افزایش فروش فولاد ترکیه پس از حمله روسیه به اوکراین

افزایش فروش فولاد ترکیه پس از حمله روسیه به اوکراین

به گزارش آرگوس، تخمین زده می‌شود که فولادسازان ترکیه از زمان حمله‌ی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، تا ۲٫۴ میلیون تن فولاد فروخته‌اند. تخمین زده می‌شود از زمانیکه ترکیه به‌دنبال آسیب به زیرساخت‌های اوکراین و تحریم‌های روسیه تبدیل به یک بازیگر فولاد غالب‌تر شد، ۲٫۳ تا ۲٫۴ میلیون تن فولاد توسط ترکیه در خارج از کشور و در داخل فروخته شده است. براساس آمارهای تخمینی، حدود ۱٫۲۵ میلیون تن میلگرد توسط ترکیه و حدود ۵۰۰,۰۰۰ تن بیلت فروخته شده است در ادامه این مطلب با سراج توس همراه باشید.

صنعت فولاد ترکیه

ترکیه در سال ۲۰۱۳ هشتمین فولاد‌ساز بزرگ دنیا و سومین فولاد ساز بزرگ اروپا بعد از روسیه و آلمان بود. اقتصاد ترکیه ترکیبی از صنایع سنتی و مدرن است که پایه‌های آن را صنایع نساجی، کشاورزی، گردشگری و همچنین دو صنعت بزرگ خودروسازی و فولادسازی تشکیل می‌دهند. در این میان صنعت فولاد یکی از مهم‌ترین عوامل رشد اقتصادی ترکیه در دو دهه اخیر بوده و هم‌اکنون سومین بخش بزرگ اقتصاد ترکیه محسوب می‌شود.

تاریخچه فولاد ترکیه

بسیاری از افراد، آغاز صنعت فولاد ترکیه را همزمان با ایران می‌دانند درحالیکه قدمت فولاد‌سازی در ترکیه بیشتر از ایران است.

  • اولین کارخانه فولاد ترکیه به نام Karabuk Demir Celik یا آهن و فولاد کارابوک، در سال ۱۹۳۶ (معادل ۱۳۱۵ هجری شمسی) در دوره مصطفی کمال پاشا ملقب به آتاتورک در محل روستای کارابوک در نزدیکی دریای سیاه و توسط انگلیسی‌ها احداث شد و در سال ۱۹۳۹ میلادی (۱۳۱۸ شمسی) اولین کوره بلند آن آغاز به کار کرد. در سال ۱۹۴۰ اولین خط نورد ترکیه به این کارخانه اضافه شد و تولید مقاطع طویل را نیز آغاز کرد. این کارخانه ۵/۱ میلیون تنی که به‌نام کاردمیر نیز شناخته می‌شود تا سال ۱۹۹۵ متعلق به دولت بود و در این سال به بخش خصوصی فروخته شده است.
  • دومین کارخانه فولاد ترکیه به‌نام Eregli Demir Celik یا اردمیر بود که توسط دولت در بندر ایرقلی احداث و در سال ۱۹۶۵ (۱۳۴۴ شمسی) به روش کوره بلند و نورد مقاطع تخت آغاز به‌کار کرد. امروزه این کارخانه با ظرفیت ۸/۳ میلیون تن بزرگ‌ترین تولید‌کننده محصولات تخت در ترکیه است. کارخانه اردمیر پس از خصوصی‌سازی توسط هولدینگ OYAK خریداری شد و هم‌اکنون تحت عنوان گروه فولاد اردمیر فعالیت می‌کند.
  • سومین کارخانه فولاد ترکیه که عنوان بزرگ‌ترین سایت فولادسازی ترکیه را نیز به‌خود اختصاص داده همان کارخانه فولاد اسکندورن یا ایزدمیر (ISDEMIR) است که در بندر اسکندرون در جنوب ترکیه و ساحل مدیترانه واقع شده است. این کارخانه ۳/۵ میلیون تنی که از روش کوره بلند برای تولید فولاد خام استفاده می‌کند در سال ۱۹۷۰ توسط بخش دولتی احداث و از ۱۹۷۵ تولید را آغاز کرد. ایزدمیر تنها کارخانه‌ای است که همزمان دو خط تولید مقاطع تخت و طویل را در فرآیند تولید خود در اختیار دارد. در سال ۲۰۰۲ تمام سهام دولتی این کارخانه توسط سازمان خصوصی‌سازی ترکیه به گروه فولاد اردمیر واگذار شد.

بعد از جنگ اخیر، سهم بازار فولاد روسیه و اوکراین، به ترکیه رسید

تولید فولاد ترکیه در سال ۲۰۲۱ به ۴۰٫۴ میلیون تن رسید که میانگین آن ۱٫۵۵۴ میلیون تن برای یک دوره دو هفته ای بود. این نشان می دهد که ترکیه در دو هفته گذشته حدود ۸۰۰ هزار تن فولاد بیشتر از میانگین دوره دو هفته ای سال ۲۰۲۱ فروخته است.  ترکیه نه‌تنها از کشورهایی که در رقابت با روسیه و اوکراین بود، مانند مصر، تقاضای قوی‌تری دریافت می‌کند، بلکه تقاضای کاملاً جدیدی را از کشورهایی دریافت می‌کند که قبلاً از روسیه و اوکراین وارد می‌کردند و حالا مجبورند به ترکیه مراجعه کنند.

آرگوس تخمین می‌زند که از زمان تهاجم روسیه تنها حدود ۹۰۰,۰۰۰ تن قراضه از بازارهای اعماق دریا و دریاهای نزدیک خریداری شده است، به این معنی که آنها تنها حدود ۴۰ درصد از فروش فولاد خود را از طریق خرید قراضه پوشش داده‌اند. به احتمال زیاد فولادسازان ترکیه در روزهای قبل از حمله نیز دارای مقادیر بالایی از ضایعات نبوده اند، زیرا اکثر واردکنندگان قراضه ترکیه انتظار داشتند قیمت‌ها از پایان هفته سوم فوریه تحت فشار نزولی قرار گیرند. این امر تقاضای واردات قراضه ترکیه را در سطح بسیار بالایی برای آینده قابل پیش‌بینی حفظ می‌کند.

روند افزایشی فروش قراضه به ترکیه

 اشتهای فروش قراضه به ترکیه از ۴ مارس افزایش یافته است و این امر و عوامل وابسته به آن، به فولادسازان ترکیه اجازه می‌دهد تا حاشیه فروش میلگرد خود را بهبود بخشند، زیرا آنها ضایعات بیشتری را با نرخ افزایش قیمت کمتری نسبت به قیمت‌های فروش میلگرد ترکیه خریداری می‌کنند. آرگوس تخمین می‌زند که واردکنندگان قراضه ترکیه در مجموع حدود ۱۱۰ محموله در اعماق دریا را برای محموله‌های آوریل و مه براساس حجم بالاتر فروش فولاد خود و کاهش تعداد گزینه‌های شمش، آهن خام و اسلب در حال حاضر خریداری خواهند کرد.

ترکیه از زمان حمله به اوکراین، روسیه را تحریم نکرده است و محصولات آهن خام و آهن اسفنجی، همچنان از روسیه به ترکیه فروخته می‌شود که البته بسیار کمتر از قبل است.  یک منبع گفت که معاملات در هفته‌ی اول مارچ، بین ترکیه و روسیه با “تخفیف ریسک”  و پرداخت‌ها به لیر ترکیه به بانک‌های روسیه انجام می شود. اسلب CIS در این هفته به قیمت ۸۸۰ تا ۹۰۰ دلار در هر تن فوب به ترکیه فروخته شد، درحالیکه اسلب برزیلی در۱۴ مارچ با قیمت ۱۰۰۰ دلار در هر تن فوب عرضه شد. حدود ۱۰,۰۰۰ تن چدن روسی در اواسط هفته با قیمت ۷۷۰ دلار در هر تن فوب برای محموله پایان آوریل به ترکیه فروخته شد، درحالیکه در مقایسه با محموله آهن خام هندی فروخته شده در ترکیه، در اواسط هفته با قیمت ۸۶۰ دلار در تن فروخته شد.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسید شویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع اندود

منبع:

fouladban

toseeirani

مطالب مرتبط