تاثیر تقاضای فولاد در بخش ساختمان برروی قیمت جهانی فولاد

تاثیر تقاضای فولاد در ساختمان سازی و قیمت آن در بازار

زمانیکه که سخن از ساخت و ساز به‌میان می‌آید، هیچ چیز قابل رقابت با فولاد نیست. یکی از مهمترین مصرف کنندگان فولاد در جهان، بخش ساخت و ساز است زیرا هیچ ماده‌ای نمی‌تواند چنین دوامی داشته باشد. از آنجایی که این متریال محبوب روز به روز بیشتر در ساخت و ساز استفاده می‌شود، تقاضا در این بخش تاثیر زیادی بر قیمت‌های جهانی فولاد دارد. در ادامه‌ی این مطلب با سراج توس همراه باشید.

تقاضای فولاد در بخش ساخت و ساز امریکا

شرایط مسکن در آمریکا با وجود تقاضای مناسب برای واحد های مسکونی، با مشکلاتی در عرضه روبروست، قیمت بالای مصالح ساختمانی و بالا رفتن دستمزدها به‌دلیل کمبود نیروی کار از موانع عمده این بخش است. براساس داده‌های ورلد استیل، تقاضای پروانه ساخت ساز از ابتدای ۲۰۲۱ و روند ساخت و ساز از نیمه‌ی سال، نزولی بوده است و همچنان در حال افت است، در صورتیکه تقاضا برای پروانه‌های ساخت مسکن صعودی شود، حداقل سه تا شش ماه برای شروع پروژه‌ها و ورود تقاضای فولادی این بخش زمان لازم است، در بهتربن حالت ممکن نیمه دوم ۲۰۲۲ شرایط عادی خواهد شد.

تقاضای فولاد در بخش ساخت و ساز اروپا

اروپا شاهد بالاترین رشد در شاخص‌های اقتصادی بعد از شروع پاندمی است، ساخت و ساز صعودی و تقاضا برای مسکن در سطح مناسبی است. از آنجاکه محدودیت‌های مربوط به کرونا در اروپا کاهش یافته است، تقاضا برای فولاد ساختمانی مانند تیرها، مقاطع و میلگرد افزایش یافته‌است.

شرایط تقاضای فولاد در خاورمیانه و شمال آفریقا

خاورمیانه و شمال آفریقا در شرایط اوج ساخت و ساز نمی‌باشد ولی افت زیادی نیز نداشته است. ترکیه و ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل افت و خیز قیمت فولاد و شرایط اقتصادی و سیاسی منطقه در حالت سکون بوده و تا شروع طرح‌های ساخت و ساز جدید، بویژه در ایران ( طرح ملی مسکن) و عربستان ( ورود جدی به پروژه نیوم)، تقاضای بالایی وجود نخواهد داشت.

شرایط تقاضای فولاد در هندوستان

هندوستان با سرانه مصرف حدود ۷۰ کیلوگرم فولاد، از مهمترین امیدهای صنعت فولاد جهان برای رشد است، در ۲۰۲۱ اما رشد قیمت مصالح ساختمانی و بویژه فولاد، باعث شد ساخت و ساز در این کشور مثبت باشد اما فاکتور قیمت مصالح و بارش‌های وسیع و پر حجم مون سون این روند را با چالش‌های جدی روبرو ساخت. هند از پتانسیل بالای برای حمایت از قیمت فولاد ساختمانی در ۲۰۲۲ برخوردار است.

شرایط تقاضای فولاد در چین

مهمترین و کارآمدترین محرک جهانی قیمت محصولات فولاد ساختمانی جهان یعنی چین، این روزها در حال هوایی مه آلود و نامطمئن بسر می‌برد. فولاد ساختمانی تقریبا نیمی از مصرف فولاد چین را در بر می‌گیرد. از آنجاییکه تامین مالی شرکت‌های ساختمانی و همینطور خریداران خانه محدود شده، سرمایه‌گذاری در بازار مسکن هم در نیمه‌ی دوم سال برای اولین بار از سال ۲۰۱۵ تاکنون کاهش یافت. افول ابر شرکت‌های مانند اورگراند و فانتسیا، نشان از روزهای کم فروغ و افت تفاضای بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده فولاد در جهان بویژه برای محصولات نهایی فولادی دارد. از طرفی مشکل بخش زیرساخت‌ها مربوط به حمایت مالی نیست بلکه ناشی از کمبود پروژه‌های واجد شرایط است. پس از تقریباً ۳۰ سال توسعه‌ی شهرنشینی، زیرساخت‌های فولادی مانند جاده‌ها، فرودگاه‌ها و راه‌ آهن در چین درحال تکمیل شدن است.

منبع:

Plannerinfo

مطالب مرتبط