اخبار فولادی با سراج توس

اخبار فولادی 7 دی 1400 با سراج توس

با اخبار سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ ، ۲۸ دسامبر ۲۰۲۱، همراه ما در سراج توس باشید.

اخبار ایران

نصب ۳ غبارگیر جدید در شرکت آهن و فولاد ارفع

سه غبارگیر جدید با ظرفیت ۱۴۰ هزار متر مکعب در ساعت، در راستای مدیریت و کاهش آلاینده‌های هوا و توسعه پایدار در شرکت آهن و فولاد ارفع نصب شد.

روابط عمومی شرکت آهن و فولاد ارفع، “جابر گنجی” در مصاحبه ای با واحد روابط عمومی شرکت، اظهار داشت: در راستای بهینه‌سازی سیستم کنترل و رفع آلایندگی در مسیر سیستم انتقال مواد از واحد آهن‌سازی به فولادسازی، سه غبارگیر جدید با ظرفیت ۱۴۰ هزار متر مکعب به مجموعه، اضافه شد.

تولید بیش از ۷۵۹ هزار تن فولاد در چادرملو

بررسی آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از تولید ۷۵۹ هزار و ۴۳۰ تن فولاد در شرکت چادرملو از ابتدای امسال تا پایان آذر‌ماه است، آماری که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۱٫۸۷ درصدی نشان می‌دهد.

بررسی آمارهای سامانه کدال حاکی از تولید ۱۳ میلیون و ۵۱ هزار و ۱۱۳ تن انواع محصولات از سوی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از ابتدای امسال تا پایان آذر‌ماه است.

پایان معاملات محصولات فولادی در بورس کالا

روز سه شنبه ۷ دی، بیش از ۲۰۲ هزار تن انواع محصولات فولادی روی تابلوی بورس کالا به معامله گذاشته شدند.

  • تختال خوزستان با قیمت پایه ۱۴۶ هزار و ۹۱۶ ریال و با تقاضای ۱۳ هزار و ۵۰۰ تنی معامله شد.
  • میانگین قیمت پیشنهادی شمش بلوم ۱۲۴ هزار و ۱۵۲ ریال بود که این میزان نسبت به قیمت پایه ۰٫۰۴ درصد افزایش قیمت داشت. این محصول ۸۶ هزار و ۲۵ تن تقاضا داشت.
  • ۱۲هزار و ۶۵۰ تن تقاضای ورق گالوانیزه G با میانگین قیمت ۲۶۸ هزار و ۵۲۸ ریال و با رقابت ۱٫۶ درصدی معامله شد.
  • ورق گرم C هم با تقاضای ۵۰ تنی، با همان قیمت پایه یعنی ۱۸۱ هزار و ۷۴۲ ریال به معامله رسید.
  • عرضه ورق رنگی هفت الماس نیز با تقاضای ۵۰ تنی روی نرخ پایه ۳۰۳ هزار و ۵۷۰ ریال و عرضه ورق سرد فولاد غرب آسیا با تقاضای ۱۱ هزار و ۸۵۰ تنی و رقابت ۱۹ درصدی با قیمت پیشنهادی ۲۵۳ هزار و ۱۴ ریال فروخته شد.
  • عرضه تختال هرمزگان با تقاضای ۴۱ هزار و ۶۰ ریال و رقابت ۰٫۹ درصدی با قیمت پیشنهادی ۱۴۸ هزار و ۲۳۱ ریال مبادله شد.

حمایت وزیر صنعت از تشکیل شورای آهن و فولاد/ مشکل زنجیره فولاد حل می‌شود؟

سعید عسکرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران، درباره سرانجام تشکیل شورای آهن و فولاد گفت: با توجه به تغییرات ساختاری و مدیریتی وزارت صمت، اعضای کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران منتظر شکل گیری ساختار جدید هستند تا در دولت جدید از شورای آهن و فولاد رونمایی کنند.

وی تصریح کرد: بحث ایجاد این شورا کماکان وجود دارد و در همان سطحی که پیش رفته بود پیگیری شده و قطعا با ترکیب جدید سکانداو معاونان وزارت صنعت، معدن تجارت، تلاش اعضای این شورا این است که بتواند اعتماد دولتی‌ها و مسئولان این وزارتخانه را نسبت به عملکرد شورا جذب کنند.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به آخرین اظهارات آقای فاطمی امین، وزیر صمت درحمایت از تشکیل این شورا توضیح داد: قرار بود آیین‌نامه تشکیل شورای آهن و فولاد فروردین امسال نهایی و از ماه اردیبهشت به‌صورت رسمی اجرایی شود که همزمان با تغییرات دولت، تشکیل آن به تعویق افتاد. شورای آهن و فولاد یک تشکل فراگیر در زنجیره فولاد است و به‌عنوان نهادی جامع که شرکت‌های سنگ آهنی و فولادی را دربرمی‌گیرد، به حل مسائل تمام زنجیره فولاد کمک خواهدکرد.

ایجاد این شورا در ماه‌های پایانی سال گذشته در توافق بین برخی اعضای انجمن‌ تولیدکنندگان فولاد و سنگ آهن ایران شکل گرفت. بزرگترین امتیاز شورای آهن و فولاد این است که بخش اعظمی از زنجیره‌ی فولاد یعنی تولید سنگ آهن، کنسانتره، گندله و فولاد را تحت پوشش خواهد داشت و به‌همین دلیل این شورا منافع ملی مربوط به تمام زنجیره را در نظر می‌گیرد و قطعا منافع کل زنجیره فولاد در فضایی تعاملی تامین خواهد شد.

نیاز صنایع معدنی کشور به ۲۵ هزار دستگاه ماشین آلات

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ‌آهن کشور ، با اشاره به اینکه یکی از نگرانی‌‌های زنجیره فولاد تامین مواد اولیه است، افزود: تامین مواد اولیه ارتباط مستقیم به معادن و حمایت از بخش معدن در بخش اکتشاف و استخراج دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر صنایع معدنی مشکلات زیادی در تامین ماشین آلات معدنی دارد و طبق  برآوردهای انجام شده باید با تامین حدود ۲۵ هزار دستگاه ماشین آلات معدنی در کشور، کمبود این حوزه رفع شود. رئیس انجمن سنگ‌آهن کشور تصریح کرد: واردات برندهای معتبر با خدمات پس از فروش و کم استهلاک موجب بالا رفتن میزان استخراج مواد اولیه و تقویت معادن می‌شود که اگر این اتفاق بیفتد زنجیره فولاد کمی از دغدغه و نگرانی اش که تامین مواد خام است کاسته خواهد شد.

کاهش قیمت سنگ آهن به علت چشم اندازی نزولی تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۲

به گزارش بلومبرگ، قیمت سنگ آهن در معاملات آتی در سنگاپور پس از شش هفته افزایش در روز دوشنبه تا ۵٫۴ درصد کاهش یافت که بیشترین میزان کاهش در یک ماه گذشته بود. سنگ آهن از اقدامات مقامات چین برای تقویت بخش املاک و مستغلات و همچنین انتظارات برای محرک‌های مالی بیشتر و پیش‌بینی‌ها مبنی بر بازگشت تولید فولاد در این ماه حمایت شده است.

تحلیلگران China International Capital Corp یا CICC در یادداشتی در این باره نوشتند: “ما فکر می‌کنیم که عرضه و تقاضای سنگ آهن در سال ۲۰۲۲ کاهش بیشتری خواهد یافت.” آنها گفتند که انتظار دارند مصرف فولاد در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱٫۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد.

این اظهارات منعکس کننده پیش‌بینی‌های موسسه برنامه ریزی و تحقیقات صنعت متالورژی چین   است که نشان می دهد مصرف فولاد در سال آینده ۴٫۷ درصد کاهش خواهد یافت.

اخبار خارجی

محموله‌های سنگ آهن حمل شده از استرالیا و برزیل به چین و کل جهان در تاریخ ۲۷ دسامبر

  • حمل محموله‌های سنگ آهن از استرالیا به چین ۷٫۶ درصد کاهش هفتگی داشته است.
  • در این میان صادرات Rio Tinto و BHP به چین به ترتیب ۱۵٫۸ درصد و ۲٫۰ درصد کاهش داشته ولی صادرات FMG افزایش ۱۱٫۵ درصدی داشته است.
  • روند صادرات برزیل به علت پایان سال ۲۰۲۱ به کل جهان ۱۸٫۵ درصد افزایش هفتگی داشته است.
  • در این میان صادرات Vale با ۲۴٫۶ درصد و CSN با ۸۴٫۹ درصد افزایش همراه بوده است.

کاهش نسبت نرخ قراضه به سنگ آهن

با بازگشت تمایل به خرید در بازار قراضه ترکیه و بهبود ارزش لیر، قیمت قراضه وارداتی در این کشور افزایش داشته است. آخرین قیمت قراضه سنگین با ۱٫۵ دلار رشد ۴۶۲٫۵ دلار هر تن سی اف آر ترکیه ثبت شد.

بهبود قیمت سنگ آهن در دسامبر موجب شده نسبت قیمت قراضه به سنگ آهن کمتر شود. هفته گذشته نسبت قیمت قراضه وارداتی در چین به سنگ آهن ۶۲ درصد از ۴٫۶۱ به ۴٫۲۹کاهش داشته است.

 در ترکیه هم نسبت قراضه وارداتی به سنگ آهن از ۴٫۰۵ به ۳٫۷۳ به یک رسیده است. در واقع قیمت قراضه وارداتی در ترکیه و چین از اواخر نوامبر نزولی بوده و انتظار می‌رود میانگین قیمت دسامبر نسبت به ماه قبل پایین‌تر باشد.

موجودی سنگ آهن بنادر چین به افزایش ۱۲ هفته ای خود پایان داد

مای استیل: طی دوره ۱۷ تا ۲۳ دسامبر کل موجودی سنگ آهن وارداتی به ۴۵ بندر چین که تحت بررسی موسسه فوق قرار گرفت، پس از ۱۲ هفته روند افزایشی با کاهش ۱٫۸ میلیون تنی یا ۱٫۲ درصدی هفتگی همراه شد و به ۱۵۵٫۱ میلیون تن رسید، چراکه نرخ تخلیه روزانه از رشد ورودی های جدید به این بنادر پیشی گرفت.

در آخرین دوره مورد بررسی میانگین نرخ تخلیه روزانه در میان ۴۵ بندر در مجموع حدود ۳ میلیون تن در روز بود که بالاترین میزان از ۱۳ آگوست بوده و برای سومین هفته ۱۲۰ هزار و ۹۰۰ تن یا ۴٫۲ درصد رشد هفتگی داشته است.

از سوی دیگر طی روزهای ۱۳ تا ۱۹ دسامبر واردات سنگ آهن جدید به این بنادر به ۲۲٫۳ میلیون تن افزایش یافته است.

تکذیب شایعات مربوط به محدودیت‌های فولادسازان در طول بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲

وزارت اکولوژی و محیط زیست چین MEE در بیانیه‌ای مطبوعاتی در تاریخ ۲۳ دسامبر شایعات مبنی بر اعمال محدودیت‌های گسترده برای فولادسازان پیش از المپیک ۲۰۲۲ پکن را تکذیب کرد. این وزارتخانه اعلام کرد که به استان های پکن و هبی و همچنین مناطق اطراف دستور داده شده تا بهترین تلاش خود را برای تضمین و اطمینان از رشد سالم توسعه اقتصاد ملی در طول بازی های زمستانی و پارالمپیک ۲۰۲۲ انجام دهند.

کاهش قیمت اسلب و بیلت ایران در بازار جهانی

براساس آخرین گزارش نشریه متال بولتن در تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۲۱، قیمت بیلت و اسلب صادراتی  ایران در بازار جهانی کاهش یافته است.

براساس این گزارش، بیلت صادراتی منطقه CIS با کاهش ۲ دلاری، به نرخ ۵۹۳ دلار به ازای هر تن مبادله شده است و اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر، با قیمت ۶۰۲ دلار و ۵۰ سنت در هر تن به فروش رسید.

هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس با افت ۲ دلاری، به قیمت ۵۶۸ دلار فروخته شده، اما هر تن بیلت صادراتی ایران با کاهش ۴ دلاری، با نرخ ۵۴۱ دلار مبادله شده است.

منابع:

@fouladban

madan24

@kjtehrani

مطالب مرتبط