اخبار فولادی با سراج توس

اخبار فولادی با سراج توس

دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ ، ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ با اخبار روز فولادی همراه ما در سراج توس باشید.

اخبار ایران

طرح نهضت ملی مسکن بازار فولاد را از رکود نجات می‌دهد

کوروش امیری، رئیس اتحادیه آهن‌فروشان استان کرمانشاه گفت: نرخ دلار تعیین کننده وضعیت اقتصادی است، به طوریکه با حصول برجام نرخ دلار تا حدی کاهش می‌یابد و بر قیمت سایر کالاها اثر می‌گذارد، اما درصورت افزایش نرخ ارز، دوباره قیمت‌ها در مدار صعود قرار می‌گیرند. افزایش ساخت و ساز مسکن ملی و فعالیت عمرانی یک میلیون واحدی مسکن در سال، قطعا افزایش تقاضا، ثبات قیمت و رونق اقتصادی را در پی خواهد داشت، اما تعیین نرخ در این زمینه، به تصمیمات سیاسی دولت مربوط می‌شود. کاهش نقدینگی مردم، فصل سرما و کاهش فعالیت‌های عمرانی، خرید و فروش آهن آلات و معاملات محصولات فولادی را بی‌رونق کرده و بازار در رکود شدیدی به‌سر می‌برد.

افزایش قیمت محصولات فولادی در سال آینده

مجتبی کواکبیان، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ساری گفت: با توجه به افزایش نرخ تورم ثابت شده سالانه که همواره حداقل در طول ۲۰ سال اخیر  افزایشی بوده، قیمت محصولات فولادی در سال آینده نیز، روند افزایشی خواهد داشت. اینکه کنترل قیمت‌ها به گونه‌ای باشد که هم قیمت سال قبل حفظ شود و هم پایه حقوق کارگری و تامین اجتماعی حفظ و کنترل شده باشد، به‌نظر می‌رسد سیاستی غیر قابل تحقق و دور از انتظار است. با وجود اینکه اعلام شده سیاست‌های اقتصادی دولت مبتنی بر کاهش قیمت‌ها، کنترل تورم و منتفی بودن افزایش حقوق کارگران برای جلوگیری از تورم است اما باز هم شاهد افزایش قیمت کالاها خواهیم بود.

ثبات در بازار آهن

وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با کریستین امانپور اشاره کرد، تهران برای رسیدن به نتیجه در این مذاکرات جدی است و در صورت شکست در این مذاکرات، غرب و آمریکا مسبب این شکست احتمالی خواهند بود.

این وضعیت باعث شده تا خوشبینی‌ها در بازارهای صنعتی داخلی نسبت به رفع تحریم‌ها بیش از پیش شده و همین امر ثباب حداکثری را در آسمان بازار آهن ساکن کرده است.

  • رشد متوسط ۲٫۸ درصدی قیمت میلگرد در بهمن ماه در بورس کالا، علی‌رغم تقاضای ضعیف آن در بازه‌ی مذکور، تاحدی قدرت چانه‌زنی و انعطاف مبادی فروش برای رشد قیمت‌ها را گرفته است و آنها احتمالا منتظر یک شوک جهشی در بورس یا بازار ارز هستند. برای خرید میلگرد با بهترین قیمت، به جدول قیمت این محصول در وب‌سایت سراج توس مراجعه کنید.
  • امروز در بازار آهن اکثر قیمت‌ها در بخش میلگرد ثابت بود و شاهد نوسان ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی بودیم. کف قیمت ۱۵ هزار ۶۰۰ تومان بود و بیشترین قیمت ۱۶ هزار و ۶۱۵ هزار تومان اعلام شد.
  • در بخش ناودانی تمامی قیمت‌ها ثابت بود و در بازار نبشی تنها یک شرکت ۲۵۰ تومان افزایش داشت.
  • بازار تیرآهن هم آرام بوده و بعضا شاهد نوسانات جزئی در شرکت ذوب آهن بودیم.

اخبار خارجی

کاهش قیمت بیلت CIS در بازار جهانی

  • براساس آخرین گزارش نشریه متال بولتن در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۲۲، قیمت بیلت صادراتی منطقه CIS با افت قیمت همراه شده است.
  • بیلت صادراتی منطقه CIS با کاهش ۴ دلاری، به نرخ ۶۷۸ دلار به ازای هر تن مبادله شده است و اسلب صادراتی این منطقه، بدون تغییر، با قیمت ۷۱۲ دلار و ۵۰ سنت در هر تن به فروش رسید.
  • هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس با بدون تغییر، به قیمت ۶۱۵ دلار فروخته شده و هر تن بیلت صادراتی ایران نیز بدون تغییر، با نرخ ۶۰۳ دلار و ۵۰ سنت مبادله شده است.

حفظ کانال ۱۳۰ دلاری سنگ آهن

قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد سی‌اف‌آر چین تحویل ماه مارس در معاملات آتی بورس سنگاپور امروز هم اندکی افت کرد، اما همچنان در کانال ۱۳۰ دلاری قرار دارد. این نهاده در حال حاضر، با قیمت ۱۳۲ دلار و ۲۵ سنت معامله می‌شود.

تغییرات آب و هوایی کلید فناوری برای کربن‌زدایی کارخانه‌های فولاد چینی

مدیر ارشد بازرگانی BHP می‌گوید: تأسیسات جذب و ذخیره‌سازی کربن در میان فناوری‌های موجود، کلید کاهش ردپای کربن این صنعت در چین به‌شمار می‌روند. سن کم کوره‌های بلند در چین به این معنی است که تبدیل مستقیم به روش‌های کم کربن برای صنعت بسیار گران است. به گفته‌ی یکی از مدیران ارشد بی اچ پی (BHP) به‌عنوان غول معدنی استرالیا، که به این بخش در انجام این انتقال کمک می‌کند، صنعت فولاد چین که برخی از جوان‌ترین تاسیسات تولید جهان را دارد، یک سفر چند مرحله‌ای کربن‌زدایی مبتنی بر فناوری را پشت سر خواهد گذاشت.

چین از تاجران سنگ‌آهن خواست تا موجودی انبار بیشتری را به بازار عرضه کنند

به نقل از رویترز، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) در بیانیه‌ای اعلام کرد که همراه با اداره دولتی تنظیم بازار (SAMR) از تغییرات موجودی سنگ‌آهن در بندر چینگدائو مطلع شده‌اند و فهرستی از شرکت‌هایی را که دارای رشد سریع ذخایر خود هستند، تهیه کرده‌اند. مقامات این نهادهای دولتی از برخی شرکت‌های بازرگانی سنگ‌آهن درخواست کردند تا اطلاعات موجودی اخیر خود را هنگام خرید و فروش محصولات و سایر جزئیات از جمله مقدار و قیمت ارائه دهند. بر اساس این بیانیه، آن‌ها همچنین از بازرگانان خواستند تا در بررسی وجود هرگونه بی‌نظمی در بازار سنگ‌آهن، مانند تاکتیک‌هایی برای احتکار یا افزایش قیمت‌ها، کمک کنند.

ظرفیت بریکت گرم HBI و آهن اسفنجی DRI روسیه دو برابر می‌شود

با توجه به پروژه‌های در دست توسعه، ظرفیت بریکت گرم و آهن اسفنجی روسیه قرار است طی ۵ سال آینده بیش از ۲ برابر شود و به بیش از ۱۷ میلیون تن برسد، به این معنی که تولید یا خرید گندله گرید احیا مستقیم این کشور که برای تغذیه کوره‌های جدید بریکت گرم HBI و آهن اسفنجی DRI مورد نیاز است نیز باید دو برابر شود.

آقای Alexey Kulichenko مدیر ارشد مالی Severstal به تحلیلگران گفت: این شرکت معدنی و فولادی روسیه توسعه تولید بریکت گرم را در چرخه استراتژیک آتی خود پس از تکمیل برنامه ۵ ساله بین سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ در نظر گرفته است.

روسیه به دنبال تبدیل شدن به یک تولیدکننده‌ی مهم بریکت گرم و آهن اسفنجی است تا از یک بازار انحصاری به بازار مشترک بین ۳ یا ۴ شرکت بزرگ در اواخر این دهه، جهش کند.

علاوه بر ظرفیت ۸ میلیون تنی سالانه HBI/DRI که برای سال ۲۰۲۲ در نظر گرفته شده و شامل ۴٫۸ میلیون تن بریکت گرم و ۳٫۲ میلیون تن آهن اسفنجی می‌باشد، تنها تولیدکننده این محصولات در روسیه در سال ۲۰۲۴ تا اواسط سال ۲۰۲۵ دو کوره دیگر با ظرفیت تولید ۴٫۱۶ میلیون تن بریکت گرم اضافه خواهد کرد.

منابع:

FOULADBAN

kjtehrani

 

 

مطالب مرتبط