صنعت فولاد ترکیه و اردمیر بزرگترین فولادساز ترکیه

فولاد ترکیه و اردمیر بزرگترین فولادساز ترکیه

صنعت فولاد ترکیه و اردمیر بزرگترین فولادساز ترکیه

ترکیه رقیب فولاد ایران در منطقه

با توجه به شرایط تحریمی که بر اقتصاد ایران حاکم است از جمله تحریم صادرات فولاد، رقبای منطقه‌ای همواره در حال پرکردن جای خالی ایران در بازار فولاد هستند. از جمله کشورهای همسایه که توسعه‌ی صنعت فولاد خود را در دستور کار قرار داده و در حال تصاحب سهم بیشتری از بازار است، کشور ترکیه می‌باشد. در ادامه‌ی این مطلب، همراه ما در سراج قطعه توس باشید.

وضعیت فولاد ترکیه در سالهای اخیر

میزان تولید فولاد ترکیه در سال ۲۰۲۰ برابر با ۳۵٫۸ میلیون تن بوده است. ایران و ترکیه جز ده کشور برتر در زمینه‌ی فولاد هستند. در رتبه‌بندی جهانی تولیدکنندگان فولاد سال ۲۰۲۰ کشور ترکیه در جدول رده‌بندی، سه رده بالاتر از ایران قرارگرفت. کشور ترکیه بیشتر در مقاطع طویل سرمایه‌گذاری کرده است در حالیکه کشور ما از نظر تولید مقاطع تخت، در شرایط بهتری قرار دارد و ما می‌توانیم در این زمینه، نسبت به ترکیه برتری داشته باشیم.

رکود تقاضا برای فولاد ترکیه در سال ۲۰۲۲

مصرف فولاد ترکیه سه ماه نخست سال جاری میلادی ۸.۵ میلیون تن ثبت شد و در واقع افت سالانه‌ی ۶.۵ درصدی داشته است.

کمبود تقاضای داخلی، کارخانه‌ها را مجبور کرد تولید را کاهش دهند و توجه بیشتری به بازار صادرات داشته باشند. اقدامات حمایتی برای رونق ساخت و ساز و زنجیره‌ی تامین، باعث افزایش متوسط تقاضای فولاد در سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ خواهدشد و انتظار می‌رود تقاضای فولاد ترکیه در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۶.۴ درصدی، به ۳۵.۵ میلیون تن برسد.

جنگ روسیه و اوکراین برای ترکیه که به شدت به روسیه از نظر مواد اولیه و محصولات نیمه تمام فولادی وابسته است، هم ریسک و هم فرصت‌هایی ایجاد کرده‌است.

نقش بازیافت در فولاد ترکیه

مهم‌ترین مزیت فولاد این است که ماده‌ای کاملا بازیافت‌پذیر است و به این ترتیب، در آینده‌ای نزدیک، حجم فولاد فرآوری شده در جهان می‌تواند بسیار بالاتر از امروز باشد.

چیزی حدود ۳۰ درصد از نیاز فولاد در جهان، از طریق بازیافت تامین می‌شود و از آنجا که در مورد فولاد، تقاضا سریع‌تر از عرضه گسترش پیدا می‌کند، امکان تامین تمامی نیاز بازار از طریق بازیافت مقدور نیست. بنابراین، یکی از آینده‌نگری‌ها در مورد صنعت فولاد، ناظر به سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی بازیافت محصولات فولادی و صادرات مجدد آنها است.

متاسفانه ایران در حالیکه فناوری‌های مورد نیاز را دارد، اما در زمینه‌ی بازیافت فولاد، حرفی برای گفتن ندارد.. آمارها نشان می‌دهند که از دهه ۱۹۷۰ به این سو، حدود ۶۰ درصد از تمام محصولات فولادی در آمریکای شمالی (ایالات متحده آمریکا و کانادا) بازیافت می‌شوند و در واقع، فولاد اصلی‌ترین محصول بازیافتی در این منطقه است.

ترکیه، در واقع قهرمان بازیافت فولاد در جهان است. این کشور، در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی، بزرگ‌ترین واردکننده محصولات فولادی به قصد بازیافت بوده است. داده‌های سایت «استاتیستا» (statista) نشان می‌دهند که ترکیه در سال ۲۰۲۰ میلادی، حدود ۲۲٫۴ میلیون تن فولاد ضایعاتی وارد کرده است و از این نظر، با اختلاف بسیار زیادی در صدر است. دومین کشور در این فهرست، هند است که در همان زمان، حدود ۵٫۳ میلیون تن فولاد ضایعاتی وارد کرده است.

شرکت فولاد اردمیر بزرگترین فولادساز ترکیه

شرکت فولادسازی اردمیر، یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان فولاد در ترکیه به‌شمار می‌رود. این شرکت بزرگ فولادسازی، در سال ۱۹۶۰ پیرو مصوبه قانونی برای تأمین نیاز محصولات تخت در صنایع مختلف ترکیه تأسیس شد.، اما در آن زمان زیرساخت‌های لازم برای تولید محصولات تخت وجود نداشت. این شرکت، در سال ۱۹۶۵ در منطقه‌ی کارادنیز فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر اردمیر، بزرگترین شرکت فولادسازی ترکیه و سومین تولیدکننده فولاد در اروپا می‌باشد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر زونگولداغ، ترکیه قرار دارد و سهام آن در بازار بورس استانبول معامله می‌شود.

شرکت اردمیر اکنون بخشی از گروه صنعتی اویاک (OYAK) محسوب می‎شود. ظرفیت تولید فولاد گروه اویاک با در اختیار داشتن این شرکت، به حدود ۹ میلیون تن رسیده است. این شرکت در زمینه‌ی تولید فولاد تخت، فولاد خام، فولاد ضدزنگ و محصولات نیمه ساخته فولاد، فعالیت می‌نماید. موارد استفاده محصولات این شرکت در صنایعی نظیر خودروسازی، لوله و پروفیل، خطوط نورد، صنایع الکترونیک، انرژی و تجهیزات گرمایشی است.

ظرفیت فولادسازی اردمیر پس از ادغام با گروه اویاک

تکنولوژی تولید فولاد اردمیر، مبتنی بر استفاده از کوره بلند و کنورتور اکسیژن بازی است. در ابتدای تأسیس این شرکت، ظرفیت تولید فولاد آن ۰٫۵ میلیون تن و حجم تولید محصولات نهایی، ۴۰۰ هزار تن بود. با افزایش ظرفیت تولید، حجم فولادسازی اردمیر در سال ۱۹۹۶ به حدود ۳ میلیون تن رسید. اکنون ظرفیت تولید فولاد این شرکت به ۴ میلیون تن رسیده و ظرفیت تولید محصولات تخت این شرکت، حدود ۵ میلیون تن است.

شرکت‌های متالورژی اویاک

گروه شرکت‌های متالورژی اویاک با در اختیار داشتن ۲ شرکت بسیار مهم فولادسازی با مجموع ظرفیت تولید ۹ میلیون تن فولاد خام در سال، یکی از مهم‌ترین فولادسازان ترکیه محسوب می‌شود. گروه شرکت‌های اویاک، در حقیقت خانواده بزرگی از شرکت اردمیر است. پس از تبدیل شدن شرکت اردمیر معادن به گروه فولادسازی اردمیر، این گروه به اویاک تغییر نام داد. حجم تولید فولاد این مجموعه در سال ۲۰۱۷ حدود ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بود که ۷ میلیون تن آن به محصولات تخت و مابقی آن به محصولات طویل تعلق داشت.

در حال حاضر این گروه صنعتی شامل چندین شرکت زیرمجموعه می‌شود که در حوزه‌های تولید سنگ آهن، فولادسازی، تولید محصولات فولادی و تجاری فعالیت دارند. به‌طور مثال، شرکت اردمان یکی دیگر از شرکت‌های گروه اویاک است که به تولید سنگ آهن و گندله اشتغال دارد. مسئولیت فعالیت‌های مهندسی این گروه بر عهده شرکت اردمیر مهندسیلیک است.

در گروه شرکت‌های اویاک، ۲ شرکت از کشورهای رومانی و سنگاپور نیز دیده می‌شود. شرکت اردمیر رومانی به تولید فولاد سیلیسی اشتغال دارد و مسئولیت شرکت اردمیر آسیا پسیفیک که در کشور سنگاپور مستقر است، تجارت محصولات فولادی است.

شرکت سراج قطعه توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسید شویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی

                قیمت روز ورق آلیاژی

  • قیمت روز قلع اندود

منابع:

felezatkhavarmianeh

modiranahan

imereport

مطالب مرتبط