اخبار فولاد ایران و جهان با سراج توس

اخبار فولادی روز ایران و جهان با سراج توس

همراه با سراج توس، اخبار یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۱ را دنبال کنید.

اخبار ایران

افزایش قابل توجه فرکانس کاهش قیمت در بازار آهن

  • امروز نرخ دلار با نوسانات افزایشی به ۳۰ هزار ۳۸۰ تومان رسید و در بازار آهن شاهد ثبات و کاهش قیمت هستیم.
  • قیمت میلگرد در اغلب مبادی فروش ثابت است اما تعدا قابل توجهی ارز شرکت‌ها ۵۰تا ۴۰۰ تومان کاهش قیمت دارند.
  • در بخش نبشی و ناودانی اکثر شرکت‌ها ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش قیمت دارند و برخی با ثبات اعلام قیمت کردند.
  • عمده محصولات تیرآهن ثبات قیمت دارند و بعضا شاهد افت قیمت کیلویی ۱۰۰ تومان و شاخه‌ای ۱۰ هزار تومان هستیم.
  • در بازار پروفیل هم، بسیاری از محصولات تغییر قیمت نداشتند و در سه محصول کاهش ۱۰۰ و ۳۰۰ تومان دیده می‌شود.

صادرات محصولات معدنی مشمول مالیات می‌شود

دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کشور، صادرات محصولات معدنی و پتروشیمی به صورت خام و نیمه خام مشمول پرداخت مالیات اعلام کرد. براساس بند «ت» تبصره عوارض و مالیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، درآمد حاصل از صادرات مواد و محصولات معدنی و صنایع معدنی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی به صورت خام و نیمه خام در همه نقاط کشور مشمول مالیات می‌شود.

طی دوسال آینده ظرفیت تولید آهن اسفنجی به ۶میلیون تن می‌رسد

مدیر کارخانه احیا شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر معتقد است به‌دلیل محدودیت‌های بوجود آمده در تابستان و توقف فعالیت، یکی از واحدهای شرکت ٢٢٠ هزار تن تولید آهن اسفنجی خود را از دست داد که جبران این مقدار آهن اسفنجی با توجه‌ به شرایط فرایندی واحدهای احیا، غیرقابل‌ جبران است. همچنین طبق شنیده ها امسال نیز با مشکل قطع گاز مواجه خواهیم بود که اگر این محدودیت‌ها مجدد اعمال شود، سبب توقف خط یا کاهش تولید می‌شود و جبران این خسارت‌ها بسیار سخت است.

تولید بیش از ۷۱۰ هزار تن فولاد در چادرملو تا پایان ۱۶ آذر

شرکت چادرملو موفق شد از ابتدای امسال تا پایان شانزدهمین روز از آذر‌ماه ۷۱۰ هزار و ۳۶۲ تن فولاد تولید کند. مجموع فروش فولاد این شرکت در مدت یاد شده ۶۲۸ هزار و ۳۰۲ تن بود. در این مدت ۲ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۱۷۸ تن گندله در شرکت تولید و یک میلیون و ۱۱۴ هزار و ۲۳۳ تن از آن به فروش رفت.

چرا صادرات فولاد به افغانستان مشکل شد؟

کریم شهنوازی، فعال اقتصادی افغانستان: افزایش ۲۰۰ دلاری عوارض واردات فولاد به افغانستان و رسیدن آن به ۲۸۵ دلار باعث شده تجار با مشکل مواجه شوند و اکنون نیاز بازار از تولید داخل افغانستان پوشش داده می‌شود. ایران برای تجار افغانستانی به‌لحاظ موقعیت استراتژیک و کوتاهی مسافت از اهمیت زیادی برخوردار است و موضوع هم زبانی و معاملات بلند مدت این روابط را توسعه بیشتری داده است. تجار افغانستانی علاوه بر ایران با کشورهای آسیای میانه از جمله ازبکستان و قزاقستان هم تجارت محصولات فولادی داشتند که با افزایش عوارض واردات از این کشورها هم تقریبا به صفر رسیده است.

جهش عجيب و غريب ترك‌ها در صنعت حفاری معادن روباز

با توجه به نیاز حفاری عمیق در اکتشافات معادن ایران و تامین مواد اولیه مورد نیاز، شرکت های حفاری ترکیه آمادگی خود را جهت این منظور اعلام کردند. شرکت‌های ترک‌ با اینکه ۱۰‌سال دیر‌تر از ایران ساخت ماشین‌آلات حفاری را آغاز کرده‌اند، هم‌ اکنون به عمق حفاری تا ۲۵۰۰ متر در معادن دست یافته‌اند؛ اما از سوی دیگر شرکت‌های سازنده‌ی ایرانی در این حوزه در جا زده و با سابقه ۲۰ سال ساخت دستگاه حفاری در ایران دچار عقب‌ماندگی تاریخی شد‌ه‌اند.

تثبیت نرخ خوراک گاز برای صنعت فولاد

نرخ بهای گاز برای صنایع فولاد و نورد در بودجه سال آینده  تثبیت شد. براساس این گزارش نرخ گاز واحدهای فولادی و نوردی در بودجه سال ۱۴۰۱ همان ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است. این اقدام دولت با هدف حمایت از واحدهای تولیدی بوده،گفته می‌شود نرخ خوراک گاز  پالایشگاه ها و پتروشیمی ها یکسان شده‌است.

اخبار خارجی

چین قصد دارد در ۵ سال وابستگی به واردات سنگ‌آهن را به شدت کاهش دهد

 چین به منظور قطع وابستگی خود به سنگ‌آهن وارداتی، تعدیل‌های صنعتی را انجام داده است و در آینده، قصد دارد تولید سنگ‌آهن داخلی را تا ۳۰ درصد افزایش دهد، سرمایه‌گذاری در معادن خارج از کشور را به‌میزان قابل توجهی افزایش دهد و بازیافت ضایعات فولاد را تقویت کند.

کاهش قیمت ورق گرم چین در بازار لندن

بررسی معاملات روز گذشته محصولات فولادی در مهم‌ترین بورس فلزات اروپا (LME) نشان می‌دهد که قیمت ورق گرم فوب چین در این بازار کاهش پیدا کرده است. براساس اطلاعات تابلوی معاملات بورس فلزات لندن، قیمت هر تن میلگرد برای تحویل روز با کاهش ۴ دلار و ۵۰ سنتی، عدد ۶۹۵ دلار را نشان داد. قراردادهای آتی تحویل یک ماهه میلگرد با کاهش ۱۰ دلار و ۵۰ سنتی، روی قیمت ۶۹۷ دلار در هر تن منعقد شد. در این میان، هر تن قراضه برای تحویل روز یک دلار افت پیدا کرد و به رقم ۴۵۸ دلار و ۵۰ سنت به فروش رسید. قراردادهای آتی تحویل یک ماهه این محصول نیز با رشد ۴ دلاری، با نرخ ۴۷۰ دلار به ازای هر تن منعقد شد.

قراردادهای آتی یک ماهه ورق گرم فوب آمریکا با افت ۷ دلار و ۵۰ سنتی، به قیمت یک‌‌ هزار و ۶۱۰ دلار منعقد شد. علاوه براین نرخ قراردادهای آتی یک ماهه ورق گرم فوب چین با کاهش ۱۵ دلار و ۵۰ سنتی، به قیمت ۷۶۴ دلار و ۵۰ سنت در هر تن معامله شد.

لوله ترکیه در میان تمایلات نزولی کاهش بیشتری را تجربه کرد

به‌نظر می‌رسد که صادرکنندگان لوله ترکیه به کاهش قیمت‌های خود در میان تمایلات نزولی بازار جهانی ادامه می‌دهند. قیمت‌های پیشنهادی کنونی برای لوله‌های جوشکاری شده با مقاومت الکتریکی (ERW) ساخته شده از نورد گرم گرید S235 عمدتاً ۸۴۵ تا ۸۶۰ دلار در هر تن فوب ترکیه است که از ۸۶۰ تا ۸۸۰ دلار در هر تن در هفته گذشته کمتر است. با این‌حال، قیمت‌های خارج از این محدوده نیز بسته به هزینه تولید، از سوی برخی تولیدکنندگان موجود است.  در حالی‌که، تقاضا ناکافی است، تولیدکنندگان ترکیه از اتحادیه اروپا، خاورمیانه و آفریقا درخواست هایی را دریافت کرده‌اند. با این‌حال، خریداران به‌دلیل تمایلات منفی در هر دو بازار ورق گرم HRC و لوله، قیمت های بسیار پایینی را ارائه می‌دهند.

حرکت معکوس قیمت سنگ آهن و کک چین از نیمه نوامبر

به گزارش مای استیل، قیمت‌های سنگ آهن و کک وارداتی چین از اواسط نوامبر در جهت خلاف یکدیگر حرکت کردند اگرچه هر دو ماده خام اصلی برای فولادسازی هستند و معمولا با یکدیگر و با قیمت های داخلی فولاد به ویژه در فصل کاهش مصرف حرکت می‌کنند و علت اصلی این اختلاف در عوامل بنیادی متفاوت آنها قرار دارد. براساس ارزیابی‌ها و بررسی های قیمتی موسسه Mysteel، تا ۸ دسامبر قیمت سنگ آهن همراه با افزایش قیمت‌های لحظه‌ای داخلی فولاد از سطوح پایین خود بهبود یافت درحالی که قیمت کک به روند معکوس خود ادامه داد.

موجودی فولاد کارخانه های چین به پایین ترین سطح ۲۳ ماه اخیر رسید

بنا بر گزارش مای استیل:

  • موجودی پنج محصول اصلی فولاد کربنی شامل میلگرد، مفتول، کلاف نورد گرم، کلاف نورد سرد و مقاطع تخت متوسط در ۱۸۴ کارخانه فولاد چین تحت نظرسنجی Mysteel در طول ۲ تا ۸ دسامبر و برای چهارمین هفته متوالی کاهش یافت و به ۴٫۶۸ میلیون تن رسید.
  • صادرات چدن برزیل در ماه نوامبر نسبت به ماه قبل و همینطور درمقایسه با نوامبر سال گذشته افزایش یافت.
  • واردات نورد فولادی آمریکا در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل و همینطور سال قبل افزایش یافت.
  • تایلند تحقیقات آنتی دامپینگ را درمورد محصولات اکستروژن آلومینیوم چین آغاز کرد.
  • شرکت فولاد Tung Ho تایوان در سال آینده چشم انداز عملیاتی و مالی خوش بینانه‌ای دارد.
  • هند تعرفه‌های آنتی دامپینگی را بر محصولات آلومینیومی نورد تخت چین اعمال می‌کند.

بررسی آخرین نرخ ورق کلاف گرم در بورس کالا و نرخ صادراتی دریای سیاه  CIS

طبق آخرین گزارش پلتس؛میانگین نرخ ورق کلاف گرم صادراتی CIS حدود۷۹۰-۸۰۰ دلار/تن اعلام شد. براساس توافقات صورت گرفته پارت اول واردات ۶۰ هزار تنی بوده و قرار است در پارت دوم مقدار ۹۰ هزار تن از طریق واردات تامین شود.

نرخ جدید  جهانی فولاد و  سنگ آهن

  • قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد با ۴٫۱۰ دلار کاهش ۱۰۲٫۶۰ دلار معامله شد.
  • سنگ آهن عیار ۶۵ درصد نیز با ۲٫۴۵ دلار کاهش ۱۲۲٫۴۵ دلار معامله شد.
  • شمش فولاد درچین با ۲٫۹۸ دلار کاهش ۶۸۷ دلار معامله شد.
  • شمش روی با ۱۸٫۵۰ دلار کاهش ۳۳۳۱ دلار قیمت خورد.
  • زغال‌سنگ بدون تغییر دلار کاهش ۳۲۷ دلار معامله شد.

منابع:

kjtehrani

fouladban

Madan24

ahaninfochannel

مطالب مرتبط