افزایش استفاده از قراضه با هدف کربن‌زدایی از فولاد در چین

افزایش استفاده از قراضه با هدف کربن‌زدایی از فولاد در چین

وزارت صنعت چین به همراه نهادهای محیط‌زیستی این کشور بر تمایل خود برای تجمیع و تجدید ساختار در بخش فولاد تاکید کرند. براساس این بیانیه، بیش از ۸۰ درصد ظرفیت فولاد تولیدی این کشور باید بگونه‌ای باشند که اصلاحات آلایندگی بسیار کم را تا سال ۲۰۲۵ داشته باشند و انتشار کربن صنعت فولاد این کشور باید تا قبل از سال ۲۰۳۰ به کمترین میزان خود برسد. یکی از راهکارهای چین برای کاهش آلاینده‌ها در تولید فولاد، استفاده از ضایعات و قراضه است. افزایش مصرف قراضه نشانگر آن است که صنعت فولاد چین سعی دارد جهت بهبود وضعیت زیست محیطی خود به سمت سبز شدن حرکت کند. در این مقاله همراه ما در وب‌سایت سراج توس باشید.

برنامه‌ی دولت چین برای استفاده از قراضه در صنعت فولاد

تا سال ۲۰۲۵، چین قصد دارد سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون تن ضایعات فولادی را برای تأمین صنعت آهن خود جمع‌آوری کند.

طبق آخرین برنامه همچنین افزایش تولید از کوره‌های قوس الکتریکی (EAF) تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۱۵ درصد از کل تولید فولاد خام چین هدف‌گذاری شده است. تولید از کوره‌های قوس الکتریکی حدود ۱۰ درصد از کل تولید فولاد چین را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده بود.

اقدامات بائو استیل در جهت ارتقا فرایند تولید و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

در شهر شانگهای چین یکی از بزرگترین شرکت‌های فولادی جهان قرار گرفته است، شرکت بائو استیل یکی از شرکت‌های بزرگ فولادیست که تغییر و ارتقای فرآیندهای تولید فولاد را به‌منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و دستیابی به اهداف، زیست‌محیطی در جهت حرکت به سمت فولاد سبزو کاهش آلاینده‌های محیط زیستی در دستور کار دارد.

شرکت Baowu ، در نظر دارد با بهبود عملکرد بازیافت قراضه و کوره‌ی بلند، نسبت قراضه در فرآیند فولادسازی به تولید فلز را تا سال ۲۰۳۰ به ۳۰ درصد افزایش دهد. همچنین هرچه نسبت قراضه بیشتر باشد، فولادسازی کارآمدتر است.

به‌منظورتحقق اهداف کشور چین برای دستیابی به اوج کربن در سال ۲۰۳۰ و صفر کردن تولید کربن تا سال ۲۰۶۰، به صنعت فولاد این کشور دستور داده شده تا سال ۲۰۲۵ به اوج انتشار کربن برسد و سپس تا سال ۲۰۳۰ انتشار را ۳۰ درصد کاهش دهد. انتظار می‌رود این امر باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا ۴۲۰ میلیون تن شود.

طبق اعلام قبلی شرکت Baowu ، گفته بود که قصد دارد جلوتر از برنامه باشد و به اوج کربن در سال ۲۰۲۳ و خنثی شدن کربن تا سال ۲۰۵۰ دست یابد.

اقدامات شرکت بائو در جهت حرکت بسمت فولاد سبز

در جهت رسیدن به این هدف شرکت فولادی بائو درسالهای اخیر با چندین شرکت فولادی از جمله؛ Magang (Group) Holding و Taiyuan Iron and Steel Group ادغام شده و سال گذشته با تولید ۱۲۰ میلیون تن فولاد خام، به بزرگترین کارخانه فولاد جهان تبدیل شد. پیش از این اعلام شده بود که این شرکت به ترویج ادغام ادامه خواهد داد و تلاش خواهد کرد تا سال ۲۰۲۵ تولید ۲۰۰ میلیون تن فولاد خام داشته باشد.

وو ونژانگ، رئیس پورتال صنعتی Steelhomeشرکت‌های فولادی چینی باید ادغام را تسریع کنند تا شرکت‌های دارای فناوری‌های قدیمی و تولید کم حذف شوند. در همین حال، نمونه‌های کم آلاینده و سازگار با محیط زیست باعث توسعه بیشتر خواهند شد.

شانگهای همچنین از شرکت‌های فولادی خواسته از انرژی‌های پاک به جای کوره‌های بلند سنتی با سوخت زغال‌سنگ استفاده کنند و فناوری‌های کم‌کربن و کارآمد مانند استفاده از گاز طبیعی برای جایگزینی زغال سنگ، کوره‌های بلند بازیافت را توسعه دهند.

مقابله چین با استرالیا از طریق استفاده بیشتر از قراضه برای تولید فولاد

پس از آنکه چین نتوانست قیمت سودآورترین کالای صادراتی استرالیا، یعنی سنگ‌آهن  را در میان تنش‌های تجاری به میزان چشمگیری پایین بیاورد، اکنون معتقد است که می‌تواند با گسترش سریع صنعت بازیافت فولاد و بازار قراضه، خود را از منابع سنگ آهن استرالیا جدا کند. چین می‌خواهد با استفاده از آخرین فن‌آوری‌ها، واردات سنگ‌آهن استرالیا را در ده سال آینده به نصف کاهش دهد. یک شرکت آلمانی بازیافت قراضه آهن اظهار داشت که چین می‌تواند واردات سنگ‌آهن را در حالی کاهش دهد که به تولید بالای فولاد ادامه می‌دهد. از یک میلیارد تن فولاد خامی که هم اکنون در چین تولید می‌شود ، حدود ۲۲ درصد آن بر پایه قراضه است. طبق برنامه پنج ساله چین این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. یعنی ۳۳۰ میلیون تن قراضه‌ آهن برای تولید فولاد مصرف خواهدشد که ۵۰ درصد از سطوح فعلی بالاتر خواهد بود. کارشناسان معتقدند، صنعت بازیافت فولاد در چین در خلال ده سال آینده رشد دوبرابری خواهد داشت. برای هر تن فولادی که بر پایه قراضه تولید می شود ۱٫۶ تن در مصرف سنگ آهن صرفه‌جویی می‌شود.

برنامه چین برای تولید فولاد از قراضه

تا سال ۲۰۲۵ ، اگر برنامه چین برای تولید فولاد از قراضه طبق برنامه پیش برود، این کشور سالانه ۴۸۰ میلیون تن در واردات سنگ آهن صرفه‌جویی می‌کند. تا سال ۲۰۳۰ ، واردات سالانه ۶۶۰ میلیون تن کاهش می‌یابد. سال گذشته استرالیا ۶۰۰ میلیون تن سنگ آهن صادر کرده و قیمت فعلی بیش از ۲۱۰ دلار در هر تن است. در بدترین حالت و  بر اساس ارقام فعلی، این بدان معناست که اگر چین موفق شود واردات سنگ آهن خود را به نصف کاهش دهد، به استرالیا حداقل ۸۱ میلیارد دلار ضربه خواهد زد.

همچنین به‌عنوان بخشی از برنامه‌های پکن برای کاهش وابستگی به استرالیا، این کشور به‌دنبال بهره‌برداری از معادن دست نخورده در آفریقا است. به‌نظر تحلیلگران اگر این برنامه‌ها همگی اجرا شوند، می‌تواند قیمت سنگ آهن استرالیا را بیش از ۵۰ درصد کاهش دهد.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین‌کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسید شویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع اندود
  • قیمت روز پروفیل

منبع:

news.com.au

fouladban

ifnaa