مقایسه هزینه‌ی مسکن در سبد خانوارهای ایرانی با دیگر کشورها

هزینه بالای مسکن در سبد خانوار ایرانی

هزینه‌ی تهیه مسکن بخش بزرگی از سبد خانوارها در کشورهای مختلف دنیا را تشکیل می‌دهد و یکی از نگرانی‌های اصلی اقتصادی و اجتماعی خانواده‌ها، مخصوصا زوج‌های جوان است. در سالهای اخیر قیمت مسکن در نقاط شهری در اقصی نقاط دنیا رشد چشمگیری داشته است و در کشور ما نیز اخیرا گزارشی منتشر شده است که براساس آن هزینه‌ی مسکن بطور میانگین در شهرهای ایران بین ۶۰ تا ۷۰ درصد اعلام شده در حالی‌که میانگین این شاخص در جهان ۱۸ درصد است و در دامنه‌ی نوسانات به حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد میرسد. نسبت هزینه‌ی مسکن به دستمزد به گونه‌ای است که نمی‌توان امیدوار بود زوج‌های جوان بدون کمک دولت‌ها یا خانواده‌ها بتوانند خاندار شوند. در  این مقاله همراه ما در سراج توس باشید تا به بررسی قیمت مسکن در ایران و دیگر کشورها بپردازیم.

تاثیر رشد بخش مسکن بر رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور

در همایش الزامات نهضت ملی مسکن، بابک نگهداری رییس مرکز پژوهش های مجلس، با اشاره به برخی از عوامل مشکلات مسکن و اقدامات پژوهشگران این مرکز در راستای بهبود بخشی به وضعیت کنونی، بیان داشت: تاثیر حوزه مسکن بر رشد و توسعه اقتصادی کشور غیر قابل انکار است. وی اظهار داشت صنعت تولید مسکن موتور رشد اقتصادی و تاثیرگذار بر صنایع مادر است. وی افزود: صنعت تولید مسکن علاوه بر تاثیرات ژرف اجتماعی و فرهنگی به لحاظ اقتصادی نیز دارای اهمیت ویژه‌ای است چرا که همچون موتور رشد و توسعه اقتصاد کشور عمل می‌کند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: بخش مسکن با ایجاد رشد اقتصادی و اشتغال آفرینی در بخش ساختمان و بخش‌های وابسته، از طریق تاثیر بر مخارج مصرفی، سرمایه ‌گذاری و تغییرات در تولید ناخالص داخلی، نوسانات اقتصادی را به شدت تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، بنابراین تاثیرات ناشی از آن نیز محدود به بخش مسکن نیست.

هادی عباسی کارشناس اقتصاد مسکن گفت حجم کار در بخش مسکن زیاد است و از سوی دیگر انتظارات مردم نیز به‌حق است. سالانه اگر یک میلیون مسکن در کشور بسازیم، ۲ میلیون شغل ایجاد می‌شود. مسکن در اقتصاد یک لکوموتیو پیشران است و اگر فعال شود واگن‌های زیادی را با خود به حرکت در خواهد آورد.

بررسی عدم توفیق مسکن در برنامه‌های قبلی توسعه کشور

بابک نگهداری با بررسی مطالعات بخش مسکن در ۶ برنامه‌ی توسعه قبلی گفت: دربررسی بخش مسکن در ۶ برنامه قبلی توسعه‌ی کشور، مهمترین مسئله‌ای را که می‌توان در عدم توفیق موثر در بخش مسکن جمع‌بندی کرد مسئله عدم وجود یک بسته‌ی جامع، با ابعاد مختلف برای رفع نیازهای مختلف آحاد جامعه ایرانی با نگاه به حل مشکلات حوزه‌ی مسکن همچون؛ بدمسکنی، بی‌مسکنی و نظایر آن است.

عدم برخوردهای موضعی و محدود برای حل مسئله‌ی مسکن بدون استفاده از ابزارهای حاکمیتی، حقوقی و قانونی سبب گردیده مسئله مسکن، به شکل پایدار و مضمن از مسائل اصلی حوزه‌ی شهری و اجتماعی کشور باقی بماند. نگاهداری تاکید کرد: قانون جهش تولید مسکن نیز در پی راهکاری عملیاتی برای برون رفت بخش مسکن از وضعیت کنونی و تبعات آن بوده اما این قانون نیز صرفا تمرکز خود را بر بخشی محدود از ابعاد گسترده مسکن که شامل؛ سرمایه‌گذاری، تولید و عرضه مسکن است، محدود می‌کند.

وی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس با درک نیازهای مختلف در بازار مسکن باتوجه به درآمدها و توانایی اقتصادی اقشار مختلف جامعه، پیشنهاد برنامه‌ای جامع را در راستای سرمایه‌گذاری، تولید و عرضه مسکن دارد تا ضمن تامین مسکن برای طبقات متوسط جامعه و گروه‌های کم درآمد، زمینه‌های خروج سرمایه از کشور و عدم پاسخگویی به نیازهای موجود رفع شود.

نقش دولت در بهبود وضعیت مسکن در ایران

بابک نگاهداری با اشاره به نقش دولت در بهبود وضعیت حاکم بر مسکن گفت: امید است دولت با درنظر گرفتن کلیه راهکارهای پیشنهادی و مشاوره کارشناسان امکان دسترسی همه آحاد جامعه و بخصوص اقشار با درآمد متوسط و کم را به مسکن فراهم آورد.

وی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس با درک نیازهای مختلف در بازار مسکن باتوجه به درآمدها و توانایی اقتصادی اقشار مختلف جامعه، پیشنهاد برنامه‌ای جامع را در راستای سرمایه‌گذاری، تولید و عرضه مسکن دارد تا ضمن تامین مسکن برای طبقات متوسط جامعه و گروه‌های کم درآمد، زمینه‌های خروج سرمایه از کشور و عدم پاسخگویی به نیازهای موجود رفع شود.

بررسی وضعیت مسکن در اروپا

تامین مسکن ارزان و مناسب، به یکی از نگرانی‌های اقتصادی و اجتماعی در اتحادیه اروپا تبدیل شده است. از آنجا که در سال‌های اخیر افزایش قیمت مسکن در مناطق شهری از رشد دستمزدها پیشی گرفته، این وضعیت در حال وخیم‌تر شدن است. در سراسر اروپا، مردم نگران توانایی خود برای یافتن و تامین هزینه مسکن هستند. در ۲۶ پایتخت از مجموع ۲۸ پایتخت اتحادیه اروپا ، عمده‌ی مردم، معتقد هستند که یافتن مسکن خوب کار آسانی نیست.

 در این خصوص، جمعیت جوان و گروه تازه‌ وارد به شهرها، بیش از همه در معرض آسیب هستند؛ در حالی‌که نسل قدیمی‌تری که در مناطق بهتر شهر مالک خانه هستند، از افزایش ارزش دارایی‌های خود منتفع می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد در برخی شهرهای آلمان طی ۵ سال گذشته قیمت مسکن تا سه برابر افزایش پیدا کرده است. در مناطق شهری این کشور وضعیت اجاره ‌بها، برای زوج‌های جوان مناسب ارزیابی نمی‌شود. کمبود مسکن و افزایش قیمت‌ خانه در بسیاری از شهرهای اروپایی حکایت از عملکرد ناکارآمد بازارهای مسکن در کشورهای اروپایی دارد.

اصلاح مقررات به نفع خانه‌دار شدن مردم در اروپا

تصمیم‌گیران ملی، منطقه‌ای و محلی باید به فکر کاهش موانع عرضه مسکن باشند؛ موانعی که در سطوح مختلف دولت‌ها ایجاد شده‌اند. مقررات محدودکننده استفاده از زمین و ساخت‌وساز موجب اخلال در رشد مسکن و افزایش قیمت‌ها می‌شوند. در این خصوص می‌توان قوانینی وضع کرد که با اجرای آنها قیمت تمام شده‌ی مسکن تا حدودی ارزانتر و به نفع مردم باشد. از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  • افزایش نسبت طبقه به زمین و تراکم بالا در مناطق خاص
  • شهرها همچنین می‌توانند با تسهیل و تسریع فرآیند دریافت‌های مجوز، فرآیندهای قابل پیش‌بینی و با هزینه‌های کمتر ایجاد کنند.
  • در برخی از دولت‌های عضو اتحادیه اروپا «بهبود حقوق مالکیت» و «نظام اداره زمین» از دیگر اولویت‌های سیاست‌گذاری است.
  • دولت‌ها همچنین باید تاکید بیشتری بر ساخت مسکن باکیفیت برای قشر کم‌درآمد، به‌عنوان بخش مرکزی استراتژی‌های سرمایه‌گذاری‌شان داشته باشند.
  • در این زمینه توجه به حمل‌ونقل برای تسهیل ارتباط به مراکز فعالیت‌های اقتصادی نیز اهمیت می‌یابد.
  • اختصاص زمین‌های بلااستفاده دولتی برای ساخت‌وساز‌های مسکونی و توسعه مسکن‌های موجود، از دیگر اقدامات در این زمینه است.
  • کمک‌های مالی قابل انتقال و بر مبنای درآمد خانوار می‌تواند در رسیدن به مسکن ارزان تعیین‌کننده باشد.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسیدشویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی

.           قیمت روز قلع اندود

منابع:

donya-e-eqtesad

khabaronline

jamaran.news

javanonline.ir

irna