روی خط خبربا سراج توس

روی خط خبر با سراج توس

یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰، ۷ نوامبر ۲۰۲۱

اخبار ایران

وعده وزارت نیرو برای تأمین برق فولادسازان در نیمه دوم امسال عملیاتی نیست

به گفته‌ی مدیرعامل و عضو هیات عامل فولاد سفیددشت، وعده وزارت نیرو برای تأمین ده هزار مگاوات برق با ایجاد نیروگاه و توسعه شبکه برق و گاز در نیمه دوم امسال عملیاتی نیست. حداقل دو تا سه سال زمان لازم است که یک نیروگاه ایجاد شود تا بتواند برق و گاز مصرفی کارخانه‌های تولید فولاد را تأمین کند. ساخت یک نیروگاه مستلزم انعقاد قرارداد، ساخت، ورود تجهیزات و ایجاد آن است.

رقابت برای خرید آهن اسفنجی در بورس کالا

امروز ۱۵۰ هزار و ۵۰۰ تن محصولات معدنی مانند سنگ آهن دانه‌بندی شده، کنسانتره و گندله سنگ‌آهن و آهن اسفنجی روی تابلوی معاملات بورس کالا قرارگرفت.

از میان محصولات، کنسانتره و سنگ آهن دانه‌بندی شده به‌دلیل سفارش نداشتن در زمان پیش‌گشایش معاملات، راه به تابلوی معاملاتی بورس کالا پیدانکردند و از میان گندله‌ها، تنها گندله اپال پارسیان روی تابلو رفت.

گندله سنگ آهن با قیمت ۳۹ هزار و ۶۵۷ ریال، ۳ درصد گران‌تر از قیمت پایه به فروش رسید و آهن اسفنجی با رقابت ۳٫۱ درصدی، ۹۱ هزار و ۴۰۱ ریال معامله ‌شد.

وضعیت حواله‌جات دلار/کاهش نرخ میانگین موزون هفتگی

براساس آخرین بروزرسانی بانک مرکزی قیمت خرید حواله دلار در روز یکشنبه ۱۶ آبان، ۲۳۰ هزار و ۶۲۲ ریال بوده که نسبت به روز شنبه، ۶۹۰ ریال افت داشته‌است. فروش حواله دلار هم در این روز با کاهش ۶۹۶ ریالی، به قیمت ۲۳۲ هزار و ۷۱۷ ریال رسید.

میانگین موزون هفتگی قیمت حواله دلار در این روز هم ۲۳۱ هزار و ۹۶۲ ریال بوده که نسبت به میانگین روز شنبه، ۲۳۹ ریال افت داشته‌است.

صدور بخشنامه‌های متعدد، عامل افزایش قیمت محصولات فولادی

به‌گفته‌ی ابوالفضل ذبیحی حصاری، کارشناس صنعت فولاد، طبق آمارهای رسمی صدور بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های متعدد در حوزه فولاد نه تنها موجب تأمین کالا در بازار داخلی و تأمین پایدار نیاز زنجیره نشد بلکه در مقاطع مختلف زمانی قیمت فولاد و محصولات فولادی را به بیش از ۱۲۰ درصد قیمت‌های جهانی رساند.

با توجه به شرایط تحریم و نوسانات نرخ ارز در سال‌های اخیر، دولت مداخلات گسترده‌ای در تنظیم بازار فولاد کشور انجام‌ داد، اما با صدور بخشنامه و دستورالعمل‌های مختلف در ستاد تنظیم بازار، نه‌تنها نتوانست منافع مردم و مصرف‌کنندگان نهایی را تأمین‌کند بلکه موجب رانت، فساد و رونق واسطه‌گری در بازار شد.

دخالت دولت در تعیین قیمت محصولات فولادی و زنجیره فولاد همچنین موجب شد شکاف قیمتی قابل توجهی میان قیمت‌های داخلی و جهانی ایجاد شود که این مسئله به‌همراه کاهش ارزش ریال باعث افزایش جذابیت صادرات شد.

اخبار خارجی

صنعت فولاد انگلستان در بحران

یک گروه فراحزبی از نمایندگان پارلمان انگلستان تاکیدکردند دولت این کشور باید از صنعت فولاد بحران‌زده بریتانیا که با قیمت‌های بالای انرژی و موانع تأمین کالا برای پروژه‌های بزرگ مواجه است، حمایت‌کند.

به نقل از مورنینگ استار، کمیته استراتژی کسب‌وکار، انرژی و صنعتی پارلمان انگلستان هشدارداد که صنعت فولاد این کشور نمی‌تواند از بحرانی به بحران دیگر برود و اگر کشور بخواهد صنعت مقاوم و رقابتی را حفظ کند، لازم است اقداماتی انجام دهد.

در این گزارش آمده است دولت انگلستان باید برای کمک به حفاظت از مشاغل و کربن‌زدایی صنعت فولاد، وارد عمل شود.

دارن جونز، رئیس کمیته استراتژی کسب‌وکار، انرژی و صنعتی، گفت: «فولاد یک دارایی استراتژیک ملی، صنعت پایه و بخشی است که بریتانیا نمی‌تواند از دست‌دادن آن را بپذیرد.»

بازگشت قیمت میلگرد آلمان ادامه‌دارد

به نظر می‌رسد کارخانه‌های میلگرد آلمان در درخواست برای قیمت‌های بالاتر در واکنش به افزایش هزینه‌های تولید خود و با توجه به نیاز ذخیره‌سازی مجدد در بازار موفق بوده‌اند.

در اوایل اکتبر، قیمت‌ها نسبت به اوج تابستان حدود ۱۰۰ یورو در هر تن معادل ۱۱۶ دلار کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح ۵۲۰ یورو در هر تن رسید.

امکان ممنوعیت صادرات قراضه فلزی توسط اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا بزرگترین صادرکننده قراضه آهنی در جهان است. ۲۷ کشور عضو این اتحادیه در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۷٫۴۵ میلیون تن آهن قراضه به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا صادر کردند. آنها همچنین ۶۰۵,۶۴۸ تن قراضه مس و ۹۴۶,۵۶۵ تن قراضه آلومینیوم در سال ۲۰۲۰ صادر کردند.

اما قراضه آهنی و غیرآهنی اروپا ممکن است دیگر در خارج از این کشورها فروخته نشوند، مگر اینکه خریداران بتوانند ثابت کنند که استانداردهای فرآوری قراضه آنها با استانداردهای کشورهای مبدأ مطابقت دارد و آلودگی اضافه ایجاد نمی‌کند.

کاهش صادرات استرالیا به‌دلیل قیمت های پایین سنگ آهن

اداره آمار استرالیا (ABS): در ماه سپتامبر، صادرات این کشور به‌دلیل قیمت پایین سنگ آهن کاهش‌یافت.

در ماه سپتامبر شاهد کاهش قیمت سنگ آهن به کمتر از ۱۰۰ دلار در هر تن برای اولین بار از نوامبر ۲۰۲۰ بودیم و این کاهش باعث شد فعالیت چندین معدن سنگ آهن استرالیا به دلیل عدم‌ توجیه اقتصادی به طور موقت تعطیل شوند.

وضعیت قیمت بیلت در بازارهای اصلی طی هفته اخیر

در تاریخ ۵ نوامبر، موجودی بیلت در  ۲۱ انبار از ۴ شهر اصلی چین ، به ۷۲۷۰۰۰ تن رسید که نسبت به هفته گذشته ۸۳۰۰۰ تن کاهش داشته است. قیمت بیلت در بازارآزاد با مالیات ، ۴۶۰۰-۴۶۲۰ یوان/تن و حجم معاملات کم بود.

بازار بیلت وارداتی چین، چندان قوی نبود و خریداران چینی انتظار قیمت ۶۲۰-۶۴۰ دلار/تن سی اف آر را دارند که نسبت به هفته گذشته ۲۰ دلار در هر تن کاهش یافته است.

قیمت‌های صادراتی بیلت آسیای جنوب شرقی نیز با کاهش همراه بود. بیلت کوره قوسی ویتنام ۶۹۵ دلار/ تن سی اف آر چین اعلام شد که ۲۰ دلار در هر تن کمتر از ماه پیش می‌باشد. قیمت بیلت کوره بلند اندونزی نیز ۶۷۰ دلار/ تن و با کاهش ماهانه ۲۰ دلار/تن گزارش شده است.

دراین هفته، قیمت‌های بیلت صادراتی CIS، نسبتا قوی‌تر بود. قیمت فعلی ۶۴۰-۶۶۰ دلار/تن FOB دریای سیاه است که نسبت به ماه قبل ۱۰ دلار/تن کاهش یافته است. قیمت‌های جهانی قراضه در اواسط هفته اندکی تعدیل شده‌است. لذا خریداران ترک می‌توانند کاهش قیمت را که در حال حاضر ۶۳۰-۶۴۵ دلار/تن فوب است، بپذیرند. اوایل این هفته، یک محموله بیلت ۱۰۰۰۰ تنی با قیمت ۷۰۰ دلار/تن CFR برای حمل در دسامبر به ترکیه فروخته‌شد.

در خاورمیانه نیز در حال حاضر، پیشنهادات بیلت ایران با قیمت ۶۲۰ تا ۶۴۰ دلار/تن فوب است که نسبت به ماه قبل ۲۰ دلار/ تن کاهش یافته است. یک محموله ۵۰۰۰۰ تنی بیلت دراین هفته به قیمت ۶۲۰ دلار/تن فوب به آسیای جنوب شرقی فروخته شد. و معامله دیگری شنیده نشده‌است.

روند قیمت در بازار فولاد به کدام سو می‌رود؟

اخرین روز هفته در فیوچرز چین با میانگین رشد سه درصدی قیمت کک و زغالسنگ، ورق و ميلگرد و همینطور سنگ‌آهن روبرو شد.

از سوی دیگر افزایش قیمت فولاد به‌ویژه میلگرد در اروپا را شاهد بودیم و طی دیروز امروز قيمت میلگرد به‌عنوان نمونه در آلمان از محدوده ۵۲۰ یورو  به ۵۹۰ یورو در تن رسید.

فولاد چین تاثیر خود را گذاشت/ بازار قرمز محصولات فولادی

پس از فضای خبری ایجادشده در مورد وضعیت فولاد چین، محدودیت‌های تولید، محدودیتای انرژی، کاهش قیمت زغالسنگ به‌عنوان مواد اولیه بازار محصولات فولادی دیگر مناطق هم تحت تاثیر قرارگرفته به‌نحوی که نرخ تمامی آنها در بهترین حالت باثبات قیمتی همراست.

ورق گرم صادراتی چین تا ۱۰ دلار کاهش قیمت داشته و ۸۱۵ دلار ارزش گذاری‌شده اما میلگرد بدون تغییر قیمتی همچنان ۷۴۳ دلار در تن معامله می‌شود. در بازار داخلی چین هم بهای بیلت تانگشان تغییر قیمتی نداشته و با ثبات ۷۲۴ دلاری است.

اخبار فولاد سبز

سیاست‌های چین برای کاهش انتشار گازهای آلاینده چه تاثیری بر عرضه و تقاضای فولاد دارد؟

شورای دولتی چین به طور رسمی برنامه اقدام اوج کربن تا سال ۲۰۳۰ (به اوج رسیدن انتشار دی‌اکسید کربن حداکثر تا سال ۲۰۳۰ و سپس کاهش الزامی آن) را صادر کرده‌است که هدف آن ترویج انتقال به‌سمت صنایع کم‌کربن در چین است.

به گزارش پایگاه خبری فولادبان به نقل از steelmint، این طرح پیشنهاد می‌کند که تا سال ۲۰۲۵ نسبت مصرف انرژی غیرفسیلی به حدود ۲۰ درصد برسد و مصرف انرژی در هر واحد تولید ناخالص داخلی ۱۳٫۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش یابد. همچنین انتشار دی‌اکسید کربن به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی نیز ۱۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش می‌یابد.

درمجموع، برنامه اقدام اوج کربن تا سال ۲۰۳۰ آزادسازی ظرفیت فولاد را محدود می‌کند و ساختار ظرفیت فعلی را بهینه و تنظیم می‌کند، در حالی که تقاضا برای فولاد عمدتاً در پایین‌دست افزایش می‌یابد.

اتحادیه اروپا ممکن است تا دسامبر ممنوعیت صادرات قراضه فلزی را اعلام کند

هدف EC این است که از هرگونه تأثیر نامطلوب بر محیط زیست و سلامت عمومی ناشی از حمل باطله به کشورهای ثالث خارج از اتحادیه اروپا جلوگیری کند.

منابع:

فولاد بان

معدن ۲۴

پلنر

کانال مهندس جعفری طهرانی

مطالب مرتبط