اخبار فولاد سبز با سراج توس

اخبار فولاد سبز با سراج توس

آرسلورمیتال به دنبال تولید فولاد سبز تا سال ۲۰۲۵

آرسلورمیتال یکی از بزرگترین فولادسازان جهان تا سال ۲۰۲۵ میلادی فولاد سبز (بدون انتشار کربن) تولید خواهد کرد. براساس اعلام وب سایت intelligent living آرسلور میتال ArcelorMittal به‌عنوان یکی از بزرگترین فولادسازان جهان درنظر دارد هیدروژن سبز را جایگزین زغال سنگ در فرآیند تولید فولاد خود قراردهد. این شرکت اعلام کرد برنامه احداث کارخانه فولادسازی بدون کربن را در دست اقدام دارد. در این راستا نیز به تازگی با دولت اسپانیا تفاهم نامه همکاری به‌منظور سرمایه‌گذاری مشترک یک میلیارد یورویی در این پروژه جدید امضا کرد‌ه‌است. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ میلادی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد با کیفیت بالا و بدون هیچ‌گونه انتشار دی اکسید کربن در این کارخانه تولید شود.

همکاری شرکت های ریوتینتو و بلواسکوپ در تولید فولاد سبز

پس از انجام مطالعات و بررسی‌های لازم و با همکاری شرکت‌های ریوتینتو و بلواسکوپ، فولاد سبز در واحد فولادسازی Port Kembla بلواسکوپ واقع در ۹۰ کیلومتری جنوب سیدنی، تولید خواهد شد. سیمون تروت، مدیر اجرایی سنگ آهن ریوتینتو، در این خصوص اظهار داشت که این شرکت‌ها مصمم به ارائه تخصص در زمینه‌های مربوطه به خود هستند تا بهترین نتیجه حاصل گردد. تروت در ادامه افزود: این مشارکت از تجربه و دانش شرکت بلواسکوپ در استفاده از کوره‌های الکتریکی در کارخانه فولاد خود در نیوزلند و از تجربه ریوتینتو در بازار آهن اسفنجی در اقیانوس اطلس، قابلیت تحقیق و توسعه این شرکت و همچنین از تجربه هر دو شرکت در صنعت آهن و فولاد بهره‌مند خواهد شد. این در حالیست که هر دو شرکت به‌طور علنی متعهد شده‌اند که تا سال ۲۰۵۰ به انتشار خالص کربن صفر برسند، که این امر تنها با حذف زغال کک شو از فرآیندهای فولادسازی محقق خواهد شد. استرالیا حدود ۱۸۲ میلیون تن زغال سنگ متالورژیکی در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ صادر کرد که این عدد نشان دهنده‌ی فرصت قابل توجه این کشور برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود در صورت بی‌نیازی صنعت فولاد از این محصول می‌باشد. همکاری جدید بر روی استفاده از هیدروژن سبز در فرآیند احیای مستقیم سنگ‌آهن پیلبارا ریوتینتو، تمرکز خواهد کرد که سپس به یک کوره ذوب‌ وارد می‌شود. بعد از امضای این تفاهم‌نامه یک کارخانه آزمایشی در پورت کمبلا ساخته خواهد شد که شامل الکترولیز هیدروژن، فرآیند احیای مستقیم و ذوب آهن خواهد بود.

همکاری بی اچ پی و HBIS با هدف ترویج تولید فولاد کم کربن

براساس بیانیه مطبوعاتی بی اچ پی که در ۱۱ نوامبر منتشر شد این شرکت به‌عنوان دومین معدنکار بزرگ سنگ آهن با گروه آهن و فولاد هبی HBIS به‌عنوان دومین فولادساز بزرگ چین در راستای حمایت از تحقیقات در زمینه فناوری‌های تولید آهن و فولاد کم کربن همکاری می‌کند .بی اچ پی، HBIS و همینطور دانشگاه علوم و فناوری پکن USTB یک توافقنامه سه ساله همکاری تحقیقاتی سه جانبه امضا کرده‌اند که از سوی بی اچ پی اواخر ماه مارس به‌عنوان نقطه عطف و رویداد مهم برای اجرای یادداشت تفاهم‌نامه همکاری میان بی اچ پی و HBIS در نظر گرفته شده ‌بود. نشریه The Korea Times: اعلام کرد این مجتمع به‌عنوان رقابت پذیرترین فولادساز جهان توسط یک ارائه دهنده اطلاعات معتبر بین‌المللی در حوزه فولاد شناخته شد.

کارخانه کره‌ای پوسکو لقب رقابت پذیرترین فولادساز جهان را به خود اختصاص داد

مرکز خدمات اطلاعات استراتژی World Steel Dynamics که به اختصار WSD نامیده می‌شود، در کنفرانس امسال “استراتژی‌های موفقیت فولاد” که دوشنبه و سه‌شنبه هفته‌ی گذشته در میامی فلوریدا برگزار شد، پوسکو را در جایگاه اول از دیدگاه رقابت‌پذیری جهانی رتبه‌بندی کرد WSD میزبان این گردهمایی سالانه اعضای صنعت فولاد بود. این ارزیابی‌ها به‌عنوان یک شاخص کلیدی برای پیش‌بینی عملکرد کسب و کارها و پتانسیل رشد شرکت‌های مورد بررسی در آینده استفاده می‌شود. این فولادساز تلاش‌های خود را برای توسعه روش‌های تولید و محصولات سازگار با محیط زیست افزایش داده است.

آیا حذف زغال سنگ امکان پذیر است

در اجلاس آب و هوایی سازمان ملل در گلاسکو، در مورد کاهش مصرف زغالسنگ و حذف آن در آینده نزدیک صحبت‌های زیادی شد، که متاسفانه برخلاف آمار واقعی است. در زمان رکورد قیمت گاز_طبیعی و نفت و کمبود انرژی دنیا، بازار به دنبال انرژی ارزان می‌گردد و هزینه‌ی آن را در قالب مالیات کربن و یا هر هزینه‌ی دیگر، پرداخت خواهد کرد. بسیاری از تحلیلگران اقتصادی، حذف زغال‌سنگ از اقتصاد دنیا و چین را غیرممکن می‌دانند.

کانادا صادرات زغال سنگ حرارتی را تا سال ۲۰۳۰ ممنوع می کند

Justin Trudeau، نخست وزیر کانادا، در سخنرانی خود در اجلاس اقلیمی گلاسکو گفت، این کشور حداکثر تا سال ۲۰۳۰ صادرات زغال سنگ حرارتی را به‌عنوان بخشی از برنامه هایش برای حمایت از حذف تدریجی سوخت های فسیلی در جهت جایگزینی با انرژی های پاک‌تر، متوقف خواهدکرد. این ممنوعیت به دنبال اقدامات انجام شده، از جمله سرعت بخشیدن به انتقال از تولید برق بر مبنای زغال سنگ به گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین سرمایه گذاری بیش از ۱۸۵ میلیون دلاری برای حمایت از کارگران زغال سنگ و جوامع آنها خواهدبود.

وی در اجلاس سران۲۶ COP در گلاسکو اسکاتلند گفت: اقدامات اقلیمی نمی‌تواند منتظر بماند. از سال ۲۰۱۵، کانادا یک شریک متعهد در مبارزه با تغییرات آب و هوایی بوده و با حرکت به سوی آینده خالص صفر، به سهم خود برای کاهش آلودگی و ساختن آینده ای پاک تر برای همه ادامه خواهد داد.

تحقق چنین وعده‌ای بدون چالش‌های بزرگ به دست نخواهد آمد. در حال حاضر، اکثریت قریب به اتفاق زغال سنگ حرارتی استخراج شده در کانادا در داخل کشور سوزانده می‌شود. با این حال، صادرات زغال سنگ حرارتی طی چند سال گذشته افزایش یافته و ممکن است با افتتاح کارخانه‌های جدید در بخش‌هایی از آسیا، رشد بیشتری داشته باشد. در نتیجه، اوج تقاضا ممکن است به‌جای کاهش تدریجی، منجر به ثبات شود.

قراضه نقش کلیدی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای صنعت و مصرف منابع دارد

هر تن قراضه مورد استفاده برای تولید فولاد از انتشار ۱٫۵ تن دی اکسید کربن و مصرف ۱٫۴ تن سنگ آهن، ۷۴۰ کیلوگرم زغال سنگ و ۱۲۰ کیلوگرم سنگ آهک جلوگیری می‌کند.

دلیل اهمیت سیاست‌های اقلیمی چین برای دیگر کشورها

میزان گازهای کربنی که چین منتشر می‌کند بسیار عظیم، رو به افزایش و فراتر از دیگر کشورها است. کارشناسان اتفاق نظر دارند که بدون کاهش قابل ملاحظه در تولید گازهای کربنی در چین، دنیا در مهار گرمایش زمین موفق نخواهد شد. شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین، گفته است که انتشار گازهای کربنی در این کشور پیش از سال ۲۰۳۰ به اوج خواهد رسید. اما هدف کشورش این است که تا سال ۲۰۶۰ کربن-خنثی شود، یعنی تولید گازهای کربنی‌اش، با جذب و حذف آنها برابر شود. البته این هدف بسیار بلند پروازانه است.

نورث‌ولت سوئد سلول باتری کاملا بازیافتی تولید می‌کند

سازنده باتری سوئدی Northvolt اعلام کرد که نخستین سلول باتری ۱۰۰ درصد بازیافتی خود با نیکل، منگنز و کبالت را در آزمایشگاه نورث‌ولت خود در شهر مرکزی وستروس Västerås تولید کرده است. به گفته این شرکت، ورودی‌های کاتد NMC از باطله باتری از طریق یک تصفیه هیدرومتالورژیکی کم انرژی که شامل استفاده از محلول آبی برای جداسازی فلزات و جداسازی آنها از ناخالصی‌ها است، بازیابی شده است.

منابع:

My steel global

Fooladban

Commodities

Iransteel

kjtehrani

مطالب مرتبط