اخبار فولادی ایران و جهان با سراج توس

اخبار فولادی ایران و جهان در سراج توس

پنجشنبه ۴ آذر۱۴۰۰، ۲۵ نوامبر ۲۰۲۱

اخبار ایران

به‌جای صادرات سنگ‌آهن خام، ذخایر آن را حفظ کنیم

 بهرام شکوری فعال صنعت معدن گفت: مهم‌ترین چالش سنگ‌آهن در کشور در حال حاضر با توجه به وضع عوارض و تعرفه‌های بالا، صادر نکردن مجوز برای صادرات سنگ‌آهن است. اشکالی ندارد که سنگ‌آهن بیشتری تولید نشود و سنگ‌آهن برای توسعه فولاد در کشور بماند، چون به‌عنوان ذخایر و منابع معدنی محسوب می‌شود. تولیدات سنگ‌آهن از یکسو مازاد بر نیاز کشور است و از سوی دیگر صادرات آن برای فعالان اقتصادی ممنوع است و صادرات مجازات مالی دارد و شاهد اتفاقات ناشایستی برای تولیدکنندگان این بخش هستیم بنابراین بهترین شیوه نگهداری ذخایر سنگ‌آهن است.

دکانداری دولت در واگذاری معادن ممنوع

علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: معادن دولتی غیرفعال باید از طریق مزایده قانونی به بخش خصوصی واگذار شوند، اما دولت نباید در این کار برای خود دکانداری و رانت ایجاد کند. هر معدنی که در اختیار دولت است و از آن‌ها بهره‌برداری نمی‌شود، دولت باید به صورت عادلانه و از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار کند تا معادن دوباره در کشور فعال شوند. این در حالی است که اکثر معادن متعلق به دولت، غیرفعال است. نفس این کار که معادن به بخش خصوصی واگذار شوند، بد نیست، اما اگر این اقدامات بهانه‌ای برای دکانداری دولت و افرادی که به دولت وصل هستند شود، به طور قطعی یک رانت ایجاد می‌شود و در صورت بروز این خطا، حتماً نهادهای نظارتی باید وارد کار شوند و اگر اسناد و مدارکی در این خصوص به مجلس ارائه شود، مجلس هم وارد خواهد شد.

گازهای خروجی واحدهای صنعتی و معدنی چادرملو، در دام تکنولوژی

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو امروز اعلام کرد: با همکاری شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان اردکان، فاز اجرایی طرح بدام اندازی گازهای خروجی دودکش های کارخانه چادرملو بروش BOO تا پایان سال جاری شروع خواهد شد.  طراحی مفهومی و انتخاب فناوری های نوآورانه این طرح توسط مشاور داخلی متشکل از اساتیدی از دانشگاه صنعتی شریف و شرکت های دانش بنیان داخلی و با تایید “کارگروه ویژه طرح های بهینه سازی انرژی-پایلوت اردکان”  با مجوز وزارت نفت تهیه خواهد شد. وی افزود: چادرملو در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و تعهد به رعایت استانداردهای سلامت شهروندان شهرستان اردکان ودر جهت سالم سازی هوا از طریق جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها، افتخار دارد با اجرای این طرح نوآورانه، پیشتاز بهره برداری از صنایع پاک و سازگار با محیط زیست و  کاهش مصرف منابع مهم انرژی(برق و آب) در کشور باشد.

رشد ۳.۳ برابری قیمت گاز تولید فولاد در بودجه ۱۴۰۱

قیمت گاز طبیعی فولاد در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ برابر خوراک پتروشیمی پیشنهاد شده که نسبت به ضریب ۳۰ درصد فعلی، رشد ۳٫۳ برابری داشته و قیمت گاز فولادی‌ها را از  ۱۱۲۰ تومان (۴٫۵ سنت دلار) به حدود ۳۵۴۰ تومان (۱۵ سنت دلار) در هر مترمکعب افزایش می‌دهد.

  • عمده مصرف گاز طبیعی فولاد در فرایند تولید آهن اسفنجی است (حدود ۲۸۰ مترمکعب گاز طبیعی/تن). قیمت هر تن آهن اسفنجی در حال حاضر ۳۸۵ دلار (۹٫۱ میلیون تومان) در بورس کالا بوده و این صنعت حاشیه سودی حدود ۴۳ درصدی در سه ماهه دوم ۱۴۰۰ داشته که در حال حاضر بالاتر از این است.
  • با تصویب بودجه در مجلس، هزینه گاز طبیعی هر تن آهن اسفنجی از محدوده فعلی ۱۲٫۶ دلاری به حداکثر ۴۲ دلار افزایش خواهد یافت و بر این اساس سهم گاز به قیمت آهن اسفنجی ۱۱ درصد خواهد شد.

بازار آهن خلاف جهت دلار در مسیر کاهش قیمت

روز چهارشنبه در حالیکه نرخ دلار روی ریل افزایشی حرکت کرد و اندکی گرانتر شد، در بازار آهن، مبادی فروش مثل روزهای گذشته سوار بر موج کاهش قیمت ها حرکت کردند و برخی از فروشندگان نیز ثبات را انتخاب کردند.

روند با ثبات قیمت های جهانی در یک هفته گذشته، موید این نکته است که عوامل موثر بازار بجز دلار که به‌نظر می‌رسد همانطور که وزیر صمت گفته بود، از چرخه اثرگذاری بر بازار حذف شده است،همگی دست به دست هم دادند تا روند با ثبات اخیر بازار آهن به سمت کاهش قیمت ها میل کند. با همه این اوصاف، به نظر می رسد که شرایط برای هفته آینده نیز به‌همین منوال خواهد بود و هر چه نزدیک به فصل سرما و کاهش تقاضای فولاد و کمبود پروژه های فعال عمرانی و حتی تقاضای سرمایه ای شویم؛ فشار بر مبادی فروش برای تداوم روند کاهش قیمت بیش از پیش خواهد شد.

تلاش برای کاهش تبعات قطع گاز صنایع فولادی

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو گفت: گاز طبیعی در فولاد، در بیشتر موارد به‌عنوان خوراک، وارد فرآیند احیای مستقیم و تولید شمش می‌شود. به‌میزانی که از گاز طبیعی کاسته می‌شود احتمالاً شاهد افت تولید خواهیم بود. بر اساس برنامه‌هایی که به ما داده شده است، در گام نخست، حدود ۲۲ درصد کاهش مصرف گاز طبیعی برای صنایع فولاد پیش‌بینی‌شده است. اکثر واحدهای احیای مستقیم در جنوب کشور از جمله در خوزستان، ناحیه هرمزگان و بندرعباس هستند و اینها از کاهش عرضه گاز، نسبت به واحدهای شمال کشور، آسیب کمتری می‌بینند.

اخبار جهان

چین در کنترل بازار فلزات چه نقشی دارد

امروزه، کشور چین در بازار فلزات نقش اساسی‌ای ایفا می‌کند. در برخی مواقع دیده شده  که بورس شانگهای نقش پررنگ‌تری نسبت به بازار بورس فلزات لندن در این زمینه ایفا کرده است. در شش ماه گذشته شاهد بودیم که هراز‌چند‌گاهی چین برای کنترل قیمت کامودیتی‌ها و فلزات اساسی نسبت به عرضه موجودی از انبار خود اقدام کرد و نشان داد که چقدر می‌تواند در کنترل قیمت بازار فلزات اساسی نقش بزرگی داشته باشد.

چین به عنوان یک ابرتولیدکننده و ابرمصرف‌کننده در تعیین قیمت اکثر فلزات اساسی و کامودیتی‌ها نقش پررنگی را در بازار برعهده دارد. این کشور عملا با دخالت دستوری در بازار توانست خیلی از کامودیتی‌ها را در کشور خود و بازار جهانی کنترل کند. به‌طور مثال می‌توان به وضعیت سنگ‌آهن، فولاد، زغال‌سنگ و مس اشاره کرد.

فیچ چشم‌انداز قیمت جهانی سنگ‌آهن را کاهش داد

موسسه اعتبارسنجی فیچ برآوردهای خود از قیمت اکثر فلزات و محصولات معدنی، به‌جز سنگ‌آهن را افزایش داد. موسسه فیچ در گزارش قبلی خود قیمت سنگ‌آهن در سال آینده را ۱۰۰ دلار برآورد کرده بود که در گزارش جدید آن را به ۹۰ دلار کاهش داده است. در گزارش فیچ آمده است:‌ ما برآورد خود از قیمت سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۲ را کاهش دادیم اما آن را برای دوره ۲۰۲۳-۲۰۲۴ افزایش دادیم. ما انتظار داریم که بازار سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۲ به دنبال کسری زیاد در سال ۲۰۲۱ متعادل‌تر باشد. موجودی انبارها افزایش‌یافته است و احتمالاً بالاتر از دو سال گذشته باقی می‌ماند که از تعدیل قیمت در سال ۲۰۲۲ حمایت می‌کند. بااین‌حال، تورم هزینه – از جمله حمل‌ونقل و انطباق با محیط‌زیست – خطرات نزولی را در سال‌های آینده محدود می‌کند.

بازار جهانی سنگ آهن و فولاد در ۲۴ نوامبر

  • معاملات آتی سنگ آهن به‌دلیل خوش بینی بازار نسبت به افزایش تولید فولاد پس از رفع محدودیت های تولید برای سومین روز متوالی افزایشی شد.
  • معاملات آتی بورس کالای دالیان DCE برای تحویل ژانویه در جلسه معاملاتی صبح امروز چهارشنبه ۲۴ نوامبر با ۳٫۲۶ درصد یا ۱۹ یوان (۳٫۰۰ دلار) رشد روزانه به ۶۰۱٫۵ یوان در هر تن (۹۴٫۱۵ دلار) رسید.
  • معاملات میلگرد نیز با ۱٫۹۸ درصد یا ۸۴ یوان (۱۳٫۱۵ دلار) رشد روزانه در جلسه معاملاتی صبح امروز به ۴۴۴۵ یوان در هر تن (۶۹۵٫۹۰ دلار) رسید.
  • قیمت بیلت تانگشان به سطح ۴۳۰۰ یوان در هر تن (۶۷۳٫۱۵ دلار) افزایش یافت که تقریبا بالاترین سطح دو هفته اخیر نسبت به یکسری اصلاحات قیمتی از اواسط نوامبر است. علاوه بر این، قیمت میلگرد داخلی نیز برای دومین روز متوالی در ۲۳ نوامبر به ۴۷۶۶ یوان در هر تن (۷۴۶٫۱۰ دلار) افزایش یافت.

رشد بیش از سه برابری تقاضای لیتیوم تا سال ۲۰۲۵

شرکت آلبمارل، تولید کننده اول لیتیوم در جهان به سرعت در حال افزایش ظرفیت های تولیدی و توسعه واحدهای خود به‌منظور پاسخگویی به نیازهای مصرف کنندگان برای استفاده از باتری های لیتیومی است.

این شرکت قصد دارد فروش خود را از یک کارخانه جدید در شیلی از اوایل سال ۲۰۲۲ شروع و به توسعه واحد استرالیای غربی در اواسط سال آینده کند. مدیران ارشدگفتنه اند که درحال حاضر، این شرکت در حال ارزیابی پیشنهاد برای قراردادهای جدید در شیلی و به دنبال تقاضای احتمالی در استرالیا، آمریکای شمالی و اروپا است. تقاضای شدید برای لیتیوم تا سال ۲۰۲۵ بیش از سه برابر شود.

خطر کمبود منیزیم

تولیدکنندگان آلومینیوم اخیرا هشدار دادند که کمبود منیزیم می‌تواند تولید آتی آلیاژهای آلومینیوم مورد استفاده برای ساخت فلزات را در همه صنایع از قطعات خودرو گرفته تا بسته‌بندی مواد غذایی کاهش دهد. چین که حدود ۸۰درصد از عرضه منیزیم جهان را در اختیار دارد، در همکاری با تولیدکنندگان منیزیم و دیگر صنایع انرژی‌بر، تلاش می‌کند تا اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را در بحبوحه افزایش تقاضا برای برق حفظ کند.

منابع:

Madan24

Kjtehrani

Fouladban

مطالب مرتبط