سال ۱۴۰۱ قطعی برق در صنعت فولاد نداریم

قطعی برق صنایع

سال گذشته قطعی برق، خسارت‌هایی بر بدنه‌ی صنایع، به‌بار آورد. حال سخنگوی صنعت برق اعلام کرده است که، در سال ۱۴۰۱، در صنایع مختلف، به‌خصوص صنایع فولادی، قطعی برق نداریم. در ادامه‌ی این مقاله همراه ما در سراج توس باشید تا به بررسی این مساله بپردازیم.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق، گفت: مدیریت بار با جابه‌جایی تعمیرات و تعطیلات صنایع انجام خواهد شد اما قطعی برق نداریم. وی گفت: تعرفه‌های بخش خانگی همان تعرفه‌های بهمن‌ماه پارسال است و هیچ تغییر جدیدی اعمال نشده است و همچنین، قبض برق مشترکان چه پرمصرف و چه کم‌مصرف طبق روال عادی انجام می‌شود.

تعرفه مصرف برق در سال ۱۴۰۱

پیش‌تر رجبی مشهدی درباره تغییرات قبض‌های برق که بر اساس بند «ی» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ از ابتدای بهمن‌ماه سال گذشته اجرایی شد، اعلام کرده بود که بر اساس این تغییر مشترکانی که مصرف آن‌ها کمتر از الگوی تعریف‌شده برق مصرف کنند از تعرفه یارانه‌ای برق برخوردار خواهند بود و تعرفه مشترکانی که بیش از الگو مصرف داشته باشند به‌صورت پلکانی افزایش خواهد یافت. تعرفه‌های بخش خانگی همان تعرفه‌های بهمن‌ماه پارسال است و هیچ تغییر جدیدی اعمال نشده است.

وی ادامه داد: به عبارتی دیگر مشترکانی که بیش‌تر از الگو مصرف کنند، متناسب با این افزایش از یارانه آن‌ها کاسته خواهد شد. همچنین درصورتی‌که مصرف مشترکانی که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند کمتر از نصف الگوی تعیین‌شده باشد تعرفه آن‌ها رایگان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: درواقع این تغییرات شامل حال ۲۵ درصد از مشترکان می‌شود که حدود ۹ درصد از آن‌ها نیز کمی بیش از الگو مصرف دارند که باکمی کاهش در مصرف، می‌توانند مصرف خود را به کمتر از الگوی تعریف شده برساند؛ درواقع می‌توان گفت صورت‌حساب ۷۵ درصد از مشترکان تغییری نکرده است.

امسال قطعی برق در صنایع بزرگ استان خراسان نداریم

امسال در زمان اوج مصرف و فصل گرما، صنایع بزرگ استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی در اولویت قطعی برق قرار نمی‌گیرند و مدیریت در این زمینه متفاوت از سال گذشته است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت:  شرایط مصرف برق در فروردین و اردیبهشت ماه امسال هنوز طبیعی است و با اوج‌گیری بار در شبکه مواجه نشده‌ایم و تاکنون هیچ برنامه مدیریت مصرفی نیز برای مشترکان صنعتی اعمال نشده است.

 مهدی علومی افزود: اگر قرار بر اعمال مدیریت مصرف برق در دوره‌ی اوج‌گیری بار تابستانه باشد زمان آن خرداد ماه خواهد بود، اما تاکنون ابلاغی از سوی شرکت توانیر مبنی بر اعمال مدیریت مصرف به شرکت برق منطقه‌ای خراسان صادر نشده، زیرا هنوز گرمای هوا شدت نیافته است.

 به حداقل رساندن مصرف برق در تابستان

او با بیان این که مدیریت مصرف برق در دوره اوج‌گیری بار تابستان امسال برای صنایع به‌صورت قطع برق نخواهد بود افزود: قرار است امسال طی امضای تفاهمنامه‌هایی با صاحبان صنایع، آن‌ها به مدت یک ماه در تابستان وارد مرحله تعمیرات شوند و مصرف برق را به حداقل برسانند و خارج از این ماه نیز فقط در ساعات اوج‌گیری مصرف، حداقل باری که نیاز دارند را مصرف کنند.

 معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان با اشاره به قرارداد این نهاد با ۳۲ واحد صنعتی بزرگ در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی برای اعمال مدیریت مصرف گفت: هم اینک نشست‌های توجیهی برای صاحبان صنایع در حال برگزاری است تا با “حداقل مصرف در ساعات اوجگیری بار” و “برنامه‌ریزی برای رفتن یک ماهه به مرحله تعمیرات” با آن‌ها به توافق برسیم.

علومی افزود: از آنجا که هنوز ابلاغیه دقیقی در خصوص مدیریت مصرف از سوی توانیر صادر نشده است، احتمال دارد سازمان صنعت معدن و تجارت استان آن مدت معین برای رفتن صنایع به مرحله تعمیرات را اعلام کند یا این که شرکت برق منطقه‌ای با هماهنگی صاحبان صنایع تعیین کننده زمان اعمال مدیریت مصرف برق باشد.

شرکت برق منطقه‌ای خراسان وظیفه تامین برق استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی را برعهده دارد و ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های خراسان پنج هزار و ۶۲۳ مگاوات و تولید سالانه برق آن‌ها ۲۱ هزار و ۴۰۰ میلیون کیلووات ساعت است.

 طول خطوط شبکه برق منطقه خراسان، ۱۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مدار است که از این مقدار سه هزار کیلومتر مدار خطوط انتقال و ۹ هزار و ۲۰۰ کیلومترمدار خطوط فوق توزیع است.

 استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی تا پایان تابستان با هزار و ۳۰۰ مگاوات کمبود برق رو به رو خواهند بود و نیاز مصرف همزمان استان‌های خراسان در لحظه اوجگیری بار، چهار هزار و ۸۱۲ مگاوات و در حالت عادی سه هزار و ۱۶۰ مگاوات است.

خسارت‌هایی که قطعی برق در سال ۱۴۰۰ به صنعت فولاد وارد کرد

در ایران به‌علت دریافت گاز و برق ارزان، واحدهای فولادسازی به‌سمت احداث کوره‌های الکتریکی پیش رفته‌اند، از همین رو ۸۰درصد فولاد در کشور از طریق کوره‌های الکتریکی تولید می‌شود. بنابراین قطع برق، هزینه‌های بسیاری را به تولیدکننده‌های فولاد تحمیل می‌کند. به‌صورت کلی صنعت فولاد کشور نسبت به صنایع دیگر برق چندانی مصرف نمی‌کند و از دید کارشناسان این دیوار کوتاه این صنعت است که مدار تولیدش را از برق قطع کرده است.

پیامدهای ناشی از اعمال محدودیت‌های قطع برق در سال ۱۴۰۰

قطع برق در واحدهای تولیدی فولاد در سال ۱۴۰۰ با پیامدهای غیرقابل جبرانی برای فولادسازان همراه بود. از یک‌سو کاهش تولید سبب کاهش مازاد محصولات فولادی در بازار کشور شد و از سوی دیگر، سبب شد تولیدکنندگان به اهداف تعیین شده خود در این سال، نرسند.

برای تولید هر تن فولاد در مرحله پایانی ۶۰۰ کیلووات برق مصرف می‌شود که اگر کل زنجیره‌ی فولاد از ابتدا یعنی استخراج تا محصول نهایی را در نظر بگیریم، میزان مصرف برق آن به یک مگاوات برای هر تن فولاد می‌رسد؛ از سوی دیگر، اگر در کشور سالانه ۳۰میلیون تن فولاد تولید شود، میزان برق مصرف در صنعت فولاد به ۳۰میلیون مگاوات می‌رسد. ۷۰هزار مگاوات در ساعت در کشور برق تولید می‌شود که اگر ۳۰میلیون سهم فولاد را محاسبه کنیم، سهم فولادسازان به حدود نیم درصد نیز نخواهد رسید.

برخی کارشناسان صنعت فولاد اعتقاد دارند که در میزان مصرف برق فولادسازان در کشور بزرگ‌نمایی شده است. کارشناسان فولاد مدعی هستند که صنعت فولاد جزو صنایعی در کشور است که هم در زمینه‌ی مصرف برق و هم آب، در حق آن بزرگنمایی شده است. در حالی‌که سهم برق کشور برای فولاد حدود نیم درصد و سهم آب نیز در قیاس با کشاورزی به حدود ۳ تا ۴درصد نمی‌رسد. موضوع آن است که دست اندرکاران امر قصد دارند، نارسایی‌هایی را که در سیستم برق کشور وجود دارد به گردن صنعتی همچون فولاد بیندازد، به‌جای اینکه سیستم نیروگاهی را بهینه کنند یا نیروگاه های جدید بسازند، دست به توجیه می‌زنند.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسید شویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع اندود

منابع:

irna.ir

mashhad.iribnews

magiran.com

مطالب مرتبط