اخبار فولاد و سنگ آهن با سراج توس

اخبار 14 دی با سراج توس

اخبار فولاد و سنگ آهن با سراج توس

با اخبار سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰، ۴ ژانویه ۲۰۲۲، همراه ما در سراج توس باشید.

اخبار داخلی

ایرادات عرضه سنگ آهن در بورس کالا

سیف‌الله امیری، مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: عرضه سنگ آهن به بورس کالا مشکلاتی دارد مثلا اگر تمام تولیدات سنگ آهن کارخانه‌ها و تولیدکنندگان مختلف معدنی، به بورس کالا عرضه شود، برخی از فولادسازان بزرگ از جمله فولاد مبارکه نمی‌تواند سنگ آهن گل گهر یا دیگر معادن را خریداری کند. علت هم این است که تجهیزات وماشین آلاتی که برای فولاد مبارکه نصب شده دانه‌بندی‌هایی دارد که نمی‌تواند هر سنگی را در ماشین‌آلات خود استفاده کند و باید حتما سنگ با عیار مشخص در تجهیزات فولاد مبارکه استفاده شود. بنابراین آوردن سنگ به بورس کالا معضلاتی را به‌دنبال دارد. به بیان بهتر، باید تمام جوانب مورد توجه قرار گیرد و با کارشناسی دقیق و حساب شده به بورس کالا عرضه شود.

ورود کل کالاهای پایه به بورس

محمد صادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت با بیان اینکه ورود کل کالاهای پایه ازجمله؛ حوزه پتروشیمی به بورس در حال عملیاتی شدن است، گفت: ورود فولاد به بازار منجر به ایجاد ثبات و قیمت‌های منطقی‌تر در این بازار شد. محمد صادق مفتح در خصوص روند تحولات بازار فولاد کشور اظهار کرد: از چند ماه پیش و از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم، برای ساماندهی بازار و ایجاد توازن در زنجیره فولاد، عرضه کل محصولات این زنجیره در بورس کالا در دستور کار قرار گرفت که ایجاد ثبات و قیمت‌های منطقی‌تر در این بازار ماحصل اقدامات اخیر است.

کمبود قراضه، دلیل تعطیلی واحدهای کوچک فولادی

سیف‌الله امیری در گفتگو با فولادبان با اشاره به مشکلات پیش آمده برای فعالان القایی صنایع فولادی افزود: با افزایش قیمت قراضه و کمبود قراضه آهن و فولاد در کشور در حال حاضر القایی‌ها با مشکل تامین مواد اولیه مواجه شده‌اند. تولید محصولات فولادی واحدهای القایی کشور حدود شش میلیون تن است و خوراک آنها از آهن قراضه و فولاد تامین می‌شود؛ دولت و وزارت صمت درصدد هستند که حتی اجازه واردات قراضه را صادر کند. فولادی‌های بزرگ کشور مانند فولاد مبارکه، برای تولید شمش می‌توانند از آهن اسفنجی استفاده کنند، پیشنهاد ما این است که با توجه به توانایی مالی فولادسازان بزرگ حتی برای خرید کل قراضه‌های کشور، خریداری قراضه را به واحدهای کوچک بسپارند و قراضه را برای  تولید آهن اسفنجی نخرند.

اخبار خارجی

برنامه چین برای افزایش خودکفایی در تولید سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۲

به نقل از South China Morning Post، در برنامه‌ی توسعه مواد خام چین برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵، با افزایش عرضه قراضه فولادی به بیش از ۳۰ درصد از کل تولید، خودکفایی در سنگ‌آهن به‌میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و باعث تشویق معدنکاری داخلی و کاهش ظرفیت فولادسازی می‌شود.

صعود قیمت سنگ آهن چین

 قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد سی‌اف‌آر چین تحویل ماه ژانویه، در حالیکه در معاملات پایانی روز گذشته، روند نزولی داشت اما امروز شاهد صعود قیمت آن هستیم. این نهاده در حال حاضر با قیمت ۱۲۲ دلار و ۶۵ سنت معامله می‌شود.

موجودی سنگ آهن معادن چین به بالاترین سطح ۱۹ ماه گذشته رسید

مای استیل: طی دوره ۱۷ تا ۳۰ دسامبر، موجودی سنگ آهن داخلی چین در ۱۸۶ شرکت معدنی این کشور که در بررسی‌های منظم موسسه Mysteel مورد رصد قرار می‌گیرند، به بالاترین سطح ۱۹ ماه گذشته یعنی ۲٫۷ میلیون تن افزایش یافت که ۱۲۳ هزار تن یا ۴٫۸ درصد در دوره دو هفته‌ای رشد داشته است. منابع بازار می‌گویند: پشت افزایش بیشتر موجودی، افزایش تولید معدنکاران و خرید کمتر فولادسازان قرار دارد. به گفته یک تحلیلگر مستقر در شانگهای، طی دو هفته گذشته برخی شرکت‌های معدنی در شمال شرقی و غربی چین از تعطیلی‌های برنامه‌ریزی شده تعمیر و نگهداری خارج شده‌اند و به‌تدریح تولید را از سر گرفته‌اند که این امر منجر به افزایش موجودی سنگ آهن آنها شده است. همچنین تولید روزانه کنسانتره سنگ آهن در ۱۸۶ شرکت معدنی در دوره مشابه فوق نیز به رکورد ۴۵۲ هزار و ۴۰۰ تن در روز رسیده است.

قیمت وارداتی قراضه ترکیه همچنان قوی باقی می‌ماند

موسسه S&P Global پلتس: انتظار می‌رود قیمت قراضه وارداتی به ترکیه تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ در سطوح بالا باقی بماند که از سوی عوامل طرف عرضه و تشدید رقابت برای قراضه با Fe بالا حمایت می‌شود. قیمت واردات قراضه سنگین ترکیه در ۳۱ دسامبر بدون تغییر در ۴۶۳ دلار در هر تن CFR باقی ماند. بهای این نوع قراضه در سال ۲۰۲۱ به‌طور متوسط ۴۶۳٫۴۳ دلار در هر تن CFR بود که نسبت به میانگین ۲۸۶٫۷۵ دلار سال ۲۰۲۰ به شدت افزایش داشته است. بالاترین سطح تاریخی قراضه در سال قبل در تاریخ ۲۴ می، ثبت شد و به رقم ۵۱۵٫۷۵ دلار در هر تن رسید.

اندونزی صادرات زغال سنگ را در ماه ژانویه به دلیل نگرانی های تامین برق داخلی ممنوع کرد

رویترز: یک مقام ارشد در وزارت انرژی اندونزی روز شنبه گفت: اندونزی صادرات زغال سنگ را در ماه ژانویه به‌دلیل نگرانی از اینکه عرضه کم در نیروگاه های داخلی می‌تواند منجر به خاموشی گسترده شود، ممنوع کرده است. این کشور آسیای جنوب شرقی بزرگترین صادرکننده زغال سنگ حرارتی در جهان است که حدود ۴۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ صادر کرده است. بزرگترین مشتریان زغال این کشور، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی هستند. اندونزی یک سیاست به اصطلاح تعهدات بازار داخلی (DMO) دارد که به‌موجب آن معدنکاران زغال سنگ باید ۲۵ درصد از تولید سالانه را به شرکت دولتی Perusahaan Listrik Negara  که به اختصار به آن PLN  می‌گویند با حداکثر قیمت ۷۰ دلار در هر تن عرضه کنند که بسیار کمتر از قیمت های فعلی بازار است.

نمودار تغییرات یک ماهه قیمت قراضه در بورس فلزات لندن

در بازه‌ی زمانی یک ماهه ۲۹ نوامبر تا ۳۱ دسامبر، قیمت هر تن قراضه برای تحویل روز، با نوسانات زیادی همراه بود و در انتهای بازه با قیمت ۴۶۲ دلار عرضه شد که نشان از کاهش ۸ دلاری این محصول دارد. نرخ هر تن قراضه برای تحویل یک ماهه نیز روندی نزولی داشت و در انتهای بازه با افت ۲۷ دلار  و ۳۸ سنت نسبت به ابتدای بازه به ۴۶۷ دلار و ۶۲ سنت  در هر تن رسید.

تغییرات یک ماهه قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن

در بازه‌ی زمانی یک ماهه ۲۹ نوامبر تا ۳۱ دسامبر، قیمت هر تن میلگرد برای تحویل روز تا آخر بازه روندی نزولی آرامی را داشت و در نهایت با کاهش ۱۱ دلاری به قیمت ۶۸۸٫۵ دلار در هر تن فروخته شد. نرخ هر تن میلگرد برای تحویل یک ماهه نیز روندی نزولی را طی کرد و با افت ۲۸ دلار و ۶۴ سنت  به ۶۹۹ دلار و۳۶ سنت رسید.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسید شویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع اندود

منابع:

Fouladban

kjtehrani

مطالب مرتبط