تقابل استرالیا بزرگترین تولید کننده سنگ آهن و چین بزرگترین تولید کننده فولاد جهان

 

استرالیا، بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن در جهان است. سنگ آهن یکی از مؤلفه‌های اساسی در تولید فولاد محسوب می‌شود. چین و استرالیا دو قطب اصلی در این صنعت بزرگ هستند. روابط دیپلماتیک بین استرالیا و چین پس از آنکه نخست وزیر استرالیا، خواستار تحقیق مستقل در مورد ریشه‌یابی بیماری کرونا شد، رو به سردی رفت و از آن زمان صادرات استرالیا به چین با موانع زیادی روبرو شد. به‌طور کلی سرمایه گذاری چین در استرالیا ۶۲ درصد در سال ۲۰۲۰ سقوط کرد.

کارشناسان اظهار داشتند که برخلاف زغال سنگ و سایر اقلام وارداتی چین از استرالیا، یافتن منابع جدید سنگ آهن، برای چین دشوار خواهد بود. این بدان معنی است که بزرگترین منبع درآمد استرالیا ممکن است امن باشد. استاد اقتصاد در دانشکده بازرگانی دانشگاه هنگ کنگ گفت: “استرالیا بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن در جهان و از طرف دیگر چین بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان است و ورود آنها به دور جدیدی از جنگ‌های تجاری برسر این محصول خاص برای آنها آسان نیست.” یکی از محصولاتی که از سنگ آهن تولید می‌شود، تیرآهن است. برای آگاهی از قیمت تیرآهن ۲۲ اصفهان، اینجا کلیک کنید.

تاریخچه روابط تجاری استرالیا و چین و تاثیر کرونا براین روابط

همانطور که گفته شد؛ در ابتدای ظهور ویروس کرونا، پکن از حمایت دولت موریسون برای تحقیق در مورد ریشه های بیماری همه گیر COVID-19 خشمگین شده بود، اما در واقع، منشأ اختلافات آن با استرالیا به یک دهه قبل برمی‌گردد. در طول دهه‌ی اول هزاره جدید، شرکت‌های چینی که بسیاری از آنها دولتی بودند، منابع معدنی استراتژیک استرالیا را خریداری کرده و در بورس سهام استرالیا فعالیت کردند. پس از بحران مالی جهانی، ریو تینتو با تصمیم فاجعه بار خود برای خرید از شرکت زیان‌ده دولتی چینالکو، در دریایی از بدهی غرق شد. این معامله که به پکن امکان کنترل ثروتمندترین ذخایر سنگ آهن استرالیا و جهان را می‌داد، باعث وحشت در کانبرا و خشم سرمایه‌گذاران شد، زیرا این معامله در حداقل ارزش بازار سهام و بازار کالاها انجام شد.

دلیل تلاش پکن برای وارد نکردن سنگ آهن به درگیری‌های تجاری چین و استرالیا

درحالی‌که حزب کمونیست چین فشارها را بر استرالیا افزایش داده، اما همواره سعی کرده است که به موارد تجاری حمله کند که، می‌تواند در مناطق دیگر دنیا جایگزین آن را بیابد. جو را می‌توان از آمریکا تامین کرد، گوشت را تقریباً از هرجای دیگر و ذغال سنگ را از اندونزی یا روسیه، می‌توان تهیه کرد. آنچه که به‌راحتی نمی‌توان جایگزین آن را پیدا کرد، سنگ آهن استرالیاست.

سه معدن بزرگ، ریوتینتو، بی اچ پی و فورتسکیو حدود ۸۰۰ میلیون تن ماده اصلی فولاد را تولید می‌کنند. چین مقادیر زیادی سنگ آهن تولید می‌کند، اما کیفیت آن پایین است و تولید فولاد را به فرآیندی پرهزینه و آلاینده تبدیل می‌کند.

چین و استرالیا از طریق تجارت فزاینده مواد خام، به‌ویژه سنگ آهن و زغال سنگ، به رشد سریع اقتصاد یکدیگر کمک کرده‌اند. در سال ۲۰۰۰، در آغاز رونق اقتصادی چین، صادرات استرالیا به این کشور چیزی بیش از ۶ میلیارد دلار استرالیا (۳.۶ میلیارد دلار) بود. پانزده سال بعد، چین با صادرات تقریباً ۹۲ میلیارد دلار استرالیا (۷۴ میلیارد دلار) بزرگترین شریک تجاری استرالیا از نظر صادرات بود و از ژاپن، ایالات متحده، کره جنوبی و نیوزیلند پیشی گرفت.

برخی اقتصاددانان ادعا می‌کنند که رونق استخراج معادن در استرالیا به این کشور کمک کرده تا از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ جلوگیری کند. شان لانگ کیک، اقتصاددان می‌گوید: “حدود چهار پنجم صادرات سنگ آهن استرالیا به چین می‌رود. وی اظهار می‌کند اگرچه استرالیا در نهایت ممکن است خریداران جدیدی برای سنگ آهن خود پیدا کند، اما یافتن منابع جدید سنگ آهن برای تأمین انرژی اقتصاد برای چین بسیار دشوار است”.

تنوع در تامین سنگ آهن، تهدید جدید چین علیه استرالیا

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین اخیرا در جلسه ماهانه خود بیان کرد؛ شرکت‌های چینی باید استخراج داخلی معادن برای این ماده اولیه فولادسازی را تقویت کنند، تنوع منابع وارداتی خود را گسترش دهند و منابع سنگ آهن بیشتری در خارج از کشور کشف کنند.

این کمیسیون همچنین اظهار داشت که استرالیا باید دست از آسیب رساندن به همکاری اقتصادی و تجاری با چین بردارد و اقدامات لازم برای توسعه سالم روابط دو جانبه را به‌کار بندد.

بازار سنگ آهن، بزرگترین درآمد صادراتی استرالیا را در اختیار دارد و روابط چین و استرالیا درماه‌های اخیر وخیم‌تر شده است. اما افزودن این ماده معدنی به انبوهی از محدودیت‌های موجود برای کالاهای وارداتی از استرالیا با توجه به رکورد قیمتی اخیر و وابستگی چین به عرضه سنگ آهن با کیفیت بالای استرالیا که حدود دو سوم واردات آن را شامل می شود، اقدامی خطرناک خواهد بود.

اگرچه ممنوعیت کامل غیر قابل تصور است، اما انواع مختلف محدودیت‌ها، تأخیرها یا افزایش تشریفات اداری، برای واردات سنگ آهن از استرالیا هنوز می‌تواند اتفاق بیفتد.

تاثیر صادرات محصولات معدنی در رشد اقتصادی استرالیا

استرالیا یک بازار باز است و محدودیت‌های بسیار اندکی در واردات کالا و خدمات دارد. بازکردن بازار این کشور به‌روی جهان باعث شده که رشد اقتصادی این کشور سرعت یابد و انعطاف‌پذیری و پویایی بیشتری به اقتصاد آن داده است.

اقلام صادراتی این کشور به ترتیب عبارتند از: زغال‌سنگ، سنگ‌آهن، طلا، گوشت، پشم، آلومینا، گندم و تجهیزات و ماشین‌های حمل‌ونقل. مرکز زمین‌شناسی امریکا هم وضعیت بخش معدنی استرالیا را بسیار مساعد ارزیابی می‌کند. به گزارش این سازمان تحقیقاتی، در یک دهه گذشته، افزایش صادرات محصولات معدنی که ناشی از توسعه ظرفیت تولیدی به‌ویژه در سنگ‌آهن بوده، منجر به رشد اقتصادی پایدار برای استرالیا شده است. این انفجار معدنی منجر به بهبود سطح زندگی شهروندان استرالیا شده است.

منبع:  abc.net.au

مطالب مرتبط