انتظار رکود برای صنعت فولاد روسیه تا سال ۲۰۳۰

رکود فولاد روسیه تا 2030

بنابر گزارش استیل اوربیس، وزارت صنعت و تجارت روسیه پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۳۰ طول خواهدکشید تا صنعت فولاد روسیه با شرایط جدید و پیامدهای جنگ سازگار شده و دوباره به حالت عادی برگردد. در این مقاله همراه ما در سراج توس باشید.

نرخ تولید کارخانه‌های روسی پایین آمده و بیشترین کاهش را در ماه‌های می و ژوئن تجربه کرده است و به‌دنبال آن یک ثبات خاص در ماه‌های جولای و آگوست به‌دلیل سرزنده‌تر شدن بازارهای داخلی فصلی رخ داده است.

با این‌حال، به‌گفته‌ی منابع بازار، تصویر کلی بازار چندان روشن نیست، به‌ویژه به‌دلیل انتظارات بدبینانه مصرف در چندین صنعت، به‌ویژه خودروسازی و ساخت و ساز.

ارزیابی وضعیت بعد از جنگ روسیه

به‌گفته‌ی وزارت صنعت و تجارت روسیه، بخش فولاد این کشور به هشت سال زمان نیاز دارد تا به سطح تولید و مصرف سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۲۰ بازگردد، به‌ویژه به‌دلیل سیاست جایگزینی واردات، که با اینحال در چند سال گذشته ناکافی بودن خود را نشان داده‌است.

براساس مطالعات متعدد، روسیه که از فناوری‌های جهانی و تامین قطعات یدکی و قطعات خودداری می‌کند، برای راه‌اندازی بسیاری از صنایع خود از جمله بخش‌های مصرف فولاد و تولید فولاد با مشکل مواجه خواهد شد. پس از اینکه اتحادیه اروپا واردات بیشتر محصولات فولادی روسیه را ممنوع کرد، انتظار می‌رفت کارخانه‌های روسیه حدود ۴ میلیون تن فولاد را به کشورهای شرق هدایت کنند، اما اکنون این استراتژی ۷ میلیون تن است.

چالش‌های پیش روی صنعت فولاد روسیه

علاوه بر اینکه در پایان حضور روسیه در برخی بازارها، تحریم‌های بیشتر تجارت فولاد روسیه را در زمینه‌های مالی، پرداخت، بیمه و حمل و نقل  با چالش‌های بیشتر مواجه کرد. فاکتور منفی دیگر برای روسیه اینست که با توجه به ریسک‌های مرتبط به تحریم‌ها مجبور به فروش محصولات خود با قیمت پایین‌تر شدند. همزمان با مسائل گفته شده، روبل نیز قدرت چندانی برای پشتیبانی فعالیت‌های صادراتی ندارد.

به‌طور کلی، اعتقاد بر این است که تحریم‌ها علیه روسیه برای سال‌های زیادی باقی خواهد ماند و بنابراین عملیات صادراتی آن محدود باقی می‌ماند در حالیکه تولید آن ممکن است تحت تأثیر برخی کمبود فناوری‌ها از نظر خدمات و نوسازی قرار گیرد.

پیش‌بینی می‌شود که تولید و صادرات فولاد روسیه در سال‌های آینده به کاهش ادامه دهد. منابع تخمین می‌زنند که در سال ۲۰۲۲، تولید ممکن است ۱۶٫۴ درصد کاهش یابد و این یک تخمین متوسط است.

یک تاجر گفت: “آنها ممکن است ۲۵ تا ۳۰ درصد ضرر کنند.”  در مورد مصرف و صادرات نیز خوش بینانه‌ترین انتظار کاهش ۱۳٫۸ درصدی و ۱۵٫۹ درصدی است.

جنگ اوکراین و حراج فولاد روسیه

فولادسازان روس قبل از جنگ اوکراین بین رقبای خود در سطح دنیا بیشترین سوددهی را داشتند ولی درحال حاضر مجبورند برای فروش محصول خود به برخی از مشتریان تخفیف‌های سنگینی بدهند. با جنگ اوکراین و تحریم محصولات روسیه توسط اروپا، روس‌ها با کمبود مشتری روبرو شدند و همانطور که گفته شد مجبور شدند مشتریان موجود را با تخفیف‌های خوب راضی نگه‌دارند.

به‌عنوان نمونه سوراستیل در بازارهایی چون آسیا مشتریانی دارد که به‌دنبال تخفیف‌های تا ۴۰ درصدی برای اسلب روسیه هستند. در ترکیه هم خریداران محصولات روسیه به دنبال تخفیف‌های بیشترند.

هزینه‌ی بالای تولید و سود پایین برای تولیدکنندگان فولاد روس

باتوجه به افزایش هزینه‌های تولید از جمله قیمت زغال سنگ، کرایه حمل و هزینه بیمه کشتی‌ها و ارزش روبل، حال برخی محصولات فولادی روسیه دیگر سوددهی ندارند. حاشیه سود کارخانه‌ها در گذشته در مواردی تا ۴۰ درصد بوده در حالیکه رقبای خارجی سود ۱۰ درصدی داشته‌اند.

وزارت صنعت و تجارت روسیه پیش‌بینی کرده تقاضای داخلی فولاد آن امسال ۹ درصد کاهش یابد. تولیدکنندگان روس هم خواستار کاهش مالیات‌ها شده‌اند، زیرا جنگ به کسب‌وکار آنها آسیب زده است، اگرچه درخواست‌های آنها هنوز توسط دولت تایید نشده است.

کمبود محصولات نهایى فولادى پیامد جنگ روسیه

جعفرى طهرانى، تحلیلگر ارشد بازارهاى بین‌المللى فولاد و سنگ‌آهن در همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران گفت: جنگ اوکراین و روسیه باعث کمبود محصولات نهایى فولادى در دنیا شد و موجب نوسانات در قیمت‌ها گردید.

طی ۲ ماه اخیر حمله روسیه به اوکراین اتفاق افتاد که در اقتصاد اروپا بسیار تاثیرگذار بود. اروپا با کمبود محصولات نهایی و نیمه‌نهایی مواجه بود. آمریکا نیز با کمبود چدن مواجه بود لذا با مشکلات جدی برای واردات چدن روبه‌رو شد.

نرخ حمل دریایی در پی حمله روسیه به اوکراین نیز افزایش یافت. کره جنوبی، چین به شدت قیمت فولاد خود را افزایش دادند.

سهمیه‌ی واردات اوکراین توسط اروپا مابین کشورها تقسیم شد و ترکیه از این فرصت در زمینه واردات و صادرات فولاد بهره برد.

در چین نیز شیوع ویروس کرونا تاثیر بسیاری در تجارت فولاد گذاشت. سیاست کووید صفر توسط چین صنعت حمل‌ونقل زمینی و صنعت ساختمان را مختل کرد و ترافیک شدیدی در بنادر چین ایجادشد.

در کارخانه‌های فولاد چین مقادیر بسیاری محصول نهایی وجود داشت اما براساس سیاست کووید صفر اجازه خروج از کارخانجات داده نشد. قیمت سنگ‌آهن درحال حاضر ۱۴۰ دلار است و به علت عدم تشنه بودن و تمایل به بازار سنگ‌آهن این پتانسیل برای افزایش قیمت سنگ‌آهن به صورت جدی وجود نخواهد داشت مگر اینکه اتفاق جدیدی در دنیا رخ دهد.

چگونه جنگ روسیه فرصت طلایی برای فولاد ایران بوجود می‌آورد

جنگ بین دو کشور روسیه و اوکراین شرایط خاص و ایده‌آل است که ایران برای صادرات فولاد خود باید از این موقعیت حداکثر استفاده را ببرد. اگر بین دولت و بخش خصوصی یک هماهنگی به معنای واقعی انجام شود و بخش خصوصی به‌ویژه افرادی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند، مورد حمایت قرار گیرند، می‌تواند شرایط ایده‌آلی فراهم شود تا بازارهای جدید را به‌دست آوریم.

صادرات فولاد فرصت استثنایی برای ایران

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد اظهار کرد: با توجه به وضعیتی که در دنیا برای تولید فولاد به‌وجود آمده باید گفت صادرات آن یک شرایط استثنایی است و جنگ بین دو کشور اوکراین و روسیه یکی از اتفاق‌هایی بوده که صادرات فولاد را برای کشوری همچون ایران به یک فرصت تبدیل کرده‌است. به‌دنبال این جریان به‌عنوان مثال کشوری همچون قطر به‌دنبال صادرات گاز به بازارهای جدید است. فولاد نیز از نظر جهانی تحت تاثیر قرار گرفته و باتوجه به اینکه دو کشور روسیه و اوکراین جزو تولیدکنندگان مهم فولاد به حساب می‌آیند و این درگیری‌ها موقعیت مناسبی برای ایران ایجاد کرده‌است تا بهترین و بیشترین بهره‌برداری را از شرایط موجود در حوزه‌ی فولاد داشته باشد.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین‌کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسید شویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع اندود
  • قیمت روز پروفیل

منابع

steelorbis

imereport.ir

donyayemadan

donya-e-eqtesad