مروری بر اخبار اقتصادی روز ایران و جهان با سراج توس

مروری بر اخبار اقتصادی روز ایران و جهان

(شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ، ۶ نوامبر ۲۰۲۱)

اخبار ایران

افزایش ضرایب مالیاتی در صنف آهن

محاسبه مالیات با ضریب شغلی، پرداخت مالیات را برای فعالان صنفی با دشواری مواجه ‌کرده است در حالیکه به نظر می‌رسد با توجه کاهش فروش محصولات فولادی و افزایش شدید قیمت‌ها بهتر است با فعالان صنفی بیشتر مدارا شود.

در حالیکه سود حاصل از فروش محصولات فولادی تغییری نکرده ، نرخ‌ها چندین برابر افزایش پیداکرده و همین موجب کاهش شدید قدرت خرید اعضای صنف شده‌است. تمام کالاها و محصولات تولیدی مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند و نباید چندباره این مالیات از فعالان صنفی اخذشود.

شرکت فولاد خوزستان، رکورد روزانه تولید شمش را شکست

 امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان: در سال‌های اخیر و با تشدید تحریم‌های ظالمانه، اگر چه شرایط تولید و تامین دشوار شد، اما از آنجایی که بر اساس آیات قرآن، پس از هر سختی آسانی فراهم می‌شود، تلاشگران عرصه فولاد با همتی مثال‌زدنی و در راستای تعبیر شعار سال توانستند رکورد روزانه شمش فولادی را با تولید ۱۳۵۸۹ تُن ارتقا دهند.

بررسی مشکلات کارخانجات فولاد و ذوب‌آهن شاهرود

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت، در گفتگو با خبرنگاران، ضمن بیان اینکه مشکلات حوزه صنعت شاهرود با حضور و بازدید از شهرک صنعتی این شهر مورد بررسی قرار گرفت، ابراز داشت: ذوب‌آهن و فولاد ازجمله واحدهای صنعتی بودند که برای رفع موانع تولید خود نیازمند راهکارها و چاره‌جویی بودند که این موارد احصا شدند.

وزیر صمت تصریح کرد: عدم تأمین زیرساخت‌های شهرک صنعتی، عدم زیرساخت‌های مخابراتی و فاضلاب شهرک صنعتی، راه دسترسی به واحد، احداث نیروگاه برق و تسهیلات بانکی از مهم‌ترین موانع تولید این واحد صنعتی بود که برای آن نیز تصمیماتی اتخاذشده است.

ازسرگیری مذاکرات با تیسن کروپ برای بهره‌برداری از آنومالی

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اعلام خبر از سرگیری مذاکرات با تیسن کروپ برای بهره‌برداری از آنومالی ۱۹ دی، گفت: تفاهمنامه‌ای در گذشته با گروه تیسن کروپ برای بهره‌برداری از معادن به ویژه آنومالی ۱۹ دی منعقد کردیم که بنا به دلایلی لغو شد اما مذاکرات از سر گرفته شد. ناصر تقی‌زاده افزود: ما به‌دنبال جذب تیسن کروپ هستیم تا جدیدترین شیوه‌های معدنداری دنیا را در معادن خود پیاده کنیم.

محمد مصطفی مولوی زرندی: از ابتدای سه ماهه‌ی دوم سال جاری تاکنون، پروانه اکتشاف ۸ محدوده پلی متال  سراوان، ۱، زاهدان ۳، زاهدان ۴، زاهدان ۵، زاهدان ۶، بزمان ۴، آنتیموان توزگی و آنتیموان کیچی صادرشده است. وی افزود: امید است با پی‌جویی، شناسایی و اکتشافات به ذخایر قابل توجه مواد معدنی در این استان دست‌یابیم و شرایط ورود سرمایه‌گذاران به‌این خطه، کمتر برخوردار جهت ایجاد اشتغال پایدار فراهم‌شود.

بازار جهانی فولاد در سه ماهه آخر سال میلادی

امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو گفت: بازار جهانی فولاد در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ و حتی سال آینده، به‌لحاظ قیمتی شرایط مناسب و خوبی را با توجه به تداوم رشد اقتصادی دنیا تجربه خواهدکرد. وی افزود، تولید فولاد برای پنجمین ماه متوالی به کمترین میزان تولید خود از سال ۲۰۱۸ رسیده است و مشخصاً تولید شامل بهبود وضعیت قیمت‌های داخلی چین و بالطبع واردات از چین خواهد بود.

مصرف گاز در مرز هشدار

میزان مصرف گاز در روز جمعه به ۳۷۲ میلیون متر مکعب در بخش خانگی و تجاری رسید. از زمان شروع سرما مصرف گاز در مزر هشدار قرار می‌گیرد و لازم است مردم به مدیریت مصرف توجه داشته باشند.

اخبار جهان

موجودی فولاد کارخانه های چین ۵٫۹ درصد دیگر افزایش هفتگی یافت

سیسا (انجمن آهن و فولاد چین): موجودی پنج محصول نهایی اصلی فولاد در ۱۸۴ کارخانه فولادساز چین در طول ۲۸ اکتبر تا ۳ نوامبر به افزایش خود ادامه داد و با ۵٫۹ درصد افزایش هفتگی دیگر مواجه شد که دلیل این رشد عمدتاً به دلیل کاهش تقاضا از سوی مصرف کنندگان نهایی می‌باشد.

مجموع موجودی پنج محصول شامل میلگرد، مفتول، کلاف نورد گرم، کلاف نورد سرد و مقاطع تخت متوسط تا ۳ نوامبر به ۵٫۶۷ میلیون تن رسید که برای دومین هفته صعودی بوده و ۳۱۶ هزار و ۵۰۰ تن دیگر نسبت به یک هفته قبل افزایش داشته‌است.

آخرین نرخ فلزات اساسی در هفته گذشته

به گزارش معدن۲۴: در بازار آخر هفته معاملات صورت گرفته برای فلزات اساسی: نرخ آلومینیوم با ثبات و مس با رشد همراه بوده است.

  • هر تن مس با رشد ۰٫۶۳ درصدی معادل ۹۴۹۸ دلار قیمت خورده است.
  • بهای هر تن آلومینیوم با ثبات قیمتی همچنان ۲۵۵۴ دلاری است.
  • روی با منفی ۰٫۶۳ درصد در محدوده ۳۲۲۰ دلاری قرار گرفته است.
  • نیکل و سرب هم به ترتیب با رشد ۱٫۴۷ و۰٫۴۷ درصدی معادل ۱۹۴۲۲ و ۲۳۵۹ دلار در تن ارزش گذاری شده اند.

بازار سبز فلزات گرانبها/ طلا بالای ۱۸۰۰ دلار

معدن۲۴: در آخرهفته بازار فلزات گرانبها، بهای تمامی این فلزات با رشد نسبی بسته شد.

  • هر اونس طلا با رشد ۲۳ دلاری معادل ۱۸۱۶ دلار قیمت خورد.
  • بهای هر اونس نقره با رشد ۰٫۲ دلاری معادل ۲۴٫۱۵ دلار می باشد.
  • پلاتین با مثبت ۶٫۵ دلار در محدوده ۱۰۳۵ دلاری قرار گرفته است.
  • پالادیوم با افزایش ۳۱ دلاری معادل ۲۰۲۷ دلار در اونس ارزش گذاری شده است.

مدرن‌سازی کوره‌های قوس الکتریکی توکیو

توکیو استیل کوره های قوس الکتریکی و پاتیلی در واحد فولادسازی کیوشو خود را مدرن سازی کرده است. این کوره‌ها اکنون کارآمدتر از گذشته کار می‌کنند و مصرف کلی انرژی واحد را تا ۱۲ درصد کاهش می‌دهد. ورق ها، مقاطع و شیت پایل های فولادی همگی در سایت کیوشو تولید می شوند.

تاسیس مجتمع نوردسرد جدید توسط شرکت فوجیان فوکسین اسپشال استیل چین

شرکت فوجیان فوکسین اسپشال استیل چین، مجتمع نورد سرد جدیدی را در تاسیسات شهر Zhangzhou خود افتتاح کرده است. این پروژه شامل سه کارخانه نورد و یک خط آنیلینگ و اسیدشویی است و ظرفیت تولید سالانه آن تا ۳۰۰ هزار تن می باشد.

احداث واحد فولاد ضد زنگ فوجیان بائوتای چین

احداث واحد فولاد ضد زنگ فوجیان بائوتای چین، در تاسیسات نورد سرد جدید در سایتی در شهر فوجو آغاز شده است. ساخت این تاسیسات با ظرفیت ۱٫۱ میلیون تن در سال در دو فاز انجام خواهد شد. این شرکت در حال سرمایه گذاری ۷۷۵ میلیون دلاری در این پروژه است که قرار است در سال ۲۰۲۴ تکمیل شود.

اخبار فولاد سبز

قراضه نقش کلیدی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای صنعت و مصرف منابع دارد

هر تن قراضه مورد استفاده برای تولید فولاد از انتشار ۱٫۵ تن دی اکسید کربن و مصرف ۱٫۴ تن سنگ آهن، ۷۴۰ کیلوگرم زغال سنگ و ۱۲۰ کیلوگرم سنگ آهک جلوگیری می کند.

کانادا صادرات زغال سنگ حرارتی را تا سال ۲۰۳۰ ممنوع می کند

نخست وزیر کانادا Justin Trudeau گفت که این کشور حداکثر تا سال ۲۰۳۰ صادرات زغال سنگ حرارتی را به‌عنوان بخشی از برنامه هایش برای حمایت از حذف تدریجی سوخت های فسیلی در جهت جایگزینی با انرژی های پاک تر، متوقف خواهدکرد.

این ممنوعیت به دنبال اقدامات انجام‌شده، از جمله سرعت بخشیدن به انتقال از تولید برق بر مبنای زغال سنگ به گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین سرمایه گذاری بیش از ۱۸۵ میلیون دلاری برای حمایت از کارگران زغال سنگ و جوامع آنها خواهدبود.

آرسلورمیتال به دنبال تولید فولاد سبز تا سال ۲۰۲۵

آرسلورمیتال یکی از بزرگترین فولادسازان جهان تا سال ۲۰۲۵ میلادی فولاد سبز (بدون انتشار کربن) تولید خواهدکرد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایمیدرو، براساس اعلام وب‌سایت intelligent living آرسلور میتال ArcelorMittal به‌عنوان یکی از بزرگترین فولادسازان جهان درنظر دارد هیدروژن سبز را جایگزین زغال سنگ در فرآیند تولید فولاد خود قراردهد. این شرکت اعلام کرد برنامه احداث کارخانه فولادسازی بدون‌کربن را دردست اقدام ‌دارد.

منابع: فولاد بان، معدن(بیدار)، کانال کیوان جعفری طهرانی

مطالب مرتبط