اخبار فولاد با سراج توس

اخبار فولاد ایران و جهان

با اخبار فولادی ۵ بهمن ۱۴۰۰، ۲۵ ژانویه ۲۰۲۲، همراه ما در سراج توس باشید.

اخبار ایران

قطعی برق و گاز بلای جان فولادسازان

در هفته‌های اخیر، تیری به نام محدودیت گاز بر پیکر صنایع و فولاد وجود داشته است، که نه‌تنها هنوز بیرون نکشیده شده، بلکه تیر دیگری بنام برق به آن وارد شد. وزارت نیرو اقدام به قطع برق برخی واحدهای فولادساز نموده که دلیل این موضوع، کمبود سوخت مایع نیروگاه‌های ناحیه شمالی کشور است.

نرخ جدید آهن اسفنجی در بورس کالا

روز یکشنبه ۳ بهمن ماه

  • ۲۰ هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا به قیمت پایه ۸۷٫۵۴۲ ریال توسط شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر عرضه و ۱۶ هزار تن از آن معامله شد.
  • ۵ هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا به قیمت پایه ۸۷٫۵۴۲ ریال توسط فولاد غدیر نی ریز عرضه و تماما معامله شد.
  • ۱۵ هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا به قیمت پایه ۸۷٫۵۴۲ ریال توسط سازمان ایمیدرو عرضه و تماما معامله شد.
  • ۷۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت در بورس کالا به قیمت پایه ۸۹٫۷۳۰ ریال توسط شرکت صبا فولاد خلیج فارس عرضه و ۵۰۰ تن از آن معامله شد.
  • گندله‌ به‌دلیل نداشتن تقاضا در پیش‌گشایش معاملات، به تابلو راه نیافت.
  • ۱۴ هزار تن شمش بلوم هم با همان قیمت پایه یعنی ۱۲۴ هزار و ۴۲۱ ریال معامله شد.

آیا صادرات گندله تسهیل می‌شود

روز یکشنبه، سوم بهمن ماه، شاهد فروش ۲۶۸ هزار تن انواع محصولات سنگ آهن و اسفنجی در معاملات بورس کالا بودیم. آنچه که در این میان جالب توجه بود عرضه ۳۱۰ هزار تن گندله بود که عملا مشتری نداشت.

این در حالیست که در صورت اصلاح قیمت‌های پایه بورس کالا و عدم وجود مشتری در سه عرضه متوالی، شرایط برای صدور مجوز صادرات گندله برای بخشی از محموله های مازاد فراهم خواهد شد.

رشد ۱۱۳ درصدی حجم معاملات بیلت در بورس کالا

بهای بیلت صادراتی ایران در هفته گذشته با رشد نسبی به ۵۵۰ تا ۵۵۵ دلار برای دومین هفته پیاپی افزایش داشت. حال اوضاع رسیده حاکی از آن است که حجم معاملات بیلت در بورس کالای داخل تا ۱۱۳ درصد رشد داشته و قیمت‌ها هم تا ۱ درصد بهبود داشته است.

در این هفته مجموعا ۱۰۸ هزار و ۶۹۰ تن بیلت در بورس کالا با میانگین قیمت ۱۲ هزار و ۴۲۱ تومان در هر کیلوگرم معامله شد. این در حالیست که تا هفته پیش از آن در مجموع ۵۰ هزار و ۹۴۰ تن از این محصول به نرخ ۱۲ هزار و ۵۰۹ تومان در کیلوگرم معامله شده بود.

تا روزهای قبل، تنها تولید کنندگان میلگرد مجاز به خرید بیلت در بورس کالا بودند که با تصمیم جدید یعنی برداشته شدن محدودیت خرید بیلت، حتی تجار هم مجاز به خرید بوده که این موضوع سبب بالا رفتن تقاضا شده است.

طرح ساخت پنج میلیون مسکن در پاکستان تشنه فولاد ایرانی

دکتر محمد حاجی آقازاده، رییس کمیسیون اقتصادی اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان گفت: دولت پاکستان قصد دارد پنج میلیون واحد مسکونی در پنج سال آینده در این کشور بسازد. پاکستان از ایران میلگرد خریده و در کشور خود از آن‌ها استفاده می‌کند؛ بنابراین، این ظرفیت، ظرفیت بسیار خوبی است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

کل زنجیره فولاد را به بورس کالا وارد می‌کنیم

وزیر صمت در خصوص تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی گفت: این موضوع در حوزه‌ی فلزات در بورس کاملا حل شده است، به‌عنوان مثال کسانی که ورق فولادی می‌خواهند از هم اکنون برای اسفند می‌توانند خریداری کنند که به سمت یکساله شدن موضوع تامین نیز می‌رویم و در این راستا برنامه داریم و پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد. البته هنوز پتروشیمی‌ها وارد نشده‌اند که به‌دنبال ورود آنها نیز هستیم.

سید رضا فاطمی امین با بیان اینکه تا پایان سال موضوع مواد اولیه در بورس کالا و شبکه توزیع حل می‌شود، افزود: این موضوع البته به جز پتروشیمی‌ها است که بخشی از مباحث آن در اختیار ما نیست، موضوع کنسانتره و گندله آهن، اجرایی شده که به‌تدریج وارد بورس کالا می‌شوند و کل زنجیره‌ی فولاد را تقریباً در بورس کالا وارد می‌کنیم.

اخبار جهان

کاهش صادرات قراضه روسیه برخلاف افزایش تولید

 روسیه در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۰ میلیون تن قراضه آهن تولید نمود که بالاترین رقم ثبت شده ده سال گذشته بوده و علت آن نیز روند صعودی قیمت قراضه بود. در نیمه دوم سال، میزان تولید ضایعات آهن افت شدید داشته چون دولت تعرفه صادرات قراضه را از ۴۵ یورو به ۷۰ یورو هر تن افزایش داد.

نهایتا سال گذشته صادرات قراضه روسیه ۱۵٫۵ درصد معادل ۶۰۰ هزار تن افت داشته ۳٫۲ میلیون تن ثبت شد. با افزایش مجدد تعرفه صادرات در سال جاری میلادی انتظار می‌ورد صادرات قراضه آهن روسیه امسال ۶۵ تا ۷۰ درصد کاهش یابد.

رشد نرخ بیلت ترکیه با توجه به افزایش قیمت برق و دستمزد پرسنل

هفته گذشته قیمت بیلت در ترکیه با توجه به افزایش هزینه تامین برق و دستمزدها بالا رفت. از ابتدای سال نو میلادی هزینه برق در ترکیه ۱۲۷ درصد رشد داشته و اخیرا با افزایش حدود ۶۶ درصدی دستمزد کارگران بخش فولاد موافقت شده است.

در واکنش به این افزایش هزینه‌ها، فولادسازان ترکیه نیز قیمت‌های داخلی بیلت را از ۶۶۰ دلار به ۶۶۵ تا ۶۷۰ دلار هر تن درب کارخانه افزایش دادند. قیمت‌های پیشنهادی صادراتی نیز بالا رفته از ۶۵۵ تا ۶۶۰  دلار به ۶۶۵ تا ۶۷۰ دلار هر تن فوب رسیده است. گفتنی ست بیلت سی آی اس، در بازار واردات ترکیه نیز ۶۵۵ تا ۶۷۰ دلار هر تن سی اف آر است ولی قیمت درخواستی خریداران از ۶۴۵ دلار بالاتر نیست.

رشد قیمت بیلت CIS در بازار جهانی

براساس آخرین گزارش نشریه متال بولتن در تاریخ ۲۴ ژانویه ۲۰۲۲، بیلت صادراتی منطقه CIS افزایش قیمت داشته است.

براساس این گزارش، بیلت صادراتی منطقه

  • CIS با افزایش ۹ دلاری، به نرخ ۶۳۵ دلار به ازای هر تن مبادله شده است.
  • اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر، با قیمت ۶۰۰ دلار در هر تن به فروش رسید.
  • هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس بدون تغییر، به قیمت ۵۶۰ دلار فروخته شد.
  • هر تن بیلت صادراتی ایران بدون تغییر، با نرخ ۵۵۲ دلار و ۵۰ سنت مبادله شده است.

افت دوباره قیمت سنگ آهن در بورس سنگاپور

قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد سی‌اف‌آر چین تحویل ماه فوریه در معاملات آتی بورس سنگاپور باز هم در کانال ۱۳۰ دلاری نوسان داشت. این نهاده تا این لحظه با قیمت ۱۳۵ دلار و ۱۵ سنت معامله می‌شود.

انتظار می‌رود تولید فولاد چین در سال ۲۰۲۲ کاهش یابد

به نقل از رویترز، مقامات چینی به کارخانه‌های فولادسازی در اطراف پکن دستور داده‌اند تا تولید خود را تا اواسط مارس ۲۰۲۲ برای بازی‌های المپیک زمستانی کاهش دهند.

در سال گذشته، تولید فولاد در چین نیز با اعمال اقدامات برای دستیابی به اهداف زیست محیطی کاهش یافت. این صنعت حدود ۱۵ درصد از کل انتشار گاز در چین را تشکیل می‌دهد.

در سال ۲۰۲۱، تولید فولاد خام در استان هبی، مهم‌ترین تولیدکننده فولاد جهان، ۹٫۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش یافت. اداره ملی آمار چین (NBS) گزارش داد که این استان تنها ۲۲۵ میلیون تن فلز در آن سال تولید کرد. با این وجود، هبی همچنان بیش از یک‌پنجم تولید کل فولاد چین را به خود اختصاص داده است که نسبت به اوج خود در سال ۲۰۲۰ با ۳ درصد کاهش به ۱٫۰۳ میلیارد تن رسیده است.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسید شویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع اندود

منابع:

۲۴madan

madanshow

fouladban

مطالب مرتبط