تأثیر جنگ روسیه و اوکراین روی بازار جهانی فولاد

سرنوشت فولاد اوکراین پس از جنگ

تأثیر جنگ روسیه و اوکراین روی بازار جهانی فولاد

تولید و صادرات فولاد اوکراین که سیزدهمین کشور تولیدکننده این محصول بشمار می‌رود به‌دلیل حمله روسیه متوقف شد. انجمن جهانی فولاد درباره وضعیت بازار محصولات در پی حمله روسیه به اوکراین اعلام کرد: اوکراین سالانه ۲۱ میلیون تن فولاد تولید و حدود ۱۵ میلیون تن معادل ۷۰ درصد را صادر می‌کند و ۴ درصد از کل بازار جهانی را در اختیار دارد. در ادامه این مطلب با سراج توس همراه باشید.

یک فعال صنعت فولاد با اشاره به اینکه جنگ بین روسیه و اوکراین تأثیر مسقیم روی قیمت‌های منطقه CIS دارد گفت: قبل از شروع جنگ رسمی روسیه و اوکراین، نگران تغییر در بازار کامودیتی‌ها بودیم اما وقتی این اتفاق رقم خورد، تأثیر این جنگ را روی بازار جهانی مشاهده کردیم که نرخ نفت و گاز به عنوان دو مقوله مهم در صنایع افزایش یافت.

محمدرضا هوشمند گفت به دنبال افزایش قیمت‌ها در منطقه CIS نرخ طلا نیز در بازارهای بین‌المللی افزایش یافت؛ البته، بعد از اینکه تحریم‌های ادعا شده از سوی آمریکا نسبت به روسیه کمرنگ‌تر شد، شاهد بازگشت قدم به قدم بازارها به حالت اول بودیم.

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین برروی بازار ایران

به گفته‌ی فعالان صنعت فولاد، اگر تحریم روسیه پررنگ‌تر شود، قطعا روسیه مجبور است بازار صادراتی خود را روی چین متمرکز کند و این مسئله باعث می‌شود که بازار ایران کمرنگ‌تر از قبل شود، اما نگاه ما به مذاکرات وین هم خواهد بود که مذاکرات بتواند تأثیری را روی مباحث صادراتی و تحریمی ما داشته باشد تا فضای بازار نسبت به قبل آزادتر شود.

تاثیر توافق برجام روی صادرات فولاد ایران

اگر نگاه مثبت به مذاکرات داشته باشیم، قطعا شرایط خوبی برای کشور ما رقم خواهد خورد و اگر این مذاکرات حالت فرسایشی داشته باشد و بیش از حد به‌طول بیانجامد، حتما کشور ما بیشتر ضربه‌ خواهد خورد. اکنون نگرانی‌هایی برای بحث صادراتی فولاد کشور وجود دارد و در چند روز اخیر شاهد کاهش قیمت صادراتی محصولات فولادی ایران بودیم.

نفع ترکیه از فضای معلق برجام

اتفاقاتی که در منطقه و در حوزه CIS افتاده است، می‌تواند تأثیر بسزایی روی نرخ‌های جهانی و کامودیتی‌ها داشته باشد و تا زمانی که مذاکرات وین به نتیجه‌ای نرسد، کشورهایی مانند ترکیه از این فضا بیشترین بهره را در صادرات فولاد خواهند برد.

بحران اوکراین و افزایش قیمت کامودیتی‌ها

یک کارشناس اقتصادی گفت: روسیه و اوکراین یکی از صادر کنندگان اصلی منگنز و سنگ آهن هستند و جنگ می‌تواند روند حمل و نقل و تامین مواد اولیه را بخصوص برای فولاد سازانی مانند هند و بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا با مشکل مواجه کند، لذا در صورت تداوم درگیری‌ها، کاهش واردات مواد اولیه ممکن است در آینده نزدیک منجربه افزایش سطح قیمت‌های زنجیره فولاد شود.

بزرگان صنعت فولاد اوکراین

  • آرسلورمیتال که یکی از غول‌های صنعت فولاد جهان، کارخانه کریوی ری اوکراین را که بزرگترین فولاد ساز اوکراین بود، خریداری کرد و کارخانه آرسلور میتال کیف را تاسیس کرد.
  • کارخانه مت‌اینوست Metinvest دیگر قدرت فولاد اوکراین است. مت‌اینوست شرکت استخراج معادن و فلزات اوکراینی است، که در زمینه‌ی تولید سنگ آهن، فولاد، سیمان و بتن فعالیت می‌نماید. شرکت مت‌اینوست در سال ۲۰۰۶ توسط سرمایه‌دار اوکراینی، رینات آخمتوف تأسیس شد. که این فرد از ثروتمندان معروف اوکراینی است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر دونتسک، اوکراین مستقر می‌باشد و سهام آن در بورس اوراق بهادار اوکراین معامله می‌شود. این شرکت بزرگ اوکراینی در بازارهای جهانی نیز نقش مهمی دارد. پس از ادغام این شرکت با ایلیچ استیل ظرفیت تولید مت‌اینوست چندین برابر افزایش یافت و به ۷ میلیون تن فولاد در سال رسید.ظرفیت تولید این کارخانه در سال ۲۰۱۰ به اضافه ظرفیت‌های جانبی و زیرساخت‌ها به ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن رسید. این کارخانه، همچنان یکی از بزرگترین عرضه‌کنندگان مواد اولیه فولادسازی در بازار داخلی و صادرات اوکراین است.
  • کارخانه‌ی بزرگ فولاد اوکراین زاپوریشتال است که این شرکت فولاد اوکراینی در سال ۱۹۳۳ تأسیس شد.

سرنوشت فولاد اوکراین بعد از حمله روسیه

تولید و صادرات فولاد اوکراین به‌دلیل حمله روسیه متوقف شد. اوکراین ۴ درصد از کل بازار جهانی فولاد را در اختیار دارد. این کشور از نظر صنعتی و اقتصادی، دومین جمهوری مهم شوروی سابق پس از روسیه بشمار می‌رفت و نه‌تنها تولید کننده‌ی غلات محسوب می‌شد بلکه مرکز تولید فولاد، استخراج زغال سنگ و آهن، صنایع شیمیائی و مواد غذیی نیز است. به‌طوریکه سال ۲۰۱۷ یازدهمین صادرکننده بزرگ فولاد جهان بود اما به رده سیزدهم نزول کرده است .

صنعت فولاد اوکراین شامل دو غول آرسلورمیتال و مت‌اینوست بوده که اقدام به توقف فعالیت کرده‌اند. حتی شرکت مت‌اینوست فعالیت چند معدن را متوقف کرده و درحال فروش موجودی انبار است.

فعالیت دو بندر اصلی اودسا و ماریوپول بعلاوه سایر بنادر شامل یلیچفسکی، نیکلیف، سیواستاپل، یالتا و کرچ نیز هم تعطیل شده‌اند. بنابراین صادرات فولاد اوکراین به ایتالیا، ترکیه، مصر، لهستان، بلغارستان، الجزایر، عراق و لبنان، متوقف شده است.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسید شویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع اندود

منابع:

boursepress.ir

fouladban.com

wikipedia

مطالب مرتبط