مروری بر اخبار اقتصادی ایران و جهان با سراج توس

اخبار یکشنبه 30 آبان با سراج توس

روز یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰، ۲۱ نوامبر ۲۰۲۱

اخبار ایران

تاثیر کمبود گاز بر بازار آهن اسفنجی

بازار آهن اسفنجی مشخصا نگران کمبود گاز طبیعی در فصل زمستان است و گزارش شده برخی فولادسازان بزرگ کشور در حال خرید آهن اسفنجی به‌منظور ذخیره‌سازی و جبران افت تولید واحدهای احیای خود در فصل زمستان هستند. نگرانی از کمبود آهن اسفنجی همچنین عامل رشد قیمت قراضه در بازار طی هفته‌های اخیر شده و در برخی مناطق صحبت از قیمت تا ۱۳ میلیون تومان (معادل ۵۵۳ دلار) به ازای هر تن  می‌شود که بالاتر از قیمت جهانی یعنی ۴۹۱ دلار در بنادر ترکیه است.

چالش‌های عرضه آهن اسفنجی و سنگ‌آهن در بورس کالا

  • عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا از مجاری این کانال معاملاتی می‌تواند برای تعادل بازار مناسب باشد.
  • زمانیکه مازاد عرضه آهن اسفنجی در بازار وجود دارد و کمبود عرضه نیست دولت و وزارت صمت باید در این شرایط بازار را به حال خود رها کند.
  • زمانیکه وزارت صمت کارخانه‌های تولیدی را ملزم به عرضه آهن اسفنجی و گندله به بورس کالا می‌کند به دلیل سیستم نظارتی ضعیف، این الزام فقط در قالب یک بخشنامه می‌ماند و کارخانه‌های تولیدکننده هم به سمت فرار از اجرای بخشنامه و قوانین می‌روند و با ایجاد تعهدات تولیدی برای خود، از عرضه محصولات خود به بورس کالا طفره می‌روند.
  • این شیوه عرضه باعث ضربه زدن به بازار می‌شود زیرا یکی اینکه تعهدات قبلی ایجادشده موجب خواهد شد بسیاری از مجموعه‌ها نتوانند هم از بورس کالا و هم از عرضه‌کننده‌ها خرید کنند و این باعث خواهد شد عرضه‌کننده فقط به سمت تأمین تعهدات و کارخانه‌های بزرگ برود و کارخانه‌های کوچک قطعاً با کمبود مواد اولیه روبرو خواهند شد.

عرضه بیش از ۱۸۰ هزار تن محصولات فولادی در تالار صنعتی

براساس اطلاعیه عرضه بورس کالا؛ روز ۳۰ آبان در تالار صنعتی ۱۸۰ هزار و ۵۰۰ تن انواع شمش آلیاژی و مقاطع طویل عرضه خواهد شد.

  • قیمت پایه متوسط گندله سنگ آهن ۳۸ هزار و ۵۰۰ ریال است که این رقم ۳٫۱ درصد از قیمت متوسط پایه عرضه پیشین این محصول پایین‌تر است اما حجم عرضه این محصول ۳۱٫۵درصد نسبت به عرضه قبل افزایش یافته است.
  • قیمت پایه‌ی ورق سرد B فولاد غرب آسیا نیز ۲۱۴ هزار و ۴۰۲ ریال بوده که ۴٫۴ درصد از عرضه قبل بیشتر است.

۱۰ معدن استان خراسان جنوبی در آستانه اکتشاف یا سرمایه‌گذاری

مدیر مجتمع طرح های اکتشافی خراسان جنوبی اعلام کرد: ۱۰ معدن این استان در آستانه اکتشاف یا سرمایه گذاری قرار دارد. علیرضا جلالیان با بیان این مطلب گفت: از جمله طرح‌های اکتشافی خراسان جنوبی، معدن تارگت ۱ هیرِد است که تاکنون حدود ۱۰ هزار متر مربع اکتشاف شده و ۱۵ هزار متر مربع دیگر اکتشاف خواهد شد. میزان ذخیره قطعی اکتشاف شده تارگت ۳ این معدن تاکنون، بیش از ۵ میلیون تن ماده معدنی است. وی افزود: طرح سرب و روی مَلوند نیز پروانه بهره برداری دارد و اکنون ماده معدنی از آن استخراج می شود. همچنین، سرمایه‌گذار آن در مرحله دریافت مجوز زیست‌محیطی است تا در آینده نزدیک، برای احداث واحد فرآوری اقدام کند.

الزام به ثبت اطلاعات محصولات زنجیره فولاد مقاطع تخت و طویل به ثبت نام در سامانه جامع تجارت

از نکات مهم این دستورالعمل در پایین صفحه مشخص شده که امکان خرید مواد اولیه در صورت تایید حداقل ۷۰% اسناد فروش کالاهای تولیدی می‌باشد و در صورت عدم مقبولیت آن امکان خرید وجود نخواهد داشت.

اخبار جهان

بازار قرمز فلزات گرانبها

در آخر هفته معاملات جهانی بازار فلزات، بهای تمامی این فلزات با کاهش نسبی همراه شد

هر اونس طلا با منفی ۹٫۸ دلار معادل ۱۸۵۱ دلار قیمت خورده است.

بهای هر اونس نقره با منفی ۰٫۱ دلار معادل ۲۴٫۷۸ دلار می‌باشد.

پلاتین با کاهش ۲۰ دلاری در محدوده ۱۰۳۶ دلاری قرار گرفته‌است.

پالادیوم با افت ۶۴ دلاری معادل ۲۰۷۳ دلار ارزش گذاری شده‌است.

کاهش ارزش لیر و تاثیر بربازار قراضه و میلگرد ترکیه

سکون بازار قراضه در ترکیه با چند معامله برای قراضه اروپا شکسته شده‌است. البته جو بازار هنچنان منفی است. آخرین خریدها برای قراضه سنگین در ۴۸۸ دلار و قراضه خرد شده در ۵۰۷ دلار هر تن سی اف آر نهایی شده که محصول انگلیس بوده است.

به این ترتیب متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در ترکیه ۴۹۵ دلار هر تن سی اف آر ثبت شده که ۳ دلار افت قیمت داشت

انتظار کاهش قیمت قراضه جهانی

لیر ترکیه این هفته حدود ۱۲%- از ارزش خود در مقابل دلار را از دست داد تا شاهد افت ۲۰%- ارزش خود از ابتدای سال ۲۰۲۱ باشد.

کامودیتی‌ها در دنیا به دلار قیمت گذاری شده و لذا کاهش ارزش لیر ترکیه، عامل گران شدن قیمت میلگرد (رشد ۶%+ هفتگی) بوده لکن قیمت‌ها به دلار نزولی است. انتظار می‌رود افت بیشتر لیر ترکیه عامل ذخیره سازی فولاد در انبارهای این کشور و افت صادرات آن کشور شود، به گونه‌ای که تامین منابع ارزی لازم برای خرید قراضه از اروپا و آمریکا دشوار خواهد شد. که البته این خود عامل افت قیمت جهانی قراضه می‌شود.

میانگین نرخ ‌بهره‌برداری از ظرفیت معادن سنگ آهن داخلی چین تا ۱۸ نوامبر

به گفته مای استیل: میانگین نرخ بهره‌برداری از ظرفیت در بین ۱۸۶ شرکت معدنی سنگ آهن داخلی چین تا ۱۸ نوامبر به ۵۷٫۳۷ درصد کاهش یافته که نسبت به ماه قبل ۴٫۱۹ درصد کمتر است. این مقدار نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ حدود ۱۱٫۲۷ درصد کمتر می‌باشد. کاهش تولید و نرخ بهره‌برداری از ظرفیت عمدتاً به دلیل محدودیت‌های موجود در کارخانه‌های کنسانتره‌سازی شهر تانگشان در شمال چین در اوایل ماه جاری بوده است. علاوه براین، برخی از کارخانه‌های کنسانتره سازی در شمال چین وقتی دیدند فروش محصولات شان دشوار است، تمایل به کاهش تولید پس از افزایش موجودی پیدا کردند. از طرفی، بهره برداری از کارخانه‌های کنسانتره سازی در شمال غربی چین به علت دمای پایین با مشکل مواجه شده‌است.

چرا هند و چین در کنفرانس گلاسکو از تولید زغال سنگ دفاع کردند

هیچ کشوری در دهه گذشته به اندازه هند و چین گاز گلخانه‌ای تولید نکرده‌اند. چین و هند در حال حاضر روزانه ۱۴ میلیون تن زغال سنگ به‌عنوان کثیف ترین سوخت فسیلی استخراج می‌کنند. زغال سنگ نه‌تنها برای تامین نیازهای فعلی آنها به‌عنوان یک انرژی حیاتی تلقی می‌شود بلکه به نظر می رسد در دهه‌های آتی نیز نقش مهمی داشته باشد. این درحالی است که دو غول آسیایی حجم عظیمی از انرژی های تجدیدپذیر را اجرا می‌کنند و اهدافی را برای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای دنبال می‌کنند.

منابع:

Commodities

fouladban

Kjtehrani

  معدن ۲۴

مطالب مرتبط