مروری بر اخبار اقتصادی روز ایران و جهان ( پنجشنبه ۱۳ آبان۱۴۰۰، ۴ نوامبر ۲۰۲۱)

اخبار جهان

احتمال بهبود تقاضای میگرد در امارات

در امارات متحده عربی، انتظار می‌رود مصرف میلگرد در ماه نوامبر بهبود یابد و قیمت‌های میلگرد با قطر ۱۲ تا ۳۲ میلی‌متر، چه خرده‌فروشی و چه عمده فروشی، برای تحویل نوامبر با رشد روبروشود.  این هفته، قیمت معاملاتی میلگرد درب کارخانه حدود ۲۴۱۰ تا ۲۴۳۰ درهم در هر تن معادل ۶۵۶ تا ۶۶۱ دلار بود، در حالی که امارات استیل قیمت میلگرد خود را ۲۴۹۰ درهم در هر تن یا ۶۷۸ دلار درب کارخانه تعیین کرده است. در بخش خرده‌فروشی، میلگرد ESI (امارات استیل) بسته به پرداخت و تناژ، به قیمت ۲۵۵۰ تا ۲۵۷۵ درهم در هر تن و محصول کارخانه‌های دیگر با قیمت ۲۴۷۰ تا ۲۴۹۰ در هر تن به فروش می‌رسد. پس از توافق تعرفه‌ای بین مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا در آخر هفته گذشته، همه فعالان بازار حس مثبتی دارند. با این حال، تعابیر و پیامدهای این توافق برای منطقه خاورمیانه هنوز مشخص نیست.

کاهش بهای فلزات اساسی در بورس فلزات لندن

فلزات اساسی روز سه شنبه به دلیل تمایلات نزولی ناشی از کاهش قیمت سنگ آهن و میلگرد به سقف روزانه، عموما با کاهش بسته شدند.

  • براین اساس مس برای تحویل سه ماهه در بورس فلزات لندن با ۰٫۱۳ درصد رشد ۹۵۱۴ دلار در هر تن بسته شد و پیش بینی می‌شود بین ۹۴۷۰ تا ۹۵۵۰ دلار در هر تن معامله شود.
  • آلومینیوم اما برای تحویل سه ماهه در بورس فلزات لندن با ۳۹٫۵ دلار کاهش در ۲۶۸۰ دلار بسته شد.
  • سرب برای تحویل سه ماهه با از دست دادن ۰٫۴۲ درصد ارزش خود، در ۲۳۶۱ دلار در هر تن فروخته شد.
  • روی نیز با ۰٫۸۹ درصد کاهش برای تحویل سه ماهه در بورس فلزات لندن ۳۳۴۱٫۵ دلار دادوستد شد و انتظار می‌رود بین ۳۳۱۰ تا ۳۳۶۰ دلار در هر تن حرکت‌کند.

تلاش عربستان برای میزبانی اکسپو ۲۰۳۰

عربستان سعودی برای میزبانی اکسپو ۲۰۳۰ در ریاض پیشنهاد داد. نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی در حال حاضر در امارات در حال برگزاری است و اکسپو ۲۰۲۵ در توکیو ژاپن برگزار می‌گردد. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این نامه گفت: اکسپو جهانی ۲۰۳۰ فرصت فوق‌العاده ای برای به اشتراک گذاشتن تجربیاتمان از این تحول بی‌سابقه با جهان را به نمایش می‌گذارد.

قیمت فولاد چین در نوامبر ۲۰۲۱

وانگ جیانهوا تحلیلگر ارشد Mysteel چشم انداز ماهانه خود را اینگونه اعلام کرد. براساس پیش‌بینی وی در ماه نوامبر قیمت‌های داخلی فولاد چین بیشتر منعکس کننده عوامل بنیادی است و ممکن است پس از کاهش بیشتر در ماه اکتبر به دنبال قیمت زغال سنگ حرارتی، شانس بازگشت داشته باشد. وانگ می‌گوید: در این ماه تاثیر قیمت کامودیتی‌های مرتبط با زغال‌سنگ بر روی کامودیتی‌های آهنی ازجمله فولاد کم خواهد شد چراکه محدودیت عرضه زغال حرارتی چین به میزان قابل توجهی کاهش‌یافته و در نتیجه سفته بازی در بازار کم شده و بازار را قادر به بازگشت سریع به مسیر عادی خود می‌کند.

نمای بازارهای جهانی روز چهارشنبه

با کاهش قیمت زغالسنگ حرارتی در چین، قیمت برق روندی نزولی داشته و بخشی از محدودیتها بروی تولید برداشته شده است، لذا انتظار کاهش قیمت فروآلیاژ صادراتی چین را داریم که باعث افت قیمت‌های جهانی خواهدشد. همزمان قیمت فولاد شرق آسیا نیز به تبع افت قیمت سنگ آهن و زغالسنگ کک شو، روندی کاهشی ملایم دارد که بروی قیمت‌های صادراتی فولاد ایران اثر نامطلوب گذاشته‌است.

  • قراضه صادراتی لس آنجلس ۱۱٫۵%+
  • سنگ_آهن ۴٫۵%+
  • بیلت شرق آسیا ۰٫۸%+
  • قراضه ترکیه ۰٫۲%+
  • بیلت دریای سیاه ۱٫۱%-
  • اسلب صادراتی ایران ۱٫۹%-
  • بیلت صادراتی ایران ۲٫۳%-

کاهش نرخ حمل و نقل

نرخ حمل از برزیل به چین ۳٫۱ دلار و از استرالیا به چین ۸۰ سنت کاهش نسبت به ۲۹ اکتبر داشته است.

اخبار ایران

عرضه ۱،۸۰۰ تن ورق سرد B هفت الماس در بورس کالا با تقاضای اولیه ۴،۸۰۰ تن روی نرخ پایه معامله و در نهایت با نرخ رقابتی میانگین موزون ۲۴۱،۲۳۲ ریال با متوسط ۱۳.۰۳ درصد رقابت صورت گرفته معامله شد.

اولتیماتوم وزارت صمت به تمامی فعالان حوزه توزیع فولاد مبنی بر ضرورت تایید فاکتورهای خرید و ثبت اسناد فروش

تولید فولاد کشور

خسرو حجتی مسئول خرید گروه صنعتی فولاد یزد: تولید فولاد کشور بیش از نیاز مصرف داخلی است و با توجه به مازاد تولید، اصلاً متوجه نمی‌شوم واردات محصولات فولادی برای چه و برای چه منظوری می‌خواهد انجام شود. تولید فولاد در کشور بیش از نیاز مصرف است و به‌نوعی مازاد تولید وجود دارد و بخشی از آن هم به دیگر کشورها صادر می‌شود و به‌عنوان یک منبع ارزی خوب برای کشور تلقی می‌شود. صادرات فولاد کشور به‌منظور تأمین نیازهای ارزی کشور و واردات محصولات فولادی نوعی دوگانگی در سیاست‌های دولتی است.

کاهش قیمت اسلب و بیلت ایران در بازار جهانی

براساس آخرین گزارش نشریه متال بولتن در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۲۱،اسلب و بیلت صادراتی ایران فوب خلیج فارس در بازار جهانی با کاهش قیمت همراه بودند. براساس این گزارش،بیلت صادراتی منطقه CIS با کاهش ۷ دلاری ، به نرخ ۶۴۶ دلار به ازای هر تن مبادله شده است و اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر، با قیمت ۷۲۷ دلار و ۵۰ سنت در هر تن به فروش رسید.

هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس با افت ۱۲ دلار و ۵۰ سنتی ، به قیمت ۶۴۷ دلار و ۵۰ سنت فروخته شده و هر تن بیلت صادراتی ایران ۱۵ دلار کاهش یافت و با نرخ ۶۳۲ دلار و ۵۰ سنت مبادله شده‌است.

اعمال محدودیت‌های برق صنایع در زمستان

متولی‌زاده، مدیرعامل توانیر گفت: اگر مصرف گاز در روز‌های سرد زمستان در بخش خانگی و تجاری کنترل نشود قطعا در بخش صنعت از جمله نیروگاه‌ها محدودیت‌هایی اعمال خواهدشد.

واگذاری الکترونیکی معادن از طریق مزایده عمومی به افراد با صلاحیت

به گزارش ایسنا، روز دوشنبه ۱۰ آبان،   ۶۰۰۰ محدوده و معدن غیرفعال در ۳۱ استان آزادسازی شد که طبق اعلام سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، واگذاری این محدوده‌ها و اجرای طرح طی یک فرآیند دومرحله‌ای و از طریق برگزاری مزایده عمومی انجام خواهد شد.  مراسم آزادسازی ۶۰۰۰ محدوده و معدن غیر فعال کشور با حضور وزیر صنعت، معدن تجارت (صمت)، روسای سازمان‌های صمت استان‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی، امروز به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد.

شستا پنج پروژه بزرگ معدنی را در خراسان جنوبی دنبال می‌کند

به گزارش ایرنا – سرپرست سازمان تامین اجتماعی گفت: مجموعه سرمایه‌گذاری شستا پنج پروژه بزرگ را در حوزه معادن استان خراسان جنوبی دنبال می‌کند که یکی از این پنج پروژه امروز در طبس افتتاح می‌شود.

مطالب مرتبط