اخبار فولادی امروز

اخبار فولادی روز در سراج توس

چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۸ دسامبر ۲۰۲۱

برای دنبال کردن جدیدترین اخبار فولادی روز در وب سایت سراج توس، با ما همراه باشید.

رشد اندک قیمت میلگرد در پایان معاملات بورس کالا

روز چهارشنبه، ۱۴۴ هزار و ۳۹۶ تن انواع محصولات فولادی روی تابلوی تالار صنعتی بورس کالا عرضه شدند.

در پایان معاملات بورس کالا، قیمت میلگرد با رقابت ۱٫۴ درصدی، به ۱۴۲ هزار و ۸۸۸ ریال رسید. قیمت تیرآهن نیز ۱۴۱ هزار و ۵۸۸ شد که نسبت به قیمت پایه ۰٫۳ بالاتر بود.

نبشی با متوسط قیمت ۱۴۷ هزار و ۲۵۷ ریال معامله شد که این میزان ۴٫۶ درصد از قیمت پایه بالاتر بود. ورق گرم هم با میانگین قیمت ۲۰۹ هزار و ۷۱۸ ریال یعنی ۰٫۵ درصد بالاتر از قیمت پایه معامله شد.

فولادی‌ها و معدنی‌ها در بورس امروز

بازار فولادی‌ها هم در معاملات امروز وضعیت خوبی داشت و نمادهای «فسبزوار»، «فولاد» و «فنورد» بیشتر از سایرین رشد کردند.

نماد معدنی «کچاد» تقریبا متعادل و سبز بود، اما «کگل» افت قیمت را تجربه کرد. نماد «ذوب» هم امروز روز سبزی را پشت سر گذاشت و رشد قیمت داشت.

ادامه توقف قیمت‌ها در بازار آهن و اصلاح نرخ جزئی

امروز با عقب نشینی دلار از کانال ۳۱ هزار تومان و رسیدن آن به ۳۰ هزار ۷۶۰ تومان شاهد ثبات قیمت‌ها در اغلب مبادی فروش بازار آهن همراه با برخی نوسانات نامحسوس هستیم.

در بازار میلگرد فعلا اغلب قیمت‌ها ثابت است اما برخی شرکت‌ها در محدوده ۱۰۰ تا ۲۵۰ تومان نوسان دارند.

در بخش نبشی و ناودانی فعلا به جز ۱۰۰ تومان کاهش قیمت در یک شرکت مابقی فروشندگان ثبات قیمت دارند.

قیمت اکثر محصولات تیرآهن هم ثابت است و تنها برخی  تغییرات جزئی قابل مشاهده است.

توقف قیمت مقاطع به بازار پروفیل هم رسید و تنها یک شرکت ۱۰۰ تومان کاهش قیمت دارد.

ایران باید از ظرفیت صادراتی خود در بخش فولاد استفاده کند

یحیی آل‌اسحاق، رئیس هیئت مدیره هلدینگ کاوه پارس گفت: ظرفیت تولید محصولات فولادی در حال حاضر بیش از ۳۰ میلیون تن است و نیاز داخلی حدود ۱۰ الی ۱۵ مییلون تن بیشتر نیست از این رو حجم تولیدات فعلی فولاد می‌تواند بازارهای صادراتی کشور را نیز فعال کند کمااینکه هم اکنون نیز این بازارها به بهترین شکل ممکن فعالیت داشته باشند.  سرعت حضور تولیدات صنعتی در بازارهای بین‌المللی را نباید با ایجاد مشکلات کوتاه مدت مثل ممنوعیت صادرات محصول، شیوه های تعیین قیمت و فروش و برخی دیگر از مسائل کند کرد.

افزایش قیمت اسلب ایران در بازار جهانی

براساس آخرین گزارش نشریه متال بولتن در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۲۱، اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌است. براساس این گزارش، بیلت صادراتی منطقه CIS بدون تغییر، به نرخ ۶۰۵ دلار به ازای هر تن مبادله شده است و اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر ، با قیمت ۶۱۷ دلار و ۵۰ سنت در هر تن به فروش رسید.

هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس با رشد ۱۵ دلاری، به قیمت ۶۰۰ دلار فروخته شده، اما هر تن بیلت صادراتی ایران بدون تغییر ، با نرخ ۵۶۵ دلار مبادله شده است.

افزایش قیمت سنگ آهن در بازار بورس سنگاپور

قیمت سنگ آهن در بورس سنگاپور، پس از رشد روز گذشته امروز را با افت قیمت آغاز کرد. سنگ آهن ۶۲ درصد سی‌اف‌آر چین تحویل ماه ژانویه در معاملات آتی بورس سنگاپور با قیمت ۱۱۳ دلار و ۲۵ سنت داد و ستد می‌شود.

روند کاهشی واردات سنگ آهن چین متوقف شد

واردات سنگ‌آهن چین در ماه نوامبر به بالاترین میزان در ۱۶ ماه گذشته رسید. واردات سنگ‌آهن چین در ماه نوامبر ۱۴٫۶ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و به بالاترین حد خود از جولای ۲۰۲۰ رسید، در حالیکه بازار کساد فولاد تقاضا برای سنگ‌آهن را کاهش داده است.

صادرات ۴.۵ میلیارد دلاری آهن و محصولات مرتبط تا پایان آبان‌ماه

سخنگوی گمرک گفت: صادرات انواع محصولات مرتبط با آهن در هشت ماه امسال به بیش از ۴.۵ میلیارد دلار رسید که سهمی بیش از ۱۴ درصد ارزش صادرات کشور را به خود اختصاص داده‌است. به گزارش روز چهارشنبه از گمرک، «سیدروح اله لطیفی» اظهار داشت: با رشد تولید و صادرات محصولات مرتبط با آهن از محصول نیمه‌تمام، انواع میله، شمش و صفحات آهنی یا فولادی در هشت ماهه امسال بیش از ۴.۵ میلیارد دلار با بیش از ۲۵ کد تعرفه صادر شد که ۱۴.۵ درصد کل صادرات ۳۱ میلیارد دلاری کشور در این مدت را به خود اختصاص داده است.

نرخ جدید شمش فولاد در بورس کالا

قیمت جدید معاملاتی شمش فولاد خوزستان برای هفته جاری اعلام شد. روز سه شنبه ۱۶ آذر ماه، در مجموع ۴۰ هزار تن شمش فولاد خوزستان در بورس کالا به قیمت میانگین ۱۲۸,۸۶۰ ریال به صورت سلف عرضه و ۲۵,۴۰۰ تن از آن معامله شد.

شورای عالی آهن و فولاد به رسمیت شناخته شود

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: از حدود دو سال پیش تشکیل شورای عالی آهن و فولاد در کشور را با حضور همه بخش‌های زنجیره فولاد پیگیر هستیم و اینکه دولت و مجلس آن را به رسمیت بشناسند که دراین‌صورت، ضمانت اجرایی برای قوانین و بخشنامه‌های دولت و مجلس نیز خواهد بود.

 “مهرداد اکبریان” روز سه‌شنبه در نشست خبری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران اظهار داشت: زنجیره فولاد و حمایت از حلقه‌های مختلف آن، در جهت مصالح ملی است.

بیانیه مشترک ۵ تشکل زنجیره فولاد ایران در لزوم مشارکت دادن تشکل‌ها و بخش خصوصی در تصمیم‌سازی‌ دولت

باعنایت به منویات و تدابیر مقام معظم رهبری در امر اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید و پشتیبانی از تولیدکنندگان کشور و فرمایشات مقام محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مشارکت جامعه تولیدکنندگان کالا و خدمات در تصمیمات مسئولین امر، پنج تشکل فولادی ایران پس از بررسی و پژوهش‌های عمیق و بهره‌برداری از تجارت ارزنده پیش کسوتان تولید و دانش متخصصان این صنعت به شرح زیر بیانیه‌ای صادر و اعلام می‌دارد: ضرورت دارد تصمیمات اقتصادی دولت با مشارکت بخش خصوصی و قوانین و مقررات علم اقتصاد که قرن‌ها بیشینه دارد و تجربه‌ایست جهانی، اتخاذ شود و از صدوردستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های خلق‌الساعه پرهیز شود.

عزم چادرملو برای اشتغال ۲۰ هزار نفر، با اجرای طرح‌های توسعه جدید

مهندس حمید جهانی مدیر مجتمع معدنی چادرملو درگردهمایی مدیران صنایع استان یزد، با اعلام اینکه چادرملو برای اشتغال مستقیم ۲۰هزار نفر و غیر مستقیم و ۱۰۰ هزار نفر با اجرای طرح توسعه خود برنامه‌ریزی کرده‌است گفت: صنعت فولاد کشور با اجرای طرح توسعه این شرکت سطحی دیگر از توسعه را تجربه خواهدکرد. جهانی، ضمن اشاره به نگاه توسعه گرای مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و حمایت‌های بی‌دریغ ایشان از اجرای طرح‌های توسعه پایدار به‌ویژه در امر تامین آب و برق افزود: طی ۲ سال اخیر واحدهای معدنی و صنعتی چادرملو موفق به ثبت رکوردهای بی‌نظیر در تولید و فروش شده‌اند و این موفقیتها در شرایطی کسب شده است که کشور درگیر مبارزه با بیماری کووید ۱۹ و مشکلات ناشی از کمبود حامل‌های انرژی، آب و برق بوده‌است.

کاهش صادرات و‌ واردات فولاد چین در ماه نوامبر

براساس داده‌های اخیر اداره کل گمرک چین (GAC)، صادرات محصولات نهایی فولاد چین در ماه نوامبر با کاهش ۰٫۹ درصدی به ۴٫۴ میلیون تن رسید.

مجموع صادرات در ۱۱ ماهه اول سال جاری ۶۱٫۹ میلیون تن گزارش شده که ۲۶٫۷ درصد از مدت مشابه سال قبل بیشتر است.

چین در ماه نوامبر ۱٫۴ میلیون تن محصولات فولادی وارد کرد که ۲۶ درصد بالاتر از اکتبر است اما نسبت به نوامبر سال قبل ۲۳ درصد کمتر می‌باشد.

واردات در ۱۱ ماهه اول سال جاری نیز درمقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۲۹٫۶ درصد افت به ۱۳٫۳ میلیون تن رسید.

کاهش قیمت واردات قراضه ترکیه به دلیل چشم انداز ضعیف تقاضای فولاد

وبسایت TRADEOREX، قیمت‌ قراضه وارداتی به ترکیه در هفته گذشته در پی تمایلات کم، ناشی از ضعیف‌ترشدن تقاضای محصولات نهایی فولاد و نوسانات ارز کاهش یافت.

هفته‌ی گذشته، قیمت‌های قراضه وارداتی به ترکیه در مقایسه با قیمت‌های هفته قبل تر، با ۱۰ دلار در هر تن کاهش به ۴۸۵ دلار در هر تن CFR رسید.

روند نزولی قیمت‌های قراضه و همچنین عدم اطمینان اقتصادی ناشی از نوسانات ارزی ترکیه بر تقاضای محصولات نهایی فولاد تاثیر گذاشته است.

صادرکنندگان میلگرد ترکیه قیمت‌ها را در محدوده ۷۲۰ تا ۷۳۰ دلار در هر تن فوب پیشنهاد می‌کنند که در مقایسه هفتگی ۵ دلار در هر تن کاهش را نشان می‌دهد.

قیمت صادرات مفتول ترکیه نیز طی هفته گذشته ۲۰ دلار در هر تن کاهش داشت و به ۸۲۵ تا ۸۴۵ دلار در هر تن فوب رسید.

منابع:

Fouladban

MADAN24

kjtehrani

مطالب مرتبط