اخبار فولادی با سراج توس

اخبار فولادی با سراج توس

با اخبار بازار آهن و فولاد، چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ، ۹ فوریه ۲۰۲۲، همراه ما در سراج توس باشید.

کساد بازار آهن

با نوسان اندک دلار در کانال ۲۶ هزار تومان در بازار آهن نیز جو ثبات قیمت حکم فرما بود. با بررسی خبرهای مربوط به رایزنی‌ها در وین پیش‌بینی‌ها نسبت به حصول نتیجه در این دور بیش از پیش شده تا جایی که برخی خبرنگاران از این دور، به‌عنوان دور آخر یاد می‌کنند و اولیانوف روس هم از بررسی پیش نویس متن نهایی خبر داده است که بازارهای مالی را نیز مثل نفت تحت تاثیر قرار داده است.

البته عامل دیگری که شاید روی این ثبات بازار موثر بوده است، تقاضای ضعیف برای مقاطع در تالار صنعتی بورس کالاست که باعث شده تا خیلی از عرضه‌ها روی دست تولیدکنندگان بماند و معامله نشود.

  • امروز در بازار آهن نرخ میلگرد و پروفیل در تمامی شرکت‌‌ها ثابت بود.
  • در بازار نبشی و ناودانی امروز یک شرکت ۵۰ تومان کاهش قمیت داشت و مابقی اکثریت محصولات با ثبات قیمت به فروش رسیدند.
  • امروز در بخش تیرآهن محصولات ذوبی جزئی افزایش قیمت داشت و نرخ مابقی شرکت‌ها ثابت بود.

بازار بی‌تقاضای مقاطع در بورس کالا

امروز ۲۰ بهمن، قرار بود ۲۴۵ هزار و ۵۹۲ تن از محصولات فولادی در تالار صنعتی بورس کالا عرضه شود، اما تنها ۷۹ هزار و ۱۶۴ تن به تابلو رسیدند و ۷۲ هزار و ۴۹۹ تن تقاضا برای این محصولات ثبت شد.

در جریان معاملات امروز، متوسط قیمت پیشنهادی میلگرد به ۱۴۰ هزار و ۵۹۷ ریال رسید که این میزان ۱٫۱ درصد نسبت به میانگین قیمت پایه پایین‌تر بود و به این ترتیب باز هم نوردکاران بودند که بدون مشتری ماندند.

قیمت پیشنهادی تیرآهن نیز ۱۳۷ هزار و ۴۴۳ ریال یعنی ۰٫۴ درصد بالاتر از قیمت پایه بسته شد. قیمت ناودانی ۱۴۶ هزار و ۷۱۰ ریال و قیمت نبشی هم به ۱۴۲ هزار و ۸۳ ریال رسید که این قیمت‌ها به ترتیب، ۳٫۶ درصد و ۱٫۲ درصد بالاتر از قیمت پایه بودند.

تنها ورق گرمی که روی تابلو آمد با تقاضای ۵۰۰ تنی، با قیمت پایه یعنی ۱۸۶ هزار و ۵۶۵ ریال معامله شد و آهن اسفنجی هم با قیمت پایه یعنی ۸۸ هزار و ۴۰۰ ریال به معامله رسید.

افت ۲۰درصدی تولید امسال محصولات فولادی ناشی از قطع گاز

بهادر احرامیان، نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: فعالیت بخش‌‌های بزرگی از زنجیره فولاد به‌علت قطعی گاز متوقف شده است و این مسئله تا یک هفته الی ۱۰ روز آینده ادامه خواهد داشت و امیدواریم با مصرف بهینه گاز در بخش خانگی، زمان تعیین شده به عقب نیفتد.

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: کمبود گاز صنایع متاسفانه به‌علت اسراف و مصرف بیش از حد خانگی در این فصل است واگر دقت شود مشاهده خواهد شد سهمیه‌بندی و کمبود گاز واقعا به‌علت کمبود تولید نیست و وزارت نفت حتی توانسته بیش از حد تعیین شده تولید داشته باشد اما باز هم کمبود وجود دارد.

احرامیان با ابراز تاسف از مصرف بیش از حد استاندارد گاز در بخش خانگی گفت: متاسفانه حجم اتلاف گاز به حدی در بخش خانگی و مسکونی بالا رفته است که عملا گاز به صنایع و تولیدکنندگان فولادی نمی‌رسد و بخش صنعت با تعطیلی تدریجی واحدهای تولیدی بهای مصرف بیش از حد و بی ملاحظه را در بخش خانگی می‌دهد.

تقاضای روسیه برای میلگرد ایران

جلیل جمالی فر عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: سه سال بود که صادرات اقلام سیمانی و فولادی به روسیه ممنوع بود که با توجه به سفر اخیر رئیس جمهور به مسکو، بار دیگر صادرات این کالاها از سر گرفته می‌شود.

افزایش تقاضای خرید سیمان و میلگرد از سوی روس‌ها به توسعه کارخانجات سیمان و فولادی منتج خواهد شد.

گزارش‌های ماهانه وزارت صمت از حجم تولید کالا در کشور در خصوص صنایع مختلف نشان می‌دهد میزان تولید محصولات فولادی در آذر امسال ۵.۸ درصد و سیمان ۹.۱ درصد کاهش داشته است.

اگرچه هنوز آماری از میزان تولید مسکن در پاییز امسال اعلام نشده، اما با توجه به کاهش سنتی و عرفی ساخت و ساز در فصول سرد سال، یکی از علل کاهش تولید سیمان و میلگرد، کاهش تقاضای آنها از یک سو و کاهش میزان گازدهی به صنایع مذکور و درنتیجه کاهش میزان تولید آنها از سوی دیگر باشد.

نفت از بالاترین رکورد ۷ ساله خود عقب نشینی کرد

 به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت روز دوشنبه به دلیل نشانه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای بین ایالات متحده و ایران که می‌تواند منجر به لغو تحریم‌های ایالات متحده بر فروش نفت ایران شود؛ کاهش یافت.

هفته گذشته، به‌دلیل نگرانی های مداوم در مورد اختلالات عرضه ناشی از هوای سرد ایالات متحده و آشفتگی سیاسی مداوم در میان تولیدکنندگان بزرگ جهان، قیمت نفت خام برای هفتمین هفته متوالی افزایش یافت.

 اگر تحریم‌های آمریکا برداشته شود، ایران می‌تواند به سرعت میلیون‌ها بشکه نفت خام صادر کند و به کاهش قیمت‌های داغ نفت کمک کند.

روز جمعه، دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، معافیت‌های تحریمی ایران را بازگرداند تا به پروژه‌های همکاری هسته‌ای بین‌المللی اجازه دهد تا مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای بین‌المللی ۲۰۱۵ وارد مرحله نهایی شود.

اگرچه کاهش تحریم‌ها تأثیر محدودی بر اقتصاد در حال مبارزه ایران خواهد داشت، اما بازارها این حرکت را به عنوان سیگنالی می‌دانستند که هر دو طرف مصمم به دستیابی به توافق هستند.

پرده‌برداری از تخلفات فولاد مبارکه

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلسگفت: لازم است هیأت رئیسه مجلس به سرعت قرائت گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه را در دستور گذاشته تا پرده از تخلفات برداشته شود.

۲۴ دی ماه ۱۳۹۹ طرح تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه در صحن علنی مجلس تصویب شده است و این طرح هم به دلیل جایگاه فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین شرکت بورسی و هم نوع طرح موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

گزارش‌های تحقیق و تفحص در نهایت باید در شش ماه به جمع‌بندی برسد، اما بعد از یک سال تنها چیزی که از جلسه مورخ ۲۱ دی‌ماه کمیسیون صنایع مجلس رسانه‌ای شده است تنها عدد تخلف ۹۲ هزار میلیاردی است، عدد ۹۲ هزار میلیارد تومان این روز‌ها رسانه‌ای شده است بدون اینکه به جزئیات اشاره‌ای شود.

منبع:

fouladban

مطالب مرتبط