تازه‎‌های اخبار فولادی با سراج توس

تازه‌های اخبار فولادی پنجشنبه 30 تیر 1401

با اخبار پنجشنبه ۳۰تیر ۱۴۰۱، ۲۱جولای ۲۰۲۲ همراه ما در سراج توس باشید.

اخبار داخلی

زیان در حلقه‌ی آخر زنجیره فولاد

مهندس محمد کشانی مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب و عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار داشت: حلقه‌ی مفقوده‌ی‌ توازن در زنجیره‌ی فولاد، بحث سنگ آهن و ضعف اکتشاف در ابتدای زنجیره است. حلقه‌ی آخر زنجیره‌ی فولاد نیز از سال گذشته، در زیان بوده است و فاصله‌ی قیمتی میلگرد و شمش به حداقل رسیده است. مجتمع فولاد صنعت بناب مزیت صادراتی دارد. این شرکت تا پایان سال گذشته توانست بخش قابل توجهی از تولیدات خود را به کشورهای عراق و ترکیه صادر کند اما متاسفانه به واسطه‌ی بخش‌نامه‌های ابلاغ‌شده مثل بخشنامه عوارض صادراتی روند تولید با سختی‌هایی روبرو شد و این بخش‌نامه‌ها مثل سم برای صنعت عمل می‌کنند.

تولید تختال فولاد الکتریکی با ۱.۸ درصد سیلیسیم برای نخستین بار در کشور توسط فولاد مبارکه

کارکنان شرکت فولاد مبارکه موفق شدند تختال با ۱.۸ درصد سیلیسیم را برای نخستین بار در کشور تولید کنند و گام بزرگی در تولید ورق‌های فولاد الکتریکی در کشور بردارند.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: با توجه به بالا بودن عنصر سیلیسیم و پایین بودن کربن و سولفور در فولادهای سیلیکونی، تولید فولاد مذاب با آنالیز شیمیایی مناسب و تولید تختال بدون عیب نیازمند دانش فنی و محاسبات دقیق و کنترل‌های ویژه دارد که با همّت کارکنان ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و همکاری واحدهای پشتیبانی، این مهم برای نخستین بار در کشور حاصل شد و محدودیت‌های تجهیزاتی با خلاقیت کارشناسان توانمند فولاد مبارکه پشت سر گذاشته شد.

کاهش خاموشی‌ها نزدیک است؟با وجود جدول خاموشی‌ها تولید فولاد آسیب دید

کریم سلیمی، مدیرعامل نورد آناهیتا گفت: برنامه‌ی زمان‌بندی توسط وزارتخانه‌ها تعیین و به تصویب هیئت وزیران رسیده اما این برنامه‌ها در پیشبرد فعالیت‌های تولیدی‌ها تاثیری نداشته است و ما همچنان در خاموشی بسر می‌بریم.

خاموشی‌های چندماه اخیر حتی با وجود جدول برنامه‌ریزی کاهش تولید و در نهایب ایجاد ضرر و آسیب به تولیدی‌ها را در پی داشته است.

افزایش ۳۴ درصدی عرضه‌ی محصولات فولاد مبارکه به بازارهای داخلی

نظر به اهمیت تأمین حداکثری بازارهای داخلی کشور و بی‌نیاز شدن از واردات، با تلاش بلندهمتان خطوط تولید فولاد مبارکه در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۱ علاوه رشد تولید، میزان عرضه محصولات این شرکت شامل ورق‌های گرم و اسیدشویی به بازارهای داخلی نیز به میزان ۳۴ درصد افزایش یافت. محمد تاجمیر ریاحی مدیر فروش داخلی فولاد مبارکه ضمن تأیید این خبر گفت: توسعه‌های انجام‌شده در شرکت فولاد مبارکه در سال‌های گذشته منجر به افزایش تولید در این شرکت شده است. این افزایش ظرفیت تولید مربوط به واحدهای مختلف شرکت ازجمله واحد فولادسازی و همچنین نورد پیوسته سبا می‌شود. از طرفی تقاضای بازار ایران نیز همچنان به قوت خود باقی است و علی‌رغم روند نزولی قیمت‌ها در بازار جهانی از ۴ ماه گذشته، این تقاضا همچنان در بازار داخل وجود دارد.

کاهش ۴۹۳ تومانی قیمت میلگرد فولاد خراسان

در معاملات روز چهارشنبه بورس کالا، عرضه ۱۰۰۰۸ تن میلگرد ۱۴ تا ۲۰ فولاد خراسان (نماد بورسی فخاس) برای تحویل ۲۰ مرداد با تقاضای ۷۸۲۴ تنی روبرو و معاملات مج‌شده به میزان ۶۱۶۸ تن در قیمت میانگین ۱۵۱۶۹ تومان به ازای هر کیلو (برابر با قیمت پایه) انجام شد. قیمت میانگین پیشن محصول این شرکت در بورس کالا ۱۵۶۶۲ تومان به ازای هر کیلو بوده است.

همکاری ایران و روسیه در حوزه معدن و فولاد

  • تجارت ایران و روسیه در زنجیره‌ی معدن سالانه ۸۰ میلیون دلار بوده که کمتر از ۱% تجارت خارجی ایران در این حوزه است. روسیه در حوزه‌های مختلف کامودیتی با ارایه تخفیف کلی، در حال رقابت با ایران در بازارهای ترکیه، شرق آسیا در حوزه‌ی آلومینیم، مس، فولاد و نفت است.
  • پتانسیلهای همکاری در آینده در اکتشاف روسها از قبل از انقلاب در ایران فعال بوده و آماده همکاری در این حوزه هستند
  • در فولاد نیز شرکت فولاد مبارکه در حال مذاکره با روسها به‌منظور تهاتر اسلب با ورق_گرم است تا از این طریق، بخشی از بازار شمال ایران از طریق واردات تامین شده و ورق از ناحیه جنوبی کشور با قیمت بهتر صادر شود.
  • چادرملو نیز در حال مذاکره با یک فولادساز روسی به‌منظور سرمایه‌گذاری مشترک در یک معدن سنگ آهن روسیه است.
  • روسها به فناوری آهن_اسفنجی ایران علاقمند بوده و پیمانکاران ایرانی احتمالا قراردادهایی به‌منظور احداث واحدهای بریکت سازی با فولادسازان روسی امضا خواهند کرد.
  • پتانسیل‌هایی نیز در حوزه‌ی طلا و تجهیزات معدنی وجود دارد که در حال مذاکره است.

کنفدراسیون تخصصی فولاد؛ ایده خوب اما بدون اجرا

کوروش امیری، فعال صنعت فولاد می‌گوید تشکیل کنفدراسیون تخصصی فولاد قطعاً اتفاق مثبتی است چراکه صاحب‌نظران در این کنفدراسیون، فعالان و متخصصان عرصه فولادند که از نزدیک در جریان امور هستند و به طبع در این کنفدراسیون تصمیم‌گیری‌ها عملی‌تر و کاربردی تر است؛ در نهایت این اقدام، هم در حمایت از تولیدکنندگان و زنجیره فولاد است و هم مصرف‌کنندگان نهایی.

هرچند خبر تشکیل کنفدراسیون خبر خوبی بود و ما نیز تاکنون از آن زمزمه‌هایی شنیدیم اما به صورت رسمی خبری از شروع کار این کنفدراسیون در دست نیست.

اخبار خارجی

کاهش قیمت بیلت منطقه CIS در بازار جهانی

 براساس آخرین گزارش نشریه متال بولتن در تاریخ ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۲ میلادی ( امروز، ۲۹ تیرماه)، قیمت بیلت صادراتی منطقه CIS کاهش یافته است.

افزایش قیمت فولاد ضدزنگ در بازار شانگهای

براساس آخرین به‌روزرسانی معاملات بورس فلزات بندر شانگ‌های، قیمت متوسط میلگرد در این بازار با ۶۹ یوآن کاهش نسبت به روز قبل، بر روی قیمت سه هزار و ۷۵۳ یوآن ایستاد. با این حال، متوسط قیمت فولاد ضد زنگ در بازار بندر شانگ‌های با افزایش قیمت قابل توجه روبه رو شد، به طوری که قیمت این محصول با افزایش ۱۱۷ یوآنی نسبت به روز قبل، با نرخ ۱۵ هزار و ۲۰۰ یوآنی به فروش رفت.

کاهش چشمگیر قیمت‌ها در بازار لندن

بررسی معاملات روز گذشته محصولات فولادی در مهم‌ترین بورس فلزات اروپا(LME) نشان می‌دهد که قیمت‌ها در این بازار با روند نزولی در حرکت هستند.

بر اساس اطلاعات معاملات بورس فلزات لندن، قیمت میلگرد قرارداهای آتی تحویل یک ماهه با کاهش چشمگیر ۲۹٫۵ دلاری، بر روی رقم ۶۵۲ دلار و ۵۰ سنت قرار گرفت. همچنین قیمت میلگرد تحویل روز، مثل روز گذشته بر روی رقم ۶۵۵ دلار ثابت ماند.

ورق گرم آمریکا نیز در این بازار با کاهش ۱۲٫۵ دلاری، قیمت ۸۹۲ دلار و ۵۰ سنت را نشان داد.

تازه‌های بازار سرمایه

  • در پی گزارشات درآمدهای قوی کمپانی‌های آمریکایی و از سرگیری مجدد عرضه گاز روسیه به اروپا ، روز چهارشنبه ۲۰ جولای شاخص‌های سهام در آسیا روز خوبی را آغاز کردند. ترس از رکود اقتصادی کاهش یافته، در حالیکه دلار به پایین‌ترین سطح دو هفته‌ی اخیر خود رسیده است. دیروز وال استریت هم روزی رویائی را پشت سر گذاشت و سرمایه گذاران نفس راحتی کشیدند.
  • بازارها همچنان انتظار دارند که نرخ بهره ۷۵ واحدی از سوی فدرال رزرو افزایش یابد تا تورم بالا را مهار کند.
  • در بازار کامودیتی ها، قیمت نفت تحت تأثیر فشار تلاش های بانک های مرکزی برای مهار تورم پیش از افزایش پیش‌بینی شده در ذخایر نفت خام آمریکا به دلیل کاهش تقاضای قرار گرفته است. نفت خام آمریکا با ۵۹ صدم درصد کاهش به ۱۰۳ دلار و ۶ سنت و شاخص برنت با ۳۶ صدم درصد ریزش به ۱۰۶ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید.
  • هر اونس طلا هم همچنان در سطح ۱۷۱۱ دلار باقی ماند.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین‌کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسید شویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع اندود
  • قیمت روز پروفیل

منابع:

Irsteelreport

fouladban

Chilanonline

ahaninfochannel

Planner