مروری بر اخبار فولادی ایران و جهان با سراج توس

اخبار فولادی 2 آذر با سراج توس

سه شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ مصادف با ۲۳ نوامبر ۲۰۲۱

اخبار ایران

بازار قرمز فلزات اساسی

در بازار امروز معاملات جهانی فلزات اساسی، بهای تمامی این فلزات با کاهش نسبی مواجه شده‌است.

  • هر تن مس با کاهش ۰٫۵ درصدی معادل ۹۶۷۵ دلار قیمت خورده‌است.
  • بهای هر تن آلومینیوم با منفی ۰٫۵ درصد معادل ۲۶۷۴ دلار می‌باشد.
  • روی با کاهش ۰٫۷۵ درصدی در محدوده ۳۳۲۳ دلاری قرار گرفته‌است.
  • نیکل و سرب هم به‌ترتیب با کاهش ۰٫۱ و۰٫۳ درصدی معادل ۳۰۳۲۲ و ۲۲۵۰ دلاری قرار گرفته‌است.

تولید حدود ۸٫۱ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن تر در چادرملو

بررسی آمار تولیدات مجتمع معدنی چادرملو کارخانه فرآوری و تولید کنسانتره سنگ آهن حاکی از تولید ۸ میلیون و ۹۸ هزار و ۸۹۲ تن کنسانتره سنگ آهن تر در این مجتمع از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه است. در این مدت ۱۱ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۳۶۴ تن سنگ آهن در کارخانه مصرف‌شد که منجر به تولید ۸ میلیون و ۹۸ هزار و ۸۹۲ تن کنسانتره سنگ آهن تر شد.

تولید حدود ۶۴۵ هزار تن فولاد در چادرملو تا پایان آبان‌ماه

شرکت چادرملو موفق شد از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه ۶۴۴ هزار و ۹۸۲ تن فولاد تولید کند. مجموع فروش فولاد این شرکت در مدت یاد شده ۶۱۰ هزار و ۷۷۶ تن بود. در این مدت ۲ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۱۲۶ تن گندله در شرکت تولید و یک میلیون و ۱۰ هزار و ۳۸۶ تن از آن به فروش رفت. همچنین تولید آهن اسفنجی در چادرملو تا پایان آبان‌ماه ۹۹۳ هزار و ۶۵۴ تن بود.

ثبات قیمت در بازار آهن

دلار بعد قرار گرفتن بر موج نوسانات افزایش قیمت تا این لحظه با ۲۸ هزار ۵۸۰ تومان به فروش می‌رسد و در بازار آهن اکثرا ثبات قیمت قابل مشاهده است اما خبر‌ها از افزایش فرکانس کاهش قیمت در برخی شرکت‌ها حکایت دارد.

  • در اکثر شرکت‌های میلگرد شاهد ثبات قیمت هستیم اما برخی شرکت‎‌ها ۵۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش قیمت دارند.
  • در بخش نبشی و ناودانی فعلا تمامی قیمت‌ها ثابت است.
  • قیمت تیرآهن در دو شرکت ثابت است، شاهد کاهش قیمت کیلویی ۳۰۰ تومان و شاخه‌ای ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان هستیم.
  • محصولات در دو شرکت پروفیل با ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش قیمت عرضه شد و دو شرکت دیگر ثبات قیمت داشتند(کاهش قیمت ۵۰۰ تومانی مربوط به شرکتی است که دیروز اعلام قیمت نکرد).

قیمت شمش در بورس کالا  از ۱۳ هزار و ۲۰۰ عبور کرد

معاملات امروز در بورس کالا

  • عرضه شمش تختال فولاد هرمزگان جنوب با تقاضای ۴۳ هزار و ۸۰۰ تنی و رقابت ۰٫۱ درصدی با قیمت پیشنهادی ۱۵۲ هزار و ۷ ریال مبادله شد اما عرضه تختال خوزستان تنها ۹ هزار تن تقاضا داشت و بدون رقابت روی نرخ پایه ۱۵۲ هزار ریال فروش رفت.
  • ۱۲ هزار تن آهن اسفنجی با قیمت پیشنهادی متوسط ۹۱ هزار و ۸۶ ریال و رقابت ۰٫۹ درصدی معامله شد و عرضه ۷ هزار و ۷۰۰ تنی ورق گالوانیزه نیز بتا تقاضای ۸ هزار و ۸۰۰ تنی و رقابت ۰۵ درصدی با قیمت پیشنهادی متوسط  ۲۷۷ هزار و ۵۳۲ ریال فروخته شد.
  • عرضه ۱۲۸ هزار و ۸۰۰ تن شمش بلوم با تقاضای ۱۵۰ هزار و ۳۹۰ تنی رو به رو شد و در روزی که شمش فولاد خراسان معامله نشد و شمش بلوم مبناء یعنی فولاد خوزستان نیز بدون رقابت و تقاضای کمتر نسبت به حجم عرضه با قیمت پایه مبادله شد،قیمت پیشنهادی متوسط این محصول با رقابت ۶ درصدی با متوسط پایه به عدد ۱۳۲ هزار و۴۶۶ ریال  رسید.
  • عرضه ۷۰۰ تن ورق گالوانیزه دشتستان در بورس کالا، با تقاضای اولیه ۷۵۰ تن روی نرخ پایه مواجه و در نهایت با نرخ رقابتی میانگین موزون ۲۷۳٫۴۴۶ ریال معامله شد.

نگاهی علمی به احیاء و فعال سازی معادن کوچک مقیاس ایران

با توجه به اهمیت موضوع معدن در کشور و شرایط موجود برای توسعه بخش معدن با هدف رونق اقتصادی و اشتغال پایدار و جبران کاهش درآمد نفتی، طرح اقتصاد مقاومتی احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در سال ۹۸ تعریف شد.

به‌دلیل نو بودن موضوع و نیاز به تعریف استانداردهای لازم، مقایسه و استفاده از تجربیات جهانی ضروری بود از حضور دانشگاهیان و مراجع آکادمیک نیز استفاده شود. در همین راستا طی تفاهم نامه‌ای با دانشگاه بین‌المللی امام خمینی برنامه‌های اولیه و تعریف پروپوزال انجام و برنامه مطالعاتی مذکور با عنوان “مبنای تحلیل تجارب جهانی و توسعه فرآوری موبایل مواد معدنی کشور” از طریق فراخوان در سامانه ساتع (سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری) منتشرشد.

اخبار جهان

نرخ های جدید فولاد و سنگ آهن در جهان

 قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد با ۳٫۴۰ دلار افزایش ۹۴٫۷۰ دلار معامله شد.

سنگ آهن عیار ۶۵ درصد نیز با ۳٫۰۵ دلار افزایش ۱۰۹٫۱۰ دلار معامله شد.

شمش فولاد درچین با ۰٫۸۱ دلار افزایش ۶۷۲٫۸۸ دلار معامله شد.

شمش روی با ۶۱٫۵۰ دلار افزایش ۳۲۷۷ دلار قیمت خورد.

زغال‌سنگ بدون تغییر ۴۰۱ دلار معامله شد.

کارخانه‌های فولاد چین تولید را در میان کاهش سود، داوطلبانه کم کردند

نظرسنجی موسسه Mysteel در ۱۹ نوامبر نشان داد که بیش از نیمی از کارخانه‌های فولاد چین به زیر نقطه سربه سر رسیده‌اند.

میانگین حاشیه سود در میان این کارخانه‌ها در محدوده منفی ۱۰۰ یوان (۱۵٫۶۵ دلار) تا منفی ۲۰۰ یوان (۳۱٫۳۰ دلار) در هر تن است، اگرچه برخی در حال حاضر زیان بالای ۵۰۰ یوان (۷۸٫۳۰ دلار) در هر تن را گزارش کرده‌اند.

این امر کارخانه‌ها را در سراسر کشور چین وادار کرده تا تولید خود را کاهش دهند، تولیدی که قبلاً پس از محدودیت‌های سنگین در مصرف برق در تابستان گذشته بازگشته و بهبود یافته بود.

به‌همین دلیل، شرکت فولاد Jiangsu Sha Steel اعلام کرده که قصد دارد تولید خود را تا حدود ۴۰ درصد بین ۲۰ تا ۳۰ نوامبر کاهش دهد. گرچه هیچ طرح دیگری برای کاهش تولید داوطلبانه سایر فولادسازها اعلام نشده، اما درصورت ادامه‌ی این روند رو به رشد، احتمال افزایش این کاهش‌ها وجود دارد.

فلزات LME همگی با افزایش قیمت در روز دوشنبه ۲۲ نوامبر بسته شدند

  • مس با ۰٫۲۱ درصد، آلومینیوم ۰٫۴۵ درصد، سرب ۱٫۲۶ درصد و روی ۳٫۹۷ درصد افزایش همراه شدند. مس برای تحویل سه ماهه در بورس فلرات لندن با ۰٫۲۱ درصد افزایش در ۹۶۷۱٫۵ دلار در هر تن بسته شد. انتظار می‌رود مس بین ۹۶۳۰ تا ۹۷۳۰ دلار در هر تن معامله شود.
  • آلومینیوم در بورس فلزات لندن با ۰٫۴۵ درصد افزایش به ۲۶۹۵ دلار در هر تن رسید.
  • سرب نیز برای تحویل سه ماهه در بورس فلرات لندن با ۱٫۲۶ درصد افزایش در رقم ۲۲۴۸٫۵ دلار در هر تن بسته شد.
  • روی هم برای تحویل سه ماهه در LME بالغ بر ۹۷ درصد افزایش یافت و به ۳۳۵۶ دلار در هر تن رسید. انتظار می‌رود روی در محدوده ۳۳۱۰ تا ۳۳۷۰ دلار در هر تن حرکت‌کند.

پیش‌بینی بازار فولاد توسط مدیرعامل تاتا استیل

مدیر عامل شرکت تاتا استیل، تی وی نارندران می‌گوید: روند افزایش قیمت فولاد در مقایسه با ۱۰ سال گذشته ممکن است رشد بیشتری داشته باشد. تی وی نارندران، گفت: بازار فولاد در حال گذر از چندین پیچ مهم است که از جمله آنها می‌توان به نقش درحال تحول چین در بازار و افزایش هزینه‌ها اشاره نمود.

این در حالیست که در هفت یا هشت سال گذشته، متوسط قیمت کلاف نورد گرم فولادی در حدود ۴۰۰ یا ۴۵۰ دلار در هر تن بود. او گفت که این رقم احتمالاً در سال های آینده به بالای ۶۰۰ دلار خواهد رسید.

مدیرعامل این فولادساز بزرگ هندی هفته گذشته در گفتگو با CNBC اظهار داشت: قیمت فولاد در سال‌های آینده می‌تواند “بسیار بالاتر” در مقایسه با سطوح اخیر باشد.

تولید فولاد خام آلمان در ماه اکتبر ۷ درصد افزایش یافت

فدراسیون فولاد آلمان WV Stahl اعلام کرد که تولید فولاد خام این کشور در ماه اکتبر سالیانه ۷ درصد افزایش یافته است. به گزارش پایگاه خبری فولادبان، تولید فولاد خام آلمان در ماه اکتبر به ۳٫۶۶ میلیون تن رسید درحالیکه این رقم در اکتبر سال گذشته ۳٫۴۲ میلیون تن بود.

تولید فولاد از کوره‌های اکسیژن ‌پایه آلمان که عمدتاً در تولید فولاد استفاده می شود با ۱۳٫۲ درصد افزایش سالانه به ۲٫۵۲ میلیون تن در طول ماه رسید.

منابع:

Madan24

Kjtehrani

Fouladban

مطالب مرتبط