احتمال رکود در بازار فولاد جهان و ایران در سال ۲۰۲۲

رکورد جهانی بازار فولاد در سال 2022

با توجه به پیش‌بینی‌ها در مورد کاهش تولید فولاد چین، از طرفی افزایش تولید سنگ آهن توسط برزیل و استرالیا و بحران سیاسی در اوکراین به‌عنوان یکی از ذخایر مهم جهانی سنگ آهن، به‌نظر می‌رسد نوسانات قیمت جهانی سنگ آهن در سال  ۲۰۲۲ نیز ادامه خواهد داشت. با ادامه‌ی این مطلب همراه ما در سراج توس باشید.

عوامل تاثیرگذار بر بازار فولاد

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران با اشاره به برخی عوامل تأثیرگذار بر بازار جهانی و داخلی فولاد، درباره روند تغییرات این بازار توضیح داد: بازار جهانی سنگ آهن در سال۲۰۲۱ صعودی بود و بیشترین نوسان را هم در ۵ سال گذشته داشت؛ به‌طوری‌که به اوج قیمت ۲۳۰ دلار در هر تن در ماه می‌رسید و در ماه نوامبر به کف قیمت ۸۵ دلار در هر تن سقوط کرد.

آقای ظفر گفت: علی‌رغم پیش‌بینی‌ها در مورد اینکه روند صعودی بازار سنگ آهن دیگر تکرار نمی‌شود، در مارس ۲۰۲۲ قیمت سنگ آهن باز هم با رشد حدود ۵۰ درصدی قیمت ۱۵۹ دلار در هرتن را تجربه کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی‌ها در مورد کاهش تولید فولاد چین، از طرفی افزایش تولید سنگ آهن توسط برزیل و استرالیا و بحران سیاسی در اوکراین، به‌نظر می‌رسد نوسانات قیمت جهانی بازار آهن و فولاد در سال  ۲۰۲۲، ادامه داشته باشد.

کاهش صادرات و واردات فولاد چین

صادرات فولاد چین در سه ماهه اول ۲۰۲۲ با کاهش ۲۵.۵ درصدی همراه شد و به ۱۳.۱۸ میلیون تن رسید. در این بین واردات نیز با افت ۱۳.۴ درصدی به ۳.۲۲ میلیون تن رسید. صادرات محصولات نهایی فولاد چین در سه ماهه اول امسال به ۱۳.۱۸ میلیون تن رسید که ۲۵.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر است. براساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی اداره کل گمرک چین در ۱۳ آوریل، واردات محصولات نهایی فولاد در مدت مشابه امسال با ۱۳.۴ درصد کاهش نسبت به سه ماهه اول پارسال به ۳.۲۲ میلیون تن رسید.

تاثیر جنگ روسیه روی بازار فولاد

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران افزود: بازار جهانی محصولات فولادی در نتیجه جنگ اوکراین وارد وضعیت جدید و کاملاً بی‌سابقه‌ای شده است. وضعیت فعلی به این معنی است که یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان مواد خام و نیمه فرآوری شده برای مدت زمان غیر قابل پیش‌بینی و به طور کامل از بازار حذف شد و پیش‌بینی عواقب آن در حال حاضر تقریبا غیرممکن است.

ظفر گفت: بدون شک مشکلاتی وجود خواهد داشت که در واقع از تأمین مواد اولیه و محصولات میانی از سواحل شمالی دریای سیاه آغاز شده است. همانطور که در یک ماه اخیر شاهد بوده‌ایم، این وضعیت به‌دلیل کاهش محموله‌ها به‌طور کلی به خارج از روسیه و اوکراین، کشیده شده و قیمت‌ها را افزایش داده است و عمق این تأثیر با توجه به میزان اقدامات علیه روسیه و طول مدت درگیری بستگی تام دارد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است شاهد کمبودهای بیشتر در منابع انرژی باشیم که هزینه‌ها را بیشتر افزایش می‌دهد، توضیح داد: درصورت طولانی شدن زمان جنگ بین اوکراین و روسیه افزایش قیمت تمام شده محصولات فولادی اعم از قیمت روز تیرآهن و میلگرد و کمبود عرضه‌ها، بیشتر و جدی‌تر از آن چیزی خواهد بود که بسیاری از مردم انتظار دارند و حتی می‌تواند یک اختلال طولانی‌مدت در تجارت و حمل و نقل به وجود آید.

تداوم افت قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد کشور

با وجود اینکه قیمت دلار در روزهای اخیر دو مرتبه وارد کانال ۲۸ هزار تومانی شد، تولیدکنندگان مقاطع فولادی به‌دلیل رکود در بازار مجبور به پایین آوردن قیمت‌ها در بازار آزاد شدند.

در حال حاضر، خرید و فروش چندانی در بازار اتفاق نمی‌افتد و انبارداران فولاد به این فکر هستند تا در فصل گرما بتوانند جنس‌های انبار شده خود را بفروشند و به‌همین دلیل، قیمت‌ها را کمی پایین‌تر اعلام کرده‌اند تا شاید خریدارانی در بازار خواستار جنس آنها باشند.

با این حال، با نزدیک شدن به فصل گرما و همچنین، استارت طرح ساخت مسکن ملی انتظار می‌رود که تقاضای فولاد بیش از پیش باشد، اما فعلا بلاتکلیفی بازار به دلیل مذاکرات هسته‌ای، مشخص نبودن وضعیت عوارض صادراتی و آشفتگی بازارهای جهانی بر ماجرا سایه انداخته و تقاضایی در بازار نیست.

به این ترتیب، اکثر تولیدکنندگان میلگرد بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان قیمت محصولاتشان را پایین‌تر آوردند و برخی نیز راه ثبات را پیش گرفتند. در حوزه نبشی و ناودانی اکثر محصولات ۵۰ تا ۳۰۰ کاهش قیمت داشت و برخی شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند.

دو شرکت تولیدکننده تیرآهن ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو از قیمت محصولاتشان کاستند و شاخه‌ها پرفروش تیرآهن ذوب آهن نیز بدون تغییر قیمت به فروش رسید. قیمت پروفیل در سه شرکت ثابت باقی ماند و همچنان بسیاری از مبادی از فروش محصولاتشان خودداری می‌کنند.

آیا فولاد ایران جایگزین فولاد اوکراین در صادرات به عراق می‌شود

حمید حسینی، عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق می‌گوید، در بحث میلگرد و فولاد قطعا ایران جایگزین اوکراین می‌شود. همین الان هم اوکراین قدرت اول فولاد است و بعد از ایران و اوکراین، چین و بقیه کشورها حضور داشتند. با توجه به افزایش هزینه حمل‌ونقل به نظر می‌رسد بقیه کشورها شانس زیادی برای رقابت با ایران در این حوزه را نداشته باشند.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسید شویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع اندود

منابع

Fouladban

Imereport

tejaratnews

مطالب مرتبط