اخبارسنگ آهن و فولاد با سراج توس

اخبار فولادی شنبه 27 آذر

شنبه ۲۷ آذر۱۴۰۰ ، ۱۸ دسامبر ۲۰۲۱

اخبار جهان

بازار سنگ آهن و فولاد

معاملات آتی سنگ آهن با خوش بینی بازار نسبت به تقاضای بهتر فولاد در سال جدید، با بهبود حاشیه سود هفته را افزایشی به پایان رساند.

  • معاملات آتی بورس کالی دالیان DCE برای تحویل ژانویه در جلسه معاملات صبح جمعه ۱۷ دسامبر با ۱٫۸۸ درصد یا ۱۲٫۵۰ یوان (۱٫۹۶ دلار) به ۶۷۶٫۵۰ یوان در هر تن (۱۰۶٫۱۰ دلار) رسید.
  • معاملات آتی میلگرد نیز با اندکی افزایش با ۰٫۶۹ درصد یا ۳۱ یوان (۴٫۸۵ دلار) افزایش به ۴,۵۰۸ یوان در هر تن (۷۰۷٫۱۰ دلار) رسید.

برخی از منابع تجاری به‌دلیل کاهش موجودی فولاد در چین، انتظار فعالیت‌های ذخیره‌سازی بیشتری را برای سال جدید دارند. موجودی فولاد کارخانه‌های چین برای پنجمین هفته متوالی کاهش یافت و به ۴٫۴ میلیون تن رسید که پایین‌ترین سطح در دو ساله اخیر بوده و طی دوره ۹ تا ۱۵ دسامبر ۵٫۶ درصد کاهش هفتگی داشته است.

ادامه‌دار شدن رشد قیمت سنگ آهن

  • قیمت سنگ آهن در معاملات امروز بورس سنگاپور مجددا رشد کرد و به کانال ۱۲۰ دلاری رسید.
  • قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد سی‌اف‌آر چین تحویل ماه ژانویه در معاملات آتی بورس سنگاپور تا این لحظه به ۱۲۱ دلار و ۵۰ سنت رسیده است.

قیمت سنگ‌آهن به بالاترین سطح ۷ هفته اخیر رسید

 قیمت سنگ‌آهن چین در روز جمعه به بالاترین سطح هفت هفته اخیر جهش کرد.به گزارش پایگاه خبری فولادبان به نقل از رویترز، با افزایش امیدها به بهبود تقاضای فولاد در چین، قیمت سنگ‌آهن با چهارمین افزایش هفتگی متوالی مواجه شد. با اینحال، خوش‌بینی در مورد قیمت سنگ‌آهن به‌دلیل افزایش ذخایر سنگ‌آهن وارداتی چین به ۱۵۶ میلیون تن در هفته گذشته، که بالاترین سطح از جولای ۲۰۱۸ است، کمی تعدیل شد.

روز جمعه پرمعامله ترین قرارداد ماه مه سنگ‌آهن در بورس کالای دالیان چین، معاملات صبحگاهی خود را با ۱٫۹ درصد افزایش به ۶۷۶٫۵۰ یوان (۱۰۶٫۲۱ دلار) در هر تن پایان داد، در حالی که پیش از آن به ۶۹۶٫۵۰ یوان رسیده بود که بالاترین قیمت از ۲۸ اکتبر بود.

در بورس سنگاپور، فعال‌ترین قرارداد ژانویه سنگ‌آهن با ۰٫۴ درصد افزایش به ۱۱۷٫۴۰ دلار در هر تن رسید.

سبز پوشی کامل نرخ جهانی  سنگ آهن

  • قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد با ۳٫۵۵ دلار افزایش، ۱۱۸٫۲۵ دلار معامله شد.
  • سنگ آهن عیار ۶۵ درصد نیز با ۳٫۵۵ دلار افزایش ۱۳۷٫۲۵ دلار معامله شد.
  • شمش فولاد درچین با ۰٫۲۰ دلار کاهش ۶۹۸٫۸۵ دلار معامله شد
  • شمش روی با ۳۴٫۵۰ دلار افزایش ۳۴۲۸ دلار قیمت خورد.
  • زغال‌سنگ با ۱ دلار کاهش ۳۱۸ دلار معامله شد.

قیمت زغال کک شو در میان فعالیت‌های محدود بازار در ثبات حرکت کرد

پلتس پرمیوم زغال استرالیا را بدون تغییر ۳۴۱٫۵ دلار در هر تن فوب استرالیا اعلام کرد و زغال تحویل CFR چین را در ۱۶ دسامبر با ۱٫۵ دلار کاهش ۳۴۵ دلار گزارش نمود.

خریداران چینی به‌دلیل عرضه فراوان محموله های استرالیایی معطل مانده در بنادر و همچنین افزایش عرضه زغال کک شو داخلی که قیمت رقابتی‌تری نسبت به محموله‌های وارداتی دارد، عجله‌ای برای خرید محموله‌های دریایی ندارند.

بازار فولاد امروز در چین

  • شرایط پایدار قیمت‌های فولاد و مواد اولیه در طی این هفته و افزایش قیمت‌ها در فیوچرز و بازار فیزیکی برای بازار داخلی، ثبات در قیمت‌های صادراتی
  • بیلت داخلی روی عدد ۴۳۶۰ یوان در تن و سطح معاملات محصولات فولادی طویل متعادل
  • قیمت مواد اولیه افزایشی و درخواست‌ها برای انبارش موجودی مواد اولیه مناسب

پیش‌بینی‌هایی از شرایط فولاد چبن در ۲۰۲۲

  • کاهش تولید ۲ درصدی فولاد خام
  • کاهش مصرف ۴ تا ۷ درصدی محصولات نهایی
  • کاهش ۲ تا ۳ درصدی واردات سنگ آهن

کمیسیون اروپا بازنگری در تعرفه‌های واردات فولاد را آغاز کرد

 کمیسیون اروپا اعلام کرد که بازنگری دوره‌ای تعرفه‌های واردات فولاد را زودتر از دوره معمول فوریه تا مارس آغاز می‌کند.به گزارش آرگوس، کمیسیون اروپا همچنین تأثیرات تغییرات در تعرفه‌های فولاد از سوی ایالات متحده را بررسی خواهد کرد. دولت ایالات متحده در ماه نوامبر تصمیم گرفت به جای عوارض ۲۵ درصدی که قبلاً اعمال می‌شد، سهمیه‌های مربوط به کشورها و محصولات فولادی را برای واردات از اتحادیه اروپا اعمال کند. علاوه بر این، اتحادیه اروپا طبق معمول فهرست کشورهای در حال توسعه معاف از سهمیه‌های واردات فولاد را بررسی خواهد کرد. فعالان بازار انتظار دارند ویتنام از این لیست حذف شود، زیرا صادرات خود را به اتحادیه اروپا ۳ درصد فراتر از سهمیه افزایش داده است.

دو فصل دیگر از سهمیه‌های وارداتی فولاد ۲۰۲۱ وجود دارد که قرار است از اول جولای سال ۲۰۲۲ از سرگرفته شود. قرار است بررسی‌ها تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ تکمیل شود و نظرات طرف‌های مختلف تا ۱۰ ژانویه ارسال شود.

همچنین انتظار می‌رود اتحادیه اروپا در چند هفته آینده یافته‌های خود را از تحقیقات ضد دامپینگ در مورد واردات فولاد گالوانیزه داغ از روسیه و ترکیه (HDG) اعلام کند. مشخص نیست که نتایج این تحقیقات چگونه در بررسی زودتر از حد معمول سهمیه‌ها لحاظ خواهد شد، اما HDG به یکی از سخت‌ترین محصولات برای خریداران اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

اخبار ایران

رکود تقاضا برخی فروشندگان را به کاهش قیمت سوق داد

امروز شاهد مقاومت نرخ دلار در کانال ۳۰ هزار تومان بودیم و تا این لحظه با ۳۰ هزار ۱۰۰ تومان به فروش می‌رسد، در بازار آهن شاهد ثبات اکثر قیمت‌ها و برخی کاهش‌ها قابل توجه بودیم.

  • در بخش میلگرد اغلب قیمت‌ها ثابت بود و سه شرکت با ۷۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش اعلام قیمت کردند.
  • در بخش نبشی و ناودانی شاهد ثبات و کاهش قیمت ۲۰۰ تومانی هستیم.
  • نرخ تیرآهن در سه شرکت ثابت است و در شاخه‌های پرفروش ذوبی ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان ثبات دیده می‌شود.
  • در برخی محصولات پروفیل ۵۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش داشتی و مابقی اکثریت محصولات تغییر قیمت نداشتند.

پایان معاملات بورس کالا

عرضه‌های فولادی امروز بورس کالا چندان مورد استقبال قرار نگرفتند و اکثر محصولات فولادی به دلیل نداشتن تقاضا در پیش‌گشایش معاملات روی تابلو نیامدند.

  • امروز ۴۷ هزار و ۱۰۵ تن انواع محصولات فولادی صنعتی روی تابلوی معاملات بورس کالا مورد معامله قرار گیرند، اما از این مقدار، تنها ۹ هزار و ۸۲۰ تن از محصولات روی تابلو آمدند و باقی آنها به‌دلیل نداشتن سفارش در پیش‌گشایش معاملات روی تابلو نیامدند.
  • در معاملات امروز، میلگرد کلاف با میانگین قیمت پایه ۱۵۰ هزار و ۸۱۱ ریال معامله شد که این میزان ۰٫۵ درصد نسبت به قیمت پایه این محصول بالاتر بود.
  • سبد شمش بلوم مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد نیز با نرخ پایه یعنی ۱۳۴ هزار و ۹۵۰ ریال معامله شد.

کمک ۶ هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق فولاد از بودجه

به گزارش «نود اقتصادی» براساس جزییات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دولت در سال آینده ۶ هزار و ۵۰ میلیارد تومان از بودجه کشور را برای پرداخت حقوق و دستمزد صندوق فولاد به این صندوق بازنشستگی پرداخت خواهد کرد.

کاهش نرخ بیلت و اسلب صادراتی ایران

بهای بیلت صادراتی ایران در هفته گذشته به دلیل حجم پایین معاملات بار دیگر کاهشی شد. در هفته گذشته یکی از فولادسازان ایران محموله ۲۰ هزار تنی بیلت را به کشورهای جنوب شرق آسیا برا حمل ژانویه ۲۰۲۲ به قیمت ۵۶۰ دلار فوب نهایی کرد.

در همین راستا فولاد خوزستان مزایده ۴۰ هزار تنی برای بیلت و اسلب به اجرا گذاشت که برای حمل فوریه ۲۰۲۲ خواهد بود اما نتیجه قطعی آن همچنان روشن نشده و در حال مذاکره می‌باشد.

کاهش قیمت بیلت ایران در بازار جهانی

براساس آخرین گزارش نشریه متال بولتن در تاریخ ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱، بیلت صادراتی ایران فوب خلیج فارس با کاهش قیمت روبه‌رو شده است.

  • براساس این گزارش، بیلت صادراتی منطقه CIS با رشد یک دلاری، به نرخ ۶۰۱ دلار به ازای هر تن مبادله شده است و اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر ، با قیمت ۶۱۰ دلار در هر تن به فروش رسید.
  • هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس بدون تغییر، به قیمت ۵۷۰ دلار فروخته شده، اما هر تن بیلت صادراتی ایران با کاهش ۱۵ دلاری، با نرخ ۵۴۵ دلار مبادله شده است.

یونیدرو مجری طرح هوشمندسازی معادن ایران شد

مگاپروژه «مطالعه و پژوهش در حوزه هوشمندسازی معادن ایران: مطالعه موردی در معادن ایمیدرو» به کارفرمایی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به‌طور رسمی آغاز به‌کار کرد.

دکتر امید اصغری رئیس موسسه یونیدرو و مجری این طرح بیان نمودند که این طرح به‌عنوان اولین گام ورود ایمیدرو به‌عنوان متولی امور معادن در ایران به حوزه هوشمندسازی و انقلاب صنعتی چهارم در بخش معدن و صنایع معدنی ایران است و پروپوزال ارائه شده از سوی موسسه به پشتوانه حضور خبرگان داخلی و بین‌المللی این حوزه توانست از سایر رقبا پیشی گرفته و انتخاب گردد.

تعطیلی معادن امیرسنگان پارسیان در خراسان رضوی و بیکاری هزار نفر در آستانه فصل سرما

با عدم تمدید پروانه بهره‌برداری معادن امیرسنگان پارسیان واقع در خراسان رضوی در حالیکه پرداخت حقوق دولتی، پرداخت حقوق کارگران و پرداخت بیمه آنها مرتب و بلاقطع انجام می‌شده، در آستانه ورود به فصل زمستان همه کارگران و پرسنل و پیمانکاران این شرکت بیکار شده اند، موضوعی که با تلاش‌های ریاست محترم جمهور برای بازگشت به کار واحدهای تعطیل شده هیچ سنخیتی ندارد.

صدور مجوزهای پروژه انتقال آب دریای عمان به شرق کشور

عملیات اجرای پروژه نمک‌زدایی و انتقال آب دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی با صدور مجوزهای نهایی خرید و تحویل زمین، زیست محیطی، تخصیص برداشت آب و پدافند غیرعامل، سرعت می‌گیرد. مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن (ایمواسکو ) با اعلام این مطلب گفت: عملیات تجهیز کارگاه و اجرای طرح در مسیرهای حد فاصل زاهدان تا خاش، مشهد تا تربت حیدریه و همچنین اجرای آبگیر و تاسیسات نمکزدایی را شامل می‌شود.

منابع:

fouladban

Plannerinfo

Madan

kjtehrani

مطالب مرتبط