اخبار فولادی با سراج توس

اخبار فولادی 21 دی با سراج توس

با اخبار سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ مصادف با ۱۱ ژانویه ۲۰۲۲ همراه ما در سراج توس باشید.

اخبار ایران

عوامل تاثیرگذار در قیمت زنجیره فولاد

دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران با اشاره به عدم توازن قیمتی در زنجیره فولاد گفت: هر زمان که  تناسب و توازن در زنجیره فولاد به هم می‌ریزد و شکاف سود به حداقل می‌رسد، زنجیره شاهد تغییرات قیمتی خواهد بود. وی دو علت را عامل اصلی تغییرات قیمتی در ایران دانست و گفت: دخالت‌های دولت و سیاست‌های دستوری در بخش تنظیم بازار و دیگری قیمت‌های جهانی و اثرات نرخ ارز، دو مولفه‌ی تاثیرگذار در قیمت زنجیره فولاد است. عامل سومی هم که بسیارمهم است، تبیین سیاست‌های نقطه به نقطه است که یک سیاست و دستورالعمل در یک بخش زنجیره  اعمال می‌شود و اثرات خود را در بخش دیگر می‌گذارد. به‌عنوان مثال اگر بخواهیم سیاست‌های اعمال شده در میانه‎‌ی زنجیره، یعنی بخش نورد یا مقاطع را در نظر بگیریم، همگی در تامین مواد اولیه مشکل دارند و در بخش لوله و پروفیل هم، همین مشکل وجود دارد.

ماهانه در بخش ذوب ۲۵ میلیارد تومان زیان می‌دهیم

جهاندار شکری رئیس هیات مدیره کارخانه ذوب آهن بیستون کرمانشاه از وجود بیش از ۱۰۰ واحد ذوب القائی در سراسر کشور خبر داد که در آستانه تعطیلی هستند و یادآور شد: صد هزار نفر به‌صورت مستقیم در این واحدها کار می‌کنند. پس از تعطیلی با بیکاری این جمعیت مواجه خواهیم شد که این مساله، معیشت ۱۰۰ هزار خانواده ایرانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چند برابر این تعداد نیز اشتغال غیرمستقیم در صنعت فولاد را داریم که در معرض خطر است.

رویه غلط فولادی‌ها؛ مواد اولیه به نرخ یارانه‌ای، فروش کالا به قیمت صادراتی

فولادی‌ها با وجود خرید مواد اولیه به قیمت ارزان و یارانه‌ای، محصولات خود را با نرخ صادراتی عرضه می‌کنند. علیزاده گفت: فولادی‌ها با وجود خرید مواد اولیه به قیمت ارزان و یارانه‌ای، محصولات خود را با نرخ صادراتی عرضه می‌کنند. عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس گفت: به‌دنبال این هستیم که در اصلاح قانون بازار اوراق بهادار، صنایع بزرگ را ملزم کنیم تا تمام مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق بورس خریداری کرده و همچنین تمام تولیداتشان را نیز در بورس عرضه کنند تا قیمت محصولات شفاف شود.

آینده صنعت فولاد در سال جدید میلادی

حسین بختیاری، معاون فروش فولاد خراسان، آینده‌ی صنعت فولاد را در سال جدید میلادی  ۲۰۲۲ درایران و جهان متفاوت بیان کرد و افزود: تولید محصولات فولادی در داخل کشور با مشکلاتی مانند تامین انرژی برق و گاز گره خورده است و بنظر می‌رسد فقط بخشی از ظرفیت‌های اسمی فولاد در سال ۱۴۰۱ یا۲۰۲۲ قابل تحقق است و بطورکامل و حتی همانند سال قبل نخواهد بود.

قیمت دستوری آفت صنعت فولاد

حسین بختیاری، معاون فروش فولاد خراسان، با انتقاد از مداخله دولت در صنعت فولاد افزود: قیمت فولاد باید به‌صورت آزاد تعیین شود و دولت از دست‌اندازی و دستوری بودن تعیین قیمت‌ها دست بردارد تا این صنعت راه خود را دوباره پیدا کند. وی ادامه داد: عرضه و تقاضا باید قیمت واقعی فولاد را تعیین کند اما متاسفانه دخالت دولت به مشکلات می‌افزاید. دستوری بودن قیمت‌ها و پایین نگه داشتن آنها، تبعات زیادی برصنعت کشور خواهد گذاشت.

پایان معاملات محصولات فولادی در بورس کالادر روز سه‌شنبه‌

  • امروز ۲۵۷ هزار و۶۵۰ تن انواع محصولات فولادی روی تابلوی بورس کالا عرضه شد.
  • تختال خوزستان با قیمت پایه ۱۴۶ هزار و ۱۲۰ ریال و با تقاضای ۳ هزار تنی معامله شد.
  • میانگین قیمت پیشنهادی شمش بلوم ۱۲۵ هزار و ۲۸۵ ریال بود که این میزان به‌دلیل عرضه‌هایی بوده که معامله نشدند و قیمت پایه بالاتری نسبت به متوسط داشتند. این محصول ۸۹ هزار و ۷۴۰ تن تقاضا داشت
  • هزار و ۵۰۰ تن تقاضای ورق سردB فولاد مبارکه با قیمت پیشنهادی ۲۳۵ هزار و ۳۳۷ ریال و بدون رقابت معامله شد.
  • ورق قلع اندود نیز هم با تقاضای ۱۵۰ تنی، با همان قیمت پایه یعنی ۳۳۳ هزار و ۵۰ ریال به معامله رسید.

اصلاح خطوط گلگهر برای افزایش تولید

مدیر دفتر فنی مجتمع گل‌گهر گفت: شناسایی گلوگاه‌ها و نقاط قابل بهبود به‌منظور همکاری در بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و بهره‌برداری تجهیزات با انجام تحلیل‌های فنی و اقتصادی، همچنین طراحی و تعریف پروژه‌های اصلاح و بهینه‌سازی خطوط تولید با هدف افزایش و استمرار کیفیت مطلوب محصولات، افزایش تولید و صیانت از تجهیزات و محصولات شرکت، جزو اهداف کلان در مدیریت دفتر فنی است.

افق تولید محصولات فولادی فولاد خوزستان

فولاد خوزستان یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های فولادی یکپارچه در کشور و منطقه با توانایی تولید ۱۳/۶ میلیون تن محصولات فولادی در افق ۱۴۱۰ است.

جایگاه عناصر نادر خاکی در آینده اقتصاد

دکتر سعید صادقی با تاکید بر جایگاه عناصر نادر خاکی در صنایع و فناوری‌های نوین بر ضرورت سرمایه‌گذاری و ایجاد تکنولوژی در این حوزه تاکید کرد و از سرمایه‌گذاری کشورهای مختلف در حوزه عناصر نادر خاکی، برای سلطه بازار آینده محصولات پیشرفته خبر داد. ایران از نظر دارا بودن عناصر نادر خاکی کشور غنی است و به‌همین دلیل مواد معدنی و سنگ‌های کم‌عیار ایرانی نیز مورد توجه تجارت خارجی قرار دارد.

اخبار خارجی

شرکت British Lithium اولین کربنات لیتیوم جهان را از میکا تولید می‌کند

شرکت British Lithium روز سه شنبه اعلام کرد که اولین شرکت در جهان است که با موفقیت لیتیوم را از میکا موجود در گرانیت تولید می‌کند، اگرچه این تولید هنوز در مقیاس پایلوت و آزمایشی است.

این شرکت به Kallanish گفت که این واحد آزمایشی در نزدیکی Roche واقع در Cornwall، اکنون ۵ کیلوگرم کربنات لیتیوم در روز تولید خواهد کرد تا ارزش تجاری خود را به مشتریان اثبات کند. این شرکت بدون ارائه چارچوب زمانی مشخص گفت پس از توسعه کامل این فرآیند، کار بر روی ساخت یک کارخانه در مقیاس واقعی آغاز خواهدشد.

رشد دسته جمعی نرخ فلزات گرانبها

در بازار امروز معاملات جهانی فلزات گرانبها، بهای این فلزات با رشد نسبی همراه شده است.

  • هر اونس طلا با رشد ۹٫۶ دلاری معادل ۱۸۰۸ دلار ارزش گذاری شده است.
  • بهای هر اونس نقره با رشد ۰٫۱ دلاری معادل ۲۲٫۶۰ دلار می‌باشد.
  • پلاتین با مثبت ۱۲٫۹ دلاری در محدوده ۱۹۳۵ دلاری قرار گرفته است.
  • پالادیوم هم با مثبت ۲۶٫۳۰ دلاری معادل ۱۹۳۵ دلار ارزش گذاری شده است.

چین واردات شمش فولادی را افزایش می‌دهد

چین حدود ۶۰۰۰۰ تن شمش کوره بلند ۱۵۰ میلی‌متری را به قیمت ۶۱۵ دلار برای ارسال در اوایل فوریه رزرو کرده است.

گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد اینکه چرا محموله‌ها با قیمت‌هایی بالاتر از سطح قابل اجرا در ابتدای این هفته رزرو شدند، وجود داشت. ارزیابی قیمت Fastmarkets برای شمش فولادی درجه ۳ وارداتی چین، ۶۱۰ تا ۶۲۰ دلار در هر تن در روز جمعه بود که نسبت به ۶۰۰ تا ۶۱۰ دلار در هر تن یک هفته قبل، ۱۰ دلار در هر تن افزایش یافت.

واردات فولاد آمریکا در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۰ درصد افزایش یافت

به نقل از متال بولتن، براساس داده‌های سیستم نظارت بر واردات فولاد سازمان تجارت بین‌المللی آمریکا (SIMA) که تا چهارشنبه ۵ ژانویه جمع‌آوری شده است، ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۹٫۷۰ میلیون تن فولاد وارد کرده است.

کانادا با ارسال ۷٫۰۴ میلیون تن در سال ۲۰۲۱، بزرگ‌ترین صادرکننده به ایالات متحده بود. این میزان در مقایسه با ۴٫۷۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۰، ۴۷٫۹۸ درصد افزایش داشت.

صادرات عمده فولاد کانادا به ایالات متحده ورق گرم بوده و محموله‌های آن به ۱٫۷۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ رسید که بیش از دو برابر رقم سال ۲۰۲۰ بود.

دولت مالزی سخت‌گیرانه‌ترین استانداردهای واردات قراضه را وضع می‌کند

دولت مالزی از هفته آینده استانداردهای سخت گیرانه جدیدی را برای واردات قراضه وضع می‌کند که در تضاد با صنعت بازیافت داخلی است. استاندارد جدید برای ناخالصی حد صفر درصد تنظیم شده که بالاتر از استاندارد چین و اندونزی و دیگر کشورهای فرآوری قراضه می باشد که مبدا اصلی واردات قراضه به مالزی هستند.

انجمن فلزات غیر آهنی مالزی هشدار داده است که این سیاست به معنی قطع تامین آلومینیوم، مس و مواد اولیه فولادی به این کشور است که قطب بازیافت منطقه بوده و همزمان مقصد امن صادراتی قراضه آلومینیوم آمریکا از بعد جنگ تجاری بوده است. این در حالیست که این کشور در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۲۱ به میزان ۴۲۶ هزار تن قراضه آلومینیوم از آمریکا وارد کرده که رشد ۲۳ درصدی داشته است.

در این راستا وزارت صنایع مالزی در حال تنظیم بیانیه‌ای برای نخست وزیر این کشور بوده که در آن خواستار حذف این استاندارد جدید بوده که ترکش های ناشی از آن اثرات منفی بر بازار کار نیروهای این کشور خواهد داشت.

کاهش پروژه‌های عمرانی در چین تقاضای فولاد را کاهش داد

تقاضای محصولات فولادی در بازارهای جهانی با توجه به سیاست های چین در تولید مسکن در پایین آمده وهمین امر سبب شده است که ریتینگ فولاد در بازارهای جهانی با توجه به کاهش تقاضا افت کند و ادامه شرایط چنین بازاری بستگی زیاد به ادامه سیاست‌های دولت چین دارد.

اگر چنین سیاستی درسال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کند قطعا بازار فولاد جهان با کمبود تقاضا مواجه خواهد بود و نباید انتظار رشد قیمتی چشمگیری در زمینه فولاد داشته باشیم و به احتمال قوی قیمت‌های فعلی حداقل در ابتدای سال باقی خواهد بود ولی اگر دولت چین رویه‌اش را عوض کند قیمت محصولات فولادی نیز تغییرروبه رشدی خواهد داشت.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسید شویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع اندود

منابع:

fouladban

madan24

مطالب مرتبط