مروری بر اخبار فولادی ایران و جهان با سراج توس

مروری بر اخبار فولادی 29 آبان 1400

شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰، ۲۰ نوامبر ۲۰۲۱

اخبار ایران

قطع برق و گاز فولادسازان و اثر آن بر کاهش تولید

محسن مصطفی‌پور مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز گفت: قطع برق و گاز فولادسازان و واحدهای تولیدکننده اثر جدی بر کاهش تولید خواهد گذاشت و موضوعی کاملاً بدیهی و روشن است. در تابستان، قطعی برق بر بخش تولید اثر گذاشت و موجب کاهش درآمدهای آنها شد و در زمستان هم قطعی گاز بر فضای تولیدات صنایع فولادی و زنجیره فولاد سایه می‌اندازد.

مجموعه‌های فولادی در حال حاضر با این پیش‌فرض که در آتیه نزدیک، گاز واحدهای احیاء مستقیم که تولیدکننده آهن اسفنجی هستند، قطع خواهد شد و تولید آهن اسفنجی به حداقل می‌رسد، تقریباً یک رویکرد حمله‌ای قیمت در پیش گرفته‌اند. واحدهای تولید فولاد، خرید آهن اسفنجی را بالاتر برده‌اند چون پیش‌بینی می‌کنند به زودی تأمین آهن اسفنجی محدود می‌شود.

با نزدیک شدن به فصل زمستان و اعلام‌های مکرر برخی دستگاه‌ها مبنی بر احتمال خاموشی‌ها و قطعی گاز در زمستان امسال، بسیاری از تولیدکنندگان صنعتی و معدنی کشور دچار نگرانی‌های عمیقی شده‌اند. و آن اینکه باز هم از برنامه تولیدی خود عقب بمانند و نتوانند در بازارهای داخلی و خارجی خود ایفای تعهد کنند؛ به‌خصوص اینکه در تابستان امسال نیز، به‌صورت مکرر برق بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی نیز قطع شده و این امر، خود آسیب‌های جدی را به تولیدکنندگان و حتی بازارهای هدف فروش آنها وارد آورده است.

اولویت‌بندی قطع گاز فولادسازان اعلام شد

برنامه دیسپاچینگ وزارت نفت در اولویت‌بندی قطع گاز فولادسازان به تفکیک استان/شرکت اعلام شد.

برنامه دیسپاچینگ وزارت نفت در اولویت بندی قطع گاز فولادسازان به تفکیک استان/شرکت اعلام شد که بر اساس آن در اولویت ۱، کاهش ۲۲٫۶ درصد مصرف گاز فولادسازان (از ۴۴٫۱۶ به ۳۴٫۶ میلیون مترمکعب در روز) را خواهیم داشت.

واگذاری شرکت زغالسنگ به بخش خصوصی کذب است

پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: صد در صد مالکیت شرکت زغالسنگ مربوط به شرکت فولاد کشور است و کلیه تعهداتش بر اساس تعهدات وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی باید در خصوص کارگران و پرسنل این واحد صد درصد عملیاتی شود.

عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا

براساس اطلاعیه عرضه بورس کالا، امروز و از ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه ایمیدرو ۲۰ هزار تن آهن اسفنجی را به صورت پریمیوم با تاریخ تحویل های دی و بهمن در بورس کالای ایران عرضه خواهد کرد.

اخبار جهان

جنگ فولادی امریکا و ترکیه

ترکیه ششمین تولیدکننده فولاد جهان است و رتبه ۳۱ تولید آلومینیوم را در اختیار دارد. طبق آمارهای بانک جهانی، در سال ۲۰۱۷، آمریکا حدود ۴۵۰۰ تن آلومینیوم از ترکیه وارد کرده است. ترکیه در واکنش به اقدامات آمریکا، اوایل امسال جهت صادرات خود را به کشورهای اروپایی مثل ایتالیا و اسپانیا تغییر داد. تعرفه‌های جدید این نگرانی را برای تولیدکنندگان بومی اروپا ایجاد کرده که صادرات ترکیه به منطقه بیش از پیش افزایش یابد.

آمریکا قصد دارد تعرفه‌های واردات فولاد ترکیه را ۵۰ درصد و واردات آلومینیوم را ۲۰ درصد افزایش دهد. ترکیه با تعرفه‌های جدید، مشتریان آمریکایی خود را که بازار مهم فولاد جهان محسوب می‌شوند، از دست می‌دهد. ترکیه ۶۲ درصد میلگرد مورد استفاده در سازه‌های بتن، ۳۷ درصد لوله‌های حفاری و ۱۴ درصد ورق‌های فولادی نورد سرد وارداتی آمریکا را تامین می‌کند.

طبق داده‌های اداره آمار آمریکا، در پنج ماه منتهی به ماه مه، ترکیه حدود ۵۰۰ هزار تن فولاد به آمریکا صادر کرد که این رقم در مدت زمان مشابه سال قبل، بیش از یک میلیون تن بوده است. آمریکا اولین خریدار فولاد ترکیه بود و حالا به رتبه سوم تنزل کرده است.

وابستگی چین به سنگ‌آهن وارداتی ۵درصد کاهش یافت

براساس اطلاعات وزارت صنعت چین، قیمت سنگ‌آهن وارداتی به این کشور به زیر ۱۰۰ دلار در هر تن کاهش یافت. این درحالی است که در ماه مه قیمت سنگ‌آهن وارداتی به چین به طور متوسط به ۲۳۳ دلار در تن رسیده بوده که بالاترین رکورد آن محسوب می‌شد اما از آن زمان تاکنون قیمت سنگ‌آهن ۶۰ درصد افت کرده است. از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا پایان اکتبر حجم سنگ‌آهن وارداتی چین ۴٫۲ درصد کمتر از سال قبل شده و فقط در ماه اکتبر این میزان ۱۴٫۲ درصد افت کرده است. وابستگی چین به سنگ‌آهن وارداتی هم در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی به ۷۵ درصد کاهش یافته در حالی که در مدت مشابه سال قبل این رقم ۸۰ درصد بود.

قیمت صعودی مس و آلومینیوم

در بازار آخر هفته معاملات جهانی فلزات اساسی بهای مس و آلومینیوم با رشد نسبی بسته شد. هر تن مس با رشد ۲٫۵ درصدی معادل ۹۶۴۹ دلار قیمت خورده است.

بهای هر تن آلومینیوم با مثبت ۲٫۲ درصد معادل ۲۶۸۲ دلار در تن می باشد.

روی با افزایش ۱٫۱ درصدی در محدوده ۳۲۳۰ دلاری قرار گرفته است.

نیکل با رشد ۳٫۳ درصدی تا ۱۹۹۹۷ دلاری بالا آمده اما سرب با منفی ۰٫۳ درصدی معادل ۲۲۲۲دلار ارزش گذاری شده است.

شرکت فولادی تیسن کروپ آلمان Thyssenkrupp

شرکت صنعتی آلمانی تیسن‌کروپ مانند ققنوس از خاکستر کوره های بلند فولادی خود بر می‌خیزد و آینده‌ای امیدوارکننده برای آن تصور می شود. قیمت سهام تیسن‌کروپ از سال ۲۰۱۷ به نصف کاهش یافته است. هرچند در نتایج کل سال ۲۰۲۱ تیسن‌کروپ ،افزایش سودآوری بخش فولاد آن شایان توجه است، اما در حال حاضر چرخش به سمت انرژی هیدروژنی این شرکت می باشد که توجه همگان را به خود جلب کرده است.

شرکت تیسن‌کروپ که زمانی دیگر مورد علاقه سرمایه گذاران بازار نبود، ولی امروز شور و شوق متناقض بازار برای رالی کامودیتی‌ها و دوران انتقال به انرژی‌های آینده را به‌خود جلب کرده است. با در نظر گرفتن جهش ۲۲ درصدی قیمت سهام این شرکت در هفته اخیر، مورد اخیر (هیدروژن سبز) بزرگترین تفاوت را ایجاد کرده است.

کاهش قیمت بیلت منطقه CIS در بازار جهانی

براساس آخرین گزارش نشریه متال بولتن در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱، قیمت بیلت منطقه CIS با کاهش رو به رو شده است. براساس این گزارش، بیلت صادراتی منطقه CIS با افت ۴ دلاری، به نرخ ۶۳۰ دلار به ازای هر تن مبادله شده است و اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر، با قیمت ۷۴۲ دلار و ۵۰ سنت در هر تن به فروش رسید.

هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس بدون تغییر ، به قیمت ۶۳۰ دلار فروخته شده و هر تن بیلت صادراتی ایران بدون تغییر،با نرخ ۵۸۵ دلار مبادله شده است.

افزایش اندک قیمت سنگ‌آهن پس از هفته‌ها نزول

روز جمعه قیمت معاملات آتی سنگ‌آهن به دنبال برخی اخبار مثبت از بخش دارایی چین که اخیراً دچار بحران شده، افزایش یافت، اما معامله‌گران نسبت به چشم‌انداز کلی تقاضا در بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان هنوز محتاط هستند.

روز جمعه پرمعامله‌ترین قرارداد سنگ‌آهن برای تحویل در ماه ژانویه در بورس کالای دالیان چین با ۲٫۵ درصد افزایش به ۵۳۶ یوان (۸۴ دلار) در هر تن رسید. این قرارداد در اوایل روز به ۵۰۹٫۵۰ یوان رسید که کمترین میزان از ۶ نوامبر ۲۰۲۰ بود و ششمین کاهش متوالی هفتگی خود را نشان داد.

در بورس سنگاپور، قرارداد ماه دسامبر سنگ‌آهن با ۵٫۱ درصد افزایش به ۹۰٫۶۰ دلار در هر تن رسید.

آمریکا و کره جنوبی مذاکره بر سر تعرفه فولاد را آغاز کردند

 سران بازرگانی کره و ایالات متحده برای گفتگو در مورد زنجیره تأمین و تعرفه‌های فولاد دیدار کردند. یئو هان کو، وزیر تجارت کره جنوبی و کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده (USTR) روز جمعه در سئول دیدار کردند تا در مورد زنجیره تأمین و تعرفه‌های فولاد گفتگو کنند. وزارت بازرگانی، صنعت و انرژی کره جنوبی درباره این دیدار در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دو طرف توافق کردند که مشارکت راهبردی دوجانبه را در زمینه مسائل تجاری رو به رشد مانند موارد مربوط به زنجیره تأمین، فناوری، دیجیتال و تغییرات آب و هوایی، با توجه به تغییرات اخیر در نظم تجارت جهانی، تقویت کنند». آن‌ها همچنین توافق کردند که کانالی برای گفتگو و همکاری عمیق در مورد این موضوعات، ایجاد کنند.

منابع:

دنیای اقتصاد

 معدن ۲۴

Kjtehrani

Fouladban

metalbulletin

مطالب مرتبط