کد ایسیک ISIC و اهمیت آن برای صنایع فلزی

اهمیت کد ایسیک برای صنایع

کد آیسیک (ISIC) چیست؟

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین‎‌المللی طبقه‌بندی استاندارد صنایع) است. کدگذاری به‌عنوان روشی ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات، مدارک و اموال، سال‌ها است که در سطح شرکت‌ها و زنجیره‌های تأمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله، همراه ما در سراج توس باشید تا با کد ایسیک و قوانین اخیر مربوط به آن آشنا شوید.

با کمک این سیستم، جریان اطلاعات محصول و موجودی‌ها تسهیل شده و تمام واحد‌ها به‌ویژه در شرکت‌های بزرگ، برداشت ثابت و یکسانی را از هر کد دارند که صحت اطلاعات برنامه‌ریزی را تأمین می‌کند.

حذف کدهای آیسیک ضایعات، دردسر ساز شد

اخیرا، درپی مصوبه ستاد اقتصادی دولت، تمامی فعالیت‌های مربوط به آهن و فولاد از سنگ آهن تا محصولات آهنی باید در بورس عرضه می‌شد. که همین امر، باعث افزایش نرخ محصولات آهنی در بورس شد. ستاد تنظیم بازار مصوب کرد که تمامی فعالیت‌های مربوط به حوزه‌ی آهن و فولاد باید در سامانه جامع تجارت ثبت شود. که طبیعتا بازار نسبت به این تصمیم، واکنش نشان داد. رییس اتاق اصناف گفت: ما در اتاق اصناف ایران تلاش داریم که نگاه دولت را تعدیل کنیم و با توجه به این مساله، با رایزنی‌های مکرر توانسته‌ایم دو مصوبه جدید بگیریم که علیرغم اینکه ارتباطی به صنف آهن و فولاد پیدا نمی‌کند  ولی با این‌حال، برای برخی دیگر از صنوف، آورده خوبی است.

متضرر شدن اصناف در پی حذف کد ایسیک

رئیس اتاق اصناف ایران در خصوص حذف کد آیسک ضایعات فلزی و پلاستیک گفت: کسب و کارهایی در این حوزه ایجاد شده است که با حذف کد ایسیک، این کسب و کارها دچار مشکل شده‌اند. در حوزه‌ی ضایعات فلزی، بحث پسماند اصلا موضوعیت ندارد. خود تولیدکنندگان، خریدار این ضایعات هستند و اگر شهرداری می‌خواهد ضایعات فلزات را خریداری کند، باید هزینه‌ی بیشتری بپردازد. قابل ذکر است که اتاق اصناف ایران با رایزنی برای رفع این مشکل تلاش کرد.

بلاتکلیفی متقاضیان دریافت پروانه کسب با حذف کد  آیسیک

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن ساری، با اشاره به قطع کد آیسیک رسته‌ی ضایعات  فلزی بیان داشت: با تصمیم وزارت صمت، برای حذف کد آیسیک مربوط به ضایعات فلزی و با توجه به اینکه دریافت پروانه کسب توسط اتحادیه و مشاغل مختلف در نظر گرفته شده بود، حذف آن باعث بلاتکلیفی متقاضیان دریافت پروانه کسب شده است.

مدتی قبل سازمان شهرداری اعلام کرده بود که ضایعات جزو پسماند هستند و دیگر نباید پروانه کسب برای این مشاغل از طریق اتحادیه‌ها صادر شود لذا از آنجا که اتحادیه‌ها مشاغل مربوط به ضایعات را مدیریت می‌کنند، در صورت خارج شدن این صنف از اتحادیه‌ مشکلات مختلفی در زنجیره آهن و فولاد بوجود خواهد آمد.

کد ایسیک به اصناف بازگردانده شد

قرار شد کدهای مسدود شده ایسیک در سامانه ایرانیان اصناف مجددا بازیابی شود و با توجه به قابلیت اجرایی مصوبه هیات عالی نظارت، کدهای ایسیک به زودی به اتحادیه‌های صنفی بازگردد.

مجتبی کواکبیان رییس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد شهرستان ساری گفت: در تعاریف وزارت صنعت، معدن و تجارت هر شغلی برمبنای کد ایسیک تعریف شده و کد آیسیک از مجموعه‌ای از اتحادیه‌ها تشکیل شده است و بر اساس این کدها، اصناف می‌توانند پروانه کسب اخذ کنند.

برخی رسته‌های شغلی، ازجمله رسته ضایعات آهن و فولاد پنج دی سال ۱۴۰۰ ازسامانه ایرانیان اصناف حذف شد واز آنجا که همگی رسته‌ها مجوز داشتند و از قبل در سامانه بارگیری شده بود با حذف این رسته‌ها، بسیاری از مشاغل و حوزه‌های صنفی  از جمله زیر مجموعه اتحادیه آهن و فولاد با چالش مواجه شدند و بلاتکلیف ماندند.

پروانه کسب و ارتباط آن با حذف کد ایسیک

اعضای صنف آهن و فولاد تا قبل از حذف کد ایسیک در سامانه ایرانیان اصناف در سراسر کشور می‌توانستند برای متقاضیان پروانه کسب و مجوز صادر کنند. کواکبیان گفت: ازآنجا که آهن قابل بازیافت است ودور ریختنی نیست ضایعات محسوب نمی‌شود و مرجع تخصصی آن اتحادیه صنفی اهن و فولاد بود و مبنایی برای حذف آن وجود نداشت، با پیگیری‌های مداوم و مکاتبات همکاران صنفی سراسر کشور و ارجاع به کمیسیون عالی نظارت، مصوب شد رسته‌های کد ایسیک به اتحادیه صنفی فروشندگان آهن بازگردانده شود. وی افزود: هیات عالی نظارت، حذف کد ایسیک را بررسی و مصوبه بازگرداندن کد ایسیک به اتحادیه‌ی آهن‌فروشان را ششم اردیبهشت ۱۴۰۱ ابلاغ کردند و مقرر شد کدهای ایسیک مسدود شده در سامانه اصناف مجددا بازیابی شود و از آنجا که مصوبه‌ی هیات عالی نظارت قابلیت اجرایی دارد، کدهای ایسیک به‌زودی به اتحادیه‌های صنفی بازخواهد گشت.

کواکبیان تصریح کرد: دراین مصوبه شمول و عدم شمول قانون نظام صنفی در حوزه‌ی ضایعات بررسی شد و با توجه به قانون مدیریت پسماند، نظام صنفی و نظر موافق نماینده وزارت کشور، مقرر شد فعالیت‌های حوزه‌ی ضایعات مشمول ماده ۹۱ قانون نظام صنفی شود و فعالان این حوزه‌ی صنفی، علاوه بر مجوزهای لازم از شهرداری در چارچوب قانون نظام صنفی از تشکل‌های صنفی ذیربط هم پروانه کسب دریافت کنند.

استعلام از شهرداری در حوزه‌ی پسماند برای دریافت پروانه کسب

کواکبیان در پایان گفت: به مصوبه هیات عالی نظارت، یک ماده قانونی هم اضافه شد که بر اساس ماده ۹۱ فعالان صنفی برای اخذ پروانه کسب باید از شهرداری در حوزه پسماند هم استعلام دریافت‌کنند که البته اتحادیه صنفی آهن و فولاد نسبت به این موضوع چون آهن‌آالات به هیچ‌وجه پسماند و بازیافتی نیست و حوزه تخصصی آن هم اتحادیه صنفی آهن‌آلات و فولاد است، نسبت به این ماده معترض است.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسید شویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع اندود

منابع:

tahlilbazaar

farsnews

fouladban

مطالب مرتبط