استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید فولاد پایدارتر

فولاد پایدارتر با استفاده از انرژی خورشیدی

استفاده از انرژی خورشیدی و همچنین استفاده از امکاناتی که باعث گام برداشتن در مسیرانرژی‌های تجدیدپذیر می‌شود، به آغاز دوره‌ی جدیدی از تولید فولاد پایدارتر کمک می‌کند. با ادامه‌ی این مطلب همراه ما در سراج توس باشید.

همانطور که روز به روز تاکید جامعه جهانی بر محدود کردن علل افزایش گرمایش جهانی بیشتر می‌شود، صنایع مختلف در سرتاسر جهان، از جمله؛ غول‌هایی مانند آمازون، اپل و والمارت، تلاش می‌کنند تا حد امکان، انتشار گازهای گلخانه‌ای و استفاده از سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند.

برای محدود کردن اثرات مخرب تغییرات آب و هوایی نیز به فولاد نیاز است

به دنبال تقاضای روز افزون برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، تأسیسات فولادسازی به‌طور فزاینده‌ای در حال بررسی راههایی برای استفاده هر چه بیشتر از انرژی خورشیدی برای تولید فولاد هستند.

درست است که صنعت فولاد یکی از صنایعی است که آلاینده‌های زیست محیطی زیادی تولید می‌کند ولی این موضوع را هم نباید فراموش کرد که، صنعت فولاد  خود نقشی حیاتی در تولید مواد مورد نیاز برای رسیدن به یک مدل اقتصادی جهانی پایدارتر ایفا می‌کند. توربین‌های بادی، مزارع خورشیدی، سدهای برق آبی و غیره، همگی زیرساخت‌های فولادی هستند که تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را پشتیبانی می‌کنند. اگر جهان بخواهد با موفقیت تأثیرات تغییرات آب و هوایی را محدود کند، برای رسیدن به آن نیز به فولاد متکی خواهد بود.

این صنعت برای بهبود کارایی عملیات خود سخت کار کرده است. در حال حاضر، تولید یک تن فولاد ۴۰ درصد انرژی کمتری نسبت به سال ۱۹۶۰ مصرف می‌کند و قرار است انرژی خورشیدی نقشی کلیدی در بهبود پایداری فولاد ایفا کند.

اولین کارخانه‌های فولادی جهان با انرژی خورشیدی

در تولید فولاد به روش سنتی از مقادیر زیادی سوخت فسیلی برای رسیدن به دمای مورد نیاز استفاده می‌شود، اما این صنعت سخت در تلاش است تا راه‌های جایگزین برای تامین انرژی این فرآیند را بیابد. سه شرکت از برترین شرکت‌های تولیدکننده فولاد در جهان در حال جهش به سمت تولید فولاد با انرژی خورشیدی و تجدیدپذیر هستند. کمپانی Pueblo EVRAZ  در کلرادو امریکا، اعلام کرده است که قرار است از انرژی خورشیدی برای عملیات فولادسازی خود استفاده کند.

سایت Pueblo در حال راه اندازی یک کوره‌ی قوس الکتریکی است که می‌تواند فولاد نهایی را از ضایعات آهن بازیافتی تولید کند، و این امر می‌تواند این شرکت را به بزرگترین بازیافت کننده در کلرادو تبدیل کند. همچنین پروژه خورشیدی Bighorn که اخیراً رونمایی شده است، انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد و این کارخانه را به اولین کارخانه‌ی نورد در جهان تبدیل می‌کند که تا حد زیادی با انرژی خورشیدی کار می‌کند. این پروژه دارای میدان خورشیدی ۳۰۰ مگاوات   DC 240 مگاواتی است که در زمینی به مساحت ۷٫۳ کیلومتر مربع واقع شده است و آن را به بزرگترین سایت تأسیسات خورشیدی در محل، در ایالات متحده تبدیل می‌کند که تقریباً تمام نیاز برق سالانه‌ی دیگر نیروگاه‌ها را تأمین می‌کند.

رئیس و مدیر عامل شرکت EVRAZ گفت: این پروژه، شرکت EVRAZ آمریکای شمالی را به شرکتی پیشرو در صنعت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید سبزترین فولاد و محصولات فولادی مهندسی شده در جهان، (از راه آهن گرفته تا میله و میلگرد) تبدیل می‌کند.

شرکت Nucor، تولید کننده فولاد در آمریکای شمالی، همچنین در حال کار برروی یک پروژه ۲۵۰ مگاواتی انرژی خورشیدی است که قرار است در تگزاس ساخته شود. برخلاف تأسیسات Pueblo، این پروژه برق تولید می‌کند و برق تولیدی آن، کل انرژی لازم برای عملیات Nucor در آمریکای شمالی را تامین می‌کند.

پروژه‌ی شرکت Nucor شامل امضای یک توافق ۱۵ ساله‌ی خرید برق با EDF تجدیدپذیر آمریکای شمالی بود که این قرارداد در نوع خود از بزرگترین معاملات صنعت فولاد است.

لئون توپالیان، رئیس و مدیر عامل شرکت Nucor، گفت: “Nucor یکی از کارآمدترین و پاک‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان است و ما همیشه به دنبال راه‌هایی برای کاهش ردپای کربن خود هستیم.” به‌همین دلیل است که ما مفتخریم با حمایت از توسعه این پروژه‌ی انرژی خورشیدی، فرآیند تولید خود را پاکتر کنیم. انتظار می‌رود ساخت و ساز این پروژه در تابستان ۲۰۲۲ آغاز شده و تولید برق ازین طریق نیز، از سال ۲۰۲۳ آغاز شود.

پروژه‌های تولید انرژی خورشیدی در هند

در آنسوی دیگر دنیا، تاتا استیل و تاتا پاور با هم روی یک پروژه تولید انرژی خورشیدی همکاری می‌کنند. در آن سوی دنیا، تاتا استیل و تاتا پاور با هم، روی یک پروژه‌ی  تولید انرژی خورشیدی ۴۱ مگاواتی، متصل به شبکه، در دو شهر هند، کار می‌کنند.

این پروژه، با استفاده از پنل‌های خورشیدی روی پشت بام، پنل‌های شناور و پنلهای روی زمین، انرژی خورشیدی را برای تاسیسات فولادسازی جمشدپور و کالینگاناگار، تولید می‌کند. با راه اندازی این طرح، سالانه ۴۵۲۱۰ تن CO2 کمتری تولید می‌شود.

نارندران، مدیرعامل تاتا استیل، گفت: «ما چندین گام قطعی در زنجیره‌ی ارزش برداشته‌ایم تا اعتبارنامه‌ی پایداری خود را تقویت کنیم. وی افزود، ما به دنبال راه‌حل‌هایی برای تولید انرژی پاک هستیم  و سعی در گسترش روزافزون استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر داریم.

در سال ۲۰۱۷ همچنین ، این دو شرکت در راه اندازی یک نیروگاه فتوولتائیک ( فناوری تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریسیته) ۳ مگاواتی در معدن سنگ آهن تاتا استیل در نواموندی با یکدیگر همکاری کردند. این امر این معدن را به اولین معدن سنگ آهن در هند تبدیل کرد که از انرژی خورشیدی استفاده می‌کرد و همین مساله تاییدی بود بر تعهد تاتا استیل برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، در چرخه تولید فولاد.

فولاد تولید شده توسط این شرکت‌های مبتکر یکی از سبزترین فولادهای روی کره زمین خواهد بود، در همین راستا، همانطور که صنعت به‌طور فزاینده‌ای از عملیات زغال سنگ دور می شود، فولاد جهان فقط پایدارتر می‌شود.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسید شویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع اندود

منبع:

worldsteel

مطالب مرتبط