

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تصریح کرد: خوراک اغلب کارخانه‌های القایی و واحدهای تولیدی کوچک در زمانیکه شروع به فعالیت کردند آهن اسفنجی نبود بلکه بیشتر قراضه و آهن الات مستعمل استفاده می‌کردند و حالا که قراضه گران شده، به آهن اسفنجی که مازاد تولید دارد روی آورده‌اند و به راحتی هم می‌توانند از بورس کالا خریدشان را انجام دهند.

امیری گفت: هرچند هنوز برخی شرکت‌های تولید کننده آهن اسفنجی محصولاتشان را در بورس کالا عرضه نمی‌کنند اما وزارت صمت درباره عرضه الزامی محصولات در بورس کالا نامه نگاری کرده است تا سازمانهای نظارتی پیگیری کنند و وقتی اسفنجی در بورس کالا عرضه شود قطعا تولیدکنندگان خرد مشکلی نخواهند داشت.

وی با اشاره به راه اندازی طرح‌های توسعه‌ای ایمیدرو در یکی دو سال آینده افزود: با توجه به طرح‌های توسعه‌ای ۶ میلیون تنی ایمیدرو و نیاز آنها به آهن اسفنجی، پیشنهادی مبنی بر اینکه واحدهای تولید کننده به فکر تامین آهن اسفنجی، خوراک و مواد اولیه واحدهای تولیدی خود باشند مطرح شده است.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسید شویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع اندود

منابع:

fouladban.com

gostaresh.news

مطالب مرتبط