تفاوت FOB و CFR در اصطلاحات بین‌المللی بازرگانی

اینکو تِرمز یا ” International Commercial Terms” به معنی اصطلاحات بین‌المللی بازرگانی است. این اصطلاحات برای تفکیک هزینه‌ها و مسئولیت‌ها بین فروشنده و خریدار استفاده می‌شود.

اینکوترمز به مسائل مرتبط با حمل کالا از فروشنده به خریدار پاسخ می‌دهد. مسائلی شامل حمل کالاها، ترخیص کالا، واردات و صادرات کالاها، اینکه چه کسی مسئول پرداخت می‌باشد و اینکه ریسک جابجایی و انتقال کالا در مراحل مختلف حمل برعهده چه کسی می‌باشد. اصطلاحات مختلف اینکوترمز معمولاً با ذکر مکان‌های جغرافیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد نه عناوین مرتبط با جابجایی. اینکوترمز توسط اتاق بازرگانی بین‌المللیInternational Chamber Of Commerce تهیه و تدوین شده‌است.

در این مطلب بنا داریم دو اصطلاح بسیار متداول در بازرگانی بین‌المللی یعنی FOB  و CFR  را توضیح داده و با هم مقایسه کنیم.

همراه ما باشید در سراج توس تا با این اصطلاحات بین‌المللی حوزه‌ی حمل و نقل آشنا شوید.

قواعد و قوانین اینکوترمز

  • حدود مسئولیت طرفین را تعیین می‌کنند.
  • هزینه‌های هر دو طرف قرارداد را تعیین می‌کنند.
  • ریسک‌های محتمل تجاری موجود بین خریدار و فروشنده را مشخص می‌نمایند.
  • از بروز اختلافات ناشی از تفسیر نادرست اصطلاحات بکاررفته در قراردادهای تجاری جلوگیری می‌نماید.

تعریف FOB

FOB  مخفف کلمات FREE ON BOARD است. فرایند خاص حمل و نقل کالاها است. و به معنی قیمت تا لحظه‌ی تحویل برروی کشتی است.

بنابر قوانین بین‌المللی در شرایط فوب فروشنده وظیفه دارد تمامی هزینه‌های کالا را تا محل حمل اصلی (با کشتی یا هواپیما یا راه‌آهن) متقبل شود و تمامی هزینه‌های بعد از این مرحله اعم از کرایه‌ی حمل، بیمه، تعرفه‌های وارداتی و … را خریدار متقبل می‌شود.

روش حمل و نقل FOB چگونه باید انجام شود؟

در روش حمل و نقل FOB فروشنده تمامی مسئولیت خود را با تحویل‌دادن محموله تجاری برروی عرشه‌ی کشتی در کشور مبداء به پایان رسانده و در واقع به خریدار منتقل می‌کند.

از جمله روش‌های حمل و نقلی است که در آن فروشنده وظیفه‌ای در قبال پرداخت هزینه‌ی حمل و نقل محموله تجاری از کشور مبداء به کشور مقصد ندارد. در این روش فروشنده محموله تجاری را بر روش عرشه کشتی به خریدار تحویل می‌دهد. پیش از اینکه خریدار محموله‌ی تجاری را برروی عرشه کشتی در کشور مبداء تحویل بگیرد، تمامی مسئولیت‌های مربوط به محموله تجاری از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود.

تعریف CFR

یکی از روش‌های حمل و نقل CFR است که مخفف عبارت Cost and Freight می‌باشد. در این روش حمل و نقل که مخصوص حمل و نقل دریایی است، بلافاصله بعد از بارگیری محموله تجاری در کشتی تمامی مسئولیت‌های محموله از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود. اما پرداخت هزینه‌ی حمل و نقل محموله تجاری تا کشور مقصد برعهده‌ی فروشنده است.

معنی CFR در بازرگانی یعنی «هزینه (ارزش کالا) و کرایه حمل تا بندر مقصد» یعنی اینکه فروشنده، کالا را روی عرشه‌ی کشتی تحویل می‌دهد، یا کالایی را که قبلاً بدین ترتیب تحویل شده تهیه و فراهم می‌کند.

قیمت CFR چیست ؟

قیمت CFR = ارزش کالا + قیمت حمل از داخل کارخانه یا انبار تا روی عرشه کشتی(شامل هزینه‌های گمرکی ، THC ، هزینه‌های بندری ) + هزینه حمل دریایی تا بندر مقصد. فروشنده باید قرارداد حمل کالا را منعقد و هزینه‌ها و کرایه حمل لازم تا رسیدن کالا به بندر مقصد تعیین شده را بپردازد.

روش‌های بین‌المللی جهت حمل بار

روش‌های مختلفی برای حمل و نقل محموله‌های تجاری بین‌المللی وجود دارد که در دسته‌بندی‌های گوناگونی قرار گرفته‌اند. که در دسته‌بندی‌های C، D، E  و F  قرار می‌گیرند.

گروه C ( تحویل کالا در مبداء با پرداخت هزینه حمل )

CIF و CPT  نیز علاوه بر CFR از دیگر روش‌های گروه C هستند. روش CIF که مخفف عبارت Cost, Insurance and Freight است، مخصوص حمل و نقل دریایی است، بعد از بارگیری محموله تجاری درون کشتی تمامی مسئولیت‌های محموله تجاری از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود. در این روش هزینه و عقد قرار داد حمل و نقل و بیمه محموله تجاری با فروشنده است.

CPT: یک از روش‌های حمل و نقل بین‌المللی CPT است که مخفف عبارت  Carriage Paid To می‌باشد. در این روش که بیشتر برای روش‌های حمل و نقل زمینی و هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، محموله تجاری در نقطه تعیین شده‌ای به خریدار تحویل داده شده و تمام مسئولیت‌ها انتقال می‌یابد. در این روش فروشنده مسئول عقد قرارداد حمل و نقل و بیمه و پرداخت هزینه‌ی آن است.

گروه D ( دریافت محموله تجاری در مقصد )

روش DAF: DAF مخفف عبارت Delivered At Frontier می‌باشد. در این روش محموله تجاری در مرز تعیین شده در قرارداد از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود.

روش DES : DES مخفف عبارت Delivered Ex Ship می‌باشد. در این روش محموله تجاری در عرشه کشتی در کشور مقصد از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود.

روش DEQ :DEQ  مخفف عبارت Delivered Ex Quay می‌باشد. در این روش کالاهای تجاری در بندر کشور مقصد از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود.

روش DDU: DDU مخفف عبارت Delivered Duty Unpaid می‌باشد. در این روش فروشنده محموله تجاری را در کشور مقصد به خریدار تحویل می‌دهد و وظیفه‌ای در قبال ترخیص کالا و عوارض آن ندارد.

روش DDP: DDP مخفف عبارت Delivered Duty Paid می‌باشد. در این روش فروشنده محموله تجاری را در کشور مقصد پس از انجام فرایند ترخیص کالا از گمرک و پرداخت عوارض گمرکی آن به خریدار تحویل می‌دهد.

گروه E  (تحویل کالا در محل تولید )

روش : EXW  حمل و نقل EXW مخفف عبارت Ex Works می‌باشد. در این روش حمل و نقل تحویل محموله تجاری در همان کشور مبداء و در کارخانه محل تولید کالا به خریدار تحویل داده می‌شود.

گروه F ( تحویل کالا بدون مسئولیت حمل برای فروشنده )

علاوه بر روش FOB، روش‌های حمل و نقل FCA مخفف عبارت Free Carrier  که در این روش فروشنده محموله تجاری را درون وسیله نقلیه و به حامل محموله تجاری تحویل می‌دهد و تمامی هزینه‌های بارگیری و تخلیه، حمل و نقل و بیمه برعهده‌ی  خریدار است و همچنین روش حمل FAS مخفف عبارت  Free Alongside Ship که در این روش فروشنده محموله تجاری را در کنار وسیله حمل کننده محموله‌ی تجاری به خریدار تحویل می‌دهد و تمامی مسئولیت‌های واردات کالا از جمله حمل و نقل، بیمه، تخلیه و بارگیری و… با خریدار است، نیز در گروه F  قراردارند.

منبع: tradefinanceglobal

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین‌کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

:TELEGRAM

SERAJTOOSSTEEL@

SERAJTOOSREBAR@

SERAJREBAR@