لیر ترکیه به کجا می‌رود

سرنوشت لیر ترکیه چه خواهد شد

جمعه ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱ سقوط آزاد لیر ترکیه چنان شتابی گرفت که برکناری دو معاون وزیر اقتصاد و مداخله بانک مرکزی در بازار و تزریق ارز نیز نتوانست مانع از رسیدن نرخ برابری هر یورو به ۱۹ لیر و هر دلار به ۱۷ لیر ترک شود. این درحالی است که اعداد و ارقام از رشد صادرات و بزرگتر شدن اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۲۱ خبر می‌دهند اما ارزش پول ملی این کشور همچنان به سقوط خود که از ابتدای سال شروع کرده ادامه داد. درحالیکه برخی ناظران بر این باور بودند که طی دو هفته باقی مانده از سال میلادی احتمال این که هر یورو تا کانال ۲۲ لیر و هر دلار تا کانال ۲۰ لیر پیش رود، نیز وجود دارد.

در ادامه‌ی این مطلب با سراج توس همراه باشید.

آهنگ سقوط ارزش لیر

ارزش لیر ترکیه که پس از اصلاحات اقتصادی دهه دو هزار، حذف ۶ صفر از واحد پول ملی این کشور و رشد اقتصادی قابل توجه و قابل اتکا تا نرخ برابری هر دلار در برابر ۱.۵ لیر جدید( پس از حذف ۶ صفر) طی سال ۲۰۰۶ بهبود یافت و تا سال ۲۰۱۵ نیز با آهنگی بسیار ناچیز و کند ارزشش در برابر دلار کاهش یافت تا جاییکه در ابتدای سال ۲۰۱۵ هر دلار امریکا با اندکی بیش از ۲ لیر برابری می‌کرد. با بروز تنش‌های سیاسی سال ۲۰۱۵ و عدم موفقیت حزب عدالت و توسعه در انتخابات ۷ ژوئن ۲۰۱۵ و در پی آن آغاز جنگ داخلی با حزب کارگران کردستان ترکیه و برگزاری انتخابات زودهنگام اول نوامبر ۲۰۱۵، ارزش برابری دلار به نزدیکی ۳ لیر در برابر هر دلار رسید. ارزش لیر برای بیش از یک سال در همین محدوده ماند و حتی کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ نیز نتوانست موجب سقوط ارزش لیر شود.

اما با آغاز ریاست جمهوری ترامپ و افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو(بانک مرکزی آمریکا) و اجرای سیاست حمایتی دولت ترامپ نسبت به دلار از سویی و سیاست خارجی تهاجمی ترکیه که موجب کاهش سرمایه‌گذاری اروپایی و فرار سرمایه‌ها به صورت ارز از این کشور می‌شد، روند کاهش ارزش لیر سرعت گرفت تا جاییکه در طول سال ۲۰۱۷ که با برقراری تنش‌های مکرر در رابطه بین آمریکا و ترکیه و از جمله برگزاری دادگاه رضا ضراب، سرمایه‌دار ایرانی متهم به دور زدن تحریم‌های آمریکا و هاکان آتیلا، معاون بین‌الملل هالک بانک ترکیه در دادگاه جنوب نیویورک و حتی بازداشت یک کارمند محلی سفارت آمریکا در ترکیه، ارزش برابری دلار وارد محدوده ۵ تا ۶ لیری شد و البته نزدیک به ۴ سال طول کشید تا در اواخر سال ۲۰۲۰ این نرخ برابری کانال ۸ لیری را تجربه کرد.

همه‌گیری کرونا و کاهش ورود گردشگران به ترکیه از ابتدای ۲۰۲۰ و در نتیجه کاهش درآمد ارزی این کشور از صنعت گردشگری، بدهکاری ارزی بالای دولت ترکیه و از همه مهمتر مداخله شخص رجب طیب اردوغان در سیاستگذاری بانک مرکزی و اصرار او بر پایین نگه داشتن نرخ بهره علیرغم توصیه تمامی اقتصاددانان ترک مبنی بر ضرورت افزایش آن عواملی بودند که از ابتدای سال ۲۰۲۱ سقوط آزاد لیر را رقم زد و در حالیکه یک سال پیش و در ماه دسامبر ۲۰۲۰ نرخ مبادله لیر در برابر هر یورو در محدوده ۸ تا ۹ و در برابر دلار در فاصله ۷ تا ۸ قرار داشت ظرف یکسال با کاهشی ۱۰۰ درصدی ارزش لیر در آخرین روز کاری هفته گذشته به نزدیکی ۱۹ لیر در برابر هر یورو و ۱۷ لیر در برابر دلار رسید.

سیاست‌ جدید اردوغان برای توقف روند افت شدید لیر در برابر دلار

رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه، تدابیر تازه‌ای را برای تقویت لیره اعلام کرد، از جمله یک طرح حمایتی که از حساب‌های پس‌انداز مردم در برابر نوسانات ارزش لیره محافظت می‌کند. آقای اردوغان پس از نشست روز دوشنبه کابینه در آنکارا اعلام کرد در صورتیکه نرخ لیر در برابر ارزهای خارجی از نرخ بهره بانکی کمتر شود، دولت زیان صاحبان سپرده لیر را جبران خواهد کرد.

رئیس‌ جمهوری ترکیه گفت: از این به بعد هیچ یک از شهروندان ما که نگرانند نوسانات نرخ ارز ممکن است سود بهره آنها را از بین ببرد، نیازی به تغییر سپرده‌های خود از لیره ترکیه به ارزهای خارجی ندارند. در پی اعلام این خبر، روند افت شدید لیر در برابر دلار متوقف شد.

نرخ لیر ترکیه روز دوشنبه در ابتدا با ۱۰ درصد کاهش به ۱۸/۴۰ دلار رسید اما در پی اعلام برنامه‌های حمایتی دولت، ارزش لیره ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد و در پایان روز هر لیر ۱۳/۱۵ در مقابل دلار مبادله شد. با اینحال نرخ لیر در سال جاری ۴۵ درصد کاهش یافته است. با اینکه لیر تنها در یک ماه گذشته حدود یک سوم از ارزش خود را از دست داده، رجب طیب اردوغان بر مواضع خود پافشاری و از کاهش نرخ بهره بانکی برای مقابله با افزایش تورم دفاع می‌کند.

منبع:

euronews

bbc

مطالب مرتبط