تازه‌هایی اخبار فولادی با سراج توس

تازه‌های اخبار فولادی ایران و جهان با سراج توس

تولیدکنندگان فولاد تاوان کم‌کاری دولت گذشته را می‌دهند

 ۲۵۰ کارخانه فولادی باید به سمت سهمیه‌بندی گاز بروند و از مصرف گاز خود بکاهند تا دولت بتواند گاز خانگی را تأمین کند. دیگر مانند سال‌های گذشته، گاز واحدهای فولادی به‌صورت کامل قطع نمی‌شود اما کاهش تولید در ماه‌های آتی اتفاق خواهد افتاد همین رو چشم امید فولادی‌ها به دولت سیزدهم است تا کم کاری‌های دولت گذشته جبران شود.

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار بود میزان تولید فولاد در کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ به حدود ۳۳ میلیون تن برسد اما با قطع برق در تابستان و کاهش سهمیه گاز، پیش‌بینی‌ها حکایت از تولید ۲۵ تا ۲۶ میلیون تن فولاد دارد.

از سال ۹۸ قطع گاز و برق واحدهای صنعتی بخصوص در حوزه‌های سیمان و فولاد آغاز شده است، در این سال‌ها فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به دولت وقت هشدار دادند که ادامه این مسیر لطمه‌های جبران‌ناپذیری را بر پیکره تولید، صنعت و بازار می‌گذارد.

حال دولت سیزدهم برای ماه‌های آینده، نگرانی جدی در دو بخش تأمین گاز و برق واحدهای صنعتی دارد. کارشناسان عنوان می‌کنند، که اگر دو سال پیش در حوزه تأمین برق و گاز برنامه‌ریزی شده بود و دولت دوازدهم به‌صورت جدی به‌این بخش نگاه می‌کرد اکنون دغدغه کاهش تولید و نوسان قیمت را نداشتیم.

قطع گاز تولید فولاد کشور را ۲٫۵ میلیون تن کاهش می‌دهد

سیدرضا شهرستانی، عضو هیأت مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد: در حال حاضر قطعی گاز شامل تمام واحدهای فولادی نشده و تعداد محدودی گرفتار قطع گاز شدند اما به برخی از کارخانه‌های فولادی قطعی گاز ابلاغ شده است؛ طبق آنچه اعلام‌شده میزان تولید واحدهای فولادی در ماه‌های آینده بایستی کاهش پیداکند تا بتوان گاز خانگی را تأمین کرد. اگر برنامه کاهش تولید با هدف کاهش مصرف گاز اجرایی شود، حداقل ۲٫۵ میلیون تن از برنامه تولید عقب‌تر خواهیم ماند و حداکثر تولید به ۲۵ تا ۲۶ میلیون تن خواهد رسید.  واحد‌های فولادی در بخش‌های گندله‌سازی و نورد می‌توانند از سوخت مایع چون گازوییل و مازوت استفاده‌کنند اما در بخش احیا به‌دلیل آنکه در فرایند تولید گاز لازم است تحت هیچ شرایطی نمی‌توان سوخت دیگری را جایگزین کرد. مصرف بی‌رویه، فرسودگی خطوط انتقال گاز و افزایش مصرف باعث شده که این روزها با کمبود و قطعی گاز و همچنین قطعی برق روبه‌رو شویم، امیدواریم دولت سیزدهم در این حوزه به‌صورت جدی سرمایه‌گذاری کند تا دیگر شاهد این مشکلات در حوزه تولید نباشیم.

حساسیت فولادسازان به قطعی برق و گاز چقدر است؟

سناریوهای احتمالی در حوزه انرژی و فولاد کشور در سه ماه آتی

۱- مصرف گاز در بخش خانگی با سردتر شدن هوا، افزایش یافته و عامل کاهش سهمیه گاز طبیعی صنایع و نیروگاهها می‌شود.

۲- با کاهش سهمیه گاز صنایع و نیروگاهها، تمرکز تولید بروی مصرف سوختهای مایع خواهد بود، اما مشکل این است که موجودی سوخت نیروگاه های کشور بطور تقریب تا اوایل دیماه کفاف تولید برق را می‌دهد. موجودی سوخت برخی نیروگاهها هم‌اکنون کمتر از یک هفته است.

۳- با خالی شدن سوخت مخازن نیروگاهها، از تولید برق کشور کاسته شده و دولت به مرور زمان اقدام به اعمال محدودیت در مصرف برق کرده و همزمان از سهم گاز صنایع به‌میزان بیشتری خواهد کاست.

چه بر سر تولید فولاد کشور خواهدآمد؟

فولاد مبارکه امروز دارای ۶ میلیون لیتر موجودی گازوییل در مخازن خود است که برای ۶ روز قطعی برق پاسخگو است. متاسفانه وزارت نفت تنها ۱۸% مخازن را پرکرده و در این کار تاخیر دارد. از طرفی تامین گاز مبارکه از ۱۰ به ۸ میلیون مترمکعب در روز کاهش یافته در ادامه به ۴ میلیون مترمکعب کاهش می‌یابد.

  • فولاد مبارکه دارای ۱ ماه ذخیره آهن اسفنجی و ۱ ماه ذخیره اسلب است، لذا با فرض محدودیت شدید برق و گاز، تولیدورق_گرم و ورق_سرد حداقل تا بهمن ماه ادامه یافته و در ادامه این شرکت احتمالا اقدام به خرید اسلب از فولاد هرمزگان و یا فخوز می‌شود تا تداوم تولید محصولات خود را تا فروردین ۱۴۰۱ تضمین کند لذا در حالت خوشبینانه، آسیبی به تولید محصولات پایین دست شرکت نخواهد رسید.
  • ذوب_آهن این شرکت از فناوری کوره بلند و زغالسنگ به‌منظور تولید فولاد استفاده کرده و محدودیت‌های برق و گاز، کمترین اثر را در تولید این شرکت دارد.
  • فخوز،کاوه، هرمز بدلیل موقعیت مکانی با هوای گرم، مشمول افت گاز طبیعی زمستانه نشده و به‌نظر می‌رسد چالش این شرکت‌ها نسبت به واحدهای درون فلات مرکزی کشور، کمتر باشد.

هرچه از جنوب کشور فاصله گرفته و به شمال می‌رویم، کاهش تولید واحدهای فولادسازی بدلیل افت بیشتر فشار گاز، افزایش می‌یابد. بدترین وضعیت را فخاس فولاد خراسان خواهد داشت، بخصوص در فصل جاری خبری از گاز ترکمنستان نخواهد بود. بعلاوه واحدهای اسفنجی ناحیه شمالی کشور شامل فسبزوار و میانه و قائنات محدودیتهای بیشتری نسبت به کچاد و کگل خواهند داشت.

ثبت تمام محصولات فولاد در سامانه جامع تجارت

ثبت تمام محصولات زنجیره فولاد در سامانه جامع تجارت موجب شفافیت می‌شود. محمدرضا ریحانی، مدیر بازاریابی گروه صنعتی فولاد یزد گفت: یک‌سری محصولات تولیدی در صنعت فولاد به‌عنوان محصولات خاص و ویژه شناخته می‌شوند که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خاص و اندک دارند و از آنجا که بورس کالا، ذات رقابتی دارد و عرضه و فروش محصولات خاص به‌دلیل میزان کم نمی‌تواند در بورس کالا رقابتی باشد، الزام عرضه تمام محصولات با ذات بورس که رقابتی است منافات دارد. ثبت و ضبط تمام محصولات زنجیره فولاد در سامانه جامع تجارت اتفاقی خیلی خوب و مثبت است و موجب شفافیت در معاملات و خرید و فروش‌ها می‌شود. این معاملات چنانچه با ماهیت واقعی بورس هماهنگ باشد و محصولات فولادی در بورس خریدوفروش شود، اتفاق خوبی خواهد بود و موجب شفافیت معاملات خواهدشد و ریسک تولیدکننده و خریدار کاهش می‌یابد ولی باید به شکلی باشد که با ماهیت واقعی بورس همخوانی داشته باشد یعنی عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت باشد. براساس پیش‌نویس منتشرشده تنظیم بازار باید تمام محصولات فولادی از ابتدا تا انتهای زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شود که این شیوه عرضه قطعاً مشکلاتی در عرضه و حتی فروش ایجاد خواهدکرد.

تولید بیش از ۹۳۵ هزار تنی بلوم و بیلت در فولاد خوزستان تا پایان آبان‌ماه

بررسی آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از تولید ۹۳۵ هزار و ۲۶۰ تن بلوم و بیلت داخلی از سوی شرکت فولاد خوزستان از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه ۱۴۰۰ است. به گزارش روز یکشنبه سایت خبری- تحلیلی معدن ۲۴ از سامانه کدال، این آمار در مقایسه با هشت ماهه ابتدایی سال ۹۹ افت ۴۲ درصدی نشان می‌دهد. بررسی آمارها حاکی است، در هشت ماهه ۱۴۰۰ علاوه بر بلوم و بیلت داخلی، فولاد خوزستان موفق به تولید یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۴۶۹ تن اسلب داخلی، ۲ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۶۹۱ تن آهن اسفنجی و سه میلیون و ۷۰۵ هزار و ۶۷۶ تن گندله شد.

سوء مدیریت، دلیل گرانی سنگ‌آهن در ایران

 بهرام شکوری فعال صنعت معدن: افزایش قیمت سنگ‌آهن داخلی نسبت به قیمت جهانی به‌علت کمبود منابع و ذخایر معدنی نیست بلکه ناشی از سوء مدیریت سیاستگذاران این حوزه از صنعت است. وی گفت به‌نظر من، صنعت فولاد ایران درست مدیریت نمی‌شود.  اگر سیستم فولاد و صنعت درست مدیریت شود ایران مشکلی از بابت سنگ‌آهن نخواهد داشت. مشکل ما مدیریت ناصحیح معادن به‌ویژه سنگ‌آهن است، اگر مصرف داخل کشور حدود ۲۷ میلیون تن باشد، سیاست بر این است که حدود ۱۸ میلیون تن صادر شود در حالیکه می‌توانیم اجازه تولید بیشتر از نیاز کشور را ندهیم و سنگ‌آهن هم صادر نکنیم.

تفاهم‌نامه همکاری معدنی ایران و کشور مالی امضاء شد

تفاهم‌نامه همکاری معدنی ایران و مالی به امضای “تقی نبئی” رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران و “پونا عبدوالایه” رییس اتاق معادن کشور مالی رسید. با توجه به علاقه‌مندی کشور مالی برای سرمایه‌گذاری، تجارت و فناوری برای توسعه معادن‌شان، همچنین آمادگی تهاتر مواد اولیه مورد نیاز ایران با محصولات بخش معدن و صنایع معدنی کشورمان، جلسه‌ای به‌همین مناسبت در محل سازمان نظام مهندسی معدن ایران برگزار و تفاهم‌نامه همکاری معدنی بین این سازمان و اتاق معدن مالی امضا شد.

بهای بیلت در بورس کالا تا ۳ درصد کاهش یافت/ افت ۱۵ درصدی حجم معاملات طی دو هفته همانطور که پیشتر گفته شد بهای بیلت صادراتی ایران باتوجه به اخبار مرتبط با نشانه‌های رشد قیمت میلگرد چین موجب شد تا قیمت این محصول صادراتی ایران غالبا با ثبات همراه باشد و در محدوده ۵۸۵ تا ۵۹۰ دلاری قرار بگیرد. حال گزارشات رسیده از بورس کالا نشان می‌دهد که حجم معاملات صورت گرفته تا ۹ درصد و قیمت ها تا ۳ درصد کاهش نسبی داشته است. طی هفته گذشته مجموعا ۹۶ هزار و ۱۰۰ تن ۱۵بیلت به نرخ ۱۳ هزار و ۲۲۴ تومان در هر کیلوگرم معامله شد.

نمودار تغییرات قیمت ورق گرم در بازارهای جهانی

از ۴ نوامبر تا ۲۶ نوامبر؛ نرخ متوسط ورق گرم صادراتی CIS فوب دریای سیاه سیری صعودی داشت و در این مدت با کاهش ۳۷٫۵ دلاری به ۸۳۷٫۵ دلار در هر تن رسیده است. در این بازه زمانی، قیمت متوسط ورق گرم وارداتی امارات تحویل بندر جبل‌علی در انتهای بازه با قیمت ۸۷۰ دلار در هر تن فروخته شد که کاهش ۸۵ دلاری داشت. ورق گرم صادراتی چین نیز به ارتفاع ۷۸۵ دلاری نزول کرده و کاهش قیمت ۴۷ دلاری را نشان می‌دهد.

منابع:

fouladban

madan24

Ahaninfochannel

مطالب مرتبط