فلز لیتیوم و تاثیر آن در آینده صنعت خودرو

فلز لیتیوم

فلز لیتیم با نماد شیمیایی Li یک فلز قلیایی نقره‌ای-سفید و نرم است. این عنصر در شرایط استاندارد دما و فشار سبک‌ترین فلز و کم چگالی‌ترین عنصر جامد است. مانند دیگر فلزهای قلیایی، لیتیم هم بسیار واکنش پذیر و آتشگیر است به همین دلیل بیشتر آن را زیر روغن صنعتی یا نفت نگاه می‌دارند. اگر بر روی آن برشی پدید آید، بخش بریده شده دارای جلای فلزی خواهد بود اما به دلیل واکنش‌پذیری زیاد آن خیلی زود با رطوبت هوا واکنش می‌دهد، هوا باعث خوردگی آن می‌شود به‌دلیل واکنش‌پذیری بالای لیتیم، هرگز نمی‌توان آن را به صورت عنصر آزاد در طبیعت پیدا کرد. بلکه همواره در بخشی از یک ترکیب شیمیایی که بیشتر یونی است، پیدا می‌شود. لیتیم به صورت یون در آب اقیانوس‌ها و به صورت نمک در آب‌ها و رس دیده می‌شود.

لیتیم و ترکیب‌های آن کاربردهای فراوانی دارند از آن جمله در شیشه و سرامیک پایدار در برابر گرما، آلیاژهای با مقاومت بالا نسبت به وزن که در فضاپیماها کاربرد دارد، باتری‌های لیتیم وغیره. با سراج توس همراه باشید تا با نقش این فلز در صنعت نوین خودروسازی بیشتر آشنا شوید.

الکتریکی‌شدن خودروها

یک پیش‌بینی نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۵ حتی بدون هیچ سیاست تشویقی، بیش از نیمی از خودروهای سواری که در سطح جهان به فروش می‌رسند، الکتریکی خواهند بود. برند معروف تسلا نشان داده است استفاده از فولادی با دوبرابر استحکام کششی می‌تواند کاهش وزن خودرو را در نتیجه کاهش ضخامت بدنه به همراه داشته باشد. به عبارت دیگر، کاهش ۳۰ درصدی وزن خودرو سبب افزایش بهره‌وری و کاهش میزان مصرف خودرو می‌گردد.

عصر خودروهای برقی در راه است. در اوایل سال جاری، غول خودروسازی آمریکا جنرال موتورز اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ فروش مدل‌های بنزینی و دیزلی را متوقف کند. بسیاری دیگر از شرکت‌های چندملیتی خودرو نیز، نقشه مشابهی برای آینده‌‍‌ی نزدیک خود دارند. به ناگاه گام‌های آهسته برخی شرکت‌ها در مسیر تولید ماشین الکتریکی، تندتر شده است و این شرکت‌ها، سرعت خود را در این مسیر بالا برده‌اند.

سرعت الکتریکی‌شدن این صنعت تاحدی سریع در حال افزایش است که حتی سرسخت‌ترین طرفداران آن نیز، این سرعت را در رویاهایشان نیز نمی‌دیدند. در بسیاری از کشورها، دستورات دولتی تغییرات را تسریع خواهدکرد. بنابر گزارش مشاوران بلومبرگ لندن، حتی بدون وضع قوانین و مقررات نیز تا سال ۲۰۳۵، نیمی از خودروهای سواری که در دنیا فروش خواهد رفت، خودروهای الکتریکی خواهد بود.

خودروهای الکتریکی با باتری لیتیومی

باتری‌های لیتیومی را در هرجایی می‌توان یافت. شما می‌توانید آنها را در گجت‌ها، ربات‌ها وسایل مختلفی که در آنها نیاز به ذخیره انرژی وجود دارد، بیابید. تولید جهانی این باتری‌ها در حال حاضر حدود ۱۶۰ گیگاوات ساعت در سال است. این فناوری انقلابی، برای سه تن از افرادی که در توسعه‌ی آن نقش داشته‌اند، جایزه نوبل شیمی در سال ۲۰۱۹ به‌همراه داشت. ولی هنوز باتری‌هایی که در ساخت آنها از یون لیتیوم استفاده شده است، راه طولانی برای بهتر و بهتر شدن در پیش دارند. قیمت آنها هنوز خیلی گران است و احتمال آتش گرفتن آنها زیاد است.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در ماه می اعلام کرد که”تغییر از سیستم انرژی مصرفی سوخت فسیلی به استفاده از باتریهای الکتریکی” تغییری عظیم در صنعت است. در دهه‌های پیش رو صدها ملیون از وسایل نقلیه‌ای که در جاده‌ها به حرکت در خواهند آمد، با باتری کار خواهند کرد و هر یک از این باتری‌ها حاوی ده‌ها کیلوگرم مواد معدنی است که هنوز استخراج نشده‌اند.

آینده لیتیوم

بزرگترین چالش برسر راه محققان، کاهش مقدار فلزاتی است که باید برای باتری‌های EV استخراج شود (محدودیت منابع). Argonne National Laboratory، میزان فلزی که برای یک ماشین ساده با با باتری لیتیومی لازم است، را ۸ کیلوگرم لیتیوم، ۳۵ کیلوگرم نیکل، ۲۰ کیلوگرم منگنز و ۱۴ کیلوگرم کبالت، تخمین زده است. باید خاطر نشان کرد که میزان فلز مصرفی، بسته به نوع باتری و مدل وسیله‌ی نقلیه تغییر می‌کند.

طبق پیش‌بینی تحلیلگران، باتری‌های لیتیوم یونی، به این زودی‌ها کنار گذاشته نخواهند شد و باتوجه به‌اینکه قیمت آنها در چند سال اخیر به‌شدت کاهش یافته است، احتمال اینکه در آینده‌ی نزدیک به‌عنوان تکنولوژی غالب درنظر گرفته شوند، قوت گرفته است.

قیمت این باتری‌ها در حال حاضر ۳۰ برابر ارزان‌تر از زمانی است که برای اولین بار به‌عنوان باتری‌های کوچک و قابل حمل در اوایل دهه ۱۹۹۰ وارد بازار شدند، حتی با وجود اینکه عملکرد آنها نسبت به آن زمان بهبود یافته است.

BNEF پیش‌بینی می‌کند که هزینه‌ی یک بسته باتری لیتیوم یونی EV، تا سال ۲۰۲۳ به کمتر از ۱۰۰ دلار آمریکا در هر کیلووات ساعت خواهد رسید، که تقریباً ۲۰ درصد کمتر از قیمت امروز آن خواهد بود. در نتیجه، خودروهای الکتریکی که هنوز هم گران‌تر از خودروهای معمولی هستند، باید تا اواسط دهه ۲۰۲۰ به قیمت برابری با خودروهای معمولی برسند. براساس برخی تخمین‌ها، خودروهای برقی در طول عمر خود ارزان‌تر از خودروهای بنزینی هستند، زیرا هزینه‌های کمتری برای نیرو و نگهداری دارند. قیمت باتری‌های لیتیومی از سال ۱۹۹۱، بیش از ۹۷ درصد کاهش داشته است و از قیمت حدود ۸ هزار دلار در سال ۱۹۹۱ به قیمت زیر ۵۰۰ دلار در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

منابع لیتیوم

لیتیوم خود به تنهایی فلز کمیابی نیست. در گزارش ماه ژوئن BNEF، تخمین زده شده است که ذخایر فعلی این فلز – ۲۱ میلیون تن است که طبق گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده، این مقدار برای مصرف در خودروهای الکتریکی تا اواسط قرن جاری، کافی است.  ذخایر یک مفهوم انعطاف پذیر هستند، زیرا آنها نمایانگر منابعی هستند که می‌توان از نظر اقتصادی با قیمت‌های فعلی و با توجه به فناوری فعلی و الزامات نظارتی استخراج کرد.

برای بیشتر مواد این‌گونه است که اگر تقاضا بالا برود، ذخایر نیز باید بیشتر استخراج شوند. با برقی‌شدن خودروها، باتوجه به اینکه تقاضا برای لیتیوم بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ حدود ۷ برابر رشد خواهد داشت، چالش برای افزایش تولید لیتیوم به‌منظور برابری با تقاضای این فلز وجود خواهدداشت که این امر می‌تواند منجر به کمبود موقت و نوسانات چشمگیر قیمت شود. اما روند بازار در دراز مدت تغییر نخواهد کرد. Haresh Kamath متخصص ذخیره‌ی انرژی در مؤسسه تحقیقاتی انرژی الکتریکی در کالیفرنیا، می‌گوید: با ایجاد ظرفیت پردازش بیشتر، این کمبودها احتمالاً خود به خود برطرف خواهندشد.

افزایش استخراج لیتیوم نگرانی‌های زیست‌محیطی خاص خود را دارد: اشکال فعلی استخراج به مقادیر زیادی انرژی نیاز دارد. اما تکنیک‌های مدرن‌تر که لیتیوم را از آب‌های زمین‌گرمایی و با استفاده از انرژی زمین‌گرمایی استخراج می‌کند، فرایندی منعطف‌تر است و با وجود عوارض زیست محیطی، استخراج لیتیوم در فرایند استخراج سوخت فسیلی کمک‌کننده خواهد بود.

منابع لیتیوم ایران

ایران از نظر ذخایر منابع معدنی در دنیا از رتبه بسیار مناسبی برخوردار است و دارای ذخایر معدنی فراوانی است. در دهه‌ی اخیر رسما کشف اولین ذخایر لیتیوم در تاریخ معدن ایران اتفاق افتاد و مناطق امیدبخشی برای آهن و فلز ارزشمندی مانند لیتیوم شناسایی شده است. اکتشاف و استخراج آن نیاز به فناوری‌های بالایی دارد و با توجه به اینکه امروز دنیا به سمت اتومبیل‌های الکترونیکی با باتریلیتیومی، پیش می‌رود، از این فلز با ارزش به عنوان یکی از نیازهای تکنولوژی روز یاد می‌شود.

 علیرغم عدم توسعه خودروهای برقی در ایران، توسعه خوردوهای برقی در دنیا می‌تواند برای صنایع معدنی ایران بسیار حائز اهمیت باشد. به عبارت دیگر، با تعیین سیاست‌های مناسب در جهت تولید عناصر حائز اهمیت خودروهای قابل شارژ، در سالیان آتی می‌تواند ارزش افزوده بالایی را برای کشور به همراه داشته باشد.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین کننده انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت ها

قیمت  روز ورق گالوانیزه

قیمت روز ورق سیاه

قیمت روز ورق روغنی

قیمت روز ورق اسید شویی

قیمت روز ورق رنگی

قیمت روز ورق آلیاژی

قیمت روز قلع اندود

منبع:

www.nature.com

مطالب مرتبط