تولید یک تن فولاد آب بیشتری نیاز دارد یا یک تن گندم؟

مقدار مصرف آب در تولید فولاد

صنایع عامل اصلی کمبود آب هستند یا کشاورزی

برخی افراد صنایعی مانند صنعت فولاد را از متهمان اصلی کم آبی ایران می‌دانند. درحالیکه براساس آمار وزارت نیرو در سال ۱۳۹۹ تنها ۴/۲ میلیارد لیتر آب از حدود ۹۳ میلیارد لیتر آب شیرین مصرفی، در بخش صنعت مصرف شده است. این آمار نشان می‌دهد که ۸۲ میلیارد لیتر آب، در بخش کشاورزی استفاده شده‌است. متوسط مصرف آب كشاورزی در ایران ۹۲ درصد است؛ درحالی‌كه این رقم در جهان ۷۰ درصد است. بیش از ۸۰ درصد اتلاف منابع آب به‌دلیل استفاده‌نكردن از فناوری‌های پیشرفته‌ی آبیاری در بخش کشاورزی هدر می‌رود. با سراج توس همراه باشید تا با مقدار مصرف آب در تولید فولاد آشنا شوید.

طبق این آمار ۳/۸ میلیارد لیتر به‌عنوان آب آشامیدنی در شهرها و روستاهای کشور مصرف شده‌است. اما برای اینکه از میزان آب مصرفی در اقلام کشاورزی و صنعتی بیشتر آگاه شویم، میزان آب مصرفی برای تولید فولاد را در هر تن با میزان مصرفی برای محصولات کشاورزی مثل گندم و برنج مقایسه می‌کنیم. البته ذکر این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که منظور از تهیه این گزارش فقط اطلاع از میزان آب مصرفی در صنعت و کشاورزی است. باید با مکانیزه‌کردن آبیاری در کشاورزی از هدررفت آب جلوگیری کرد. توجه به این نکته ضروریست که، گندم یکی از کالاهای اساسی و استراتژیک بوده و باید در آن به خودکفایی برسیم.

برای تولید فولاد چقدر آب نیاز است

مقدار آب مصرفی برای تولید فولاد با توجه به فرسوده یا به روز بودن دستگاه‌ها و زیرساخت‌ها متفاوت است. برخی از مجتمع‌های فولادی مدعی صرفه‌جویی ۴۰درصدی در مصرف آب نسبت به پنج سال گذشته هستند و برخی دیگر نه‌تنها میزان مصرف آب را کم نکرده‌اند، بلکه به‌دلیل فرسودگی زیرساخت‌هایشان این میزان را افزایش داده‌اند. یک کارخانه فولاد عملا بدون داشتن آب نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه‌دهد. به‌همین دلیل است که کارخانه‌های فولاد به‌طور معمول باید در نزدیکی منابع فراوان آب شیرین ساخته شوند تا هم به آب مورد نیازشان دسترسی کافی داشته باشند و هم کیفیت آب مورد نیازشان تضمین شده‌باشد. آمارهای وزارت نیرو در سال ۹۹ نشان می دهد برای تولید هر تن فولاد حدود «۲۳۰هزار لیتر» آب مصرف می‌شود، به‌عبارتی برای تولید هر کیلو فولاد ما نیاز به ۲۳۰ لیتر آب داریم. البته برخی گزارش‌ها هم اعلام کرده‌اند که برای تولید هر کیلو فولاد به ۲۸۰ لیتر آب نیاز است.

با توجه به اینکه که سال گذشته حدود ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید شده، در نتیجه حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب در این بخش مصرف شده‌است. هر تن فولاد در بازارهای جهانی بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ دلار خرید و فروش می‌شود. اگر ۶۰۰ دلار را ملاک قراردهیم هر تن فولاد در بازار جهانی ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد. پس قیمت هر کیلو فولاد ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان است. با توجه به میزان آب مصرفی در صنعت فولاد، هر ۲۸۰ لیتر آب به ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان تبدیل شده‌است.

۱۳۰۰ لیتر آب برای هر کیلو گندم

گندم جزو سه غذای اصلی انسان‌هاست. سالانه ۶۵۰ میلیون تن گندم تولید می‌شود که بخش اعظم آن توسط انسان به مصرف می‌رسد. برای تولید این میزان گندم ۷۹۰ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود. مصرف این آب در مناطق مختلف یکسان نیست. مثلا در اسلواکی به خاطر نوع آب و هوا و همچنین مکانیزه‌کردن آبیاری برای هر کیلو گندم ۴۶۵ لیتر آب نیاز است. اما در کشور ما به‌دلیل آبیاری سنتی وغرقابی بودن آبیاری‌ا معمولا به ازای هر کیلو گندم ۱۳۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود.

سال گذشته آمارها از تولید ۱۴ میلیون تن گندم در کشور خبر داد و این بدان معناست که، برای تولید گندم در سال گذشته حدود یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون لیتر آب مورد استفاده قرار گرفته‌است. قیمت گندم در بازار جهانی به ازای هر تن ۲۷۵ دلار است. اگر قیمت دلار را ۲۸ هزار تومان در نظر بگیریم، هر کیلوگندم ۷ هزارو ۷۰۰ تومان می‌شود یعنی به‌ازای هر ۱۳۰۰ لیتر آب ۷ هزار و ۷۰۰ تومان به دست آورده‌ایم.

۲۵۰۰ لیتر آب برای یک کیلو برنج

برنج غذای اصلی بیش از نیمی از ساکنان کره زمین است. سالانه بیش از ۶۷۲ میلیون تن برنج کشت می‌شود. هرچند برای هر کیلو برنج در کشورمان تا هنگام برداشت ۱۶۷۰ لیتر آب مصرف می‌شود اما با جدا شدن پوست برنج (شالی) یک سوم وزن آن کاهش پیدا می‌کند که میزان آب مصرفی برای تولید هرکیلو برنج را به ۲۵۰۰ لیتر می‌رساند.

به گزارش ایرنا در سال ۱۳۹۹، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتن برنج سفید در کشور تولید شده است که به معنی مصرف ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب برای تولید این محصول است. نکته قابل تامل این جاست که طبق گزارش خبرگزاری موج به نقل از مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان ، این استان در سال ۱۳۹۹ بیش از ۵۳۰۰ هکتار را زیر کشت برنج داشته‌است. از آن‌جایی که هر هکتار حدود ۴۳۵۰ کیلو برنج می‌دهد، سال گذشته اصفهان ۲۳ هزار تن برنج تولید کرده‌است که یعنی ۵ میلیون و ۷۰۰ متر مکعب آب مصرف کرده است. قیمت برنج ایرانی این روز ها به کیلویی ۶۰ هزار تومان رسیده‌است.

دلایل اصلی مصرف بالای آب در بخش كشاورزی

  • كشت به روش‌های سنتی از مهمترین عواملی است كه میزان مصرف آب را در بخش کشاورزی به‌صورت چشمگیری افزایش داده است. شیوه‌های سنتی آبیاری چون كانال كشی‌های سنتی و رها كردن آب در زمین‌های كشاورزی، خود موجب بالا بودن میزان مصرف آب در این حوزه است.
  • برخی كارشناسان، اقلیم و شرایط آب و هوایی ایران را مهمترین دلیل بالا بودن مصرف آب در بخش كشاورزی می‌دانند؛ وجود بیابان‌های گسترده و دشت‌های كویری ناشی از واقع‌شدن ایران در منطقه‌ی خشك و نیمه خشك این كره‌ی خاكی، زمین آن را به زمینی تشنه و سیری‌ناپذیر تبدیل کرده‌است.
  • وابستگی بیش از اندازه‌ی روستاها و شهرهای كوچك به اقتصاد مبتنی بر كشاورزی هم از عوامل مهم و تاثیرگذار بر میزان افزایش مصرف آب در بخش كشاورزی است. كشاورزی یكی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی كشور است؛ به ‌طوری ‌كه بر اساس آمارها، حدود ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی، ۲۵درصد اشتغال، تامین ۸۵ درصد غذای جامعه، ۲۵ درصد صادرات غیرنفتی و ۹۰ درصد مواد اولیه‌ ی مورد استفاده در صنعت را فراهم می‌كند.
  • نبود مدیریت درست و تجهیز نكردن بخش كشاورزی به تجهیزات روزآمد دنیا، سالیانه، هزینه‌های زیادی را بر اقتصاد كشور تحمیل می‌كند.

مسوولان این حوزه، با مقصر دانستن مردم، كوتاهی و بی برنامگی خود در مدیریت مصرف آب در بخش كشاورزی را فرافكنی می‌كنند. این درحالی است كه صرفه‌جویی در مصرف خانگی تنها می‌تواند ۲ الی۵ درصد از میزان مصرف آب در كشور صرفه‌جویی كند.

راهکارهای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی

  • اصلاح روش‌های سنتی و استفاده از روش های تازه‌ی آبیاری چون «هیدروژل های فوق جاذب»
  • استفاده از آبیاری قطره‌ای، كانال كشی لوله‌یی یا بتونی و آبیاری از روش زیر زمینی می‌تواند از جذب و بخار شدن آب و همچنین مصرف بی‌رویه آن جلوگیری كند.
  • استفاده از «آب مجازی»، در این روش باید برنامه‌هایی در بخش كشاورزی اجرا شود تا محصولاتی كه از نظر كشت نیاز به آب فراوان دارند حذف شده و این محصولات را از خارج از كشور وارد كنیم.
  • توجه به سیستم كشت گلخانه‌ای از دیگر راهكارهای مهم برای كاهش مصرف آب و افزایش بازدهی در صنعت كشاورزی است.
  • استفاده از آب تصفیه‌شده‌ی پساب و فاضلاب‌های شهری و صنعتی که در این روش، آب بازیافتی حاصل از تصفیه فاضلاب‌ها برای آبیاری سطح وسیعی از زمین‌های كشاورزی مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین کننده انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت ها:

قیمت روز ورق سیاه

قیمت  روز ورق گالوانیزه

قیمت روز ورق روغنی

قیمت روز ورق اسید شویی

قیمت روز ورق رنگی

قیمت روز ورق آلیاژی

قیمت روز قلع اندود

منبع:

khorasannews.com

irna.ir

مطالب مرتبط