اخبار فولادی با سراج توس

اخبار فولادی با سراج توس

 یک دی ۱۴۰۰، ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱

اخبار ایران

سهمیه‌بندی و محدودیت گاز بر تولید آهن اسفنجی اثرگذار است

خسرو حجتی مسئول خرید گروه صنعتی فولاد یزد گفت: تولید آهن اسفنجی ۱۰۰ درصد به گاز وابسته است و سهمیه‌بندی آن بر تولید و قیمت آن اثر می‌گذارد اما با توجه به شرایط بازار بعید است دیگر کالاها کشش افزایش قیمت را داشته باشند.

درایام تابستان که قطعی برق خطوط تولید کارخانه‌ها را تعطیل کرد، از این رو درخواست و تقاضای محصولات فولادی به حداقل رسید والبته هیچ تولیدکننده‌ای هم جوابگوی درخواست‌ها نبود. در این شرایط به دلیل اینکه محصولی برای خرید و فروش وجود نداشت قیمت ثابت ماند.

بازار تابع عرضه و تقاضا نیست و عرضه محصولات فولادی همیشه بیش از تقاضا بوده است و در عین حال دپوی سنگین بعضی از کارخانه‌ها از محصولات مختلف، عاملی در عرضه بیشتر محصولات بود و عملا قطعی برق بر قیمت تاثیرگذار نبود.

از آنجا که ظرفیت تولید واحدهای تولید فولاد بالاست علیرغم قطعی گاز و برق بنظر می‌رسد تولید فولاد طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده قابل تحقق است. البته  قطعی برق و گاز تاثیرگذار است اما نه به شدتی که همه تصور می‌کنند، طبیعتا درصدی کاهش تولید خواهیم داشت ولی آنقدر تاثیر گذار نیست.

ثبات قیمت‌ها در بازار آهن همراه با نوسات جزئی

روز چهارشنبه ۱ دی، نرخ دلار در بازار آزاد با تغیرات اندک فعلا روی ۳۰ هزار ۲۸۰ تومان است و در بازار آهن اکثر محصولات ثبات قیمت دارند و عمده تغییرات کاهشی است.

  • در بازار آزاد نرخ میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بوده و شاهد کاهش قیمت ۱۵۰ تا ۳۰۰ تومانی در سه شرکت و افزایش ۵۰ تومانی در یک شرکت هستیم.
  • قیمت نبشی و ناودانی در سه شرکت با کاهش ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی و ثبات اعلام شده است.
  • در بخش کیلویی تیرآهن افزایش قیمت ۵۰ تومانی و کاهش قیمت ۱۰۰ تومانی داشتیم، قیمت برخی شاخه‌های پر فروش در محدوده ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان نوسان داشت.
  • در بازار پروفیل اغلب محصولات ثبات قیمت داشتند و در یک شرکت ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش قیمت قابل مشاهده بود.

ثبت رکورد تولید تختال در فولاد هرمزگان

با تولید ۱۴۷۵۹۱ تن تختال در آذرماه ، شرکت فولاد هرمزگان به رکورد جدیدی در تولید این محصول دست یافت. تلاشگران فولاد هرمزگان در آستانه دهمین سالگرد تاسیس این کارخانه با عبور از رکورد قبلی که در مهرماه با تولید ۱۴۶۱۰۶ تن ثبت کرده بودند، فصل جدیدی را در تولید این محصول برای این کارخانه آغاز کردند.

در تولید گندله به لحاظ کمی و کیفی رکورد زده‌ایم

مدیر گندله‌سازی شرکت گل‌گهر با بیان اینکه ظرفیت اسمی گندله‌سازی شماره یک، پنج میلیون تن است ولی با برنامه‌ریزی و تلاش همکاران و بهره‌دار، بالای شش میلیون تن در سال یعنی ۲۰ درصد بیشتر از ظرفیت اسمی تولید می‌کنیم، گفت: این میزان یک رکورد کمی در بخش تولید گندله با کارخانه موجود به حساب می‌آید.

مهندس جعفر رفیعیان در گفت و گو با گهرپرس افزود: گندله‌سازی شماره ۲ نیز پس از آغاز به کار با ظرفیت اسمی پنج میلیون تن،با استفاده از تجربه همکاران در کمتر از سه ماه به تولید اسمی رسید و در حال حاضر در این بخش هم بالای ۶ میلیون تن تولید می‌کنیم. رفیعیان گفت: در سال گذشته بالای ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندله تولید کردیم و در تلاش هستیم تولید امسال را به بالاتر از تولید سال گذشته ارتقا دهیم.

رکورد ۵۰ ساله تولید ذوب‌آهن را جا به جا می‌کنیم

معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان با بیان این که موجودی مواد اولیه ذوب‌آهن برای تولید به‌معنای واقعی تنها برای چند روز است، گفت: ذوب‌آهن اگر به نتیجه برسد که امکان تأمین پایدار مواد اولیه از داخل نیست، برای واردات مواد اولیه مورد نیاز خود برنامه‌ریزی می‌کند. مهرداد تولائیان با تأکید بر این که کوره بلند قلب ذوب‌آهن است، توضیح داد: در آغاز سیکل تولید فولاد ابتدا باید چدن تولید شود و بعد در فرایندی چدن تبدیل به فولاد می‌شود، اما اگر به هر دلیل امکان تولید چدن به عنوان ماده خام برای تولید فولاد را نداشته باشیم، طبیعتاً تولید ذوب‌آهن کاهش می‌یابد.

معاملات تالار صنعتی بورس کالا در روز چهارشنبه یک دی

معاملات تالار صنعتی بورس کالای ایران به پایان رسید و ۴۶ هزار و ۳۰۸ تن از محصولات عرضه شده معامله شد.

  • میانگین قیمت پیشنهادی میلگرد در معاملات امروز با رقابت ۰٫۱ درصدی به ۱۳۸ هزار و ۷۵۰ ریال رسید. این درحالی بود که ۳۲ هزار و ۶۷۹ تن تقاضا برای این سبد وجود داشت.
  • تقاضای ۱۰ هزار و ۴۳۷ تنی تیرآهن نیز با میانگین قیمت ۱۴۰ هزار و ۲۸۷ ریال به پایان رسید که این میزان قیمت ۰٫۶ درصد از قیمت پایه پیشنهادی این سبد بالاتر بود.
  • ناودانی با تقاضای ۱۱۷ تنی و با قیمت پایه ۱۶۰ هزار و ۴۶۳ ریالی به معامله رسید. نبشی هم ۸۷۵ تن تقاضا داشت و با رقابت ۲٫۱ درصدی و میانگین قیمت پیشنهادی ۱۳۸ هزار و ۸۲۱ ریال معامله شد.
  • امروز ۲ هزار تن آهن اسفنجی با قیمت پایه یعنی ۹۲ هزار و ۶۴۰ ریال معامله شد و ۲۰۰ تن میلگرد کلاف هم با قیمت پایه یعنی ۱۴۴ هزار و ۲۸۰ ریال به معامله رسید، اما ورق گرم به دلیل نداشتن تقاضا در پیش‌گشایش معاملات روی تابلو نیامد.

لازم به ذکر است که برخی از محصولات هم به دلیل نداشتن پیشنهاد و یا قیمت نامناسب عرضه معامله نشدند.

اخبار خارجی

کره جنوبی از آمریکا خواست تا مذاکرات بازنگری در تعرفه‌های فولاد را زودتر آغاز کند

به نقل از یونهاپ، مون سونگ ووک، وزیر صنعت کره جنوبی، این درخواست را از جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده، در گفتگوی تلفنی مطرح کرد. مون به رایموندو گفته که واشنگتن باید در اسرع وقت مذاکرات را در مورد این موضوع آغاز کند، زیرا این موضوع مربوط به بهبود زنجیره تأمین جهانی است. کره‌جنوبی برای بازنگری تعرفه‌های آمریکا فشار آورده است. حدود یک ماه قبل، وزیر تجارت کره جنوبی، این درخواست را از کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده، در جلسه کمیته مشترک توافقنامه تجارت آزاد دوجانبه ارائه کرد.

افت اندک قیمت سنگ آهن

قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد سی‌اف‌آر چین در معاملات آتی بورس سنگاپور با اندکی افت همراه بود. این نهاده تا این لحظه با قیمت ۱۲۶ دلار و ۷۰ سنت معامله می‌شود.

کاهش قیمت بیلت منطقه CIS در بازار جهانی

براساس آخرین گزارش نشریه متال بولتن در تاریخ ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱، قیمت بیلت صادراتی منطقه CIS در بازار جهانی کاهش یافته است. راساس این گزارش، بیلت صادراتی منطقه CIS با کاهش ۵ دلاری، به نرخ ۵۹۵ دلار به ازای هر تن مبادله شده است و اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر، با قیمت ۶۰۲ دلار و ۵۰ سنت در هر تن به فروش رسید.

هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس بدون تغییر، به قیمت ۵۷۰ دلار فروخته شده، اما هر تن بیلت صادراتی ایران بدون تغییر، با نرخ ۵۴۵ دلار مبادله شده است.

عناوین سر خط اخبار جهانی بازار فولاد، فلزات و فروآلیاژها در هفته منتهی به ۲۰ دسامبر

  • تقاضای قوی، فروش فروآلیاژهای Mechel را افزایش می‌دهد.
  • اتحادیه اروپا تعرفه های آنتی دامپینگ کمتری را بر فروآلیاژهای چین اعمال می‌کند.
  • صنایع فولاد، سیمان و آلومینیوم هند با بحران عرضه زغال سنگ روبرو هستند.
  • کمیسیون اتحادیه اروپا بررسی اقدامات حفاظتی محصولات فولاد وارداتی را مجددا آغاز می‌کند.
  • روسال RUSAL روسیه تولید خود را در کارخانه ذوب آلومینیوم Taishet که مدت ها غیرفعال بوده از سر می‌گیرد.
  • قیمت فروکروم HC چین ثابت ماند.
  • قیمت های صادراتی سیلیکون‌متال چین ثابت ماند.
  • دیدگاه خوشبینانه تولیدکنندگان فرومولیبدن چین به افزایش قیمت ها.
  • تقاضای میلگرد سعودی با وجود افزایش قیمت ها همچنان قوی است.

منابع:

Fouladban

kjtehrani

۲۴madan

مطالب مرتبط