مروری بر اخبار فولادی ایران و جهان یکشنبه ۲۳ آبان

اخبار فولاد ایران و جهان

روز یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰، ۱۴ نوامبر ۲۰۲۱

اخبار ایران

قطعی برق، دلیل کاهش ۱۱ درصدی تولید فولاد کشور در ۷ ماه نخست سال ۱۴۰۰

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، آمار تولید فولاد کشور در دوره ۷ ماهه‌ی نخست سال جاری را منتشر کرد. طبق آمار منتشرشده، تولید فولاد میانی کشور در دوره ۷ ماهه نخست امسال، ۱۵ میلیون و ۷۶۹ هزار تن بوده که کاهش ۱۱ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. علت کاهش قابل توجه تولید فولاد کشور، قطعی برق شرکت‌های فولادی در تابستان امسال است.

مجموع تولید فولاد میانی کشور در دوره ۷ ماهه نخست سال جاری، ۱۵ میلیون و ۷۶۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش حدوداً ۲ میلیون تنی را نشان می‌دهد. در دوره ۷ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، تولید بیلت و بلوم در ایران با کاهش ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۹ میلیون و ۳۲۶ هزار تن رسیده است.

تولید میلگرد در ۷ ماهه نخست امسال ۵ میلیون و ۱۳۷ هزار تن بوده که کاهش ۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. تولید تیرآهن نیز در ۷ ماهه نخست امسال با کاهش ۹ درصدی به ۶۷۹ هزار تن رسیده است.

بخش معدن به سرمایه‌گذاری ۵۰ تا ۷۰ میلیارد دلاری نیاز دارد

نایب رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بازگشت بخش معدن و صنایع معدنی کشور به شرایط نرمال در بخش‌های مختلف اکتشاف، استخراج و ماشین‌آلات و جبران عقب‌ماندگی‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری ۵۰ تا ۷۵ میلیارد دلاری است. مهرداد اکبریان، درخصوص سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی، افزود: بخش معدن در سال‌های گذشته نتوانسته آن‌طور که باید و شاید اعتماد لازم را در سرمایه‌گذاران جلب کند؛  بخشی از این موضوع به دلیل تحریم‌ها و موانع صادراتی و بخشی دیگر به‌دلیل تغییر قوانین و بخشنامه‌ها در داخل اتفاق افتاده است. این مسائل در نهایت سبب شده تا سرمایه‌گذاری کمتر از آنچه باید در این بخش به وقوع بپیوندد.

انجمن نوردکاران با شیوه‌نامه تعیین قیمت در بورس صریحا مخالفت کرد

انجمن نوردکاران با شیوه‌نامه پیشنهادی ایمیدرو برای تعیین قیمت پایه در بورس کالا مخالف است، این شیوه‌نامه باعث خواهد شد تا مواد اولیه نوردکاران راحت‌تر صادر شوند و صنایع پایین‌دستی ضرر هنگفتی را متحمل شوند.

عبدالهی عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: اگر این بخشنامه به‌صورت تخصصی بررسی شود و وارد جزئیات آن بشویم، تمام کارخانه‌های نورد زیر ۲۰۰ هزار تن ورشکست خواهند شد، اما موضوع اینجاست که دستگاه‌های دولتی و حکومتی به دنبال این هستند تا محصول نهایی و تکمیل شده تولید داخل کشور به کشورهای دیگر صادر شود و با این روش، هیچ محصول نهایی در چرخه صادرات قرار نخواهد گرفت و این شیوه‌نامه به‌گونه‌ای تنظیم شده است که شمش راحت‌تر صادر شود.

عرضه مواد اولیه در تالار صنعتی

براساس اطلاعیه عرضه بورس کالا، امروز یکشنبه ۲۳ آبان، انواع محصولات معدنی از جمله سنگ آهن دانه‌بندی شده و کنسانتره روی تابلوی معاملات بورس کالا قرار می‌گیرند. براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران، قیمت پایه کنسانتره سنگ آهن کارخانه فولاد صنعتی و ساختمانی یزد مانند عرضه پیشین آن ۲۴ هزار و ۵۲۰ ریال بوده و حجم عرضه نیز ۳۰ هزار تن باقی مانده است. همچنین عرضه سنگ آهن دانه بندی شده معادن سرمک مانند عرضه قبل ۵ هزار تن بوده و با قیمت پایه ۳ هزار و ۵۰۰ ریال روی تابلو قرار خواهد گرفت. گفتنی است که هر دو محصول در عرضه های قبلی معامله نشدند.

افت اندک قیمت دلار در بازار آزاد

در ابتدای بازگشایی بازار روز یکشنبه، دلار در بازار آزاد با افت ۴۰ تومانی، ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان مبادله می‌شود و یورو با کاهش ۵۰ تومانی، به قیمت ۳۲ هزار و ۹۸۰ تومان عرضه می‌شود. دلار صرافی ملی، به قیمت ۲۷ هزار و ۶۶۹ تومان اعلام شد.

اخبار جهان

همکاری بی اچ پی و HBIS با هدف ترویج تولید فولاد کم کربن

مای استیل گلوبال: براساس بیانیه مطبوعاتی بی اچ پی که در ۱۱ نوامبر منتشر شد این شرکت به عنوان دومین معدنکار بزرگ سنگ آهن با گروه آهن و فولاد هبی HBIS به‌عنوان دومین فولادساز بزرگ چین در راستای حمایت از تحقیقات در زمینه فناوری‌های تولید آهن و فولاد کم کربن همکاری می‌کند.

کارخانه کره‌ای پوسکو لقب رقابت پذیرترین فولادساز جهان را به خود اختصاص داد

مرکز خدمات اطلاعات استراتژی World Steel Dynamics که به اختصار WSD نامیده می‌شود در کنفرانس امسال “استراتژی‌های موفقیت فولاد” که دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته در میامی فلوریدا برگزار شد، پوسکو را در جایگاه اول از دیدگاه رقابت‌پذیری جهانی رتبه‌بندی کرد WSD میزبان این گردهمایی سالانه اعضای صنعت فولاد بود.  این فولادساز تلاش های خود را برای توسعه روش‌های تولید و محصولات سازگار با محیط زیست افزایش داده است.

قیمت ورق در بازار جهانی

هفته گذشته ورق گرم صادراتی سی آی اس  ۲۵ دلار افت داشته ۸۵۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه شنیده شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین  نیز از ۸۳۰ دلار به ۷۸۹ دلار هر تن فوب کاهش داشت.

در ترکیه قیمت ورق گرم وارداتی ۲۵ دلار افت داشته ۸۸۵  دلار هر تن سی اف آر شد. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز ۳۵ دلار  ارزان تر شده ۸۵۰ دلار  هر تن سی اف آر شد.

در بازار داخلی اروپا ورق گرم ۱۵ یورو ارزان تر شده به ۱۰۰۰ یورو هر تن درب کارخانه رسید. در بازار داخلی امریکا نیز ورق گرم ۸۰ دلار افت داشته ۱۸۰۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.

همچنین هفته گذشته متوسط قیمت اسلب صادراتی ایران بنا بر گزارش متال بولتن از ۶۴۰ تا ۶۵۵ دلار به ۶۴۰ دلار هر تن فوب رسید. اسلب صادراتی سی آی اس نیز از ۷۱۵ تا ۷۴۰  دلار به ۷۲۰ تا ۷۵۰ دلار هر تن فوب رسید.

برندگان دوازدهمین دوره جوایز سالانه جهانی تعالی فولاد از سوی Fastmarkets معرفی شدند:

 برخی از برندگان جوایز جهانی ۲۰۲۱ برای تعالی فولاد عبارتند از:

  • تأمین‌کننده خودرو سال: Nucor Corp
  • بهترین نوآوری در فرآیند: ArcelorMittal Hamilton
  • بهترین نوآوری در محصول: Big River Steel
  • بهترین پیشرفت‌های عملیاتی: Majestic Steel USA
  • سرپرستی مسئولیت زیست‌محیطی: SSAB
  • شرکت تجارت آتی آهنی سال: Flack Global Metals
  • ارائه‌دهنده لجستیک/حمل و نقل سال: Ryder System Inc
  • تأمین‌کننده مواد مصرفی مواد اولیه سال: Cronimet Envirotec GmbH
  • تولید/پردازنده/سازندگان: Ferragon Corp
  • شرکت قراضه بزرگ در آمریکای شمالی: errous Processing and Trading
  • شرکت قراضه کوچک تا متوسط در آمریکای شمالی: Southern Recycling LLC
  • شرکت قراضه منطقه اروپا و مدیترانه: RKG International FZC
  • شرکت تجهیزات قراضه سال: Wendt Corp
  • تولیدکننده فولاد در آمریکای شمالی: Steel Dynamics Inc
  • ارائه‌دهنده فناوری سال: Aveva
  • تولیدکننده لوله سال: Webco Industries
  • قهرمان تنوع نیروی کار: SSAB Americas

آغاز مذاکرات امریکا و ژاپن در مورد واردات فولاد

ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که مذاکراتی را با ژاپن آغاز خواهد کرد که می‌تواند منجر به کاهش تعرفه‌ها بر واردات فولاد و آلومینیوم شود. وزارت بازرگانی و دفتر نماینده تجاری ایالات متحده گفتند که این مذاکرات با هدف رسیدگی به ظرفیت مازاد فولاد و آلومینیوم جهانی، بازگرداندن شرایط بازار محور و حفظ صنایع حیاتی انجام شده است.

منابع:

فولادبان

معدن ۲۴

کانال کیوان جعفری طهرانی

مای استیل گلوبال

فست مارکت

مطالب مرتبط