اخبار بازار فولاد با سراج توس

اخبار فولادی اردیبهشت 1401

با اخبار پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۸ اوریل ۲۰۲۲ همراه ما در سراج توس باشید.

اخبار ایران

کارخانجات یارانه انرژی می‌گیرند و با قیمتهای روز جهانی صادر می‌کنند

کامران وکیل دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایراند گفت: اگر دولت قسمتی از یارانه انرژی را تحت عنوان عوارض از صنایع بزرگ فولادی یا سیمانی اخذ کند، قیمت محصولات فولادی متعادل می‌شود.

ایراد کلی که به اقتصاد کشور وارد است اینجاست که دولت یارانه سوخت و انرژی به صنایع انرژی به صنایعی مانند فولاد و سیمان تخصیص می‌دهد و هنگام فروش محصولات و کالاهای نهایی، قیمت محصولات با قیمت‌های جهانی محاسبه می‌شود.

تولید کنندگان کشورهای همسایه مانند ترکیه و امارات درهمین حال محصولات فولادی خود را با قیمت‌های جهانی سوخت تولید می‌کنند و با قیمت جهانی هم به فروش می‌رسانند و سود خود را نیز از این تولیدات خود کسب به‌دست می‌آوردند.

تغییر مبنای جدید اعمال عوارض صادراتی در تابستان ۱۴۰۱

امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: تثبیت تداوم عوارض با ستاد تنظیم بازار است ولی طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، عوارض صادراتی فعلا تا دو ماه آینده اعمال می‌شود و پس از دو ماه مبنا تغییر خواهدکرد.

اگر مبنای اخذ عوارض فروردین ماه باشد نرخ آن کاهش بسیار زیادی خواهد داشت. چنانچه عوارض برمبنای دی ماه تعیین شود از آنجا که قیمت‌ها و ارقام کاهشی است احتمال صفر شدن عوارض برخی محصولات و کالا ها مانند مس وجود دارد ولی ممکن است عوارض بعضی محصولات دیگر باقی بماند.

اگر قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی و داخلی کاهشی باشد فرقی در تعیین مبنا در ماه فرودین و یا دی‌ماه نخواهدبود و عوارض اغلب محصولات صفر خواهد شد ولی اگر قیمت‌ها در سطح فعلی باشد احتمالا با توجه به تورم شاید ستاد تنظیم بازار مبنای قیمتی را به فروردین ماه موکول کند.

رشد چشمگیر صادرات زنجیره فولاد در سال گذشته

الهه مکری رئیس گروه معدن و صنایع معدنی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مهمترین مواد و محصولات معدنی فلزی صادراتی طی این دوره که از ارزش صادراتی بالایی برخوردار بوده‌اند؛ عبارتند از شمش فولاد (۴۱۵۶ میلیون دلار به وزن ۶۶۳۷ هزارتن) و پس از آن محصولات طویل فولادی (۱۶۲۱ میلیون دلار)، کاتد مس (۱۳۵۷ میلیون دلار)، شمش آلومینیوم (۶۰۷ میلیون دلار)،   محصولات تخت نورد شده فولادی ( ۴۹۴ میلیون دلار)، شمش روی (۴۷۷ میلیون دلار)، سنگ و کنسانتره آهن (۲۸۰ میلیون دلار) و آهن اسفنجی (۲۳۸ میلیون دلار). هشت محصول صادراتی مذکور(مجموعاً به ارزش ۹۲۳۰  میلیون دلار) قریب به  ۸۷ درصد صادرات کل محصولات معدنی فلزی ۱۲  ماهه سال ۱۴۰۰ را به خود اختصاص داده‌اند.

روند نزولی صادرات شیرآلات بهداشتی

طی دوره مذکور در بین اقلام منتخب معدنی فلزی تنها شیرآلات بهداشتی روند نزولی صادرات را نشان می‌دهد و با ارزش‌ترین محصولات صادراتی شامل کاتد مس با متوسط قیمت ۹۶۲۴ دلار هر تن، شیرآلات بهداشتی با متوسط قیمت ۵۸۳۳ دلار هر تن، شمش روی با متوسط قیمت ۳۱۳۸ دلار هر تن، شمش سرب با متوسط قیمت ۲۲۶۳ دلار هر تن، شمش آلومینیوم با متوسط قیمت ۲۵۲۹ دلار هر تن، فروآلیاژ با متوسط قیمت ۱۲۵۰ دلار هر تن و سنگ و کنسانتره مس با متوسط قیمت ۱۰۷۳ دلار هر تن بوده است.

صادرات اقلام معدنی فلزی در سال ۱۴۰۰

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت، در سال گذشته، ۹ میلیون تن اقلام معدنی فلزی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار از کشور صادر شده است. برآیند افزایش و کاهش قیمت‌های صادراتی مواد و محصولات معدنی فلزی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته و رشد صادرات محصولات با ارزش افزوده بیشتر دلیل اصلی تفاوت نرخ رشد ارزشی و وزنی صادرات است.

سایه سکوت همچنان بر فراز بازار فولاد کشور

با وجود کمی رشد مشکوک در بخش تقاضای معاملات بورس کالای ایران، همچنان در بازار آزاد آهن و فولاد شاهد افت و خیز قیمتی بدون هدف و بی‌جهت هستیم و به‌نظر، فعالان بازار همچنان منتظر خبر و یا حرکت‌هایی از سوی وزارت صمت هستند.

امروز که قیمت دلار افزایش یافته است، برخی از نوردکاران هم قیمت‌ها را بالاتر بردند، اما به‌طورکلی، تغییرات قیمتی بازار فولاد و آهن به‌صورت پراکنده شکل گرفت و بازار جهت خاصی نداشت. این درحالی است که معاملات میلگرد و تیرآهن در بورس کالا این هفته یک رقابت اندک داشت هرچند جان گرفتن اندک تقاضا به‌نظر برخی کارشناسان مشکوک بود.

کاهش عوارض صادراتی برای شمش

خبرها حاکی از کاهش عوارض صادراتی برای شمش است و این یعنی می‌توانیم به کاهش قیمت صادراتی فولاد و به‌دنبال آن، کاهش قیمت محصولات در بازار فولاد باشیم و باید منتظر تصمیم مسئولان نشست و روند معاملات را پیگیری کرد.

اخبار خارجی

سیاست دامپینگ روسیه برای محصولات فولادی

تحت تاثیر حمله روسیه به اوکراین و سیاست‌هایی که چین در پیش گرفته، شرایط بازار جهانی فولاد به شدت به‌هم‌ریخته است. از طرفی روسیه دست به سیاست دامپینگ و کاهش شدید قیمت محصولات فولادی زده و از طرف دیگر چین محصولات روسیه را بازگردانده و دست به افزایش صادرات و در مقابل کاهش واردات زده است. سیاست‌هایی که باعث شده بازارها گیج شوند و در نهایت تقاضا کاهش یابد.

با اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه، این کشور در ابتدا به چین و هند و سپس ایران روی آورد تا بتواند فولاد خود را به فروش برساند اما وقتی موفق نشد، دست به سیاست دامپینگ زد و این امر موجب کاهش محسوس قیمت محصولات فولادی‌اش شده است. این مساله تا جایی پیش رفته که قیمت این محصولات به پایین‌تر از قیمت محصولات فولادی ترکیه و حتی نزدیک به قیمت محصولات فولادی ایران رسیده است.

تاثیر کرونا بر بازار فولاد ترکیه

از سوی دیگر چین با سویه جدید کرونا روبه‌رو شده که دوباره مجبور شده دست به اعمال قرنطینه شدید بزند و این امر موجب محدودیت فعالیت اجتماعی و اقتصادی در شهرهای درگیر شده است. شرایطی که اگر ادامه پیدا کند بر رشد اقتصادی چین در سال میلادی جاری تاثیر منفی می‌گذارد. با توجه به این اتفاقات، امروز بازارها منتظر اقدامات جدیدی از سوی روسیه و چین هستند و در ‌هاله‌ای از ابهام فرو رفته‌اند.

ضربه شدید به فولادسازان اروپا درپی حمله روسیه به اوکراین

عمده صادرات اوکراین به اروپا بوده است. در نتیجه جنگ اوکراین، بیشترین لطمه را به بازار اروپا و فولادسازان اروپایی وارد کرده است. اوکراین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن جهان است. وقتی به صنعت اوکراین نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که در ماه ژانویه ۲۰۲۲، نه تنها صادرات سنگ‌آهن آن کشور بلکه صادرات فولاد، غلات و محصولات معدنی به اوج خود رسید و این آمار و ارقامی که خیلی بزرگ محسوب می‌شود بر اساس این برآورد است که به زودی جنگی رخ می‌دهد و باید تولید و صادرات را به حداکثر رساند.

امروز خیلی از صنایع زیربنایی اوکراین تخریب شده است و حمله روسیه تاثیر و تخریب ماندگاری را در صنعت و معدن و حتی تاسیسات زیربنایی از جمله جاده، ریل، بنادر، نیروگاه‌ها و… اوکراین به‌جای گذاشته است. این مساله برای کشوری که آمار بزرگی از ذخایر معدنی را به‌خود اختصاص داده و نقش مهمی در بازار سنگ‌آهن و فولاد جهان و به‌ویژه اروپا دارد، قابل توجه است و به‌طور قطع روی بازارها تاثیرگذار خواهد بود.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین‌کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسید شویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع اندود
  • قیمت روز پروفیل

منابع:

kjtehrani

fouladban

مطالب مرتبط